Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Horsenose

#1
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 14. september 2015, klokken 19:28
@Horsenose
Enten så kjøper du deg en Tesla som gjør alt det du oppsummerer på en mer elegant måte enn alt annet. Det til en "insane" pris. Jeg trenger ikke lade hos venner. Har stort nok batteri ;D
Flaks at alle dine venner/familie/egne hytter osv ligger innenfor tur/retur kapasiteten til bilen inkludert kjøring på destinasjonen. Jeg har ikke den typen flaks. Derimot har jeg tilgang på strøm på alle destinasjoner. 

Jeg kommer til å fortsette saktelading uavhengig av batteristørrelse, da jeg ikke ønsker å bruke tid på å vente på lading. Eller finne på unødvendige behov for å ta pause. For meg er saktelading vel så viktig med økende batteristørrelse.
#2
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 14. september 2015, klokken 18:09
SitatDet er jo genialt. Ettersom biler står parkert nesten hele døgnet er det aller viktigste at sakteladingspunkter er tilgjengelig der man parkerer
Om man kan velge mellom at bilen lades mens den står parkert, eller måtte stoppe ekstra på veien for å hurtiglade, er det få/ingen som ville valgt sistnevnte.

Genialt eller historie?
Genialt naturligvis? Bilen må selvfølgelig takle begge deler, dvs lade sakte der man parkerer enten det er jobb eller hjemme, og hurtiglade når man må. Men når man skal på hytta, besøke familie/venner eller andre langturer lader man selvfølgelig når bilen står parkert. Da slipper man unna hurtiglading, eller kan korte ned hurtiglader-besøket betraktelig. Det er utrolig deilig. Jeg tror absolutt alle mine primære destinasjoenr tilbyr saktelading. Ingen av dem har annet enn IT nett.

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 14. september 2015, klokken 18:09
Jeg trives bedre med å hurtiglade 25 minutter enn å ha konstant frykt for at alle ladeplasser er opptatt på destinasjonen.
Elbilen bør ha fleksibilitet til begge deler, så slipper man "konstant" frykt for det ene eller andre. Leaf med inntil 7kW saktelading eller 50kW i et raskt voksende CHAdeMO nettverk dekker bra opp for de fleste som kan klare seg med den størrelsen og den rekkevidden.

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 14. september 2015, klokken 18:09
Desssuten lader jeg 95% hjemme.
Det tror jeg de fleste gjør ja. Enten på ladestolper i sentrum, i felles garasje eller ved eget hus. Biler står jo statistisk nesten alltid parkert. Selv med tregeste 10A lading hjemme er en Leaf ladet til 100% lenge før man drar på jobb påfølgende morgen. Og drar man på hytta 10-15 mil unna kan man kjøre direkte (avhengig av sommer/vinter/24kWh/30kWh/varmepumpe osv), plugge i bilen fredag kveld og kjøre på direkten hjem lørdag morgen (eller søndag som man gjerne blir til).
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Takk!
mandag 14. september 2015, klokken 17:00
Sitat fra: OlavEmil på mandag 14. september 2015, klokken 16:48
Det var vel ein snørrunge som hadde vore ute og køyrd sin første "langtur" og måtte hurtiglade, og gjekk skyhøgt ut og skulda alt og alle for å svindle han. Alle som drista seg til å prøve å forklare han korleis hurtiglading funka, og vise til prislistene til dei ulike operatørane (han var sjølv heilt på jordet når det gjaldt pris hos dei ulike selskapa), fekk gjennomgå så det susa.

Synd at det gjekk så langt, denne personen kunne trygt vore kasta på hovudet ut mykje tidlegare. Kvart einaste innlegg han posta i den raskt veksande tråden inneheldt tildels grove brott på forumreglane, og på normal folkeskikk. (har likevel full forståing for at moderatorane ikkje sit på forumet og følgjer med på all aktivitet heile helga)

Håpar å sjå emil attende ein gong i framtida.

Det blir alltid ganske pinlig når folk uten erfaring eller folk som har helt spesielle bruksmønster forsøker å påtvinge sine spesielle holdninger på andre. Verst er kombinasjonen spesielt bruksmønster OG manglende erfaring. Da er det bare flaut å lese innlegg.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Zoe VS Leaf
mandag 14. september 2015, klokken 16:51
Sitat fra: kos på mandag 14. september 2015, klokken 16:25
Zoe er for de som tar ting på sparket og ikke er så flink å planlegge, men som godt tar 20 - 50 minutter pause for å lade bilen fort opp.
Ja det var en god beskrivelse. Zoe-eiere er kanskje de som svært sjeldent trenger lade utenfor hjemmet, og når de må så synes de det er helt fint å vente 30-60 minutter ved en lader. Leaf-eierne liker å ha ubegrensede muligheter. Skal de til en hytte så vet de at de får ladet. Skal de på besøk til noen i familien vet de at de får ladet. Skal de parkere gatelangs i en by vet de at de får ladet. Og skal de på langtur vet de at det finnes et stort antall CHAdeMo ladere, og antallet øker raskt. De gjør dermed undersøkelser, selv om de i langt større grad kan ta ting på sparket enn eksempelvis en med Zoe.
Med inntil 7kW onboard lader, 30kWh batteri fra 2016 og CHAdeMO DC tilkobling er bilen svært fleksibel.

Nå virker AC43kW å være på vei ut ettersom bilprodusenten har droppet det. Da forsvinner det også med tiden fra ladetilbydernes utstyr.

Men som nevnt før: man skal ha spesielt behov om man må lade med 11kW istedenfor 7kW (som Leaf kan lade med hjemme). Jeg ville nok valgt problemfri lading alle andre steder enn hjemme fremfor noen kW potensielt høyere effekt hjemme. Andre som kjører 200km+ hver dag og tømmer batteriet til jobbkjøring og må nesten tømme det på småkjøring på kvelden i tillegg. Samt ikke har mer enn toppen 1 time fra de kommer hjem til småkjøring begynner, og 7kWh påfyll blir for lite.

Sitat fra: kos på mandag 14. september 2015, klokken 16:29
Zoe eiere er også fornøyd med klassens lengste kjøredistanse - slipper å planlegge noe særlig men står ikke fast mer enn 1 time.
Så lenge de er heldige og finner en TN stolpe eller AC hurtiglading (og har en av de få bilene som er levert med AC hurtigalding, ikke mange av dem.....)
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Takk!
mandag 14. september 2015, klokken 08:56
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 13. september 2015, klokken 23:29
Stay on!
Har lært mye om elbil av deg, og dine langturer med elbil har vært inspirerende lesing!
Ikke la noen nybegynnertullinger uten folkeskikk hindre deg i å bidra og uttrykke dine standpunkter på elbilforum, vi trenger også folk som har kjørt elbil en stund for å balansere erfaringer og diskusjonene!

Enig! Ikke la kunnskapsløse folk med sære behov få erfarne til å hoppe av forumet. De vet ikke bedre...
#6
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hurtiglading er på vei ut
mandag 14. september 2015, klokken 08:52
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 13. september 2015, klokken 23:30
Sitat fra: Gnilre på fredag 11. september 2015, klokken 16:32
Hurtiglading er på vei ut ble jeg fortalt av et par Mercedesselgere.

Dette blir vel litt som at Toyotaselgere mener elbil ikke vil slå an. :)

Ja folk har sikkert ikke lyst til å lade bilen sin raskt på langtur :)

I praksis var nok noen hos Mercedes litt småfulle når de vurdere statistikken for hurtiglading. Ettersom man bare trenger det noen få ganger i året ble konklusjonen at man ikke burde tilby det i det hele tatt. For behovet oppstår så sjeldent. Genial konlusjon klokken 03:00 etter julebord.
#7
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 13. september 2015, klokken 22:05
SitatDet er vel minst dukket opp 20x så mange nye sakteladingsplasser siste 3 måneder som 11/22/43kW AC-uttak. Sannsynligvis en god del mer enn det også.

"Emil metoden" tilsier at punktene skal være der jeg skal parkere.
Det er jo genialt. Ettersom biler står parkert nesten hele døgnet er det aller viktigste at sakteladingspunkter er tilgjengelig der man parkerer
Om man kan velge mellom at bilen lades mens den står parkert, eller måtte stoppe ekstra på veien for å hurtiglade, er det få/ingen som ville valgt sistnevnte.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Zoe VS Leaf
søndag 13. september 2015, klokken 22:24
Man skal ha ganske spesielt bruksmønster for at Zoes 11kW versus Leafs ca 7kW er avgjørende for kjøp.
22kW blir for tregt på langtur, og når 43kW AC droppes av både bilprodusent og ladetilbydere bør man ikke undervurdere hvor viktig det er å avklare behov før kjøp av en Zoe.

Det viktigste fordelen med en elbil er at den lades når man gjør noe annet. Altså at man ikke venter på lading. Dermed er det veldig viktig at lading fungerer over alt problemfritt.
#9
Tesla / Sv: Tesla med eller uten Luftfjæring??
onsdag 09. september 2015, klokken 20:05
Sitat fra: peik på onsdag 09. september 2015, klokken 18:58
Luftfjæring er bare tull om man ikke kan heve bilen mer enn én cm. Helt strålende fjæring med spiralfjærer.
Flaks at det er snakk om mer enn en cm da.
#11
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
onsdag 09. september 2015, klokken 09:00
Sitat fra: sondell på tirsdag 08. september 2015, klokken 22:44
http://t.co/UJpjQxomjY
Har den bilen fått nytt batteri tro? 240000 km og 217 miles på rangen på mindre enn 90% ser det ut til. Hvordan forholder seg rangen på USA bilene tro? Mer som Rated det kanskje...
Jeg synes det ser mer ut som 80-85% batteri. 350km ved 80-85% er nok rated ja. Dvs rundt 430-440 rated km. Eller kanskje 350-360 typical?
#12
Model S / Sv: Vi som bare er kjempefornøyd.
onsdag 09. september 2015, klokken 08:55
Strålende fornøyd med Model S! Eksosbil eller hybrid eksosbil kommer aldri i mitt eie igjen.
#13
Model S / Sv: Tesla på finn.no
onsdag 09. september 2015, klokken 08:49
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 09. september 2015, klokken 00:05
749000 for en topputrustet  p85d var billig.
Sikkert derfor den også ble solgt til en heldig sjel umiddelbart.
#14
BMW i3 / Sv: Lading for nybegynnere, BMW i3
onsdag 09. september 2015, klokken 08:34
Sitat fra: LMOR på onsdag 09. september 2015, klokken 07:11
Regner med folk gjør seg opp en mening om hvem som ødelegger tråder.
Det er lett å lese hvem som har en nedlatende og uhøflig tone i sine innlegg overfor andre brukere. Og det er ikke deg :)
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilforeningen roper et lite varsko
lørdag 05. september 2015, klokken 23:00
Sitat fra: bruisepristine på lørdag 05. september 2015, klokken 20:34
Dette løsner igjen så fort vi får elbiler til 200'-300' med bedre batterikapasitet og lengere rekkevidde, er nok mange som sitter på gjerdet og venter nå, dette er jo like rundt hjørnet. :)

Det er fortsatt mange som ikke får dekket sitt behov med bilene som finnes. Hver gang et nytt behov dekkes, en ny klasse dekkes etc. vil elbilen ta nye markedsandeler. Det er begrenset hvor mange som kan klare seg med en Leaf, eGolf osv eller har råd til Model S/X. Model 3 vil sette fart på dette markedet. Og den kommer.

Og blant eksisterende eiere er det svært få som går tilbake til fossilbil. Retningen over tid er dermed tydelig.

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 05. september 2015, klokken 20:58
Tesla S og X vil nok være kommet opp et sted mellom 1,5 og 2 millioner.
Så Model S vil ta 3-4 gangeren i pris i løpet av få år? Dristig spådom mtp. status for gigafactory. Du får håpe på en dollar på 20kr så du treffer.....
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA