Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kpinaas

#1
Lading / Sv: Anbefalt ladekabel til hurtigladere?
tirsdag 13. oktober 2015, klokken 15:55
Bør man ikke opp på 11kw eller 22kw for å kalle det semi-hurtig?

Leaf med 6kw lader er mer dobbelt-vanlig enn semi-hurtig etter mitt skjønn.... Bare for å flisespikke....
#2
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 21. september 2015, klokken 08:30
SitatDet blir hevded at den kan få en type 2 adapter

Det gjenstår å se. Det er ikke lov å bruke adapter ihht. IEC 62196.
Dermed er type 2 > schuko>Zaptec>type2 i bil utelukket.

Zaptec kan eventuelt bygge den som en "ren" type2 kabel med Zaptec boksen på midten og en Schuko adapter i starten.

Med andre ord:
Shuko/CEE  > Type 2 > ZapTec > Type2 vil være OK ihht. normer og regler?
Når den endelig kommer vil dette i tilfelle bli en praktisk og snerten sak som "spiser alt".

Uansett fascinerende at det er så lite info å oppdrive om denne "kabelen", og at det ENESTE som er kjent er at den skal klare opp til 16A (1-fas) og at prisen er 16.000 + mva  ;D
#3
Sitat fra: THE på fredag 11. september 2015, klokken 10:07
Eller så prøver de seg med samme taktikk som Tesla. Der får man jo ikke vite hva man kjøper før de første kundene får bilene sine levert, slik tilfellet er med Model X nå.

Joda, men det er vel grenser for hvor mye man kan/bør hype opp en ladekladd.

Utdrag fra artikkel i TU fra januar 2015:
Sitat fra: TU.no http://www.tu.no/industri/2015/01/21/norsk-selskap-loste-renaults-ladeproblem-med-oljeteknologi
Denne våren tilbyr Renault en hjemmelader og Zaptec-kabelen, som begge håndterer 3,6 kW, inkludert i prisen ved bestilling av Zoe.

Kabelen er i ferd med å settes i serieproduksjon i Norge, og blir klar til levering til sommeren.
Erfaring har vist at påstand angående levering ikke stemte, men påstand om 3,6kW kan jo være korrekt for det?

#4
Sitat fra: emil på fredag 11. september 2015, klokken 08:43
Tror vi må vente på lansering før vi får alle svar på hvordan Zaptec blir og om det blir redningen for Zoe.
Da gjetter jeg herved at tilpasning til Type2 i praksis er en ekstra dongle med Type2 i den ene enden og vanlig jordet uttak i den andre. Slik at boksen kan trekke 10 eller 8 A ut av Type2-uttaket. Hadde ikke blitt overrasket om det var tilfelle.

Med tanke på at de opprinnelig hadde levering fra 1. august, og akkurat nå sier oktober/november, så er det vel merkelig at ikke tekniske data er tilgjengelige? Produktet må jo være ferdig utviklet nå - dersom man skal kunne levere til massene om seks uker?  (Jeg tolker det slik at mangel på informasjon betyr overhengende fare for ytterligere utsettelser)
#5
Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 00:14
Hvilke kontakter har denne brømte gule bøtta mot omgivelsene?
Er tilkoblingen til strømnettet via en CEE16A kontakt eller via en vanlig jordet strømkontakt?
Den jeg fikk låne hadde Schuko mot veggen og Type2 mot bilen

Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 00:14
Finnes denne gule bøtta i flere varianter?
Er dette kun en bærbar trafo eller er det lagt inn noe mer?

Jeg har sett en eldre versjon med uttak på boksen slik at man måtte bruke egen (Schuko?) kabel mot bilen.
Den jeg fikk låne hadde vel da "kladden" innebygd i bøtta.


#6
Sitat fra: elektrolux på fredag 11. september 2015, klokken 07:45
Går ut fra at du har IT nett hjemme og dermed uspiselig strøm for Zoe'en?
Det stemmer, riktignok 3-fas men bare 230V

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. september 2015, klokken 07:45
Ellers vil Zapcharger Portable med type 2 adaptor gi 16A lading uten nevneverdig tap, så løsningen du skisserer er egentlig ganske så lur.

Høres bra ut! Er det da slik at ZapCharger Portable= Renaultversjonen av ZapCharger?
Finnes det noen offisiell webside med bekreftede spesifikasjoner for Renault ZapCharge?

Dersom Zaptec og EasyCharge i praksis gir tilnærmet samme effekt inn på bil så blir det ett valg mindre å gruble på, med dersom Zaptec kun klarer 10A (dvs. 63% av 16A) så betyr jo det grovt regnet at EasyCharge vil lade 60% raskere enn Zaptec, og da er det kun EasyCharge som klarer 0-100% lading over en (vanlig) natt.

Foreløpig er det da i denne tråden 1,5 stemmer på 10A og 1 på 16A, så forvirringen er fortsatt komplett. Det blir vanskelig å ta beslutning om bilvalg så lenge man må basere seg på "hörensagen" og produkter som ennå ikke er lansert/leveringsklare. Kan forstå at folk kjøper Leaf :-)



#7
Zoe / Sagnomsuste Zaptec - spesifikasjoner (Er den på 10A eller 16A?)
fredag 11. september 2015, klokken 06:48
Vurderer å lease en Zoe og skal da få med Zaptec i stedet for Renaults hjemmelader.

Forhandlere sier nå at Zaptec kommer i månedsskifte oktober/november, etter sigende utsatt fordi den også skulle inkludere tilkobling til Type2 kontakter. Kan man da forvente at den klarer ladefart inntil 3,6kw (16A)?

Planen er da å kjøpe en enkel ladestasjon med Type2 uttak som kobles til eksisterende 16A CEE stikk i garasjen og deretter koble Zaptec-kabelen på denne.

Vil jeg da få "samme" 3.6kW inn på bil som en vanlig "Renault Easy Charge" kan gi, eller må jeg regne med noe "tap" her?

(Man kan selfølgelig spørre sin selger om slike ting, men der er ikke alltid man får så klare svar....) 
#8
Er det noen som kjenner spesifikasjoner på den gule bøtta, dvs. "hytteladeren".

Trekker den 10A eller 16A? Er det noen grunn til at den ikke kan fylle rollen som fast hjemmelader?``

Fikk låne en i forbindelse med prøvekjøring, og la merke til at det stod 3600VA på den. Tolket det til at den var på 3.6kW (16A), men det er kanskje maksbelasting, og så er den begrenset til å trekke 10A - eller?

Kan den i tilfelle "skrus opp" til 16A ?
#9
Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 10. september 2015, klokken 16:54
Enig i det. Lite og tjene på eco modus. Har ikke merket at zoe bremser kraftigere med motorbremsen i eco modus, den bare begrenser strømforbruket til maks 45kw. Merket mye mer forskjell på Leafen, den bremser kraftigere og det er større forskjell på gasspådraget.
Opplevde det samme på hjemreisedelen av prøveturen. Kjørte Lysaker-Fredrikstad som om det var en vanlig bil (dvs. venstre felt på E6) og hadde likevel "50km" igjen på batteriet tilbake hos forhandler. Dvs. ikke veldig mye større forbruk ved 110+ sammenlignet med 95 i ECO.

Virker som om dette kan bli en morsom bil å ha, om ikke rekkevidden halveres på vinterstid  (det gjør den vel ikke?)
#10
Meg bekjent kom det en ny lader i 240, noe som i praksis betyr at ekte hurtiglading på 43kW er tatt bort.
Med andre ord: Gammel Zoe kan lade på max 43kW, ny kan lade på max 22kW.

Men: Er de to modellene like kresne på IT/TN nett? Vil en 240 lade på alle  type2 kontakter som en 210 kan?

(Jeg spør selvfølgelig fordi jeg har funnet en ladestolpe med 3.6kW Type2 kontakt som min prøvekjørende Zoe 210 faktisk vil lade på)

Og har 240 samme hastighetsbegrensning som 210 i ECO mode- ikke mulig å komme over 96 km/t bortsett fra i utforbakke og medvind?
#11
Zoe / Sv: DAB/DAB+ på Renault Zoe
torsdag 10. september 2015, klokken 13:09
Sitat fra: bjørnm på onsdag 02. september 2015, klokken 12:31
Jeg er veldig interessert i å høre om noen sitter på mer info ang DAB i Zoe. Bestilte bil for en drøy uke siden, med forespeilet levering i slutten av oktober. Regner med at denne er med på samme båten som nevnes lengre opp her.

For hva det er verd så har jeg fått følgende fra en Renault forhandler i forbindelse med mulig kjøp av bil:
Sitat
PS! ZOE kommer med DAB+ fra desember levering (november produksjon).

Ta det med den sedvanlige klype salt.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Zoe VS Leaf
lørdag 05. september 2015, klokken 22:29
Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 05. september 2015, klokken 17:57
Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 16:39
1. Hvor langt ruller bilen på en lading.
Zoe kontra leaf - Kjøp Zoe. Går lengre både sommer og vinter - BEST I KLASSEN.

I urealistiske labtester; ja. I virkeligheten er jeg ikke så sikker.

Sitat fra: OleBno på lørdag 05. september 2015, klokken 20:08
Rekkevidden nu på sommeren ser ikke ut til å være lenger en Leaf heller så det skal bli interesant og se hvordan dette blir til vinteren.

Finnes det noe skikkelig datagrunnlag (evt troverdig svogerforskning) som tilsier at Leaf kan kjøre lengre enn Zoe under ellers like forhold? Da tenker jeg spesielt på motorveiskjøring > 80 km/t

Jeg må innrømme at den teoretiske rekkeviddeforskjellen på 10% over Leaf (NEDC) er tillagt vekt i min vurdering, men det hjelper jo ikke om dette ikke stemmer i praksis (ved motorveikjøring)
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Zoe VS Leaf
lørdag 05. september 2015, klokken 15:15
Sitat fra: emil på lørdag 05. september 2015, klokken 12:47
Det er ingen garanti for at Type2 kontakt er TN-nett. Vil påstå at de fleste Type2 kontaktene er på IT-nett. Men 11kW og 22kW Type2 kontakter (og de få 43kW som finnes) er alltid 400V TN og Zoe-kompatible (bortsett fra når elektrikker har glemt lask i transformator).
Tusen takk for mange nyttige svar!

Dersom jeg omformulerer litt så betyr det at Zoe "mest sannsynlig" kan lade på Type2 kontakter som har 11kw og 22kw, men for type2 kontakter som har lavere wattstyrke så er det bingo om det er mulig?  Jeg forstod selger slik at "alle ladestolper" som ikke hadde vanlig schuko stikk kunne lade Zoe, men da ser det ut som om dette er en sannhet med visse modifikasjoner...

Vil en Zoe alltid nekte å lade fra en stolpe med Type2 kontakt i IT nett?
Er det noen som helst måte å se hva slags nett en ladestolpe har?
Fortums Charge and Drive ladekart har en egen "Zoe" knapp, og da man klikker på denne forsvinner det mange Type2 lokasjoner... Kan de ikke brukes til Zoe?
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Zoe VS Leaf
lørdag 05. september 2015, klokken 10:04
Sitat fra: Panduck på lørdag 05. september 2015, klokken 08:42
Husk at du nok bare kan drømme om 50kW om vinteren på LEAF. Har vært nedi 18kW, selv med lav batteriprosent. Hva Zoe gjør i slike tempraturer, vet jeg ikke.

Uansett er dette ting du bør vite når du se på bil. Sjekk hva faktisk ladehastighet er. LEAF er definitift mye raskere å lade enn Zoe (selv om det aldri blir dobbelt så raskt)

Takk for info. Det er vel rimelig å anta at Zoe vil oppføre seg rimelig likt i kaldt vær, bortsett fra at "taket" for Zoe er på 22kW og ikke 50kW. Altså at Zoe vil ta i mot det stolpen kan levere i en større andel av tiden (selv om det totalt sett tar lengre tid å lade)

Det hører med til historien at firmaet jeg jobber for har kontorer i rimelig nærhet til ladepunktet på Mc Donalds i Råde. Her er det to Type2 uttak med 400V 32A, hvilket skulle tilsvare 22kW. Med andre ord akkurat det en Zoe kan ta i mot (En Leaf kan sikkert også lades her også, men vil jo da spise kun 6.6kW med oppgradert lader i bilen, så akkurat her vil Zoe spise 3 ganger raskere enn Leaf)

Jeg kan derfor legge opp dagen med en halvtimes tur innom kontoret for deretter å kjøre videre til Oslo med "full tank"

Hva er "standarden" for ladepunkt i dag (Kontakttype/Volt/Ampere) ? Trives Zoe med alle Type2-uttak, eller skal det helst være 400V?
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Zoe VS Leaf
lørdag 05. september 2015, klokken 09:48
Sitat fra: v-i-c på lørdag 05. september 2015, klokken 09:38
Hvis du går for ZOE vil jeg anbefale deg å prøve å få tak i en med Hurtigladning AC 43kw.
Jeg fikk kjøpt en ny 2015 model med hurtigladning AC 43kw for kort tid siden (august 2015).

Slik jeg har forsått det så har den nye ZOE (2016?) lengre rekkevidde (240) og mindre ladekapasitet (22kw), mens den forrige hadde litt kortere rekkevidde (210) men dobbel ladekapasided (43kw). Eller fikk du en kombinasjon?

Er det i praksis særlig mange ladepunkter som leverer 43kw?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA