Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cookie Monster

#1
Model S / Sv: Sugekoppfester glasstak?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 13:05
Enda ikke noe svar. Virker enn så lenge som bare svada.
Står ingenting i loven om at det må være et permanent feste. Igjen vis til forskriften/loven hvor det står at det ikke er lov. En fyr fra staten vegvesen er ikke noe fasit.

Hvorfor bryr du deg så mye om dette egentlig? Får jo bare opp treff på deg som driver å fyrer løs om at det ikke er lov når man søker det opp. Hvorfor ønsker du at de skal gjøre grep mot de som selger noen sugekoppfester til ski og sykkel?

Hva med alle de som har Model S med panoramatak som det står 0 kg taklast på? De er da ulovlig å bruke. Du får sende inn tips om forbud mot takboks på alle de også når du først er igang. Samt alle takboksene som selges som i en kollisjon åpner seg og mister ut ski osv. sykkelfester som ikke klarer å holde igjen sykkelen selv om de er skrudd fast i festene og skistativ som skiene ikke står igjen i etter en kollisjon.
Skal garantere deg de sugekoppene fester skiene bedre i en kollisjon enn et fastmontert skistativ med noen enkle gummistropper som mange bruker.
#2
Model S / Sv: Sugekoppfester glasstak?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 12:30
Ja har dem en lov/paragraf å vise til?
#3
Model S / Sv: Sugekoppfester glasstak?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 12:20
Sitat fra: Jeronan på mandag 30. oktober 2017, klokken 19:25
I already said it in other topics! Suction cup holders are not allowed to be used in Norway!

I got this as clear answer from Statsvegvesen! I also pointed them out as to why they are for sale by some of these small online shops, since it's not allowed to be used in Norway and they simply said it's not forbidden to sell them, just forbidden to use them!  :o

In Norway you are only allowed to use "fixed" mounting on the roof. That's why we ordered a Model S with Sunroof, so you can use proper roof rack system.

Ever wondered why none of the big stores (Biltema, Torshovbil, Bilxtra) are not selling these? That should raise some alarm bells already.  ::)

Er vel like ulovlig som der er å ha takboks på de som har panotak. Sjekk vognkortet ditt står vel Maks taklast
Ikke oppgitt eller 0kg selv med panotak ;)
Min med alutak står ikke oppgitt på, så da er det vell fritt fram. De som har 0kg har ikke lov.

Står ingen steder på feks lovdata at det ikke er lov med sugekoppfester. Statens vegvesen har jeg hatt nok med å gjøre opp igjennom når det kommer til ombygging av bil osv. til å vite at hva en person der sier ikke trenger å stemme med hva som faktisk er lov eller ikke.

Kan du vise til hvor i loven det står at sugekoppfeste er forbudt? Finner det ikke noen steder her.
§ 3-2.Plassering og sikring av gods
§ 3-3.Nærmere om sikring av gods
§ 36-1.Generelt om transportutstyr
#4
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 30. oktober 2017, klokken 14:07
Hvis det var 4wd i seg selv som var problemet skulle man jo sett det på feks at Subaru kom dårlig ut som bare har biler med 4wd sett bort fra Toybaruen BRZ. Men det gjør de ikke.

Subaru er en av merkene som kræsjer og kjører ut minst.
http://www.adressa.no/bil/article591919.ece
http://www.adressa.no/bil/article591923.ece

Er derimot folk i SUV fra Oslo som drar opp snittet ;D
http://www.tv2.no/a/3474763/

SitatSUV-sjåførene som oftest havner i grøfta kommer forresten fra Oslo og oftest gjør de dette på vei til et av vintersportsstedene.
Er som med alt av statistikk man kan vri og vende på hva man måler for få få resultatet man ønsker.

Feks denne undersøkelsen:
https://www.nrk.no/norge/firehjulsdrift-gir-okt-ulykkesrisiko-1.13504068

Der har de sammenlignet bilmodeller av samme type bare med og uten 4wd. Hvem tror vi er de som blir mest brukt på fjellet og under vanskelige forhold? de med 4wd ;) Har de tatt høyde for det i statistikken? Er jo veldig sannsynlig at de som kjøper en Audi eller Volvo med 2wd oftere lar bilen stå de dagene det er vanskelige kjøreforhold eller ikke kjører mye på fjellet. Siden de har valgt modellen uten 4wd.
#5
Model S / Sv: Piggfri dekk & Ludicrous ... forsvinner dekkene fort ?
fredag 27. oktober 2017, klokken 12:46
Rart de ikke slutter med de Nokian R2 dekkene. Tesla skulle heller levert Conti eller Michelin vinterdekk. Er jo det de leverer ellers  på sommerdekk også så skulle tro de har mulighet for bedre pris.

Hadde en lånebil med R2 og selv på 3.4 bar trykk kjennes det ut som dekkene skal vrenge seg av felgen svinger man brått eller litt fart igjennom en rundkjøring. Kan ikke tenke meg hva som skulle skje i en nødssituasjon.
#6
Har lagt merke til det samme. Får håpe det bare er en dårlig serie fra Firestone og at det ikke er en feil som kommer til å bli veldig vanlig.
Tesla fikk vell sikkert deler billigere fra Firestone enn Continental så da byttet de til det uten å blunke ;D
#7
Model S / Sv: Varseltrekant i speedometer
torsdag 19. oktober 2017, klokken 22:12
Den kommer stort sett av og på når batteriet akkurat ligger rundt 16-17 grader. Mellom der regen er begrenset og den gule stripla linja går bort.

Vil si det er en bug som har vært i lengre tid. Greit at den kommer opp en gang men blir forvirrende for mange når den går av og på.
#8
Model S / Sv: Adjustable lowering links for Model S
torsdag 12. oktober 2017, klokken 11:38
De korte foran og lange bak.
#9
Model S / Sv: Kan vi se frem til nye biler med raskere infotainment?
onsdag 27. september 2017, klokken 19:15
Sitat fra: ChrML på onsdag 27. september 2017, klokken 15:39
Sannsynligvis ingen merkbar forskjell. Det blir hardt for de å håndtere en rask og en "dårlig" hardware på bilparken mtp fremtidig software oppgraderinger osv.

Like vanskelig som Windows, Linux osv fungerer utmerket og kan utnytte en kraftig pc mye bedre enn en dårlig.
Så ingen problem for Tesla å få en mye kraftigere MCU enn den som er idag. De legger bare inn nye drivere for den nye hardwaren. Selve OS blir samme. Dagens MCU med Nvidia Tegra3 er ARM arkitektur akkurat som Android/linux, som kan utnytte en kraftig mobil men samtidig fungere ok på en svakere.

#10
Model S / Sv: Oppgradert performance - hva med biler på vei?
onsdag 20. september 2017, klokken 16:08
Ja selve cellen har normalt er større fall helt i starten ja. Men virker som også BMS bare kommer med et ca tall som ofte er noe høyt som helt nye.
#11
Model S / Sv: Oppgradert performance - hva med biler på vei?
onsdag 20. september 2017, klokken 15:33
Er litt vanskelig å si nøyaktig. Det jeg og Sigurd har sett i senere tid er at de fleste oppgir en del mer som helt nye og faller ca 2-3 kwh i løpet av de første 10k ca siden BMS er ikke kalibrert. alle starter på et tall og henter seg inn til riktig verdi etterhvert.

#12
Model S / Sv: S90D spesifikasjoner
torsdag 31. august 2017, klokken 23:43
Sitat fra: Tesley på torsdag 31. august 2017, klokken 18:34
Wikipedia har følgene tall
S75D : 518
S75 har 382

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

Det er motor effekt. Må se på Max. power, battery for hva de faktisk yter. Info om 90D står der også. 75D har enda ikke info for nye specs etter den ble 1 sek rasker. Er nok rett rundt 400-420hk et sted som stemmer siden den ligger på ca samme tiden som 90D 0-100 bare med litt mindre vekt.
#13
Lading av Tesla / Sv: Effektdeling Superlader stall a og b
onsdag 23. august 2017, klokken 15:22
350V på 60/70/75. 400V på 85/90/100
#14
Det som er nevnt her av endringer sett i koblingskjema er bekreftet er AP 2.5 (APH3)

MCU og lykter er usikkert. Viste seg at siste nummeret på MCU bare var endret for EU versjonen. USA versjonen har enda samme som tyder på at den ikke er endret enda.

Lykter står det bare må byttes parvis nå. Så kan være en liten forskjell eller en stor. Delekatalogen er enda ikke oppdatert med de siste nye delene vi vet som feks Servostyring Gen3. Så er enda mulig det blir nytt. Bare ikke regn med det enn så lenge. Får se om de snart oppdaterer delekatalogen eller når de første blir levert ut i USA for å få svaret.

Er på høy tid at det blir oppdatert.
#15
Model S / Sv: TMS med solid km-stand
onsdag 23. august 2017, klokken 09:48
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 23. august 2017, klokken 09:00
Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. august 2017, klokken 08:45
Ikke bare P85 som byttet DU. Mange (kanskje de fleste) 2013 og 2014 biler har vel byttet DU. Vår S85 byttet på rundt 30kkm
"De fleste" er et så kraftig begrep at det må du nesten dokumentere.

Tesla gir ikke ut sånn dokumentasjon ;)

Men var flere undersøkelser og den ene fra Consumer reports tror jeg det var i Usa viste at nesten 50% hadde byttet drive unit i løpet av de 2 første årene.
Spørreundersøkelse på TMC forumet viste rundt 7 av 10. P85 og vanlig 85 var det ikke stor forskjell på.

Så at så å si alle de tidligere nå har byttet minst en gang i løpet av rundt 4 år er nok ganske så sikkert selv om det finnes noen få der ute som ikke har. Skal heller ikke se bort fra at Tesla har byttet den som en del av service på flere uten at eierne har fått det med seg.


https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/100-drive-unit-failure-rate.56055/

http://www.greencarreports.com/news/1101153_two-thirds-of-earliest-tesla-drive-trains-to-fail-in-60000-miles-owner-data-suggests
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA