Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elbikefun

#1
Sitat fra: Tulla på onsdag 23. august 2017, klokken 09:23
Hei
Noen her som har Mitsubishi Outlander, som synes det er veldig liten plass i baksetet?


Flere som evt. synes dette er et lite problem, eller er det bare hos oss? :-)


Jeg hadde veldig lyst på å bytte til PHEV sist jeg byttet bil. Hadde faktisk tre prøvekjøringer. Det ble ingen handel; nettopp fordi plassen bak ble for dårlig for tre barn; iallefall når to måtte ha sittepute. Endte opp med en ny Honda CR-V; som har bedre plass i baksetet.

Slike SUV``er i denne "mellomstørrelsen"; har større hjulbrønner enn typiske sedaner og stasjonsvogner; slik at dette sannsynligvis er er hovedgrunn for dårligere bakseteplass i disse. Men som sakt; var plassen bedre i Honda-varianten.

Hondaen er dessverre ren fossilbil; men har til gjengjeld et lavt forbruk. 04-0,75 l/ mil. Det med automatgear.

Et annet ankepunkt mot PHEV; er at den ikke er en ideel trekkvogn for tunge tilhengere/ caravan. Har hørt flere konkrete historier om dette.
#2
Plugg-inn hybrider / 2018 Honda CR-V plug in hybrid.......
søndag 20. november 2016, klokken 01:23
Var på "Ny-bil"-jakt for et knapt år siden. Ville ha en plug-in hybrid. Ville ha en slik, fordi jeg kun kan ha en bil, og hadde ikke klart meg med elbil til mine behov.
Prøvde Outlander Phev flere ganger; og ville veldig gjerne ha valgt den. MEN med tre barn i baksetet; ble sittekomforten dårlig for det eldste barnet mitt, som måtte sitte i midten. For trangt i bredden rett og slett.

Måtte derfor ser bort fra Phev``en. Det endte opp med splitter ny Honda CR-V med diesel-motor. En veldig god bil; men som kjent ingen el-drift der i gården. MEN baksetet var merkbart bredre i denne; slik at den egnet seg langt bedre som familiebil for to voksne og tre barn.

For noen uker siden, så jeg flere oppslag om ny CR-V -modell i emning.
Det jeg leste, var at det sannsynligvis ville bli en 2018-modell som lanseres siste del av 2017. "Godbiten" ift. dette; er at det sannsynligvis vil komme en plug-in hybrid-utgave :-)

Da har man plutslig to modeller å velge imellom i dette SUV-segmentet.

:-)
#3
Sitat fra: Alessandro Volta på tirsdag 20. september 2016, klokken 23:29
2017 får ikke større batterikapasitet eller lenger rekkevidde.
Den får en EV bryter som lar deg kjøre på batteriene hele tiden, men det er en rekke faktorer som kan få bensinmotoren til å slå seg på. Spør den lokale Mitsu dealer.
Det kommer også elektronisk håndbrekk med revidert midtkonsoll, blindsonevarsling, fotgjengergjenkenning, skiltgjenkjenning, radar bak som gjenkjenner objekter og noen få andre småting.. bilen blir ca 10 000kr dyrere (mest pga kronekurs og verdensmarkedene).
2018 nyhetene er foreløbig ukjente, men det er nettopp lansert en konseptmodell som kalles Ground Tourer. Det spekuleres i om det blir den nye Outlander, men den er betraktelig større og etter alt å dømme mye dyrere og mer påkostet. Dagens Outlander vil mest sannsynlig fortsette noen år til, iallfall i Norge. Outlander som vi kjenner den i dag kom jo sent i 2012 som 2013 modell og sånn sett kan det godt komme en helt ny modell i 2018...

Håper det oppklarte det du lurte på...

Takk for svar.
Hadde to prøvekjøringer med Outlander PHEV for rundt et år siden. Likte den; men det var noen "skurringer"; så jeg endte opp med å kjøpe en ny Honda CR-V diesel. MEN ved neste korsvei; kanskje 2018-2019; kan jeg vurdere bytte i en plug in hybrid; gjerne en PHEV; om modellen er oppgradert. Om bilfører ikke blir fullt så overstyrt av automatikken ift. ren strøm-drift, er det positivt. Om kjørelengden på ren strøm forlenges betydelig; si 50-100 % begynner vi virkelig å snakke ! ! !

Jeg har tre barn. Et av "problemene" ved prøvekjøringene jeg gjorde tidligere i år; var at barnet som satt i midten; satt trangt/ dårligere enn hva jeg forventet. Så denne detaljen betydde mye.
Ikke at radioen betyr alt; men jeg opplevde også at DAB-mottakingen var mye dårligere enn hva jeg var vant med. Fikk ikke inn stasjoner jeg visste burde være tilgjengelige.

#4
Større batterikapasitet og knapp for dedikert kjøring på strøm uten "overformynderi" fra automatikk: Har Mitsubishi faktisk sluppet noe offisielt rundt dette ?

Er det noen forskjell på 2016 vs 2017-modellene ?
#5
Sitat fra: petersv på lørdag 03. september 2016, klokken 07:30
Det er vel bare å moped/motorsykkelregistrere den og kjøpe forsikring? Man kjører kun på vei uansett med en slik doning.
Ingen tvil om regelverket. Disse raskeste e-syklene må registreres som "eu-moped".Men dessverre havner disse raske e-syklene litt mellom "to stoler". For heftige for fortau/gangveier men samtidig for spede for veier med rask og mye trafikk....
I tillegg skal man på en tråsykkel som dette; bruke MC-hjelm....

En bensin-motorisert moped kan tross alt holde jevn fart på 45 km/t på veien (på rette strektninger iallefall). Det er ikke automatisk gjeldende for e-sykler.
Jeg har erfaringer med to høyt spesifiserte registrerbare s-pedelec-sykler. Det er slik; at tråkkefrekvensen blir svært høy selv i høyeste girutveksling; ved 45 km/t. I praksis gjør man ikke dette. 30-35 km/t er mer realistisk i svakt hellende oppoverbakker og rette strekninger.

Så å ligge i 30-35 km/t med mopedhjelm på en riksvei i daglig pendling: Nei takk ;-) Vet ikke hvor mange av e-syklene i Norge av 45 km/t typen. Men mange er det nok ikke. Ulempene blir for mange, sammenlignet med 25 km/t-syklene.


#6
Leste i dag en annen artikkel; som tallfestet salget av e-sykler i 2015 til rundt 20000. Med samme antall; men mest sannsynligvis enda større salg i 2016; er nok tallet elsykler snarere 50-60000  :o

#7
Sitat fra: rullemann på fredag 26. august 2016, klokken 10:51
Hvordan er det med forsikring når en går over 250w (om det skulle skje noe)? Hva er værste mulige utfall om en blir "tatt"?

Konsekvensene ved ulovlig kjøring er potensielt store. En ting er politiets reaksjon i form av forelegg; evt. anmeldelse. Langt mer alvorlig er det ved ulykker/ skader man blir innblandet i. Ingen forsikring vil dekke oppståtte skader; være seg personskader eller skader på egen/ annens eiendom/ kjøretøy. Dette siste momentet er konsekvensene å virkelig uroe seg over. Man kan i prinsippet bli stilt til ansvar for kostnader/ erstatninger i million-klassen i ytterste fall...
#8
Leste i en VG-artikkel; at det i 2015 ble stipulert solgt rundt 8000 elsykler; som var en fordobling fra året før med rundt 4000 sykler, videre at det i 2016 ville bli fordobling av salget fra 2015...
Med smått og stort; elsykler fra tidligere år; burde antallet elsykler være 30000++ totalt.
Tross det store antallet elsykler i Norge;er det allikevel ingen markante (om noen) forumer spesielt rettet mot brukere av elektriske sykler..... Rart.

Greit nok at en stor andel av eierne ikke er "lidenskapelig" opptatt av elsykkelen sin ;-)  . Men noen tusen "entusiaster" burder det jo begynne å bli.

Håper derfor en nett-vant elsykkelentusiast ser sin besøkelsestid og oppretter et dedikert forum for elsyklister.

Dette er ikke til "forkleinelse" for elbilforum.no . Men et elbilforum; er i hovedsak nettopp det;et "elbil"-forum. Elbiler og elektriske sykler er tross alt to vidt forskjellige ting.

Noen tanker rundt dette ?
Det er mange utenlandske slike forumer;som er bra.
#9
Sitat fra: kjølholdt på fredag 19. august 2016, klokken 23:52
det ble det men tok min gamle hybridsykkel og kjøpte ombyggningssett fra rezer.no. Gikk for 1000 watt varianten. kostet meg 10.000 kr . funker bra til og fra jobb.

Høres bra ut :-)
#10
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Velomobilen min.
torsdag 18. august 2016, klokken 17:21
Et veldig interessant prosjekt :-)

Lykke til ! ! !
#11
Sitat fra: kjølholdt på onsdag 19. februar 2014, klokken 11:32
Noen her som har erfaring med stromer platinum sykkelen med største batteriet. Gjør 45 km i timen.vurderer å hente den fra hamburg . De sender pris ca 28000

Heisann :-)

Ble det sykkel på deg ?  :-)
#12
Takk for linken :-)

Det som forblir uklart; er hvilke krav statens vegvesen vil stille til reg. av elsykkel.

Det som kan gjøre en slik registrering verdt å vurdere, er at det finnes sykler; som i specs. og kraft; i praksis er mopeder. Dvs. holder 45 km/t, har bremselys og gasshåndtak, slik at pedaltråkk ikke er forutsetning for fremdrift.
#13
Som tittelen sier, er jeg undrende til om noen faktisk har registrert elsykler som mopeder , når elsyklene har effekt & presterer mer enn det som er lovlig ?

Må en elsykkel man gjør dette med ; ha blinklys, bremselys, skiltlys og e-merket lykteglass osv ?

#14
Har hatt en Grace MX med reimdrift og NuVinci N360 tre år/ begynner på 4. året nå.
Veldig fornøyd med både reimdriften og giret. Den trinnløse giringen som kan skiftes også under tråkk er fenomenal. Savner ikke "automatgir"; men sikkert fint det også. Reimdriften gjør bruk og vedlikeholdet mer behagelig.
#15
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Prøvekjørt PHEV
torsdag 28. januar 2016, klokken 13:20
Sitat fra: Rico på torsdag 28. januar 2016, klokken 08:49
Sitat fra: elbikefun på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:58
Jeg er i den situasjonen at jeg har skrevet kontrakt på en PHEV, og har selv 3 barn på h.h.v 5, 7 og 11. Vi testet også før vi skrev kontrakt. Småtrangt, men ikke umulig er slik jeg vil beskrive det. Det får bare gå som det går  :o

I det daglige vil den eldste sitte i forsetet, da det er kona som vil disponere PHEVen. Kun til hytta og langturer de må sitte bak alle sammen, så smale sitteputer er vel det som vil gjelde :P

Gruer meg litt, vi går fra Discovery 3 til en PHEV, så det kan bli interessant om ikke annet......



Gratulerer med ny-bil i emning :-)

Regner med at EV-funksjonen var en vektlagt faktor ved bilvalget ? Discovery er jo en virkelig romslig bil; et skonummer større; så en sammenligning blir litt urettferdig .

Når man kjøper en PHEV; så er det jo en hel del entusiasme inne i bildet; som sikkert bidrar til at man er mer "overbærende"; slik som litt trangbohet de gangene familien på 5 skal på hytta ;-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA