Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TromsøTorstein

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Konvertere el-varebil til personbil
mandag 26. juni 2017, klokken 10:50
Her er et mer utfyllende svar fra SVV (Statens Veivesen) om endring fra varebil til personbil:

1) Kan varebiler som er klassifisert som ren varebil fra produsent, omregisteres til 1-rad (2/3seter) personbiler? (Fjerne skillevegg).

2) Kan varebiler av samme modell og merke som selges både i varebil- og personbil-utgave omregisteres til 1-rad (2/3seter) personbiler? (Fjerne skillevegg).

3) Kan alle varebiler registert før de nye EU-reglene kom i i 2014, omregistreres til 1-rad (2/3seter) personbiler? (Fjerne skillevegg).

4) Hvilke statutter, klargjøringer eller regler bruker dere for å gi svar på disse spørsmålene?


Hallo.

Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil (bilforskriften) kom i 2012, og oppbygd på Eu direktiv 2007/46/EF med vedlegg.

Det som er å merke seg er om bilen er eldre enn 3 år, bortfaller en del krav. Videre er det bilprodusenten, eller kompetent uavhengig laboratorium som skal dokumentere en slik ombygging.

Sender ledetråden i regelverket som skal kunne dekke de eventualitet som du forespør, og det er i forhold til N1 til M1 bil som produsenten må inn på banen jf: § 7-2.7.

Men i bilforskriften § 17 blir man henvist inn i Kjøretøy forskriften som følger:

For reparasjon, ombygging og oppbygging av bil og tilhenger til bil gjelder kjøretøyforskriften § 1-4, § 6-9, kapittel 7, § 16-4 nr. 5, § 16-6 og § 18-1 nr. 6. Oppbygd bil og tilhenger til bil som ikke omfattes av kjøretøyforskriften § 7-2 nr. 4.4 må likevel godkjennes etter denne forskrift § 9.

Ved ombygging gjelder dessuten at det ikke må foretas ombygginger som gjør at bil og tilhenger blir mindre trafikksikker, mindre miljøvennlig eller mer brannfarlig enn før ombyggingen, dersom ikke annet følger av bestemmelsene i første ledd.

Dersom det foretas endringer på et kjøretøy som er godkjent som en prototype, skal Vegdirektoratet informeres. Dersom Vegdirektoratet finner det nødvendig, kan det kreves tilleggsdokumentasjon for endringene. Dersom det foretas endringer som medfører at kravene i forordning (EU) nr. 1230/2012, masser og dimensjoner, ikke lenger er tilfredsstilt, skal kjøretøyet fremstilles for ny godkjenning.

§ 1-4.Ombygging av kjøretøyer

1. Når et kjøretøy ombygges til annen kjøretøygruppe, skal kjøretøyet tilfredsstille de krav som gjelder for den nye gruppen. Dog kan kjøretøy som har vært registrert i Norge i minst 3 år, ombygges til annen kjøretøygruppe uten at kjøretøyet kreves å oppfylle de krav til støy, avgass, bremser og kollisjonsegenskaper som gjelder for den nye gruppen.

2. Med mindre annet fremgår, og bortsett fra unntaket i nr. 1, skal de kravene gjelde som gjaldt på det tidspunktet kjøretøyet ble registrert første gang eller tatt i bruk uten registreringsplikt i Norge.

3. Når et kjøretøy ombygges til annen kjøretøygruppe, skal, med mindre annet fremgår, de definisjoner og klassifiseringsregler gjelde som gjelder på tidspunktet for omregistreringen. For kjøretøy, som ikke er registreringspliktig (når ombyggingen er foretatt), gjelder tilsvarende, dog slik at tidspunktet for avsluttet ombygging er avgjørende.

4. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke dersom annet fremgår av reglene for EØF-typegodkjenning.

§ 6-9.Endring av godkjent kjøretøy

1. Godkjent kjøretøy skal fremstilles til ny godkjenning dersom det foretas endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med opplysninger i vognkortet. Det samme gjelder andre endringer av kjøretøyet som har betydning for trafikksikkerheten, eksempelvis i bærende konstruksjoner, styring, forstilling, bremser o.l., eller dersom kjøretøyet blir utstyrt med trekkdel for tilhenger (gjelder ikke for biler med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg), tipp, kran e.l. Godkjent kjøretøy skal også fremstilles for ny godkjenning dersom det er påført omfattende skader ved kollisjon, utforkjøring e.l. Det vises for øvrig til kap. 7.

§ 7-2.7: Krav om dokumentasjon

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. I tillegg til kravet i første ledd, gjelder følgende:

Ved endring av batterikjemi på elektrisk drevet motorvogn eller hybridkjøretøy, skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Det skal også dokumenteres at batteri og tilhørende systemer er installert etter anvisning fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Videre skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy, er oppfylt etter ombyggingen. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium.

§ 16-4.5: Når sittearrangement i bil etter 15. mars 2004 modifiseres i forhold til slik den opprinnelig ble godkjent, ved at sitteinnretninger i bilen innmonteres, monteres på annen plass eller fjernes, skal alle sitteinnretninger i bilen være utstyrt med bilbelter og festepunkter for disse som tilfredsstiller kravene i § 16-6 nr. 1. Dette gjelder ikke hvis bilen etter modifiseringen blir i samsvar med typegodkjent utførelse. Unntatt er også ambulanser.

§ 16-6.Krav til bilbelter/festepunkter på plasser som ikke kreves utstyrt med bilbelter

1. Bilbelter i alle typer kjøretøy montert på plasser som ikke kreves utstyrt med bilbelter, skal være av type som minst tilfredsstiller kravene i ECE-reg.nr. 16.04 eller kravene i direktiv 77/541/EØF, som senest endret ved direktiv 90/628/EØF, direktiv 96/36/EF, direktiv 2000/3/EF eller direktiv 2005/40/EF. Festepunktene skal tilfredsstille kravene i ECE-reg.nr. 14.02 eller kravene i direktiv 76/115/EØF, som senest endret ved direktiv 82/318/EØF og direktiv 2005/41/EF, eventuelt som endret ved direktiv 90/629/EØF. Dette må dokumenteres av beltefabrikanten, kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium, basert på prøver eller beregning. Dersom dette ikke kan dokumenteres, kan festepunktene godkjennes hvis de kan tåle en fremoverrettet prøvekraft slik:

Trepunktsbelte:

5 kN på øvre festepunkt, 10 kN på fellesfeste og 5 kN på nedre festepunkt.

Hoftebelte:

10 kN for hvert festepunkt.

Festepunktenes plassering vurderes ved godkjenning. Dokumentasjon kan kreves fremlagt.

For originalmonterte bilbelter og festepunkter på plasser som ikke kreves utstyrt med bilbelter, kreves ingen godkjenning.

2. Ikrafttredelse.

For så vidt gjelder festepunkter trer bestemmelsene i denne paragraf i kraft 1. april 1998. For bilbelter som monteres av beltefabrikant trer bestemmelsen i kraft 1. oktober 1998. Bestemmelsen gjelder også ettermontering av bilbelter 1. april 1998 eller senere. Direktiv 2005/40/EF og direktiv 2005/41/EF trer i kraft 21. april 2006 for typegodkjenning av nye kjøretøytyper, 20. oktober 2006 for utstedelse av typegodkjenninger og 20. oktober 2007 for nye registreringer.

18-1.6. Når sittearrangement i bil etter 15. mars 2004 modifiseres i forhold til slik den opprinnelig ble godkjent, ved at sitteinnretninger i bilen innmonteres, monteres på annen plass eller fjernes, er det ikke tillatt å montere langsgående (sidevendte) sitteinnretninger. Dette gjelder ikke hvis bilen etter modifiseringen blir i samsvar med typegodkjent utførelse. Unntatt er også ambulanser, militærtaktiske biler registrert på Forsvaret og i nødvendig utstrekning sitteinnretninger i biler som er spesielt utformet og/eller utstyrt for transport av funksjonshemmede.

Dette svaret er gitt på generelt grunnlag bakgrunn av din forespørsel, og er ikke et forvaltnings vedtak.
Område Asker, Bærum og Oslo, Opp-og ombyggingsgruppen

#2
Kjøpe elbil? / Sv: Umulig å kjøpe El-bil privat i Danmark?
mandag 26. juni 2017, klokken 10:40
Jeg har brukt helga til å lese meg opp på detaljene, og skjønner nå endel mer.

- Hvis elbilen har EU/EF/EØS merking i papirene i hanskerommet, så vil SVV (Statens Veivesen) i utgangspunktet ikke trenge å få annet bekreftet og godtar bilen ved fremstilling uten videre tekniske krav (hvis bilen er original).

- Hvis bilen er første-registert (i Norge/Danmark/andre land) før 1. september 2012 gjelder gamle regler for teknisk godkjenning, eller man kan be om å få den godkjent med nye regler. Hva det innbærer i praksis, klarer jeg ikke helt tolke fra paragrafene, men tar vel mer tid hos SVV.

- "Originalt utenlandsk registreringsdokument", eller "Samsvarssertifikat" (COC) som SVV kan be om ved fremstilling, får man såvidt jeg skjønner fra merkeforhandleren (Nissan f.eks. hvis bilen en Leaf etc.)

- Man kan be om å få tekniske registreringdokumenter av bilen fra Danske VVS, men det tar nok tid å få utlevert.

- Registreringsavgift er en Dansk avgift ved førstegangs-salg til private dansker, og kan trekkes fra (minus 15% og 8500DKK) ved eksport for alle typer privateide personbiler (ICE og EL). Dette kan kutte prisen på endel ICE biler ganske drastisk (-50.000 etc.). For EL-biler er det mindre å hente siden elbiler har hatt reduserte registreringavgifter frem til 2016. Skat.dk har egen kalkulator for dette, og man kan spare 10-20.000 hvis bruktprisen er høy nok pluss noen andre detaljer.

- Leasede biler? og bilfirma-eide biler som ikke er solgt til private i Danmark kan fratrekkes moms (MVA/25%) ved eksport. Spør det Danske firmaet om priser de oppgir er moms-fratrekkbare.

- Biler blir "momssmittet" når de selges til Danske private, som betyr at MVA ikke kan trekkes ut igjen fra bilen ved senere eksport-salg fordi MVA og salgspris er blitt "smeltet" sammen som endel av bilens nybilpris.

- "Slutseddel" er den Danske versjon av salgskontrakt mellom private, og kan lastes ned som PDF fra forskjellige.

- Å be om å få beholde de danske skiltene på er helt klart billigst og enklest. Danske forsikringsselskap dekker bilen i 3 uker etter salg, så ny forsikring trengs ikke ved kjøp, men få det bekreftet fra selskapet. Med skiltene på får du et gratis? transittdokument på Rød sone tollen i Norge, som gjør at du kan kjøre bilen fritt i Norge 25 dager før du må ha fått omregistrert den. Enkeltdag-bilskilt fra SVV kan koste 350 kroner så her sparer man fort mye.

Ved å sjekke priser fra Oslo ser jeg at det er billigst ta Oslo ferga ned til feks. Fredrikshavn og så regional-tog til dit du skal. Fly er i høysesong og koster fort flere tusener. Å ta med Bil opp igjen med ferge er også rimelig, under 1000. Man kan jo spørre om de har ladepunkt på ferga siden den tar 8-9 timer en vei.

Lenker:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/import/Privat+import/
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oid=2234530&vid=0
http://www.nysynet.dk/slut/
http://www.tjekbil.dk/

Mer kommer....

- Toll er betjent i Oslo havn, så kjør på rød sone og få transitt-papirer som du tar med deg til tollstasjon i Oslo.


_____________________________________
Oppdatering 15august 2017:

Bilen er importert og registrert og går som ei klokke :)

Tips:
COC (Certificate of Conformity) er så grei å ha med når bil registeres uansett så det er anbefalt.

Det norske kontoret for min bil var de eneste under hele prosessen som var udugelige og uinteresserte i å hjelpe selv etter mange purringer (kanskje pga. gråimport status man får når man importerer selv?).

Det danske kontoret var glimrende og svarte ofte to ganger om dagen ved spørsmål etc. og noen dager senere fikk jeg en original kopi av COC for min bil i posten.

Tollen som jeg brukte på vei ut var meget hyggelige og etter å ha fyllt ut et papir kunne jeg ta med med kontanter ut av landet til bilkjøp. Tollen i Danmark kunne ikke huske sist man kom innom for å registere kontanter inn i landet (ta til venstre i den uendelige landgangen i Fredrikshavn for å komme til dansk Toll), og bare smilte meg forbi (formell grense 10.000Euro). Å ringe til Oslo Tollen er lurt fordi informasjonen på nettsidene er formalisert og ofte er det enklere måter å få gjort hva som trengs etter en samtale.

Stenaline tur-retur forbigår jeg i stillhet, men heisene virket jo enda båten jeg tok er noe vel tidlig 90-talls stil (og ikke spør hva som ble servert i kantina, best å tygge fort og håpe på det beste)  :-[

Spurte ikke om lademuligheter, men var glad jeg kom tidlig av med bilen på rød sone tilbake i Oslo, og fikk fylt ut et papir før en haug med lastebilsjåfører fra hele verden kom veltende inn etter meg med masse papirer og spørrende ansikter...!

Tollen på Havna i Oslo ligger noen hundre meter unna der du skal sjekke inn (ved kontanter) eller rød sone ut til/fra båtturen, men papir for utføring av kontant kan også fylles ut på sentrumskontoret i Oslo før du reiser. Alternativt anbefaler jeg å bruke bankoverføring hvis du bruker fly eller annen bil til Danmark og har noen dager på deg der.

Etter rød sone i Oslo, har man 4-5 dager før man må ta et tur ut til Tollen ved Gardermoen, som ligger lengst inn veien i et eget postmodernistisk bygg til venstre for Gardermoen. Igjen veldig hyggelige som ordnet papirer på en kort time og et tollgebyr på noen hundre kroner.

Da har man en måned på seg (på danske skilter) til å få booket time hos SVV for undersøkelse. Har man COC med seg får man godkjent bilen med en gang etter inspeksjon, og kan ta papirene med til sidekontoret for registering, vrakpant-betaling og bytte til norske skilter på samme sted. Jeg anbefaler Jessheim stasjon.

ps: De danske skiltrammene er selvsagt 5cm kortere enn norske skilter...

ps2: Du kan kjøre med dansk forsikring i 3 uker, men anbefaler å ta en norsk forsikring de trenger kun de siste 6 tallene fra ditt VIN nummer (chassisnummer). Skriv ut en kopi av forsikringen å la ligge i hanskerommet med tollpapirer etc. i tilfelle du blir stoppet.
#3
Kjøpe elbil? / Umulig å kjøpe El-bil privat i Danmark?
lørdag 24. juni 2017, klokken 18:20
Har funnet en lekker bil i Danmark som selges privat.

Kan jeg ta Danske-ferga, teste bilen, Paypal-kjøpe bilen, signere en Dansk Finn.no versjon av salgskontrakt, ringe Storebrand og ordne forsikring, og så suse til Norge Rød sone på Danske skilter?

Trenger jeg COC dokument når jeg kjøper privat? Hvordan får jeg tak i det da? Får jeg moms tilbake når jeg kjøper privat? Er det Eksportdokument også i Danmark slik som i Tyskland?

Veldig glad for ev. gode, klare råd her.

ps: ja jeg har lest:
https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjope-bil/rad-ved-import-av-bruktbil/
http://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/importere/slik-importerer-du-bil/start/

og de mer forvirrer enn forenkler....

TT.

pps: kan man avtale å betale en tur/retur til Norge for en Dansk elbil-eier og så kjøpe bilen mens han er på "ferie" i Norge?
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for folk over 190cm
torsdag 01. juni 2017, klokken 13:41
Hva med 5-7 seters e-NV200 Nissan? Sitter høyt og mye plass for familie og bagasje. Går like langt som en Leaf ca.

Ev. ikke like aktuelt for familier kanskje, men en mulighet hvis man er barnløs (dvs. bare et par) kan være å kjøpe en el-varebil og omregistere den til en personbil med 2 seter. Da kan man fjerne bakveggen og få bedre rygg/ben-plass. Det koster ingenting skattemessig.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33706.0.html

TT.


Sitat fra: madsscott på torsdag 01. juni 2017, klokken 12:05
Hei. Vi har tenkt å kjøpe elbil nå ila sommeren/høsten. Det er ikke aktuelt med nybil. Så vi vurderer egentlig en egolf eller leaf.

Har prøvesittet i de aller fleste på markedet. Kjørt noen. Jeg er noen cm over 190 og må innrømme at jeg ikke finner noen god sittestilling. Jeg synes jeg sitter for høyt uansett hvordan jeg justerer setet (i en forsvarlig stilling)

Problemet er ofte at jeg har dårlig utsyn. Sladrespeilet er i veien og jeg får dårlig oversikt. Problem nr to er at foten på gasspedalen blir alt for vinklet og jeg ikke får en god hvileposisjon for fot eler bein.


Jeg synes Tesla (både S og X) hadde de dårligste kjøreposisjonene. Skuffende for biler til nærmere en million. Egolf sliter jeg med speilet og leaf har en utrolig vond hvileposisjon til beina. Soul var bare fæl.

Noen som sliter med det samme? Forslag til løsning? Vil veldig gjerne at dette skal gå, men kan ikke kjøpe en bil en skal bruke så mange timer i uten å sitte godt. Utenom dette må jeg si at bilene er utrolig fine.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Konvertere el-varebil til personbil
onsdag 31. mai 2017, klokken 22:06
Oppdatert 01.06.2017:

Jeg ringte både Skattetaten og Vegvesenet idag;

Vegvesenet sa det var helt greit, samme regler som for fossilvarebiler, dvs. seter, sikkerhetsbelter, ev. airbags etc.

Hos Skattetaten sa de at de var nesten helt sikkert ingen avgift, men jeg la inn en forespørsel direkte som de skulle svare meg på for å være helt sikker. (Se svar: 01. Juni)

Så slik ser det ut sålangt:

1) Finn, kjøp og om-registrer varebilen du ønsker (før eller etter 2014 betyr ikke noe/om-registrere som varebil er billigere enn som personbil).

2) Send inn RF-1335 (kan være du slipper det på el-bil siden det ikke påløper kostnader)-Svar fra etaten 01.Juni: Ingen avgifter ved ombygging, men RF-1335 må sendes inn (Ca. 1uke å få det tilbake) og tas med til Vegvesenet.

3) Når godkjent RF-1335 svar er mottatt, bestill time hos vegvesenet for endring og utlevering av skilt.

4) Mens du venter på time, sett i seter, belter, fjern den forhatte skilleveggen etc. (Her har vi grunnen til at få gjør det tror jeg, du må helst finne foringer og matter samt lister for hele varerommet for at den skal bli lik en 5-7 seters-versjon..

Sålangt jeg har skjønt kan man også registere den som en 2-seter privatbil, dvs. kun fjerne skilleveggen og ikke bruke penger på seter etc. For noen som har lange bein eller andre utfordringer i kroppstørrelse kan jo det være et fint triks. Bakdelen er da at man åpner frontsetene til et uisolert varerom, noe som vil trekke mer strøm særlig på vinter og ev. gi en høyere støyprofil, og kanskje være ugunstig hvis man har last som vil bevege på seg ved oppbremsing.

I tillegg når man undersøker prisforskjeller på samme år/km el-varebiler og ferdige 5/7 -seter er prisen kun 20-50K høyere for slike biler, så da er det kanskje ikke verdt arbeidet..  :-1-:

TT.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Konvertere el-varebil til personbil
mandag 29. mai 2017, klokken 17:21
Jeg har sendt spørsmål til Statens Vegvesen nå, og legger inn eventuelle svar jeg får. TT.
#7
Kjøpe elbil? / Konvertere el-varebil til personbil
mandag 29. mai 2017, klokken 16:36
Hvis man har behov for å fjerne ryggplata til en pre-2014 EL-varebil ev. sette i flere seter, hva sier skatteetaten om dette?

https://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/bygge-om-bil/regn-ut-hva-det-vil-koste/ombygging-av-kjoretoy/

Kalkulatoren tar ikke elbil-reg. merker og spør etter "slagvolum" hvis man velger "avgiftsfri".

TromsøTorstein
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Manglende baklys på mange el-biler
onsdag 25. mai 2016, klokken 18:08
THE: er det el-Toyota da siden ICE-biler alle har hardkoplet nærlys (eller minimum parklys) når de starter?

TT.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Manglende baklys på mange el-biler
onsdag 25. mai 2016, klokken 17:40
Takk for svar dere, det jeg var redd for. Vet ikke med dere men jeg ser møtende biler og biler jeg kjører etter mye lettere i dagslys hvis de har kjørelys .

Så nå er det opp til enhver å huske å slå på baklys i tåke og lignende? Skummelt.

TT.
#10
Elbilen i Samfunnet / Manglende baklys på mange el-biler
onsdag 25. mai 2016, klokken 17:02
Hva er grunnen til at mange el-biler (forskjellige merker) kjører uten baklys både på dagen og kvelden?

Er det spesielle avviksregler for el-biler så de ikke trenger å ha påbudt kjørelys, og hvis ikke hvorfor blir el-biler godkjent teknisk uten slik alltid-på kjørelys?

TT.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA