Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elektrisifisert

#1
Zoe / Sv: Utsatt Zaptec - levering
onsdag 06. januar 2016, klokken 23:18
Til THE:
Veldig godt å høre at din Zaptech-kabel er nært forestående  :) :)
Fikk fornyet håp jeg også nå  8)

Rekkevidde:
Ser også ut til at du kjører litt lenger med din Q210 enn jeg gjør med min R240,  og ifølge reklamen skulle det ha vært motsatt,,,,,   har egentlig hele tiden hatt en liten følelse av at bilen min egentlig skulle ha gått litt lenger enn den gjør.
Jeg kjører også i ECO-modus med varmeapp på 18 grader og auto,  selv når det er 10 minus,  litt kaldt er det jo ::)
Står du også ute i kulda om natta ?,  eller parkerer du et sted med litt varme ?


Og ja,  Zaptech-kabelen er grisedyr :'(.     Ikke sikker på at jeg hadde valgt Zoe og Zaptech hvis jeg ikke hadde vært så heldig å få ladekabelen med på kjøpet av en særdeles grei forhandler  ;D.
#2
Zoe / Sv: Hva savner dere av utstyr/funksjoner på Zoe?
onsdag 06. januar 2016, klokken 01:11
Savner akkurat det samme som trådstarter.

Det med dårlig lys, og manglende lyktespyler i tillegg, er jo direkte skummelt i høstmørket !
Og manglende Zaptech er jo en katastrofe i seg selv,,,,

Irriterer meg også litt over at klokke, temperatur og kjørte KM ikke er synlig til enhver tid.

Men egentlig kjempefornøyd med bilen allikevel, føler at jeg har fått mye for pengene (hadde vrakbil som ga 25ooo i rabatt da).

Har snart kjørt 8000 km med Zoe,  og bare 700 km med dieselpurka i samme periode,  liker liksom Zoe'n på tross av noen mangler  :)
#3
Zoe / Sv: Nok ett TPMS spørsmål
onsdag 06. januar 2016, klokken 00:48
Synes det var svært dårlig service av forhandleren din å kreve 240 kr for dette,  de eier ikke skam !
#4
Zoe / Sv: Utsatt Zaptec - levering
onsdag 06. januar 2016, klokken 00:44
I dag var det -10/-11 på vei til jobb (52km) og -10/-15 på hjemturen (52km),  og da fant jeg nesten ut hva rekkeviddegrensen var  ::)
Når jeg parkerte hjemme etter 104km var det 0 km gjenværende rekkevidde og varsellampene hadde lyst en stund,  tipper jeg bare kunne ha kjørt ytterligere 2-5 km.
For min R240 virker det altså som maksimal rekkevidde er ca 108 km ved ca -12 grader,  så hvis det er 15 minus i morgen tidlig blir det nok dieselbilen til jobben.

Med Zaptech og lading på jobben hadde minus 15 gått helt fint,  irriterende å ikke ha fått den  >:(

Forbruket i dag var forøvrig ikke alarmerende høyt, snitt på 17,1 Kwh/100km.
Dvs: Jeg brukte under 18 KWh på hele turen, og skulle egentlig hatt igjen minst 5 KWh på "tanken".
Tenker at det er kulda som gjør at batteriet ikke blir helt fullt selv om det er ladet til 100%. ?

Andre som var ute i østlandskulda med Zoe i dag,  og som har noen erfaringer å dele ?


#5
Zoe / Sv: Etter 7500km var det slutt på moroa
onsdag 23. desember 2015, klokken 03:29
Takker for gode tips,  overrasket over hvor nyttig det kan være å sove litt i blant,   ingen feilmelding lenger   :) :)
#6
Zoe / Etter 7500km var det slutt på moroa
mandag 21. desember 2015, klokken 20:09
Kom hjem fra jobben som normalt i dag og satte bilen til lading.
Så etter en stund at det ikke lyste fra instrumentpanelet lenger, og gikk ut for å sjekke,,,

! Varsellampe for elektroteknisk system lyste.
Varsellampe for service lyste.
Melding i displayet:   "Kontrollera regulator"
Skrudde på og av motor.   Melding i displayet "Battery charging impossible".

Noen med lignende opplevelser ?

#7
Zoe / Sv: Nok ett TPMS spørsmål
søndag 13. desember 2015, klokken 19:39
Mine erfaringer med TPMS:
Zoe R240 Sep-2015.

Kjøpte originale vinterhjul hos min forhandler.
(ingen info om noen utfordringer med TPMS)

La selv om fra sommer til vinter et par uker etterpå,  og fikk naturlig nok feilvarslingen så mange har nevnt her på forumet.
(var også litt forundret over at det ikke stod noe i instruksjonsboka om hvordan man bytter hjul,  den anbefalte at dette ble gjort på et Renault-verksted.  Har imidlertid alltid byttet hjul selv og ville gjøre det på Zoe også,  det var problemfritt, men det burde ihvertfall ha stått hvor man bør feste jekken)

Kontaktet forhandler,  som sa det bare var å komme innom, så fikset de dette gratis.
Tok ca 10 minutter og bilen hadde lært å snakke med de nye fine vinterhjulene.   :)

Det de gjorde var å legge kodene på sensorene til de nye vinterhjulene inn i elektronikken på bilen,  slik at bil og hjul kunne snakke sammen.
Årsaken til problemet var at Zoe kun greier å ha informasjonen til ett sett med hjul lagret om gangen.
Så til sommeren må det samme gjøres for sommerhjulene igjen.

Forhandleren sa Renault jobber med saken for å få oppgradert Zoe til å skjønne 2 sett med hjul,  men de hadde ingen forventet dato.


Andre aktører kan klone Zoe-sensorene i det hjulsettet du har,  slik at det blir identiske koder i det ekstra hjulsettet.
Renault ønsket ikke å klone, da det ikke var godkjent av Renault og importøren.

Parallelt med å få oppgradert til å kunne skjønne 8 hjul,  jobbet de også med å få klonings-software godkjent av Renault,  slik at forhandlerne kan klone slik uoriginale aktører gjør.

Oppfatter servicen som god når jeg tok kontakt,  men er ikke generelt imponert over importør, informasjon etc,,,,
#8
Zoe / Sv: ZE Interactive i 3 år
søndag 13. desember 2015, klokken 19:05
Har hatt bilen siden slutten av September (R240), men førstes i dag har jeg forsøkt å koble til app for å fjernstyre forvarming og lading samt overvåke ladestatusen.
Slet i over 2 timer før jeg greide å få appen Z.E. services til å fungere,  var mye knot og info som måtte på plass synes jeg   ??? ::)

Satte på forvarming via mobilen,  men ingen forvarming startet i bilen   :o   ,  så måtte ut å skru på manuelt etter en times tid,,,
Batteristatusen ser jeg imidlertid greit på mobilen  :)

Har forstått det slik at denne tjenesten skal fungere i 3 år,  men blir jo ikke ovverrasket om det slutter å funke etter ett år når jeg leser denne tråden,   får vente å se  ;)
Rediger innlegg
#9
Zoe / Sv: Ustabil temperaturregulering på varme
søndag 13. desember 2015, klokken 18:49
Fint å lese at bilen til aronesen ble fikset for lekkasje, og god og varm igjen  :)

Selv opplever jeg at varmeapparatet lever litt sitt eget liv,,,

Den første uken jeg hadde bilen oppførte den seg som "overter" skriver,  god og var i 10 min,  så bare kald.

Trykket på auto-knappen etter en drøy uke og alt ble mye bedre.

Nå er det stort sett god og normal varme, men innimellom kommer det plutselig mye kjøligere luft enn normalt,  går som regel over hvis jeg skrur over på max-temperatur en stund,   eller bytter litt mellom auto/manuell og AC på/av.

Har på en måte lært meg å leve med disse nykkene,  og så får vi se om de finner noe feil på service en gang   :) :o ;)
#10
Zoe / Sv: Spennende med Zoe
søndag 13. desember 2015, klokken 18:32
Trådstarter kjørte 115 km før det var så godt som tomt ved pluss 8 grader.
Elhanen kjører greit 150 km ved 0 grader.

Selv kjører jeg daglig 104 km til/fra jobb (52km en vei), med en resterende rekkevidde på 10-45 km.
Det har vært alt fra -10 til +10 grader.
Zoe R240.

Rekkevidden for meg ser altså ut til å være et sted mellom 114 og 149 kilometer.
Og så må man kanskje plusse på noen km, da det er tydelig at rekkevidde-estimeringen i bilen viser en del flere km etter at den har stått stille 15-60minutter.

Men jeg kjører helt klart ikke greit 150 km ved 0 grader, tenker det er mer 130-135 km for mitt vedkommende.

Kjørestil og hastighet har jo også stor betydning for rekkevidden,  sel kjører jeg stort sett i 85-96 km/t i eco-modus på motorveien, og sakte, jevnt og rolig ellers.

Gjeder meg til sommeren for å se hvor langt jeg greier å kjøre med økonomisk kjøring i 20-25 plussgrader.  :D
Og gruer meg til det blir -20,  for da må jeg nok ty til fossilbilen for å komme hjem  :(
Håper også Zaptech kommer en gang,  for da kan jeg også lade på jobben  :o 8) :'( :)

Noen som har forsøkt å kjøre bilen helt til den stopper ?,   for å finne ut hva egentlig resterende rekkevidde er når den viser 0 km ?
En selger hos min forhandler mente den kunne gå 30-50km etter rød lampe, 0km og lydvarsling. ????
#11
Zoe / Sv: 100/110 kmt (e6) vs 50-80 kmt
søndag 13. desember 2015, klokken 17:57
Min erfaring er at man kan kjøre inntil dobbelt så langt ved å holde en lav hastighet istedenfor å kjøre raskt på motorvei.
Hvis du f.eks kjører i 60 km/t på sideveiene istedenfor i 110 km/t på motorvei,  så kan du kljøre 50-100 km lengre før du må lade.

Har gjort en sammenligningstest på dette under følgende forhold:
(gjentatte sammenligninger under like forhold er nok nødvendig for å få eksakte tall, men tror denne målingen er rimelig nøyaktig)

-3 grader , identisk kjørerute(ca 15km totalt, 7,5km hver vei),  motorvei(med tildels farlig lusekjøring), forvarrmet bil og kjørt noen kilometer før testen startet,  CC for alle hastighetene,  ECO for 60-90km/t,  varmeapparat på 20 grader.

hastighet=60 km/t  ,  kwh/100km = 12,8 kWh ,  økonomi = 99 , (beregnet rekkev.=182km)
hastighet=70 km/t  ,  kwh/100km = 13,5 kWh ,  økonomi = 99 , (beregnet rekkev.=173km)
hastighet=80 km/t  ,  kwh/100km = 15,1 kWh ,  økonomi = 91 , (beregnet rekkev.=154km)
hastighet=90 km/t  ,  kwh/100km = 16,5 kWh ,  økonomi = 75 , (beregnet rekkev.=141km)
hastighet=100km/t  , kwh/100km = 20,7 kWh ,  økonomi = 57 , (beregnet rekkev.=113km)
hastighet=110km/t  , kwh/100km = 22,7 kWh ,  økonomi = 47 , (beregnet rekkev.=103km)

Bilen er en Zoe R240, 2015mod som har gått 6.500 km totalt på de 2,5 månedene jeg har hatt den.

ECO-modus, slik at hastigheten blir max 96 km/t og mindre energi til varmeapparatet, ser ut til å ha stor betydning for forbruket.

Som andre har kommentert her så er det vesentlig forskjell på 90km/t og 100km/t,  i min måling ble det altså hele 4,2 kWh/100km mer i 100 enn i 90.
#12
Zoe / Sv: Noen erfaringer/spørsmål rundt min Zoe
fredag 27. november 2015, klokken 20:11
Vedrørende punkt 2 fra trådstarter.

Jeg har nå hatt bilen (R240) i 1,5 mnd, og lader hver dag hjemme over natten med 3,6 kW lader.
Temperaturer fra +10 til -10.
Batteristatusen om morgenen viser nesten alltid 100% om morgenen, enkelte ganger 99%.

Tror det er feil på din bil dersom den viser vesentlig mindre enn 100%, og ville nok ha sjekket med verkstedet.

Du skriver ikke noe om du opplever at kjørelengden/rekkevidden reduseres når SOC viser lavere prosent.
Hvis kjørelengden reduseres så tenker jeg at batteriet ikke er fulladet.
Hvis kjørelengden er den samme så er det kanskje bare feil visning av SOC, som jo ikke er så alvorlig.

Andre som opplever det samme ?



Vedrørende punkt 3.
Jeg opplever samme tendensen som deg,  at forbrukt kWh ikke stemmer med resterende kjørelengde.
MEN i vesentlig mindre grad enn det du beskriver.
#13
Zoe / Sv: "Hurtiglading" ved lavare temperaturar
søndag 22. november 2015, klokken 14:08
Har ladet mange ganger med hurtiglader i temperaturer fra -3 til pluss 5 grader, men har ikke eksakte data fra så mange av de.  Mitt inntrykk ar allikevel at ladingen går raskere enn det du har opplevd med din bil.

Konkrete tall fra en av mine ladinger ser du nedenfor, er ikke sikker på temperaturen men mener det var -1 grad.
Det var ihvertfall under 0.  Har tatt bilder av det hele, men ved -4 til +4 så blinker temperaturaen, og den var borte akkurat når bildet ble tatt.

Kjørte km før ladestart: 122 km  (ekstrem økokjøring fordi det var 122 km til neste lademulighet)
Rest km ved ladestert: 32 km
SOC ved start: 22%
Tilført strøm ifølge ladestolpen: 16,5 kWh.
Ladetid: 54 minutter.
Rekkevidde ved ladeslutt: 121 km
SOC ved ladeslutt: Ca 92%   (mangler bilde)


#14
Zoe / Sv: Utsatt Zaptec - levering
søndag 22. november 2015, klokken 13:43
Fant en graf på nettet som kan tyde på at El-bil funker dårlig i minus 20,  ihvertfall uten forvarming  :o :o :o

http://cms.cdnrg.com/images/uploads/downloads/files/Temperature_Effects.pdf

Noen som har kjørt Zoe med eller uten forvarming i så kaldt vær  ?

Hvis forvarmeren fungerer selv om det er veldig kaldt,  så kanskje det kan gå bra allikevel,  men det blir uansett vanskelig å forvarme på jobben uten Zaptec   :'(

Se vedlagte PDF nedenfor.


#15
Zoe / Sv: Zoe dekktrykk sensor
fredag 20. november 2015, klokken 21:20
Må innrømme at jeg ble litt stressa når jeg kjøpte nye vinterhjul hos forhandler uten at de fortalte meg at det kom til å lyse diverse varsellamper og tekst om feil !!!!!  >:(
Min forhandler sa også at Renault må forske på dette når jeg jeg sa, etter å ha forsket på nettet, at jeg hadde lest at andre greide å klone sensorene slik at Zoe kunne skjønne hjulbytte.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA