Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jakoel

#1
Vil f.eks. en DEFA kupevarmer gi samme resultat?
#2
Takker for gode svar!

Men er forvarming å anbefale her på østlandet? Jeg er ikke kjent med hvordan vinteren pleier å være her. Hvilke goder har dette, annet enn at det kanskje blir litt mer komfortabelt for fører å kjøre?
#3
Har alle i-Mievene forvarming, eller var det fra 2012 eller 2013?

#4
Takk for godt svar!

Mulig å utdype det med skjøteledning litt? Kan sikkert få det til med en 10meters (kanskje til og med 5m). Ellers skal jeg forhøre meg med utleier ang. mulighet for stikkontakt utendørs.

Men det å koble ladekabelen til en innendørs stikkontakt er altså ikke noe problem?
#5
Heisann!

Jeg er en 23 år gammel student som for tiden pendler til og fra skolen (Oslo til Ås). Med sykkel, buss og tog bruker jeg ca en time til skolen og halv annen time fra skolen, samt en del venting på tog som kun går en gang i timen. I bil ville jeg ha brukt ca. 20-25 minutter (26-28km hver vei). Vurderte først å kjøpe en billig, gammel bensinbil, men etter et lite regnestykke kom jeg fram til at det ville ha kostet meg omlag 1600-1700km i måneden (drivstoff, bomring, forsikring).

Har nå kikket på elbil et par uker, da særlig trillingene i-Miev, iOn og C-Zero. Har lest meg litt opp på disse og ser at det ikke er store forskjellen på de forskjellige, og at rekkevidden er på 100-120km ca. Jeg har avtalt å prøvekjøre en C-Zero i et døgn til neste uke så jeg får prøvd meg litt på avstanden jeg skal kjøre osv. Men så har jeg såklart også noen spørsmål om både bil og hva jeg trenger som en elbilist.

Først og fremst; er det noen markante forskjeller på disse tre bilene? Jeg ser for meg å bruke rundt 90.000-110.000, og tenker i utgangspunktet å kjøpe en der nybilgarantien er til i alle fall 2017.

Har lest om parkeringsklokke, ladebrikke og ladenøkkel. Hva er egentlig dette, og er det nødvendig? Hvor kan det fåes tak i?

Målet mitt er primært å lade på skolen (er 28 ladestasjoner her), men også lade hjemme om det er nødvendig. Jeg bor i sokkelleilghet, og det er litt avstand fra bilen til inngangen. Jeg tenkte i utgangspunktet å kjøpe en 20 meter lang 3G2,5mm hos biltema for ca. 500 kroner, og koble den i stikkontakt på soverommet og strekke den ut gjennom vinduet. Noen som har noe å si om denne løsningen? Jeg sjekka sikringsskapet og der står følgende; Vern(type) Chint, In(A) 16, Kar C, Kabel (mm2) 2,5, Lengde(m) fra 5-16, Jordfeilbryter(mA) 30)

Hvis jeg kjøper en av trillingene, kan jeg da lade på hurtigladestasjoner uten å måtte kjøpe noe ekstra utstyr? Hvis ikke, hva trenger jeg i tillegg for å hurtiglade?

Tips til å låse ladekabel på disse bilene?

Har noen av disse mulighet for Aux eller USB tilgang? Tar dette eventuelt mye strøm?

Og til sist; hvordan er vedlikeholdet av en bil som dette, kontra en vanlig Audi for eksempel?

Som dere kanskje skjønner ut i fra spørsmålene mine, så kan jeg ikke så mye om dette foreløpig, men blir bare mer og mer overbevist over at elbil er tingen for meg!
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA