Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - als77

#1
Hva med å kjøre over Lærdalsøyri i stedet? Litt lengre, men da kan du stoppe på Gol
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpshjelp Model S - "NY" eller NY?
tirsdag 10. mai 2016, klokken 20:44
Prisen på model S steg ca 30 000 ved facelift, så du betaler i realiteten full pris for gammel model.
Spørsmålet da er om endringene ved facelift er verdt de 30 000 ekstra.
#3
Model S / Sv: 70d - rekkevidde
søndag 08. mai 2016, klokken 09:44
Sitat fra: Achilles på fredag 10. april 2015, klokken 23:19
70d vs 85d

Hvis jeg tar 70/85 får jeg 0,82 - men 442 km / 502 km blir 0,88 av en eller annen grunn...?????

Synes det er vanskelig å bestemme meg for om 70D har akkurat god nok rekkevidde eller akkurat litt for kort...

Dersom rekkevidden er akkurat nok eller akkurat litt for kort, så vil den bli for kort på sikt :( Akkurat hvor lang tid det tar finnes vel i andre tråder.

Apropos rekkevidde; På Tesla sine sider så kan man leke seg med hastighet og temperatur for å se hva rekkevidden vil bli. Worst Case for 70D (120km/t og -10grader) er 273km. Vet ikke hvor reelt dette er? Og det er antageligvis forutsatt forvarming?

Har du mulighet til å forvarme bilen før disse turene? Til dere som kan dette; hvor mye rekkevidde stjeler det dersom man IKKE kan forvarme vinterstid?
#4
Tesla / Sv: Tide insurance to be trusted?
lørdag 07. mai 2016, klokken 09:31
I have no experience with Tide, but I assume they are legitimate. However, they don't have a financial back-bone! According to proff.no they have had a huge deficit every year since they started their business. From what I understand, insurance companies in Norway insure they insurances in other insurance companies - if so, then you might not be taking any risks with having your insurance with Tide. Anyone with more knowledge in this area who wants to elaborate?
#5
e-Golf / Sv: e-Golf og Proxll-hurtigladerne til Statoil
lørdag 07. mai 2016, klokken 09:23
Har ladet på Statoil Økern og Statoil Askim - totalt 5 ganger til sammen, uten problem. Vet ikke om det er bilen min, laderne på akkurat de statoil-stasjonene, eller bare flaks... (jeg har en 2016-modell produsert sensommer/tidlig høst 2015)
#6
e-Golf / Sv: Øget kørelængde for eGolf 2017
søndag 01. mai 2016, klokken 10:24
i3 med 50% økt rekkevidde? Dersom de gjør det samme som Nissan, og beholder utsalgsprisen på "ny" modell, så kommer BMW til å gruse all konkurranse. Det som blir igjen da er 1) de som vil ha 5 seter, 2) de som MÅ ha VW, og 3) de som ikke liker hvordan i3 ser ut.

Det ironiske er at det er Tesla som kan til at bilbransjen våkner opp nå, og at Tesla sin Model 3 kan bli for sent ute...
#7
e-Golf / Sv: Kjøre e-Golf fra Trondheim til Lillestrøm?
søndag 01. mai 2016, klokken 10:20
160km med stigning? Det er ikke dårlig!  :o (selv under ideelle forhold)
Tror ikke jeg tørr prøve det samme, selv under samme forhold (men nå har jeg ikke hatt e-Golfen i sommersesongen enda)
#8
e-Golf / Sv: Taper e-Golf seg i popularitet eller ikke?
søndag 01. mai 2016, klokken 10:17
30% økt batterikapasitet utgjør faktisk en god del på "langkjøring". e-Golfens popularitet vises godt når den selger såpass bra selv når Leaf har kommet med 30kWh. Skulle Volkswagen ikke gidde å oppgradere e-Golfen når Bolt, Model 3 osv kommer, så kommer nok salget til å falle ned mot det trillingene har i dag (dog kanskje noe høyere pga at det tross alt er en Golf). Forhåpentligvis så hiver VW seg på økt batterikapasitet
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for familien?
søndag 01. mai 2016, klokken 10:08
Hvor eksakt er 1-2 år? I dagens elbilmarked så er det stor forskjell på 1 og 2 år! (mye positivt som skjer)

Tesla sin model 3 som elektrolux linker til er planlagt lansert høsten 2017, noe som kan bety at de første av de kommer til Norge om 2 år (Tesla er dog ikke kjent for å klare og overholde datoene sine, og dersom det ikke blir en massiv kansellering så kan det ta tid å ta unna køa).

Ellers er det jo en del andre "større" elbiler som er på vei, men da mindre enn Avensis. Hvordan dette ser ut om 2 (eller 3) år kan være vanskelig å forutsi.

Pr i dag er det vel kun Tesla S (og X) som passer i størrelsessegmentet ditt, men med dagens dollarkurs så faller de godt utenfor segmentet ditt. I så måte er spørsmålet hva som vil skje med dollarkursen fremover; en fullstendig "ribbet" ny Tesla S kostet i høst 550 000 (ribbet er da 2WD, uten vinterdekk, men med standardutstyret Tesla har som i en del tilfeller er ekstrautstyr hos andre). Etter valutakorreksjon (50 000) og facelift (30 000) så koster den nå 630 000. Skulle dollaren dumpe (til tidligere/"vante" nivåer) så kanskje den kommer i "nærheten" av 400 000?

Apropos Model S så er det en del brukte på finn rundt 500 000. Disse har holdt seg godt i pris så langt (en del selger med fortjeneste...), noe som delvis skyldes den høye dollarkursen. Dersom dollaren går ned til 6-tallet igjen så kan det hende at du får en "ny" Model S til 400 000?

Definisjonen på "god elbil" er også en diskusjonssak; dersom rekkevidde ikke er et stort spørsmål så kan det være verdt å prøve ut dagens elbiler da en del av disse er overraskende "store".

Som sagt så er det mye som skjer de nærmeste årene. Kanskje bare greit å vente og se :) I mellomtiden så kan dere jo vurdere å leie en av dagens elbiler for å teste (dog under eget ansvar; det kan være at dere plutselig ønsker å fremskynde kjøpet... hehe)
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil som firmabil og godtgjørelse for strøm
fredag 29. april 2016, klokken 23:08
Må være obs på fallgruber her;
http://www.skatteetaten.no/nn/Radgivar/Rettskjelder/Frasegner/Prinsippfrasegner/skatteplikt-ved-utleie-av-bil-som-formidles-via-nettbasert-markedsplass/

Leies bilen ut for mer enn 6000km i året så er det en "yrkesbil" (uten at jeg ser om det slår positivt eller negativt ut).

Leies den ut "for mye", uten at det spesifiseres hvor mye det er, så er det næring.
#11
Tesla har jo en liten revolusjon med sine "5 stjerner på alle punkter, og ikke bare totalt". Vel, det er ingenting mot e-Golf - den eneste bilen med innebygget englevakt!

#12
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil som firmabil og godtgjørelse for strøm
fredag 29. april 2016, klokken 17:38
Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. april 2016, klokken 21:43
Har er svaret jeg fikk etter henvendelse til Skatt vest.

Svar: Du må oppgi leieinntektene i selvangivelsen dersom brutto leieinntekter overstiger kr 10 000, noe som er tilfelle for din del. Brutto leieinntekter oppgir du i selvangivelsens post 3.1.12. Du er også berettiget noen fradrag som skal føres i selvangivelsens post 3.3.7. Du kan f.eks. fradragsføre andelen til nettbasert markedsplass. Når det gjelder fradrag for bilkostnader, så skjer fradragsføring etter sats med mindre bilen anses som yrkesbil. Siden leietakerne dine har dekket drivstoff skal du benytte en sats på kr 3,30 per km som leietakerne har kjørt bilen din. Dersom bilen er kjørt f.eks. 1000 km i løpet av uteleieforholdet blir følgelig fradraget ditt på kr 3 300 (1000 km x kr 3,30). Skatt på 27 % beregnes av din nettoinntekt, dvs. utleieinntekt fratrukket fradrag. Med hilsen Skatt vest

Ikke dårlig 8) Skal vel litt til å få mer enn 3,30kr/km i leie? Hadde jeg leid ut e-Golfen min de 20 000km jeg kjører i året til 3,30kr/km så hadde jo det blitt 66 000kr/året. Det bør vel langt på vei dekke verditap og andre utgifter  :o

Mente jeg leste et sted at dersom man leier ut bilen sin mye (kun langtidsleie?) så kan man trekke fra nedskriving. Har du sjekket opp den muligheten? Dersom man kan kombinere det med kr/km i tillegg (antageligvis vesentlig lavere enn 3,30kr/km) så blir det jo virkelig bra.
#13
Kjøretips / Sv: Valg av transportmiddel til jobb i Oslo
fredag 29. april 2016, klokken 17:16
Hva med å lease en elbil? En liten ion får du vel leaset til 3000kr/mnd, så slipper du risikoen med "gammel" (el)bil samtidig som at du slipper å eksponere deg mot verdifall (er mye som skjer på elbilfronten i relativt umiddelbar fremtid!)
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil som firmabil og godtgjørelse for strøm
onsdag 27. april 2016, klokken 17:36
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. april 2016, klokken 09:23
Dermed går ytterligere 10 000 kr skattefritt inn på konto, OG en kan skrive av Kr. 3,30.- for hver km bilen leies ut.

Skrive av 3,30kr/km når den leies ut? Er det noen rare regler jeg ikke har klart å spore opp? :)
Du må skatte av leieinntektene da antar jeg? (prøvde å søke litt på når utleie av en bil er "hobby" og når den er næring, men måtte gi opp)
#15
e-Golf / Sv: 1472 kg tomvekt...
mandag 25. april 2016, klokken 16:55
Sitat fra: Langangen på mandag 25. april 2016, klokken 13:07
Min veier ca 70kg mer fulladet ::) ;)

Med sjåfør?  ;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA