Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - als77

#1
Model Y / Sv: Garanti og reklamasjoner - Tesla Model Y
torsdag 05. desember 2024, klokken 21:26
Det var bilbatteriet som var flatt, ikke HV. Skulle egentlig ikke være mulig for en bil som var i daglig bruk, sist kjørt 100 km på fredagen og så flatt batteri to døgn senere...
#2
Model Y / Sv: Garanti og reklamasjoner - Tesla Model Y
onsdag 04. desember 2024, klokken 20:34
Sitat fra: turfsurf på mandag 02. desember 2024, klokken 20:47
Sitat fra: als77 på mandag 02. desember 2024, klokken 18:34Sentrymode har stått på over helga, men den går vel av HV? (den skrur seg i hvert fall av når HV går under 20% eller whatever) Ladet bilen til 80% i helga
Alt av datamaskiner o.l. drives av 12V, men HV batteriet lader 12V (egentlig 16V). Men burde gått fint uansett.
Ja, jeg skjønner ikke hvorfor bilen har problemer - har brukt sentrymode en periode nå, og det har ikke vært noe problem, så er vel neppe det. Bilen er ny av året, så det er vel neppe "støttebatteriet" som er problemet, så da står jeg igjen med musesabotasje (som i så fall foretrekker teslakabler over peanøttsmør, for ingen har gått i de fellene) eller hovedbatteriet?
#3
Model Y / Sv: Garanti og reklamasjoner - Tesla Model Y
mandag 02. desember 2024, klokken 18:34
Sitat fra: rlnd på torsdag 15. februar 2024, klokken 22:57Noen andre som har måtte bytte HV-batteri og har erfaring med tiden det tar? Min MY LR var helt dau og måtte taues til Åsane SC på mandag, fikk beskjed om at batteri må byttes og to måneders leveringstid på nytt batteri i dag. Bilen har vært feilfri siden levering for et år siden.

Hvordan oppdaget du det? (les; ifht å vite at det var HV og ikke 12V som var problemet?)
Min 8mnd gamle TMY var helt død i dag - fikk ikke kontakt via telefonen (sist sett for en dag siden sier appen). Nøkkelkortet ga heller ingen respons, og når jeg dro i dørklinka så fikk jeg heller ikke opp noe på displayet om at jeg må låse opp bilen - helsvart skjerm. Tenkte at det var 12V som hadde takket for seg, men kan det være HV?

Sentrymode har stått på over helga, men den går vel av HV? (den skrur seg i hvert fall av når HV går under 20% eller whatever) Ladet bilen til 80% i helga
#4
Model Y / Sv: Sprekk og fukt i baklykter
mandag 21. oktober 2024, klokken 20:18
Sitat fra: RJK på mandag 21. oktober 2024, klokken 11:00
Sitat fra: als77 på mandag 21. oktober 2024, klokken 10:54Så oppsummert: ikke ok, men noe Tesla (kanskje) synes at man kan forvente. Jeg får prøve å legge den inn og se (dog ikke akkurat nå da jeg er i utlandet).

PS. Til info så dukket dette opp under vasking av bilen (med hageslange, ikke høytrykksspyler). Har ikke fulgt med om dette er noe som skjer i regnvær
Lyktene er ikke tette, for ellers hadde de sprukket ved store temperaturforskjeller. Produsentene har lagd et lite hull der fukt kan trekke ut, men og inn i visse tilfeller.

Forskjell i luft-temperatur kan derfor få det til å dugge i lampene, som man typisk kan se etter et brått regnskyll eller etter å ha vaska bilen.

Dette skal normalt sett forsvinne etter kort tid. Da er det som sagt, per design!

Men legger det seg store dråper, eller endog en "dam" av vann, så er det helt klart ikke slik det skal være, og man kan og bør reklamere på slikt.

Men dette er ikke noe å ta på vei for. Det er "heeeelt norrrrmalllt" som'n Leif Juster ville sagt det! 8)
Takk. Ser fint ut nå, så jeg får følge litt med og se om dette fungerer som tiltenkt (og da er ok) eller om det samler seg vann der.
#5
Model Y / Sv: Sprekk og fukt i baklykter
mandag 21. oktober 2024, klokken 10:54
Så oppsummert: ikke ok, men noe Tesla (kanskje) synes at man kan forvente. Jeg får prøve å legge den inn og se (dog ikke akkurat nå da jeg er i utlandet).

PS. Til info så dukket dette opp under vasking av bilen (med hageslange, ikke høytrykksspyler). Har ikke fulgt med om dette er noe som skjer i regnvær
#6
Model Y / Sv: Sprekk og fukt i baklykter
søndag 20. oktober 2024, klokken 18:47
Prøver å kuppe denne tråden jeg - er det slik å forstå at kondens i lykter er noe Tesla mener er noe man skal forvente og godta, eller er det bare å klaske det inn i serviceappen og så fisker de det vederlagsfritt med et smil? (ref merking med gule sirkler på bildet)

6mnd gammel TMY
#7
Lading av Tesla / Sv: Sluker forvarming av batteriet i TMY strøm?
torsdag 10. oktober 2024, klokken 18:00
Takk. Min (lille) erfaring med Tesla er at bilen er ganske god til å beregne, men ikke 100% pålitelig - den har klart å bomme med godt over 5% flere ganger (uten at jeg kjører som et svin) så derav spørsmålet om å kunne legge inn min SoC ved ankomst/lading (5% er dog en helt annen liga enn gjett-o-meteret i min gamle bil). Da får jeg bare følge med litt og overstyre ladestasjon dersom estimert SoC ved ankomst blir litt for lav etter min smak :)
#8
Lading av Tesla / Sv: Sluker forvarming av batteriet i TMY strøm?
onsdag 09. oktober 2024, klokken 15:31
Takk igjen (x2).

Da tror jeg at jeg prøver uten forvarming og så ser det an (gitt at utetemperaturen er tosifret), dersom det blir veldig tregt å lade så får jeg heller krype til korset og la bilen forvarme.

Frem og tilbake er ikke det samme ja, vind kan jo selvsagt spille en stor rolle her. Jeg har ikke mye datagrunnlag å sammenligne med i så måte, bare stusset over at det gjentok seg to ganger.

Ifht høydemeter så er ikke det så fryktelig markant for mine turer tror jeg - ca 100m høydeforskjell (på min 1. gen eGolf så tar det ca 6% å "løfte" bilen 100m hvis jeg husker rett), men legger man sammen litt motvind (det sjekket jeg ikke), høydeforskjell og (for meg ikke merkbar) føre så kan det jo bli vesentlig - har bare ikke observert det samme på min 1. gen eGolf (som har tatt denne strekningen mange ganger).

Bonus-bonus; er det mulig å stille inn hvor lavt ned i % jeg tillater bilen å gå før den velger hurtiglading? Jeg kan legge inn den funksjonen på ABRP, men jeg klarer ikke å finne noe i bilen - hadde vært greit å si at bilen ikke skal gå under f.eks 15% når jeg kjører på ukjente alpeveier
#9
Lading av Tesla / Sv: Sluker forvarming av batteriet i TMY strøm?
tirsdag 08. oktober 2024, klokken 21:07
Jeg skjønner at jeg spør i retning av "hvor mye koster en bil" hvor det er alt for mange variabler til at det er mulig å gi noe godt svar, og jeg husker den gangen vinterstid med min 1. gen eGolf hvor prosjektlederen min ringte og spurte om jeg kunne komme på et akuttmøte - 45min på motorvei var ikke nok for min eGolf til å kunne ta imot hurtiglading når det var nærmere 20 blå, så jeg måtte ringe og si at jeg dessverre ikke kunne delta på møtet (han syntes det var ustyrtelig stas siden han ikke akkurat var videre glad i elbiler)

For denne konkrete turen så er det snakk om TMY LR 2024, nedover Europa (så utetemp 15C eller opp, og nattetemp kanskje 10C - bortsett fra en liten tur oppi fjellene i Sveits), men vi vil unngå de verste motorveiene og kjørestilen er moderat

Bonusspørsmål: Er det mer enn 20% av batteriet om er "gjemt" mellom 80% og 100%? Jeg er overrasket over hvor stor forskjell det tilsynelatende er mellom 100% ladet og 80% ladet (ref over hvor jeg bruker 60% når jeg starter med 100%, men kanskje over 100% når jeg starter med 80% - selv om kjøreforholdene virket å være noenlunde like, noe de selvfølgelig ikke nødvendigvis var)
#10
Lading av Tesla / Sv: Sluker forvarming av batteriet i TMY strøm?
tirsdag 08. oktober 2024, klokken 19:42
Takker. Har dere noe mer kjøtt på beinet (erfaringstall) i så måte?

Første gang så var utetemperaturen ganske grei (nær 20 grader tror jeg) og det var motorveikjøring, men bilen forvarmet likevel nesten en time i forveien hvis jeg husker rett (vel, den var litt av og på)

Går ladehastigheten ned til 100kW så er nok det ok, spesielt dersom vi legger inn en spisestopp (da er det jo ikke noen fordel å lade ekstra raskt, og nedover Europa så er det vel ikke så mange andre å ta hensyn til ifht å lade lenge heller), men 40-50kWh (slik jeg har på min gamle 1.gen eGolf) er mindre stas :p

Ser også ut til at TMYen bommer (litt ekstra) på batteriprosent når den forvarmer
#11
Lading av Tesla / Sluker forvarming av batteriet i TMY strøm?
tirsdag 08. oktober 2024, klokken 17:23
Er det slik å forstå at forvarming av batteri (inn mot supercharger) sluker strøm?

Har hatt to turer fra østlandet til sørlandet hvor jeg har startet med fullt batteri hjemmefra (gammel vane pga min 1.gen egolf) for så å komme frem med ca 40% rest. Har så startet med ca 80% på vei hjem, for så å observere at jeg må lade for å komme hjem igjen.

Jeg kan ikke se at det er føreforhold som er årsaken, ei heller høydeforskjell, så da lurer jeg på om forvarming tar så mye strøm at det er noe man egentlig bør unngå.

Oppfølging: (...) med mindre man har det travelt. Spørsmål 2: Hvor mye tid sparer man egentlig på å forvarme batteriet? (gitt en litt sen sommerdag/tidlig høstdag) Skal på langtur nedover Europa så da er det greit å vite om vi skal legge til forvarming eller overstyre det
#12
e-Golf / Sv: Bil med varmepumpe og kompressorhavari - tvinge PTC på?
søndag 25. februar 2024, klokken 16:01
Takk. Ironisk at da jeg kjøpte bilen i 2015 så var varmepumpe et stort pluss, mens nå ser det ut til at varmepumpa kompliserer og forverrer problemet. At autoac skriver at VW har oppgradert kompressorene 6 ganger sier jo sitt, og det sier enda mer at bilene ikke har blitt kalt inn for å fikse dette (og andre graverende feil). Jaja *sukk*

Ligger nok an til en ny bil i stedet - kanskje jeg beholder eGolfen som arbeidshest og avskilter den vinterstid, er vel neppe mye å få for den uten fungerende varmepumpe - og det lønner seg neppe å reparere dersom jeg skal selge.
#13
e-Golf / Sv: Bil med varmepumpe og kompressorhavari - tvinge PTC på?
lørdag 24. februar 2024, klokken 21:02
Kan jeg hijacke denne tråden - kan hjelpe både trådstarter og megselv... Er det mulig/enkelt å bytte kompressor?

Ser at det ikke koster all verden (rundt 2000 kr) med en brukt kompressor (med ukjent restlevetid...) så enten tar volkswagen betalt i blod for ny kompressor, og/eller så er det en ekstremt tidkrevende arbeidsoperasjon (som tar flere arbeidsdager...).

Er det noen som har spurt et verksted om hva de skal ha for å bytte til en brukt kompressor? (jeg ble så satt ut av prisen de skulle ha at jeg ikke tenkte på å spørre om den muligheten)
#14
e-Golf / Sv: eGolfs sikre sjebne: Sensorfeil på varmeapparat
torsdag 22. februar 2024, klokken 17:59
Noen som har forsøkt å bytte kompressor selv? Ser at det ikke koster all verden for en brukt en (med usikker restlevetid...), men er det delen eller arbeidet som koster skjorta? Vi snakker over 25k bare for kompressoren (og så må jeg bytte sensorer og annet snacks i tillegg) - er det mulig å få fikset det til en fornuftig pris?
#15
e-Golf / Sv: Hvor langt har din E-golf kjørt?
torsdag 22. februar 2024, klokken 17:56
Jeg har passert 142 000 km med min 2016-modell (fra høsten 2015) og har ikke lagt merke til noe redusert rekkevidde, men jeg har ikke gjort noen vitenskapelige målinger så det er kun basert på opplevd rekkevidde.

Det jeg har å sammenligne med, som er bittelitt epler og pærer (eller kanskje mer røde og grønne epler), er fra da jeg kjørte til hytta da bilen var ny (100km på bakveier) og til/fra bakveier til jobb på sensommeren i fjor - begge deler under ideelle forhold sommerstid.
1) Avstand til hytta var temmelig nøyaktig 100km og gjettometeret sa da at jeg hadde 50-60km igjen (enten det var ved ankomst hytta, eller ved ankomst hjem)
2) Jeg har nå 50km til jobb, og etter tur/retur så sa gjettometeret at jeg hadde 50-60k igjen
-> ikke samme løypa, men ca samme forhold og kjøremønster. Så batteritapet må være marginalt sommerstid

Bilen har dog kanskje møtt sitt endelikt pga varmeapparatet som røk nå på nyåret; både sensorer og (verre) kompressorer. Nær 40k for å fikse på en bil som på finn kanskje er verdt 100k.

Ellers så hadde jeg også de velkjente problemene med isolering til høyspentbatteriet (det gikk heldigvis på garanti), problemer med en av frontlyktene (etter utløpt garantitid), feil på låsepinne slik at bilen ikke låser ladekabel og får lader (etter utløp av garanti), litt etter dette låste ladeluka fast slik at denne måtte brytes opp, og jeg opplevde også at sidespeilet falt av (to ganger) - i tillegg til at ladekabelen (nødladeren) sluttet å fungere.   
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA