Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - reisendejack

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbil Oslo-Trondheim
fredag 11. september 2015, klokken 12:34
Sitat fra: mkaut på torsdag 10. september 2015, klokken 15:43
Sitat fra: reisendejack på onsdag 09. september 2015, klokken 14:16
Her møtte jeg kraftig motvind, og rekkevidden stupte med ett snittforbruk på 22Kw
6. lade-stopp på Dombås
Resten av turen gikk på våt vei.
7. lade-stopp på Hjerkinn (rekkeviddeangst)
8. lade-stopp på Oppdalsporten.


Takk for å dele erfaringen :-)

Faller rekkevidden virkelig så kraftig med oppoverbakke og motvind at man får rekkeviddeangst på en strekning på litt over 3 mil? Spesielt tatt i betraktning at etterpå kjører du fra Oppdal til Trondheim, som er 12 mil, med 2 mil igjen i mål..

Ellers lurer jeg på hvor lenge tok hele turen og hva har den kostet i lading (og hvor mye det blir per km)?

Takk

Hei,

Fra Dombås og opp er det en sinnssyk bratt og lang stigning, og ettersom bilen regner med dette forbruket ramlet rekkevidden drastisk. Og jeg var også veldig nysgjerrig på hvor denne laderen på Hjerkinn sto. (Den står et stykke fra veien, opp på et slags vertshus og jeg hadde likevel betalt for et mnd. abonnement) Men har nok klart meg fint til Oppdalsporten uten stopp på Hjerkinn. Rekkevidden låste seg etter lading på Hjerkinn på 59 km, og sto slik helt til jeg var på vei ned fjellet.

Det som var veldig overraskende var at jeg ikke klarte å regenerere mye strøm i nedoverbakk på vått føre.

I kroner og øre brukte jeg:
Fortum: ca. 90 kroner
Grønn kontakt: 78 kroner
Arctic Road: mnd. abonnement på 399 kroner

Totalt kostet turen 567 kroner.

Tidsforbruk med samboer på slep i en V70, og en 2 åring i baksetet ble 12 timer.
Men stoppene ble dobbelt så lange grunnet diverse lekeplasser, matspising og annet fjas.

Hvis jeg hadde kjørt selv ville jeg brukt ca. 9 timer.


#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbil Oslo-Trondheim
onsdag 09. september 2015, klokken 14:16
Endelig hjemme med bilen etter en morsom tur opp Gudbrandsdalen i kraftig motvind.

Turen startet med fint vær og 14 grader.
1. lade-stopp ble på Kiwi minnesund med ca. 8,2 mil i pluss.
2. lade-stopp ble på Coop Obs på Rudshøgda med 3 mil i pluss.
3. lade-stopp ble på Lillehammer
Her møtte jeg kraftig motvind, og rekkevidden stupte med ett snittforbruk på 22Kw
4. lade-stopp ble på Ringebu
5. lade-stopp på Otta
6. lade-stopp på Dombås
Resten av turen gikk på våt vei.
7. lade-stopp på Hjerkinn (rekkeviddeangst)
8. lade-stopp på Oppdalsporten.

Vell hjemme med 2 mil i pluss.

Merker godt at 225/40 på 18" felger stjeler mye rekkevidde.
Så nå står det 70 km rekkevidde når jeg har ladet til 70%  ::)


#3
Ubrukte dekk til E Golf som fulgte med løst da vi monterte vinterdekk på originalfelg.
Hentet fra Møller torsdag 3.09.

Selges 2000,-

Hentes Trondheim
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbil Oslo-Trondheim
onsdag 26. august 2015, klokken 12:54
Da er jeg blitt mye klokere, og kommer til å gi en oppsummering av min første langtur med EGolf neste uke :)
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbil Oslo-Trondheim
tirsdag 25. august 2015, klokken 11:25
Sitat fra: emil på tirsdag 25. august 2015, klokken 09:34
Sitat fra: reisendejack på tirsdag 25. august 2015, klokken 09:01
Takk for svar.
Ser ut som planen da blir fortum minnesund (Kiwi), Grønn kontakt Rudshøgda, ArcticRoads Lillehammer, ArcticRoads Dombås, ArcticRoads Oppdalsporten eller ArcticRoads Berkåk.

Litt irriterende at man må ut med et mnd. abonnement til ArcticRoads for 3 ladinger.
Dette blir spennende.
Selv har jeg bestilt en Tesla P85D, siden jeg kjører denne strekningen ofte. Så hele familien blir nå "elektrisk"

Lillehammer-Dombås tror jeg du bare kan glemme å kjøre i et strekk uten ekstrem sparemodus og fullading på Lillehammer og jeg brukte litt under 8kWh fra Fagerhaug til Studentersamfundet så du skal ikke trenge noe ladestopp etter Oppdalsporten

Etter erfaringer fra turen min oppover for en uke siden ville jeg med Leafen min nå ladet på Minnesund, Rudshøgda, Ringebu, Otta (Lite påfyll), Dombås og Fagerhaug. Regnvær kan påvirke og gi behov for flere ladestopp.

Berkåk er EV-power og de får du ikke tilgang til med 30-dagers abonnementet.

Jeg lader heller ofte og lite enn få lange stop. Avslutter gjerne ladingen når batteriet når 70% og ladestrømmen nærmer seg 20kW.
Hørtes fornuftig ut. EV-Power på berkåk er på en måte en totalt bortkastet ladestasjon?
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbil Oslo-Trondheim
tirsdag 25. august 2015, klokken 11:19
Ja jeg er også for litt hyppigere stopp.
Men planen var i utgangspunktet:

Lørenskog - Minnesund (Fortum Kiwi) med 8,2 mil i pluss og ca. 15 min ladetid.
Minnesund - Lillehammer (AR) med 4 mil i pluss og ca. 25 min ladetid.
Lillehammer - E6 Kvam (Grønn kontakt) med 5 mil i pluss og ca. 22 min ladetid.
E6 Kvam - Dombås (AR) med 7 mil i pluss og ca. 20 min ladetid.
Dombås - Oppdalsporten (AR) med 6 miL i pluss og ca. 20 min ladetid.

Totalt 102 min ladetid. og et totalt tidsforbruk teoretisk på 8 timer og 45 minutter.
TEORETISK

Høres dette fornuftig ut? andre tips til ladestasjoner og fordeling?

#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbil Oslo-Trondheim
tirsdag 25. august 2015, klokken 09:01
Takk for svar.
Ser ut som planen da blir fortum minnesund (Kiwi), Grønn kontakt Rudshøgda, ArcticRoads Lillehammer, ArcticRoads Dombås, ArcticRoads Oppdalsporten eller ArcticRoads Berkåk.

Litt irriterende at man må ut med et mnd. abonnement til ArcticRoads for 3 ladinger.
Dette blir spennende.
Selv har jeg bestilt en Tesla P85D, siden jeg kjører denne strekningen ofte. Så hele familien blir nå "elektrisk"
#8
Ladeplasser og ladekabler / Elbil Oslo-Trondheim
mandag 24. august 2015, klokken 14:09
Hei
Fruen har kjøpt seg Elgolf, og den skal hentes i Oslo og kjøres til Trondheim.
Er dette mulig innen rimelig tid? Finnes det nok lademuligheter? Har sett litt på diverse kart, men blir ikke klok på hvor jeg bør legge inn ladestopp, kostnad, tidsforbuk osv...
Kan noen hjelpe med en ladeplan?

På forhånd takk. :)
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla,yrkeskjøring og kjøregodtgjørelse
mandag 17. august 2015, klokken 12:13
Dette er regnestykket fra autolease, og da er det beregnet totalt 105.000 km på 3 år, og inkl. forsikring.
Dårlig deal?

Kr. pr måned
Tesla Model S,  85D   9 478,00
48 måneders leieperiode
35 000 km pr. år
Titanium metallic   126,00
Fabrikkmontert ekstrautstyr
2 407,00
Ettermontert ekstrautstyr
0,00
Forskuddsleie (Ekskl. mva):   100 000,00
   
Forsikring Egenandel kr 10 000,00   685,00
Levering Oslo   0,00
Service   507,00
Total pris (Ekskl. mva)   13 203,00
   
Pris per kjørt km (Ekskl. drivstoff)   4,53
Skattemessig listepris   768 700,00
Leien inkluderer leveringskostnader, årsavgift og valgte tilleggsytelser. Levering utenfor Oslo er ikke inkludert såfremt ikke riktig fylke er valgt.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla,yrkeskjøring og kjøregodtgjørelse
mandag 17. august 2015, klokken 12:11
Sitat fra: svingen på søndag 16. august 2015, klokken 21:36
Kan man ikke få tessla som firmabil? Må vel Være det beste :-)

Jeg jobber i et firma som ikke er ELbil vennlige.  :-X
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla,yrkeskjøring og kjøregodtgjørelse
lørdag 15. august 2015, klokken 02:06

Som du ser er det ikke store summer å spare. (Jeg antar du får dekket bensin og slikt med firmabil.)
[/quote]

Takk for oversikten :)
Da blir det omtrent likt om jeg skulle beholde firmabilen. Å kjøpe ny dieselbil tror jeg at jeg vil tape mer på. Jeg er så heldig at jeg bor rett ved siden av en supercharger. Så tipper jeg kjøper en brukt riktig utstyrt P85D til ca. 860.000.
Da vilforhåpentligvis verditapet bli noe mindre. En del fine biler som ligger på finn nå. Bare jeg finner en med de nye setene.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla,yrkeskjøring og kjøregodtgjørelse
fredag 14. august 2015, klokken 22:17
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 14. august 2015, klokken 07:13
Sitat fra: reisendejack på torsdag 13. august 2015, klokken 21:18Spørsmålet blir om jeg får et sundt bilhold når jeg har ca. 11.000 mnd. for bilhold.
Hvilken tidshorisont har du på bilholdet?

Jo lengre du tenker å beholde bilen, jo enklere er det å si at dette vil lønne seg. Over en 15 år vil man trolig klare seg med 7-8000/mnd, mens over 5-10 år er nok 11.000/mnd nærmere kostnadsnivået. Restverdien ved salg er den største usikkerheten.

Hei
Regner med jeg beholder bilen i 3-5 år ca. Vil nok totalt kjøre 30.000 km i året, så vil nok bli mye verditap å realisere om 3 år.
#13
Kjøpe elbil? / Tesla,yrkeskjøring og kjøregodtgjørelse
torsdag 13. august 2015, klokken 21:18
Hei
Jeg kjører i dag en firmabil til 500.000 som jeg skatter ganske mye av. Har regnet litt på å kjøpe en Tesla S85D privat for så å motta kjøregodtgjørelse. Kjører ca. 15.000km jeg kunne fått en kjøregodtgjørelse på totalt 63.000 kroner for, da satsen pr. idag er 4,2 kroner pr. km. I tillegg vil jeg få utbetalt 5000 kroner mer i mnd. da jeg slipper å skatte av firmabilen. Det blir totalt 10.250 kroner pr. mnd. I tillegg kan jeg nok forhandle meg til en godtgjørelse på lønn i tillegg.
Jeg kjører mye Trondheim - Oslo, og lade kan jeg gjøre på kontoret. Vedlikehold, drift og service er jo også mye billigere på en elbil en om jeg for eksempel skulle kjøpt meg en Volvo XC70. Er det kostnader jeg ikke har tenkt på? Selvfølgelig er jo verditap og forsikring en kostnad, men hva dette blir totalt over en 3 årsperiode er jeg usikker på. Spørsmålet blir om jeg får et sundt bilhold når jeg har ca. 11.000 mnd. for bilhold. Finansieringen koster meg ca. 29.000 kroner i året.

Er det flere som bruker elbilen sin til yrkeskjøring?

Mvh ReisendeJack
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA