Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Statteving1

#1
Skal sjekke om jeg er koblet til 3-fas, men tror det (har ikke lyst til å betale nye 25 000 kroner for å koble meg til sikringgskapet og få trukket 25 meter kabel). I så fall så selger kanskje du/dere trafoen? Hva koster i så fall 11 kw-løsningen komplett med trafo?
#2
Zoe / Har forsøkt å få svar fra Renault i én måned uten å lykkes
tirsdag 01. november 2016, klokken 12:05
Har en Nissan Leaf som lades med it-strøm, 32 ampere. Har forsøkt å få svar fra Renault og noen forhandlere om jeg kan bruke kabelen og få ladet nye Zoe, med 32 ampere.

Jeg vet at ikke Renault kan lades med chademo, men kabelen med strøm i har jeg altså hengende på veggen, og om det er mulig å koble til en 32 ampere lader med ladepistol via en trafo eller noe så er Renault sin bil interessant. Å lade med 16 ampere eller mindre er uinteressant.

Noen som har hørt om problemstilingen, for hos Renault er det tyst?
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Mangel på hurtigladere i Oslo
fredag 11. september 2015, klokken 23:28
Sitat fra: nime01 på onsdag 09. september 2015, klokken 19:24
Godt spm.. det burde vært langt flere. Men uten at det er noe kronargument mot utbygging, så har de aller, aller fleste som bor innenfor Ring 3 en veldig godt utbygget kollektivtransport, og har dermed mulighet til å forflytte seg relativt enkelt i alle retninger på den ønskede måten (politisk ønske)

Det burde likevel være hurtiglademuligheter innenfor Ring 3 både for de med elbil som bor innenfor Ring 3 og for de som ønsker å kjøre elbil både innenfor bygrensen, innenfra og utenfor bygrensen, og utenfra og innenfor bygrensen - selv om biltrafikken i seg selv ønskes dit pepper'n gror (politisk ønske). Det finnes tross alt bensinstasjoner innenfor Ring 3 - da er det naturlig at det også finnes flere tilgjengelige hurtigladestasjoner.

Når det er sagt, mener jeg personlig det er (foreløpig) viktigere å etablere ladekorridorer slik at elbilen blir foretrukket på langturer som overstiger rekkevidden på en lading.

Jeg er veldig uenig. Det er veldig mange som bor i byen som har bil. Ja, fint om de hadde gått over til kollektivt, men det er en utopi at alle gjør det.

Lokal forurensning er et byproblem, det er ikke et problem på Kløfta eller i Mysen. De som vil ha ladekorridor kan godt gå over til bensinbil uten at bylufta blir dårligere. Derfor trenger vi heller lademuligheter i byen enn i korridorene. CO2-kampen er tapt, det er ikke på grunn av redusert CO2 vi kjører elbil, det er for å minske luftforurensning i byen. Ja takk begge deler, men først i byen, altså motsatt av nå.
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Er hurtigladning bærekraftig på sikt?
fredag 11. september 2015, klokken 23:20
Bærekraftig er etter min mening uinteressant når det gjelder elbil. Jeg kjører elbil av to årsaker. 1. Det gir bedre lokalmiljø om nok biler blir byttet ut til elbil. 2. Det kan forsvare seg økonomisk (men ikke sikkert - bilene faller mye i verdi, bla. a). Når det gjelder CO2-kampen så anser jeg den som marginal og tapt. U-lands-økonomien vil fortsette å vokse formidabelt og Afrika vil doble befolkningen de neste 100 år (det er matematikk, ikke synsing).
#6
Er selvassurandør i stedet for å ha kasko. Fikk en skade på høyre side på Citroen c-zero. Ødelagt lille trekantvindu foran, dør bulket kraftig samt lite brudd i plasten på speilet.

En venn bad meg sjekke pris på Mitsubishi også, siden de var litt billigere på service, og siden delene sannsynligvis er helt like. Her er prisene:

Mitsubishi: Dør kr. 10200,-. Vindu kr. 4200,-. Speil kr. 4400,-. Prisene innhentet hos Motorforum Risløkka.

Citroen: Dør kr. 6600,-. Vindu kr. 1800,-. Speil kr. 3900,-. Prisene innhentet hos Auto Elite

Vindu altså over 100 % dyrere. samme del. Men viktigst er at Mitsubishi har valgt å prise delene på den lille iMiev på samme nivå som premiumbiler av tysk fabrikat, Audi A8, Mercedes S og BMW 7-serie. Det er oppsiktsvekkende.

Er det forresten noen som kjenner til hvor man får kjøpt rimelige bremseskiver til disse?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA