Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ingeniøren

#1
Dette har vært diskutert siden elbilen kom. Noen sier dog at batterier balanseres uansett ladestand og hvorfor akkurat 100% som kanskje egentlig er 90% av hva det faktisk kan lades til...

En opsjon er vel å bruke nødladeren på en kontakt du har tilgang til eller ledning ut vinduet som jeg har brukt på hyttetur en gang :-)
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 05. mars 2025, klokken 09:12
Ja, myndigheten har jo på alle måter signalisert at en slik konkurrent vil vi ikke ha ved å reduserer støtte, true med skatt (den kommer nok...) og kjøre tilsyn på installasjon i håp om å få stengt ned...

Men alt er ikke svart da årsforbruket hos meg er redusert fra typisk 15' til 10' kWh  :+1:
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 04. mars 2025, klokken 09:26
Sitat fra: Counterpointer på mandag 03. mars 2025, klokken 18:44Farten på forskning er ikke den samme lengre.

Bare se hva Deepseek klarte for 6 mill $ fordi de sto på skuldrene til de foregående språkmoddllene (Open Ai m fl).

Når «forskningsassistentene» i AI rulles ut nå vil virkelig forskning kunne akselerere fort.

Om det ikke blir 3. verdenskrig kan det bli stor fremgang, blir det 3. verdenskrig blir det våpen som får fremgang.
Jeg håper vi slipper verdenskrig, men det ser mørkere og mørkere ut

Ikke mal fanden på veggen nå !

Verden har alltid hatt gale politikere, selv om en synes veldig godt om dagen. Blir dog litt matt av Europas politikeres tafatthet. Nå skal de bygge opp et forsvar tilsvarende USA's på noen mndr. Nå som vi har tømt vår ammunisjonslagre og sendt det til Ukraina. Ta bare leveringstid på på jagerflyene F-35. De ble bestilt tilbake i 2008 og vi har ikke fått alle enda...

Snakk sammen og løs problemene sier nå jeg !

#4
Sitat fra: RJK på søndag 02. mars 2025, klokken 23:55
Sitat fra: sims på søndag 02. mars 2025, klokken 23:42Er det noen her som har forespurt Volvo om å få lagt inn en «bestemor modus» på XC40? Man kunne SW tunet den ned til 130hk eller noe, med flat pedal som gir 0-100 på 10 sek eller noe.
Har en mor på 84 som er blitt veldig nervøs for å kjøre denne nå (selv om det har gått bra i 3 år - og hun er fremdeles en god sjåfør i mine øyne med 50+ skadefrie år bak seg). Hun vurderer faktisk å selge bilen pga dette og kjøpe seg noe mindre kraftig. Litt leit dette, bilen er jo veldig bra.
Som med Polestar, finnes det vel en Oransje nøkkel som man kan gi ut når man låner ut bilen, som standard gir Chill-mode! Volvo kaller det "Care Key", men den er vel først og fremst hastighetsbegrensning, men kan vel kanskje sette begrensninger i brukerprofil for andre settings. Forhåpentligvis og aks-begrensninger, håper jeg!

https://www.volvocars.com/no/support/car/xc60/article/159337b6c7e99e07c0a81f6f0bf4f7b0_35598135c7e9dc3bc0a81f6f3870f79c_d9f6bf56a0316f47c0a801514e4c2072/

Med så mange "brukerfeil" så burde Volvo dele ut en slik gratis til alle XC40 eiere som vil ha! Dog ikke sikkert det løser "problemet".
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er tiden for Tesla over?
søndag 23. februar 2025, klokken 09:00
Er vel slik det alltid har vært i Tesla. Ingen har turt å handle på egenhånd, alt må til statene for godkjenning.
#6
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
fredag 21. februar 2025, klokken 11:25
Man kan jo tenke seg at Volvo fortrekker den konklusjonen at intet er feil og har overbevist Statens Vegvesen om at dette er bruker feil.

Alternativet er jo å redesigne hele elektronikken knyttet til gass og bytte på x antall tusen xc40. Det bli veldig dyrt. Litt stygg tanke kanskje men, men kan ikke dy meg...
#7
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
torsdag 20. februar 2025, klokken 14:41
Sitat fra: Marsto på torsdag 20. februar 2025, klokken 14:35Pedal cam er jo ikke noe nytt. Brukes hele tiden i rally og motorsport. Bør være et enkelt tillegg i biler det stilles spørsmål om. Spesielt disse modellene som har så mange tilfeller hvor fører hardnakket sier gasspedal ikke var trykket inn.

https://www.youtube.com/watch?v=xPhtSwHWZUU

Ser man det, venstre fot på bremsen og kontinuerlig i bruk i synk med gassen...
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 20. februar 2025, klokken 10:05
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. februar 2025, klokken 02:27
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 19. februar 2025, klokken 17:34
Sitat fra: daktari på onsdag 19. februar 2025, klokken 11:02Problemet er bare at luft-luft varmepumper har noen vesentlige ulemper mtp komfort, særlig inne, men også ute.

Omtrent som å ha en liten bitcoinrigg i stua.

En luft-vann med luft utedelen altså er ikke dumt, men da må huset bygges om til vannbåren varme, og det blir for dyrt. Det kunne jo Enova fått penger til (f.eks. 80% refusjon) fra statens enorme overskudd, men politikerne er for gjerrige.

Da har du kjøpt feil pumpe. Min Misubishi Kaiteki på AUTO hastighet er nest lydløs...

Da gir den også dårligere COP, dårligere varmeavgivning og -spredning. Optimalt sett skal vifta på innedelen gå på maks.

Kommer ikke på tale...slikt leven vil jeg ikke ha i hus, da betaler jeg heller litt for at den er nesten lydløs  :laugh:

Jeg har og lest dette og testet - er den samme artiklen fra den samme installatøren som går igjen. Bruker Shelly plugg med watt meter og logging over tid og kunne ikke se stor forskjell over noen dager med begge settinger. Da er det mye viktigere at pumpa kjører rett program slik min fikk i høst. Før det hadde den et annet standard program fra fabrikken som ikke var optimalt hos meg i alle fall.

Forøvrig tror jeg min forrige Panasonic og kjørte et slikt "standard program", så om pumpa de kjører avising over nærmer 30 min så snakk med leverandør. Funker sikkert fint om man normalt ikke ser mange kalde, men blir temperaturen fort både -5C og -10C så er ikke denne settingen optimal.

Forbruket har sunket betraktelig selv om det kanskje var litt kaldere i 2023/24 mot 2024/25.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 19. februar 2025, klokken 17:34
Sitat fra: daktari på onsdag 19. februar 2025, klokken 11:02
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 18. februar 2025, klokken 13:23Ellers så har "bergvarme" dårligere SCOP enn dagens gode luft til luft (eller luft til vann) varmepumper som har nærmere 5 etter standarden for kaldt klima (Helsinki).
Problemet er bare at luft-luft varmepumper har noen vesentlige ulemper mtp komfort, særlig inne, men også ute.

Omtrent som å ha en liten bitcoinrigg i stua.

En luft-vann med luft utedelen altså er ikke dumt, men da må huset bygges om til vannbåren varme, og det blir for dyrt. Det kunne jo Enova fått penger til (f.eks. 80% refusjon) fra statens enorme overskudd, men politikerne er for gjerrige.

Da har du kjøpt feil pumpe. Min Misubishi Kaiteki på AUTO hastighet er nest lydløs...
#10
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
onsdag 19. februar 2025, klokken 17:29
Blir mer og mer overbevist at det er noe feil på bilen. Spennende om SIMCO klarer å finne ut noe ellers ender alle førerne som "utskudd" som ikke kan kjøre bil...

Hun siste hadde fått en EX30 i erstatning, regner med på forsikring, som hun ikke turde bruke. Den følesen kjenner jeg godt. Som ung så var jeg ute å prøvekjørte en bil jeg skudde tenning på. Det var glatt og fikk sleng i en venstre sving, parerte og fikk dermed motsleng og den tredje slengen sendte meg i autovernet. Det var før man drev med glattkjøringskurs. Autovernet var nytt og erstattet et som hadde sunget ned. Satt opp uken før og dermed havnet jeg ikke i Gjersjøen.... som kunne blitt fatalt. Nå ble det bare noen små frontskader på bilen.

Dette satt i mange år. Om bilen bare så vidt skle litt i en vestre sving så frøs jeg. Måtte tvinge meg selv til å skli litt for å bli kvitt den følelsen. Det var nok en snev av ptsd. Ble kvitt det til slutt  :)
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvor viktig er egentlig ladehastighet?
onsdag 19. februar 2025, klokken 09:29
Sitat fra: Klykken på onsdag 19. februar 2025, klokken 08:25
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 18. februar 2025, klokken 08:51og har man hytte så kjøper man bil som rekker fram uten stopp, og ordner lading på hytta mm.
Ikke alle har hytte med vei helt inn eller tilkobling til strømnettet. Eller fritidsbolig som det egentlig heter når "hytta" har boligstandard.

Jeg tenker at rekkevidden er sum av hurtigladerhastighet og hvor langt man rekker. Dvs om man skal på langtur så vil rekkevidden begrenses av hastigheten ved hurtigladetstolpen. Hvis bilen går 30-40 mil på en god dag i normale hastigheter, vil man med hastigheter opp mot 140-150 ha 20-30 mil rekkevidde. Da er det ganske dritt å stå i timesvis ved hurtigladestolpen fordi produsenten av bilen mener kjøling av batteri er overflødig - Som på BZ4X og Leaf. Sikkert flere også.

Klart, men som regel finnes det en hurtiglader ikke langt unna steder med hytter. Når man drar på hytta så er det jo deilig å bare reise fra kjerring og unger, koble laderen og lene seg tilbake og slappe av en snau times tid i ro og fred... Da spiller det ingen rolle at bilen lader tregt som min.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvor viktig er egentlig ladehastighet?
tirsdag 18. februar 2025, klokken 08:51
Ikke glem temperatur. Kan ha stor innvirkning på den ladehastighet du får og er det kaldt blir ikke batteriet særlig varmt med mindre det kan forvarme seg.

Ellers har det vel ikke så mye å si for det daglige. Man kjøper bil etter behovet og har man hytte så kjøper man bil som rekker fram uten stopp, og ordner lading på hytta mm. Langturer er relativt sjeldne...
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 16. februar 2025, klokken 18:15
Etter eltilsyn fikk jeg pålegg om å installere egen kurs for varmepumpa...noen år tilbake og før Kaiteki'n

Ellers har jeg ikke vært særlig fornøyd med min Kaiteki. Den har ikke fungert bra ved temperaturer lavere enn -5C - alt for lang avisingsperiode på nesten 30 minutter. Har diskutert det med leverandør flere ganger uten særlig suksess. I år, på 6 året, fikk jeg endelig tak i en som kunne sine saker, eller letter sagt viste hvem han skulle spørre hos leverandør. Det viste seg at min Kaiteki var av de først de solgte og fungerte ikke helt som den skulle. Etter modifikasjon som innebar å klippe en motstand og oppdatere programvare fungere pumpa som den skal og innsparing er av en hel annen orden en tidligere. Pumpa er nesten ikke til å kjenne igjen, aviser på under 10 minutter og oftere, men beholder varmen i huset.

Ergerlig da dette var en feil som skulle vært fikse før på reklamasjon, men kompetansen i bransjen er så som så...og kostet meg et par tusen jeg ikke skulle betalt, men er verdt det.
#15
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
fredag 14. februar 2025, klokken 18:35
Så hvis det er så at det er brukerfeil, så er kanskje bilene blitt så avanserte og full av elektronikk og skjermer at en 80 åring ikke bør få kjøre bil. Er det noe vi vil og går da utviklingen i riktig retning nå som vi bare blir eldre og eldre ?

Vi kan ikke bare parker folk ved 75 års alder...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA