Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Panders

#1
Skilt fra.eks on at det befinner seg en lader i en gitt retning. ALLE andre firmaer og lign klarer å få opp ett skilt som guider folk veien. Hvis Biltema åpner en ny butikk så går de til media for å reklamere. På denne måten kan folk få med seg hva som skjer. Jeg sitter jo ikke å sau farer alle leverandørene sine sider og ubrukelige apper for å se om det har kommet opp non nye ladestasjoner til stadighet.
#2
Carwing / Sv: Får ikke logget inn lengre - Leaf Manager
lørdag 05. mars 2016, klokken 14:05
Min første og siste Nissan. Er det mulig!
#3
Lading / Sliter med ladeoppsett
torsdag 28. januar 2016, klokken 23:56
Jeg ønsker at min Leaf -14 Tekna  skal lade til 80% med en gang jeg plugger inn kabel. Deretter ønsker jeg at den skal være ladet til 100% til klokken 07.00 Hvordan skal jeg få til dette?

Jeg har nå prøvd følgende oppsett.
Bilen står innstilt på 80% lading i menyen. Deretter har jeg satt opp ladetimer til 100% fra **.** til 07.00 man-fre.

Men hva skjer? Jo jeg plugget nå inn bilen med 70% på batteriet, deretter megen er lampene i dashen å blinke rullerende, men bilen starter ikke å lade opp til 80% som jeg akkurat har stilt inn!!!! Så nå gjenstår det å se om den har ladet til 100% i morgen tidlig.

Er det ingenting på denne japsebilen som skal og kan fungere intuitivt? Eller er det bare jeg som tenker stikk motsatt av bilen og japaneserane?

Mvh Pande
#4
Disse har tydeligvis kommet i drift etter nyttår. Rart ikke Fortum ikke reklamerer litt når de har satt opp nye ladere, regn flaks jeg oppdaget disse.
#5
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Notodden - Gaustadblikk
onsdag 20. januar 2016, klokken 08:53
Noen som har kjørt denne strekningen I vinter? Hvordan går det med rekkevidden?
#6
For å ikke nevne at fettet blir varmt og flytende ila 2-3 minutters kjøring. ...
#7
e-Golf / Sv: Elektrosystem feil- vinter
tirsdag 19. januar 2016, klokken 23:08
Kom inn 12stk på Møller i Tønsberg idag, alle med kortsluttet varmeelement.
Får håpe de ikke har fått skadet batteri...
#8
Mekanisk / Sv: Bremsene "lugger".
mandag 18. januar 2016, klokken 11:20
Jeg opplever at jeg feks bremser rolig ned i et lyskryss,  plutselig slutter bilen og bremse og jeg må kaste meg på bremsen. Regner med dette kommer av at regen deaktiveres. Dette er for meg helt uhørt at det skal fungere slik??
#10
I dag har jeg testet om det er lettere å komme seg til hytta nå som det har kommet ny lader i Drangedal fra Fortum.
Distanse Sandefjord - Kilegrend (Fyresdal) 15,9mil

Jeg startet hjemme i -7 grader med forvarmet bil og 99% på batteriet. Kjørte ut på en våt E18 sørover og satte CC på 85 km/t.
Når jeg kom til Telemarksporten etter 38km hadde jeg 60% batteri igjen, laderen ble opptatt i øyeblikket jeg svingte inn på Statoil, så vi bestemte oss for å kjøre 3-4km til Mc Donalds Porsgrunn for lading og lunch. Der viste batteriet 57% etter 44km og 2 ledige lader :)
Vi satte igang laderen og gikk in på Mc Donalds for mat. Vi ladet batteriet til 83% og satte snuten mot Drangedal (58,6km).

Veiene var tørre og fine, vi hadde som tidligere på turen varmeapparatet på 17 grader og setevarmer på :D Vi hadde på oss ullundertøy og en god genser så vi holdt varmer bra. Hastigheten på turen lå mellom 60-75km/t, det var tørre og delvis snødekte veier og en del glatte partier, så noe særlig høyere hastighet kunne vi ikke ha benyttet.

Vel fremme i Drangedal med (32%) så vi Fortum sin lader langs veien ved Spar, godt synlig og opplyst.... og den var opptatt. E-up´en på laderen hadde rundet 60% og vi tenkte liksågodt vi kunne ta oss en kaffe på Kafeen. Etter 5 min kom eieren ut og laderen ble vår. Laderen estimerte 60 min fra 32-80%, dette skulle vise seg å være meget feil da bilen var på 95% etter 35-40 min.

Den siste biten fra Drangedal til Kilegrend (Hytta) er på 58,6km og ble ikke tatt da vi ikke ønsket å bli der å lade med 10A lader, så vi satte snuta hjemover. Den siste biten på 58km klarer vi utmerket ved lading i Drangedal og forbruket videre dit får man jo en liten pekepinn på ved kjøringen fra Porsgrunn til Drangedal. I løpet av turen sank temperaturen ned på -14 grader på det kaldeste, så jeg vil si snittet på turen var rundt -10 grader.

Vi ankommer så laderen på Telemarksporten som er ledig med 37% på batteriet, ladet så til 57% og reiste videre mot Sandefjord. Når jeg kjørte inn i gårdsplassen hjemme viste bilen 15% og antall kilometer forsvant, det siste den viste var 20km

Bilen er en 2014 Tekna med 42000km på telleren.
Snittforbruket på turen viste 20.0 kWt
Bilen ble kjørt i ECO
Utetemp på -7 til -14
Coupetemp på ca 17
Setevarme ble brukt på LOW, ble skrudd av når det ble for lommert i ryggen.
Farten var 85 km/t på motorveien og normal hastighet på Fylkesveiene 60-80 km/t

Noen spørsmål og tanker om turen:

Ladestasjonen på Telemarksporten finnes kun i en av ladeappene jeg har i den appen den faktisk eksisterer i så er plasseringen 1-1,5km feil i retning Porsgrunn? Dette er helt utrolig og jeg syns det er meget rart at vi ikke har EN app vi kan forholde oss til som har FULL oversikt over hurtigladere...

Statoil sin lader skal bruke Charge&Go appen, men fikk feilmelding ved betaling. Hvorfor er ikke disse kjørt opp mot ladebrikken???

Teller forbruket av varme i Coupe og lign med på snittforbruksmeteret i bilen?

Jeg har funnet ut at Guessometeret fungerer ganske bra hvis en trekker ifra 20km på tallet den oppgir, da skal en kunne beregne ca kjørelengde ved NORMAL kjøring.

Og helt til slutt.... tenk om Leafen hadde hatt spylerdyser til FRONTRUTA!
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Drammen - Tønsberg. Beste ladestopp?
fredag 16. oktober 2015, klokken 13:05
Han burde fint komme seg til Sandefjord fra Drammen.

Ville svippet innom Kiwi i Holmestrand og ladet til 80%, da kommer du deg vel ned til Stavern. Og evt stoppe innom Fokserød hvis du ser det er snaut
#12
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Parkert bil på Hurtiglading..
onsdag 14. oktober 2015, klokken 11:19
Vi snakker om ventetid i butikken på maks 2-3 minutter, så å sammenligne med ladekø og lege kø er uinteressant
#13
Sitat fra: Astorflix på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 15:42
2 X Combo og 2 X ChaDeMo. To stolper med 1 av hver pr. stolpe.
I praksis har de nå en stund kun hatt 1 X Combo og 1 X ChaDeMo.

Ser den, men det burde vel stått:
2 stk CSS/CHAdeMO
1 stk 2x Type 2 (22kW)

og ikke:

2 stk CHAdeMO
2 stk CSS
2 stk Type 2

Selv om en bensinstasjon har 15 påfyllingsslanger så har de jo bare 5 pumpepunkter og ikke 15!
#14
Hvorfor står det at Fokserød har 4 hurtigladere?
#15
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Parkert bil på Hurtiglading..
tirsdag 13. oktober 2015, klokken 12:23
Sitat fra: trykkertor på mandag 05. oktober 2015, klokken 21:32
Og det ser jeg i Danmark, Tyskland og England også. Mens her hjemme er vi litt på feil kurs.
Et dagsferkst eksempel.
For 2 timer siden var jeg på Meny, Oasen. Hadde 3 små artikler, og stod i køen en stund. (Kun én åpen kasse).
Fikk endelig lagt varene på båndet. Men kunden foran meg skulle tydeligvis ha en "sjelden" snus. Så ekspeditøren leitet i snusskapet sitt. Så gikk hun og leitet i snusskapene til de andre kassene, men fant ikke.
Så sa hun at hun ville sjeke på lageret. Køen vokste, og det ble åpnet en kasse ved siden av. En av de bakerste kom seg raskt til nye båndet, og begynte å laste oppå bånde helt på enden. Jeg flyttet mine 3 varer fra båndet hvor hun var borte, og la dem helt i fremst på båndet til nyåpnet kasse.
Hun som begynte å laste på båndet var helt på starten av båndet.
Hun valgte uansett og bemerke at jeg hadde lagt varer FORAN hennes varer på båndet.

Her er jeg uenig med deg, ny kasse åpnes = NY KØ DANNES. Ellers må man jo ha en felles kø foran hele kassaområde, så her syns jeg kanskje det var du som var litt utolmodig.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA