Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - BEVeRage

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Den nye grønn-sølv fargen
lørdag 14. oktober 2017, klokken 08:07
Vid 49:15 ser man en Spring Cloud Leaf:
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf 2018 specs
lørdag 07. oktober 2017, klokken 22:02
Vad vet vi om Nissans nya 7.5 kW hemmaladdare?
- Laddning via Typ2 eller CHAdeMO?
- Kräver 3-fas 11A, 2-fas 16A eller 1-fas 32A?
- Pris?
#3
Hyundai Ioniq / Sv: 2 dager med Ioniq - hot or not
onsdag 30. november 2016, klokken 18:51
Hur är ljudisoleringen, är det mer eller mindre buller/støy jämfört med Leaf/e-Golf/Zoe/i3 eller vilken elbil ni nu körde innan?
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Ny leaf med 30 kwt batteripakke
søndag 25. oktober 2015, klokken 21:29
SitatDet er å stå parkert lenge med 100% som er drepen.

Jämförelsevis är det nog främst hög värme som er drepen.
Stämmer tabellen i denna sammanställning kommer våra batterier hålla länge uppe i skandinavien, iallafall jämfört med t.ex. Dubai:
http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
#5
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
tirsdag 15. september 2015, klokken 22:59
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. september 2015, klokken 22:40
(ser appen nå finns til iPhone, men til nærmere 200,-. Er den verd pengene?)

Ja, speciellt när du kör längre resor med laddstopp på vägen.
Men LeafSpy Pro för IOS skiljer sig inte från LeafSpy Pro för Android.
För IOS behöver du dessutom en dongel med WiFi istället för Bluetooth.
#6
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
tirsdag 15. september 2015, klokken 21:45
Som jämförelse får dom 292 GIDs från 24kWh batterier (2015MY) i USA: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=31&t=17459
#7
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
tirsdag 15. september 2015, klokken 19:34
Leafbatteriet verkar tycka om snabbladdningar och långkörning.

Acenta 2015 modell. ca 6000km
Ladet til 100%

Före snabbladdningarna:
Antall GID: 263
SOC: 96,8%
20,4kWt tilgjengelig
SOH: 93%
Hx: 93,54%
Kapacitet: 58,92Ah

Efter 4 snabbladdningar på 2 dagar:
Antall GID: 283
SOC: 96,8%
21,9kWt tilgjengelig
SOH: 100%
Hx: 101,09%
Kapasitet: 63,85Ah

Några veckor senare utan några snabbladdningar:
Antall GID: 263
SOC: 96,4%
20,4kWt tilgjengelig
SOH: 94%
Hx: 94,08%
Kapacitet: 58,96Ah
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Hva er du misfornøyd med?
søndag 23. august 2015, klokken 09:38
Följande irriterar mig mest:
- att behöva säga OK till Carwings på mittkonsollen varje gång jag startar bilen. Borde ju räcka med en gång.
- att behöva stänga av VSP varje gång för att slippa oljudet när jag kör sakta framåt. Borde ju kunna välja att bara ha kvar backljudet.
- att det surrar från takbelysningen när den är inställd på Door.
- att bilen själv inte kan visa samma information och hjälp som LeafSpy.
- att bilen saknar information om laddplatser som inte är jättegamla.
- att klädseln i Acenta är obehaglig att sitta på, iallafall med kortbyxor.
- att bilen inte är bättre ljudisolerad, det värsta är resonansljudet över 30km/h. Min gamla bil har samma resonansljud men då över 110km/h på grov asfalt.
#9
Sitat fra: kornman på søndag 02. august 2015, klokken 19:02
Vissa däcksmönster kan ge förfärliga resonanser. Möjligen har 2015 andra däck, men det är bara en vild gissning.

Min Leaf 2015 har Michelin Energy Saver+.
Någon fler med likadana sommardäck som upplever störande resonansljud?
#10
Konstigt, är det bara jag som störs av Leaf'ens obehagliga resonansljud (ca 230Hz) i farter över 30km/h?
(dvs inte VSP ljudet)
Nissan verkstaden påstår att det är normalt men då borde ju fler höra det.
Min Leaf 2015 har nu gått 400 mil och resonansljudet hördes redan från början.

När jag bytte till Leaf (BEV) tänkte jag att den skulle vara minst lika tyst som min gamla Prius (HEV), dvs under dom korta stunderna Prius'en bara drevs med elmotorn, men så blev det ju tyvärr inte.
#11
Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 01. august 2015, klokken 20:34
På tørr motorveisasfalt vil jeg si at Leaf og eGolf er like. eGolf er noe bedre isolert mot veistøy, så ved regn/grus e.l er nok den best. Leaf har nok minst vindstøy.

Tack Rødkleiv.
Hur är då ljudisoleringen i din Tesla jämfört med din Leaf?
#12
Vilken av Leaf, Soul EV och e-Golf är tystast?

Jag har bara kört min Leaf 2015 och tycker Nissan kunde ha lagt mer tid och pengar på ljudisolering.

Kör jag på grusvägar hörs varje sten som åker med in i hjulhusen.

Åker jag på grov svensk asfalt hörs ett obehagligt resonansljud (ca 230Hz) i hastigheter över 30km/h.

Min nästa elbil måste bli tystare, så hur är ljudisoleringen i Soul EV och e-Golf?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA