Sitat fra: RJK på mandag 03. mars 2025, klokken 20:34Endelig en artikkel som virker fornuftig og har fakta på plass.
Og enig med det de sier på slutten, først når vi ser tallene fremover med utleveringer av den nye modellen, kan man si noe om Tesla har "truffet veggen" pga EM og DT, eller om det faktisk bare er en bråbrems pga ny modell som er hovedårsaken, kombinert med manglende kampanjer som ellers ville pushet ut biler.
Men, ikke alt er like gjennomtenkt i artikkelen. Med modelloppdatering av Y er det selvsagt knyttet usikkerhet. Likevel er det feil å si at Tesla ikke har gjort noe salgsfremmende tiltak på utgående Y nå i januar og februar. De har hatt rabatter. I tillegg, da nye Y ble lansert, satte de overpris på første varianten, for å kunne lokke folk til å likevel kjøpe utgående. Registreringstallene tyder på at de ikke har hatt altfor mange som har latt seg lokke.
Og det er feil å si at bilene er bestilt måneder i forveien. Hele januar og februar har Tesla hatt rikelig med biler på lager. De aller færreste av de som har kjøpt Y i år, har nok bestilt i 2024. Man har kunnet få bil på få dager etter bestilling.
Og nye Y? Tydeligvis ikke altfor mange som har sittet ivrig på kjøpsknappen. Long Range kan du fremdeles få levert nå i mars om du legger inn bestilling. Det bærer ikke akkurat bud om noen voldsom etterspørsel.
April blir første "normale" måned som kan vise oss om Tesla vil slite i år, eller om folk bare har ventet på nye Y.