Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mumitrollet

#1
TLC / Sv: 30 000 uten service
onsdag 04. januar 2017, klokken 10:07
Takk for svar :-)

Ser at det er mye man kan ordne på egenhånd, bare man har peiling nok, noe jeg dessverre ikke har  ;D

Når det gjelder bremsene, bruker jeg ved jevne mellomrom å kjøre bilen i D med eco modus av. Samt å bremse godt opp noen ganger. Regner med at dette også er bra mtp bremsene.

Fikk en pris på førstegangsservice på kr 1650. Synes ikke dette var så hakkende gal pris?
#2
TLC / 30 000 uten service
onsdag 04. januar 2017, klokken 09:07
Har nå kjørt snart 32 000km med Leafen, og har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har hatt den på service enda.
Hvilken service burde jeg evt ha på den nå? Er det ikke slik at intervallet er på 15 000km? Må jeg da ha den på to servicer, eller holder det med den siste?

Takk for svar :-)
#3
Dekk / Felger / Sv: Knekt dekkventil
lørdag 29. oktober 2016, klokken 08:26
det som er litt merkelig er at jeg aldri har kunnet fått lese av dekktrykket i Leaf Spy appen. Jeg har betalingsversjonen men ikke Pro utgaven. Må man ha Pro versjonen for å gjøre dette?
Har heller aldri fått noen varslinger av bilen i form av tut og blink, npr jeg tidligere har lagt om hjul og ved luft fylling.

Kan det være mulig at jeg ikke har slike sensorer i hjulene?
Jeg måtte skifte ene dekket i fjor pga punktering, og da ble det ikke nevnt noe om slike sensorer. Ikke ble det dyrere enn normalt heller.
#4
Dekk / Felger / Sv: Knekt dekkventil
lørdag 29. oktober 2016, klokken 08:10
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 29. oktober 2016, klokken 00:53
Skal du ha bilen godkjent (PKK) med de hjulene på må du nok ha sensoren.
Ingen varsellamper er visst lov med det nye regelverket..

Bilen skal nok godkjennes med andre hjul :-)
Men er det slik at man må bytte disse sensorene hver gang mna skal ha nye dekk på bilen? Altså at dekkskift vil koste over 4000kr mer enn normalt ved nye dekk?
#5
Dekk / Felger / Sv: Knekt dekkventil
fredag 28. oktober 2016, klokken 18:41
Æsj da... er på vinterhjulet dette skjedde, så kan ikke vente til våren :-)
Er det evt mulig å fjerne varsellampenpå noen måte, om jeg velger å sette inn en vanlig ventil?
#6
Dekk / Felger / Knekt dekkventil
fredag 28. oktober 2016, klokken 17:27
Var så uheldig å knekke ene dekkventilen da jeg skulle fylle luft idag. Fikk en liten sleng på den pumpesaken, noe som resultrte i knekt ventil og flatt dekk.
Dette var rett utenfor et bilverksted, så jeg tenkte at dette burde være greit å få fikset. Men det var det ifølge dem ikke. For det første var det ikke mulig å knekke en ventil på denne måte, og for det andre, siden det er dekktrykksensorer så måtte man ha spesielle ventiler og man måtte iverstefall bytte hele sensoren...

Stemmer dette? Kan jeg risikere å må bytte hele sensoren pga knekt ventil?

Skla ta med meg dekket til en dekkforhandler i morgen i håp om at de kan hjelpe meg der, men tenkte å høre her om dette kanskje blir en kostbar sak?
#7
Ladeplasser og ladekabler / Kjøre fra Hurum til Ål med Leaf
fredag 19. august 2016, klokken 09:12
Heisann!

Vurderer å kjøre Leafen fra Sætre til Ål i helga. Bilen kommer til å være fullpakket med to barn og en voksen.

Er det noen som har forslag til laderute for denne turen? :-)

Takker for svar :-)
#8
Rust / Rustflekker 2015 Leaf
onsdag 08. juni 2016, klokken 20:42
Merket i vår at det var kommet mange små flekker med rust på Leafen i løpet av vinteren.  Går ikke av i vask, men man kan tildels gni bort litt av det,  men langt ifra alt.  Det sitter liksom i overflaten på lakken.  Har ikke vært spesielt slepphendt med å vaske bilen gjennom vinteren. Er det flere som har fått slike prikker på bilen sin?

Burde jeg kontakte forhandler?
#9
Nissan / Erfaring med Nissan veihjelp?
søndag 10. januar 2016, klokken 20:22
Er det noen her som har erfaring med Nissan veihjelp?

Har ødelagt dekket, og må få fraktet Leafen til et dekkverksted. Er det sånn at Nissan veihjelp kun kjører bilen til nærmeste Nissan verksted, og er dette gratis?
Hadde egentlig tenkt å få frakta bilen til det lokale dekkverkstedet her, men hvis den blir kjørt til Nissan verksted, er vinterdekk til Leaf noe de pleier å ha på lager?
#10
Dekk / Felger / Sv: Punktert dekk, trenger bilen!
lørdag 09. januar 2016, klokken 20:20
Hmm, må nok få ringt en bergningsbil og få kjørt den til den lokale dekksjappa..

Er det noen som har erfaring med denne Nissan veihjelpen? Er den 100% gratis?
Blir enten forsikringen, eller nissan veihjelp jeg må bruke.
#11
Dekk / Felger / Punktert dekk, trenger bilen!
lørdag 09. januar 2016, klokken 19:32
Har fått en rift i siden på dekket etter møte med en steinkant. Noen som veit om reperasjonsskummet som følger med kan brukes til dette? Riften er ca 1,5-2 cm
Trenger bilen til i morgen kveld..
Kan jo evt sette på et av sommerhjulene inntil videre, selv om det ikke er optimalt.

#12
Sitat fra: edan på søndag 27. desember 2015, klokken 20:07
Hei, jeg har så langt bare brukt ladekladden (10A) som fulgte med Leafen, og har fått laget en dedikert 16A-kurs til denne.

Tenker å oppgradere til 16A ladefart (ladeboks/stasjon) i garasjen og lurer litt på hva som da anbefales av sikringskurs. Er 20A tilstrekkelig? Eller bør det være 25? 4kvm kabler?


Min 2013 Leaf kan ikke lade raskere enn 16A, men mtp framtiden; burde jeg legge opp kraftigere kurs først som sist? Hva er "neste steg" ladefartnivå over 16A?

mvh
egill

Da jeg skulle ha ny kurs til 16A ladeboks i høst, la elektrikeren opp 2,5mm2 sikret med en 16A sikring.
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Rust på kontaktpunktene
tirsdag 15. desember 2015, klokken 07:32
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 15. desember 2015, klokken 07:07
Sitat fra: Mumitrollet på mandag 14. desember 2015, klokken 20:42
Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 14. desember 2015, klokken 20:03
Her ville jeg brukt kontaktrens, kontaktspray eller kontaktgrease. Dersom du bruker vanlig olje så kan det redusere ledningsevnen. Se Biltema artikkel 36523 og 36524. Elfa har noen anerkjente produkter som gjør samme jobben sikkert ennå litt bedre.


Hadde på litt tynn olje istad.. Får stikke innom Biltema i morgen og få tak i noe spesielt til formålet.

Tror det går greit med vanlig olje og - har aldri opplevd dårlig kontakt med litt olje på, heller motsatt. Vet om servohydrauliske maskiner som lekker olje slik at alle kontakter har vært innsauset med olje i flere 10 år uten at det har vært kontakt probelem av noe slag. Mange kontaktoljer er ikke noe annet enn tynn olje på spray men prisen er noe helt annet. Vær klar over at kontakt rens ikke er olje men noe flyktig som løser, renser og fordamper.

Du sier noe der. Får heller prøve med vanlig olje og hvis det evt blir noen ladeproblemer, så får jeg ha på noe annet.
#14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Rust på kontaktpunktene
mandag 14. desember 2015, klokken 20:42
Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 14. desember 2015, klokken 20:03
Her ville jeg brukt kontaktrens, kontaktspray eller kontaktgrease. Dersom du bruker vanlig olje så kan det redusere ledningsevnen. Se Biltema artikkel 36523 og 36524. Elfa har noen anerkjente produkter som gjør samme jobben sikkert ennå litt bedre.


Hadde på litt tynn olje istad.. Får stikke innom Biltema i morgen og få tak i noe spesielt til formålet.
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Rust på kontaktpunktene
mandag 14. desember 2015, klokken 18:17
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 14. desember 2015, klokken 18:07
Litt tynnolje på en Q-tips og gå over kontakter utvendig og innvendig. Da skal du se det går som smurt. Ikke overdriv, bare et tynt lag  ;)

Funker silikonspray eller tynn sykkelkjedeolje? Hvis ikke må jeg kjøpe noe 5-56  i morgen
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA