Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bardake

#1
BMW i3 / Har solgt bilen. Hvordan får ny eier tilgang til app?
onsdag 15. juni 2016, klokken 18:25
Hei

Jeg har nettopp solgt min i3, og ny eier vil naturlignok laste ned appen. Hva må gjøres for at han skal kunne styre bilen med appen? Jeg har en annen BMW også, så han kan jo ikke overta min tilgang.

Takker for rask tilbakemelding.
#2
BMW i3 / Sv: "For lav nettytelse" - får ikke ladet
torsdag 29. oktober 2015, klokken 13:07
Fikk sjekket dette skikkelig nå, og det viste seg å være en ren nybegynnerfeil.

I den kommunale stolpen hvor det er 2 sikringer og to kontakter er det også en svart knapp oppe til høyre. Denne knappen må holdes inne for at strømmen skal aktiveres i kontakten. Det skjer når man låser "lokket"

Fikk tips fra teknisk i Porsgrunn kommune om dette. De sa også at Leaf har en vinklet kontakt som tar mye plass, slik at det blir trangt innenfor lokket. Da hender det at lokket ikke klarer å presse på den svarte knappen og kontakten blir derfor ikke aktivert. Jeg fikk testet dette på en på en stolpe hvor det sto en Leaf fra før. Helt riktig fikk jeg ikke strøm første gang. Da jeg presset litt på lokkelt (når det var låst) kom det strøm i kontakten.....

Følte meg litt dum, men nå har jeg ihvertfall funnet ut av dette !
#3
Fikk bilen for ca 3 uker siden.

DAB radioen faller ut hele tiden (har DAB i en X3 også, som er langt mer stabil på de samme strekningene).

Byttet til vinterdekk i helgen, og så da at BMW hadde solgt meg vinterdekk med datomerking uke 17 2014. Dvs 1,5 år gamle dekk til helt ny bil......De argumenterer jo med at dekk eldre enn 5 år skal byttes pga alder, så da er jo 30% av tiden allerede brukt opp... Fjorårsdekk pleier ellers å bli solgt med rabatt.... Klaget, og venter foreløpig på tilbakemelding....

Eller er jeg tipp topp fornøyd :-)
#4
BMW i3 / "For lav nettytelse" - får ikke ladet
onsdag 28. oktober 2015, klokken 14:45
Hei

Jeg har hatt min BMW i3 i ca 1 mnd og har nå prøvd meg på offentlig ladeplasse "Urædd" i Porsgrunn.

Når jeg kobler til med vanlig ladekladd til 16A boks kommer det ingen lys eller noe på ladekladden. I bilen får jeg opp en melding i displayet "For lav nettytelse"......
Hva kan årsaken være?? og blir det da umulig for meg å få ladet der? Sto en Golf ved siden av og ladet som bare det....

Mulig dumt spørsmål, men veldig frustrerende. Takknemmelig for svar!
#5
Kjøpe elbil? / Sv: BMW i3 eller E-Golf
onsdag 05. august 2015, klokken 22:54
Så sant som det er sagt
#6
Kjøpe elbil? / Sv: BMW i3 eller E-Golf
onsdag 05. august 2015, klokken 19:37
Da signerte jeg kjøp av ny i3 idag. Gleder meg :-)

Når det gjelder kommentar om Tesla må jeg bare svare at jeg tror det vil ta litt tid. Vi er fortsatt glad i fosilbil til langkjøring og spesielt til hyttekjøring vinterstid (høy bil og skiboks.....). Vet vi kan få det til med en Tesla også, men...) Er nysjerrig på modell X, men tror ikke jeg kan leve med dørene som den skal leveres med....Blir for upraktisk og vanskelig å kombinere med skiboks...men kjøreegenskapene trigger absolutt lysten i meg.

BMW i3én fikk fram smilet i meg. Får bare håpe at restverdiene etter 3 år ikke dreper hele den økonomiske fordelen ....men den risikoen får jeg bare ta...
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Verdifall på e-bil
tirsdag 04. august 2015, klokken 21:04
At Tesla har hatt lavt verdifall skyldes vel først og fremst det faktum at prisene har gått opp på nye Teslaer som en konsekvens av at USD har steget 37%!!! siden august 2013 da de første bilene ble levert i Norge. Kan jo bare drømme om hva som skjer om dollaren skule begynne å falle mot NOK, men det er jo et annet tema :-) og et lite stykke unna det trådstarteren ønsket meninger om.....
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Verdifall på e-bil
tirsdag 04. august 2015, klokken 08:12
Hei

Mitt innlegg om leasingselskapene var heller ikke ment som en fasit på hvor dette går. Men jeg vil påstå at hvis forhandlerne om 3 år får inn 5000 hvite Golfer i retur på leasing (med liten variasjon i utstyrpakkene) vil dette gjøre noe med prisene.
   
Det er også en stor sannsynlighet for at restverdien som settes på fosilbilene vil vise seg å være for høye, eller at konkurransen i El bil markedet fører til at forhandlerne setter restverdiene opp av konkurransehensyn.

Det kan hende at å regne på priser fram i tid basert på historiske tall heller ikke at gir noen mening. Mobilitet er sansynligvis inne i en utvikling vi ikke tidligere har sett og ikke vet hva bringer. Bilen har tross alt (med noen unntak) vært drevet av fosilt drivstoff siden den ble introdusert for 120 år siden. I tillegg er Norge et lite land, så den internasjonale utviklingen er også spennende.

Poenget er at ingen vet... og alt blir synsing.....Det synes jeg restverdiene som settes hos forhandlerne vitner om.

Når det gjelder verdiutviklingen med et perspektiv på 8-10 år tror jeg ingen er uenig i dette, heller ikke jeg. Men trådstarter spør hva han kan forvente på 3 eller 5 år
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Verdifall på e-bil
mandag 03. august 2015, klokken 23:31
Hei

En liten kommetar til trådstarter.
Nå som det har blitt mva fritak på leasing/privatleie av el bil har denne finansieringsformen dukket opp. Det interessante her er å se hva de forskjellige merkene setter som restverdi i sine leasingavtaler etter 3 år. Dette har en tendens til å sette et slags nivå i markedet (men ikke alltid)

Jeg har selv nylig hentet inn tilbud på Mercedes B, BMW i3 og Egolf, og for å sjekke litt ut hva merkerforhandlerne selv legger som estimat (riktignok med en sikkerhetsmargin) har jeg bedt om tilbud på leasing på alle 3 modellene.

Etter 3 år med 45.000 km lå de på følgende:
Mercedes B - 38,5%
Egolf - 46%
Bmw i3 - 50%

Interessant å merke seg at det gis ca 61% restverdi på bensin/diesel Golf og 46% på Egolf.

Jeg synes det vitner om at de store merkeforhandlerene er usikre på hva disse bilene er verdt om 3 år. Derfor ønsker de egentlig ikke store restverdieksponeringer eller så legger de inn en vesentlig buffer (les - kunden får ta risikoen).....

En annen kommentar til det tekniske. Hvis jeg var bilprodusent og skulle lansere nye og bedre batterier, ville jeg da solgt dette til samme pris som de gamle (dårligere)? Eller ville jeg fortsatt og selge de gamle til samme pris som før, og lansert de nye som en bedre og dyrere versjon?? Litt som de gjør med motorstørrelser på tradisjonelle fosilbiler?? Kanskje vil vi få flere varianter enn tidliger (slik som på Tesla). Nå selges det en type Golf med noen små forskjelligheter som skinnseter og litt forskjellige komfortdupedingser (alt i alt er bilene relativt like). Kanskje vil det komme flere versjoner basert på forskjellig batterikapasitet. Det er ikke sikkert at dette vil forrykke bruktprisene så veldig i det korte bilde.....

Bare noen tanker...



#10
Kjøpe elbil? / Sv: BMW i3 eller E-Golf
fredag 31. juli 2015, klokken 21:27
Valget faller nok på i3 for vår del.

Må si begge bilene er veldig gode å kjøre, men vi opplever i3 som veldig innovativ og spennende. Siden vi allerede har en familiebil som fungere godt til andre ting, tror jeg i3én vil dekke vårt behov. At den i tillegg er så kvikk synes jeg er et kjempepluss. Både min kone og jeg synes denne styggkule bilen "vokser på oss" jo mer vi kjører den....

Golfen er mer en vanlig bil med annen motorisering, men fin er den.

Takk for mange gode innspill og kommentarer.

#11
Kjøpe elbil? / Sv: BMW i3 eller E-Golf
torsdag 30. juli 2015, klokken 11:01
Takk for fine tilbakemeldinger. Det med 32 amp lademulighet var et godt og for meg viktig poeng.

Har fått en ny bekymring det siste døgnet
Har bedt om finansiering på begge bilene (både privatleie og lån). Møller argumenterer hardt for at el bil ikke lønner seg å privatleie (uten det jeg oppfatter som relevante argumenter) og synes derfor lite villige til å tilby dette. BMW på sin side tilbyr privatleie med ca 50% restverdi.....Mercedes villle bare stille 36%.....Fra kurrante merke på diesel-og bensinbiler gis det normalt 61-62%

Jeg ønsker ikke startet en debatt om leasing eller lån er tingen, og har primært bedt om tilbud på leasing for å få en pekepinn på hva forhandlerne selv er villig til å pådra seg av restverdirisiko......Ut fra dialogene antar jeg at Møller og Berthel O Steen frykter for verdien av El.biler etter 3 år, og ikke er villige til å ta denne risikoen på egen bok. BMW stiller "kurrant" restverdi, men dog lavere enn normalt.

Jeg bytter normalt bil ofte (ca 2-3 år), så dette bekymrer meg!
Til syvende og sist ender jeg med å pådra meg en risikoen på noe de profesjonelle partene er skeptiske til. Er de i nærheten av å ha rett vil ikke dette bytte være særlig lønnsomt, selvom jeg sparer en del i driftskostnader.....(selvfølgelig forutsatt at diesel og bensin holder prisene som tidligere gitt i restverdi) 
#12
Kjøpe elbil? / BMW i3 eller E-Golf
onsdag 29. juli 2015, klokken 22:58
Hei
Vi vurderer sterkt å kjøpe en elbil, og etter litt prøvekjøring står valget mellom de overnevnte modellene.
Bilen skal primært brukes av min kone som kjører ca 25 km hver vei til jobb. I tillegg blir det mye småkjøring i nærområdet.

Vi bor på Nøtterøy og jeg er mye rundt i Vestfold og tidvis ned til Porsgrunn i jobbsammenheng. Det er ca 65 km hver vei. Kanskje kunne jeg klart også denne distansen med en el.bil. Får ladet i Porsgrunn, men ikke alltid så lenge av gangen. Blir dette utfordrene f.eks vinterstid benytter jeg bare hovedbilen (dieselbilen) som vi vil bruke ellers til langkjøring.

Har også vurdert Mercedes, men har valgt denne bort pga mangel av hurtiglader....
Hjertet sier BMW (er ellers BMW entusiast), men hjernen sier Golf.

Det er ikke viktig for oss med stor plass, og vi er mer bilentusiaster enn sparefokusert. Så til valget.
Finnes det noen gode grunner til å velge den ene av de overnevnte framfor den andre? eller dekker de vårt behov likt??
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA