Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Niklas

#1
Lading / Sv: Forvarme gir lavere batterinivå?
søndag 17. januar 2016, klokken 08:56
Sitat fra: LeafSwe på søndag 10. januar 2016, klokken 08:55
Och värmepumpen används inte vid förvärmning

Är det när man är ansluten till elnätet? Funderar om det är vp när man förvärmer men inte är ansluten till elnätet? Har ett svagt minne att jag hört fläktarna under huven gå vid förvärmning när jag inte hade pluggat i. Nån kanske vet? Jag litar inte på mitt minne ;)
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Prosjekt - bedre varme om vinteren!
mandag 04. januar 2016, klokken 20:53
Sitat fra: Noel på søndag 13. desember 2015, klokken 21:01
Ikke ofte jeg poster her, men tenkte å dele et prosjekt jeg fikk gjennomført for noen uker siden før det ble kuldegrader på østlandet. Jeg har en USA Leaf fra 2012 som kommer med en varmepakke, men som alle sikkert har erfart, er varmeapparatet ganske dårlig når det er > -10c spesielt. Bilen kommer med litt isolering allerede som etter min mening ikke er tilstrekklig for Norge. Jeg lurer virkelig på hvor godt Nissan Leaf Nordic versjonen er isolert.

Jeg gikk til innkjøp av følgende materialer.
Rør isolasjon fra Biltema:
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Tilbehor/Rorisolasjon-2000023027/

Lyddempingsplate:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-2000017199/

Dette ble gjort ganske raskt og jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte vinkler for rørisolasjonen, men utenom det ble det ganske greit isolert. Isoleringen gikk for det meste på rør og selve vanntanken.

I disse tider når det har vært opp til -6c og -10c i Akershus legger jeg merke til følgende:
- Varmeapparatet blir litt fort varmere
- Når apparatet først er varmt, kommer det mer varmt luft enn tidligere (tidligere kunne jeg ligge i 110 og føle at det kom litt kald luft selvom varmeapparatet var på 22c)
- Varmeapparatet bruker litt mindre effekt/strøm enn tidligere, men ikke dag og natt resultat.

Jeg brukte gutta på BilXtra ved Fjellhamar i Akershus for denne jobben og synes resultatet ble OK. Jeg hadde tidligere planer om å oppgradere varmeapparatet til 2013 med varmepumpe utgaven, men fikk vite at det var litt for komplisert. Jeg er faktisk fornøyd nå selvom apparatet bruker mye strøm i forhold til 2013+ modeller.

Legger med noen bilder som viser noe før og etter. Hvis noen er mer interessert har jeg flere bilder liggende. Send meg PM.

Nån som vet om tillsvarende förbättringar finns även för euroleaf med värmepump?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA