Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elhanen

#1
Zoe / Sv: kjørelengde vinterstid
søndag 10. januar 2016, klokken 08:59
Jeg kjører litt kortere enn trådstarter, med variert hastighet 60-90 og kupert vei. Må lade på jobben ved temp ned mot minus -8 grader. Bilen blir forvarmet både morgen og ettermiddag, den oppleves varmere en dieselen jeg har. Zoe er også sikker på vinterføre, jeg var på glattkjøringsbane med sommerdekka på i september og den er meget stabil på glatt underlag.
Det er bare å prøve med en demobil og kommer den under 50 % batteri den ene veien er jo saken klar, da må det lades på jobb.
#2
Zoe / Sv: Spennende med Zoe
tirsdag 08. desember 2015, klokken 06:50
Min Zoe R 240 går i hvert fall greit  150 km ved utetemp 0 grader, når jeg bruker forvarming på morgenen.
#3
Zoe / Sv: Noen erfaringer/spørsmål rundt min Zoe
lørdag 28. november 2015, klokken 07:47
Jeg ligger på forbruk 14,3 KwH/100 km , siste 6000 km på min R240. Har langkjøring til jobb, 5,8 mil med krevende topografi. Hver dag så bruker den minst på veien til jobb og  ca.1 kw mer på samme strekning hjem. Det er mer kø på ettermiddagen og høydeforskjellen moh er på 130 meter.
Ellers opplever jeg også at batteriet synker, på kalde dager til 97-98 % og lading starter, dette inntreffer når utetemperatur synker ned mot 4-5 minus.
Jeg opplever bilen meget stødig på vinterføre og det er jo helt nydelig å forvarme bilen, for så å hente den varm i garasjen på morgenen og etter jobb når jeg skal hjem. :)
#4
Zoe / Sv: "Hurtiglading" ved lavare temperaturar
mandag 23. november 2015, klokken 07:01
Jeg opplever det samme som trådstarter ved kaldt batteri. Men, ved varmt batteri det samme som Elektrifisert.
Det går ca. 4 ganger saktere ved kaldt batteri, mot varmt batter.
Ser også at bilen ikke regenerer ved 98 % på batteri, når det er kaldt , hadde da kun 103 km estimert rekkevidde i morges ved - 10 grader.
Et must nå er pre-soak in progress ;) varm og god bil å sette seg i ved start på turen. :) rundt 20 grader i kupeen, men du verden for en dur i garasjen når den varmet seg :)
#5
Zoe / Sv: Utsatt Zaptec - levering
søndag 22. november 2015, klokken 08:47
Det er veldig dårlig at Zaptec ikke er på plass før vinteren kommer. Jeg sa klart ifra til forhandler om at det ikke var mulig for meg å bruke bilen i vinterhalvåret med mye minusgrader, hvis jeg ikke kunne få "hytteladeren".
Hadde ikke den kommet på plass, så måtte jeg  kjørt dieselbilen min og det ville jo være nedtur for både miljø og økonomi.
Etter 9500 km i Zoe, ønsker jeg ikke å bruke oljebrenneren mye nei....men den kan også få problemer ved minus 20 grader !
Så får vi håpe vi slipper å bruke spark når kulda setter seg ! ;)

#6
Zoe / Sv: Utsatt Zaptec - levering
lørdag 21. november 2015, klokken 09:24
Jeg lader hjemme med 3,6 kwh lader og på jobb med "hytteladeren" , fikk etter hvert den fra forhandler og kan da forvarme bilen på jobb, det er et must når har det blir minusgrader.
Brukte kun 0,6 kwh på å holde bilen på 20 grader hjem over 5,8 mil i går, da det var minus 4 ute, dette gir bedre rekkevidde.
Ser jo at den lader betydelig saktere når batteriet er kaldt.
Vurderer å isolere garasjen etter hvert og sette på noe varme i den, men lurer på om det har noe for seg ?
Uansett vil jeg parkere ute på jobben.
Noen som har erfaring med det ?
Er det normalt at batteriet synker fra fulladet 100 % og til 98 % når det er kaldt ?
#7
Får lyst til å spørre trådstarter om det er forskjell på kaldt og varmt batteri, ved lading hos Fortum ?
Min Zoe bruker lang tid når batteriet er kaldt, utetemp 0 grader : omkring 2 t på å fylle fra 50 % til 99 , 11 KwH.
Mot 35 min med varmt batteri i 5 grader, fra ca. 35 % , fylller den 10 Kwh.
Eiere av Golf og Leaf som jeg har spurt på ladestasjonene, merker ikke forskjell på kaldt og varmt batteri !
Noen her som kan si noe om hva slags løsninger de bilene har ?
Jeg angrer i hvert fall ikke på at jeg har Renault med cameleon lader, selv om Zaptec lar vente på seg.
#8
Zoe / Sv: Mindre enn 100% etter lading ?
tirsdag 20. oktober 2015, klokken 07:01
Nå i helgen hadde jeg også samme opplevelse som trådstarter. Hadde dagen i forveien hurtigladet og satt bilen over natta på 3,6 kwh hjemmelader i garasjen, kun 98 % på batteriet ved start på morgenen.
Temp hadde falt noe om natta og var nok rett under 0 for meg også.
Ser jo at kaldt batteri trenger veldig lang tid på å ta til seg strøm, 2 t og 5 min for å fylle 11 kwh på søndag da temp var -2, mot 35 min og 10 kwh fylling i går med varmt batteri og temp 3 grader.
Begge disse ladningene på hurtiglader til Fortum.
Jeg lurer veldig på hvordan dette blir med temperaturer ned på minus 10-15 ? er det mulig å kjøre særlig mer enn 6-7 mil ? og hvor sunt er det for batteriet ?
Regner med at Cameleon-laderen til Renault er designet for å ta vare på batteriet i størst mulig grad, men bilen er ganske så forskjellig fra sommer til vinterbruk !
#9
Zoe / Sv: Mindre enn 100% etter lading ?
fredag 16. oktober 2015, klokken 10:43
Nei, jeg hadde 100 % etter å ha toppet batteriet hjemme i garasjen. Bilen sa i går kveld at den trengte 1,5 t for å fylle fra 84 % ,men i praksis hadde den brukt nærmere 5 timer....hmmmm.
Det jeg "sliter" med er at kjørelengden minker mye, når gradene går over på den blå siden !
Venter veldig på "hytteladeren" og for så vidt Zaptech :( synes det er nærmest skandale av Renault !
Kjører bilen tom for strøm så har vi jo rett til veihjelp ;)
#10
Zoe / Sv: Kjørelengde test/forventet R240
onsdag 14. oktober 2015, klokken 07:26
Min R240 har vært inne for rep etter ladefeil, det ble skiftet kretskort og ladeboks.
Kan jo nevne at jeg har kjørt 5,8 mil i morges med forbruk 8,5 kwh og gjenvinning på 1,2 kwh, det hadde gått med 0,4 kwh til varme ,  temp  20 grader i bilen.
Ute var det i snitt omkring 1 grad, brukte forvarming hjemme i garasjen.
#11
Zoe / På glattkjøringsbanen med Zoe.
lørdag 10. oktober 2015, klokken 14:59
I dag hadde den lokale NAF avdelingen gratis kjøring på glattkjøringsbanen.
Prøvde bilen min 3 runder, der det var nedbremsing med unnamanøver , "elger" og annet som bevegde seg i kjørebanen.
For første gang, etter 5500 km, fikk jeg oppleve antispinn og skrens.
Av med eco programmet og pådrag langt inn på gulmerkinga ved hver akselerasjon.
Det var betryggende å prøve bilen på denne måten, det var nesten som å "kjøre på skinner".
Vakta på banen nikket anerkjennende etter øvelsene :)
Regner med at den kan være enda noe mer stødig med vinterdekka på, føler meg trygg på at den er en veldig sikker bil for vinteren og at elektronikken virker som den skal.
#12
Zoe / Sv: Kjørelengde test/forventet R240
lørdag 10. oktober 2015, klokken 09:06
 Min Zoe har også 17 tommer hjul. Jeg kjører samme strekning 5 ganger i uka til jobb, med krevende topografi. Starter på ca 100 moh og høyeste punkt 340 moh , så ned til omkring 0 moh for retur på ettermiddagen. Har hatt min siden i sommer og ser at jeg hadde lengre rekkevidde og rest batteri, ved 15 grader snitt temp i døgnet.  Nå ved ca snitt 8 grader, har jeg totalt rest på ettermiddagen på 31-35 % når jeg parkerer bilen og denne øker med  ca.10 % på batteriet etter at bilen har stått et par timer. Totalt er jobbkjøring for meg 120 km hver dag. Jeg har også testet ut om det ble mer rest av å kjøre uten vifte og varme, og det skiller kanskje 1-2 %. Her har nok høyre foten mer å si :) Min kjørecomputer står nå på 13,9 kwh/100 km, ettter ca. 2000 km med stort sett denne distansen. Dette fungerer veldig greit for meg i det daglige og når forhandler skaffer meg "bøtta" til låns, før den "sagnomsuste" kabelen kommer ,så er jeg ikke bekymret for kulda som sikkert kommer i år også....:) noen andre som har samme erfaringene ?
#13
Zoe / Sv: Varmepumpen
torsdag 01. oktober 2015, klokken 12:42
Jeg opplever også det samme som dere.
På dager meg kjøligere vær har jeg 10 % mindre igjen på batteriet enn på dager med 15-20 grader i snitt.
Tror nok dette kommer til å forsterke seg, når vi kommer på blå grader....og rullemotstanden øker på våte veier.
Det går ganske enkelt mer energi til oppvarming og kjøring.
Derfor ønsker jeg meg Zaptechkabelen som jeg tross alt har betalt en del tusen for, slik at jeg kan lade på jobben og slippe hurtiglader på vei hjem !
Forhandler sier at vi snart får brev om dette og at de kan skaffe meg en kabel med gul bøtte så lenge.
Det ryktes jo at vi må vente til januar på Zaptech og da er vi inne i den kjøligste perioden av året.

#14
Zoe / Sv: Feilvisning av batteri% ved lading
torsdag 24. september 2015, klokken 14:47
Jeg også opplever dette.
Setter fra meg bilen på jobb, med ca. 61 % batteri, 88 km kjørelengde. Når jeg tar den igjen har jeg 71 % med 102 km. Kommer hjem med f.eks. 38 % og ved en tur på kvelden har det også økt med ca 10 % på batteriet.
Min Zoe har byttet kortet i motoren og har ny ladeboks, den var på samme måte forut for reparasjonen.
Jeg lader en del på hurtiglader og "topper" batteriet på natta hjemme.
Synes ikke dette er noe problem, må bare bli vant til det.
Antar at det har å gjøre med at batteriet er varmt etter kjøring og at det lader seg opp igjen.
#15
Zoe / Sv: Ladefeil på ny Zoe. Leverer ikke ut nye ankomne biler
søndag 20. september 2015, klokken 07:24
Min Zoe er nå tilbake etter 3 uker på verksted. Mekaniker sa det ikke var så mye jobb, men mye ventetid på deler. Kretskortet ble byttet og en ladeboks. Jeg fikk låne en Zoe med R 210 motor og ser litt forskjell, da den nye motoren i min bil har litt lengre rekkevidde og jeg synes den regenerer bedre. Har vært tett opp mot 10 % , men dette har jo med topografien i veien å gjøre også.
Det skal ifølge forhandler ha vært noen hurtigladere som har tatt knekken på elbiler generelt, ikke bare Zoe.
Kan jo legge til at bilbergeren som kjørte min Zoe til verksted, sa det var den første her omkring, men han hadde kjørt mange Golf , E-up og Tesla.
Kanskje ikke så lett å bevise at det er feil på hurtigladere hos Fortum, men har jo allerede erfart at av 3 i mitt nærområde, så har 2 vært ute av drift i problemer og den ene viser ikke hvor mange KW som er ladet.
Dette gjør meg skeptisk til Fortum sine hurtigladere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA