Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - overter

#1
Zoe / Sv: Batteri varmer?
onsdag 07. desember 2016, klokken 17:02
Hva er "pre soak" og hvordan aktiveres den?
#2
Zoe / Sv: Hvor langt har din Zoe gått?
onsdag 07. desember 2016, klokken 17:00
Har kjørt 50000km siden August 2015, totalt er den rundet 58000km på 2 år. Var rundet 8000km da jeg overtok den.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Vurderer ladestasjon- b vern
onsdag 19. oktober 2016, klokken 17:13
HVorfor skal man ha A vern på underkurse(ene) hvis man har B-vern på tilførsel? ER ikke B-vern=A-vern + DC beskyttelse? Er det pga selektivitet?
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:03
Sitat fra: nofuelno på mandag 17. oktober 2016, klokken 23:19
Det beste er å sette opp en automatsikring med jordfeilvern type A i skapet kombinert med rett type veggboks med innebygget DC beskyttelse i garasjen. Dette gir tilsvarende beskyttelse som et B-vern i sikringskap.

Det er ikke anbefalt av produsentene av vernene å sette A-vern foran B-vern. Motsatt går greit og brukes av f.eks Garo på sine doble ladestolper der de anbefaler B-vern på tilførselen til stolpen og så står det jordfeilautomater på hver av de to kursene i stolpen.

Så jeg står fast ved at det er bedre med bare en automatsikring i skapet pluss bruk av dobbeltisolert kabel om man bruker ladestasjon med integrert B-vern.

Om ladestasjonen kun inneholder DC-beskyttelsesbiten og ikke komplett B-vern blir nok saken en annen, da trenger man A-vern i skapet. Vi må altså passe på å skille på B-vern og DC-beskyttelse.
#4
Zoe / Sv: Hvordan har batteriene våre det da ? (CanZE , SOH)
onsdag 25. mai 2016, klokken 23:11
Fikk endelig koblet opp canze opp til Zoe og til min overraskelse oppdage at SOH% er 87%. Akkurat rundet 40k km, Q210. Noe feil her?


Sent from my iPad using Tapatalk
#5
Zoe / Sv: Leasing Zoe
torsdag 28. april 2016, klokken 09:56
Kostnadene må du nesten selv se på ved leasing om det lønner seg. En ting verdt å tenke over er kjørelengde. Selv om det er bil nr2 tror jeg de fleste som har kjøpt elbil som bil nr2, så har den kjapt blitt den foretrukne bilen i husstanden. Så hvis kjørelengde er marginal med det bruken du ser for deg i dag, så tror jeg det er for lavt.
Bare min erfaring...
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Et ørlite spørsmål om rekkevidde
søndag 17. april 2016, klokken 11:51
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 16. april 2016, klokken 12:18
Zoe kjenner jeg bare til via en venninne. Bilen er utrolig kresen på hvor den lades, og laderen går lett i "vranglås" om du bommer. Hun har brukt veihjelp maaange ganger ja.

Bilen har også ikke bedre rekkevidde enn Leafen vår, i praksis, selv om den skulle ha det i teorien.

Leaf bare virker, svelger unna alt av lademuligheter og er også større innvendig enn Zoe.
Sikker på at det er feil med bilen? Har rullet 27000km i en Zoe Q210, uten et eneste ladeproblem, bruker heller ikke hurtigladere. Kjører fra 12-20 mil om dagen ifm jobb, trening og andre aktiviteter  har begrenset lademuligheter på jobb. Lader heime med 11 kw lader og den er fulladet på under 2 timer. Kjørekomforten i Zoe i forhold til Leaf eller andre elbiler kan jeg ikke uttale meg om, men den overgår glatt min 2009 Touran. Har mange kolleger med Leaf som sliter med treg lading heime og manglende lademuligheter på jobb og som er helt avhengig av hurtigladere for å komme seg gjennom dagen. Om vinteren er de ikke i nærheten ha samme fleksibilitet mht kjørelengde som i min Zoe. Opplever reell rekkevidde på Zoe nå til å være ca 15-18mil, 10-12mil på vinterføre.
#7
Hvis du betaler cash ville jeg sikret med å overføre til bank hvor selger har lån. Hvis du skal ha lån så ordner bankene opp seg imellom. Det er ikke nødvendig stikke innom Biltilsynet, hvis begge har bankID kan dere begge signere salgsmelding på nett; http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/salgsmelding-p%C3%A5-nett/salgsmelding. Da kan du skrive ut midlertidig vognkort, det trenger for overføring av lån.
Husk forsikring!!!
Sikker på du blir veldig fornøyd!
#8
Zoe / Sv: Første langtur med Zoe
mandag 07. mars 2016, klokken 19:45
Sitat fra: Nenad på mandag 07. mars 2016, klokken 00:39

Men ja la merke til noe. To ganger begynte bilen å øke farten mens regulator var på. For eksempel nedover holder den farten i 50 km/h og generer 4kw/h. Plutselig kommer det økning av farten mens generering "faller" på 1kw/h eller 2kw/h. Jeg får inntrykk som at bilen glir nedover bakken. Oppover går den greit.
[/quote]
Jeg har sett det samme med fulladet batteri, den "suser" avgårde i nedoverbakke. Når batteriprosent faller til under 70% normaliserer det seg, ser også noe liknende i kuldegrader, virker som om bilen ikke lader optimalt i når det er et stykke ned på de blå.
#9
Zoe / Sv: Wallbox 11 kw og 3,6 kw lik?
søndag 06. mars 2016, klokken 08:54
32A enfas bør vel egentlig være uaktuelt hvis alternativet er 16A 400V trefas
#10
Zoe / Sv: Planlagt lading/ladekalender feilet
fredag 19. februar 2016, klokken 22:19
Hvor gammel er bilen? Ladekalender fortsatt aktiv? Abonementet på start fra app går ut etter ett år, det påvirker og  ladekalenderen i bilen, selv om den aktiveres i bilen.
#11
Synes den manglende interessen er interessant.... Med alle diskusjonen om hurtiglading i forumet, burde vel interessen vært skyhøy?
for min del er vel hurtig lader brukt ca hver 3.måned og kjører vel ca 30000km+ i året.
#12
Zoe / Sv: MyZE Online og ny app er helt latterlig
torsdag 11. februar 2016, klokken 12:08
Jepp, helt korrekt!
Og det koster 90euro pr år å ha denne funksjonen som er ubrukelig.
#13
Sitat fra: Homecast på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:50
Tilleggsinfo, for siste alternativ må du skru av varmen i huset, og ikke lage mat eller vaske klær =), det har du ikke strøm nok til.

lys, tv og pc kan du fint ha på da.
Det kan du risikere måtte gjøre hvis du tar i bruk enfas lading med 32A og, hvis fordelingen av last mellom fasene ikke er optimal.
#14
Hvorfor har ikke flere biler 3 fas lading? Viser vel hvor håpløst denne 32A enfas (tofas) ladingen er. Flere netteiere som ikke tillater mer enn 16A til lading av bil heime.
Både Mercedes, Renault og Tesla ser ut til å ha få problemer med levere det, selv om Renault ikke tillater lading på det spesielle IT nettet store deler av Norge er belemret med.
2-3 stk med 32A enfase ladere på samme nettstasjon vil potensielt kunne skape store skjevlaster i kretsen.
Og hvem vil kjøpe en DC lader til prisen av en god elbil bare for å kunne lade med 10-12kw. Må vel være mye bedre be om at laderen blir implementert i bilen, Og bruke standard AC ladestasjon til noen tusenlapper?
#15
Rogaland elbilforening / Sv: Lading for ansatte på SUS
mandag 08. februar 2016, klokken 13:44
Selv om jeg kjører elbil selv synes jeg prisingen fra SUS inneholder momenter som er viktige å diskutere. Investering i ladestasjoner kan bli en betydelig kostnad og det er kostnader relatert til driften utover det strømforbruket representerer. Her har de satt kosten til ca 40kr pr dag, det betyr at hvis ikke elbilistene betaler det, vil kosten bli veltet over på alle de som ikke kjører elbil, er det rettferdig? Det man kan diskutere er prisen en skal betale.
Derfor er det ikke urimelig at vi som elbilister skal betale dette og ikke lempe kostnadene over på de som kjører fossilt.
Jeg synes det er helt fair å betale for lading, det er tross alt "drivstoffet" vårt. At det hittil har vært gratis svært mange steder betyr ikke at det vil være slik for all fremtid.

Synes at en splitt i ladeprisen som inneholder en del for investering, en del for vedlikehold og en del for et gjennomsnittlig strømforbruk på f.eks. 10-12kwh ikke vil være urimelig.
Hvis en regner at et lade pkt koster 10000kr og installere, 2000kr å vedlikeholde og 30kwh a 1 kr/kwh over 5 år blir totalkosten ca 66000kr. Døgnkosten blir da ca 36kr, men en må huske på at den kan brukes døgnet rundt slik at 3 stk pr dag kan bruke den, da er vel 12-15kr pr dag/person mer korrekt prising?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA