Hva er "pre soak" og hvordan aktiveres den?
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:03Sitat fra: nofuelno på mandag 17. oktober 2016, klokken 23:19
Det beste er å sette opp en automatsikring med jordfeilvern type A i skapet kombinert med rett type veggboks med innebygget DC beskyttelse i garasjen. Dette gir tilsvarende beskyttelse som et B-vern i sikringskap.
Det er ikke anbefalt av produsentene av vernene å sette A-vern foran B-vern. Motsatt går greit og brukes av f.eks Garo på sine doble ladestolper der de anbefaler B-vern på tilførselen til stolpen og så står det jordfeilautomater på hver av de to kursene i stolpen.
Så jeg står fast ved at det er bedre med bare en automatsikring i skapet pluss bruk av dobbeltisolert kabel om man bruker ladestasjon med integrert B-vern.
Om ladestasjonen kun inneholder DC-beskyttelsesbiten og ikke komplett B-vern blir nok saken en annen, da trenger man A-vern i skapet. Vi må altså passe på å skille på B-vern og DC-beskyttelse.
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 16. april 2016, klokken 12:18Sikker på at det er feil med bilen? Har rullet 27000km i en Zoe Q210, uten et eneste ladeproblem, bruker heller ikke hurtigladere. Kjører fra 12-20 mil om dagen ifm jobb, trening og andre aktiviteter har begrenset lademuligheter på jobb. Lader heime med 11 kw lader og den er fulladet på under 2 timer. Kjørekomforten i Zoe i forhold til Leaf eller andre elbiler kan jeg ikke uttale meg om, men den overgår glatt min 2009 Touran. Har mange kolleger med Leaf som sliter med treg lading heime og manglende lademuligheter på jobb og som er helt avhengig av hurtigladere for å komme seg gjennom dagen. Om vinteren er de ikke i nærheten ha samme fleksibilitet mht kjørelengde som i min Zoe. Opplever reell rekkevidde på Zoe nå til å være ca 15-18mil, 10-12mil på vinterføre.
Zoe kjenner jeg bare til via en venninne. Bilen er utrolig kresen på hvor den lades, og laderen går lett i "vranglås" om du bommer. Hun har brukt veihjelp maaange ganger ja.
Bilen har også ikke bedre rekkevidde enn Leafen vår, i praksis, selv om den skulle ha det i teorien.
Leaf bare virker, svelger unna alt av lademuligheter og er også større innvendig enn Zoe.
Sitat fra: Nenad på mandag 07. mars 2016, klokken 00:39[/quote]
Men ja la merke til noe. To ganger begynte bilen å øke farten mens regulator var på. For eksempel nedover holder den farten i 50 km/h og generer 4kw/h. Plutselig kommer det økning av farten mens generering "faller" på 1kw/h eller 2kw/h. Jeg får inntrykk som at bilen glir nedover bakken. Oppover går den greit.
Sitat fra: Homecast på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:50Det kan du risikere måtte gjøre hvis du tar i bruk enfas lading med 32A og, hvis fordelingen av last mellom fasene ikke er optimal.
Tilleggsinfo, for siste alternativ må du skru av varmen i huset, og ikke lage mat eller vaske klær =), det har du ikke strøm nok til.
lys, tv og pc kan du fint ha på da.