Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OleBno

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: POI Danmark Type 2 og CCS EU
tirsdag 05. januar 2016, klokken 07:23
Hei

Fra Clever.dk sine sider...  Det ser jo greit ut da?  Du må riktignok bestille kortet i god tid før du reiser til Danmark.

Jeg vil holde ferie i Danmark. Hvordan kan jeg lade ved CLEVERs ladestandere?

Du får adgang til alle CLEVERs mere end 500 ladestandere over hele landet ved at købe et forudbetalt ladekort. Du kan købe et kort på enten 45 kWh, 100 kWh eller 225 kWh.
https://clever.dk/faq/


#2
Zoe / Sv: Utsatt Zaptec - levering
mandag 04. januar 2016, klokken 07:11
Godt nytt år til alle.

Ja det er jo i god Renault/RBI stil dette og veldig typisk for den gjengen der.!!!
Dette er jo en importør som ikke vet eller evner å se sitt ansvar for de produktene de drar med seg inn i landet, da de ikke helt "skjønner" eller forstår, at produkter som skal leveres til markedet i Norge, faktisk må være tilpasset forholdene i Norge.!!  Det er jo rimelig tragisk at de markedfører så agressivt ett produkt som dette, som er en elektrisk bil som IKKE er kompatibel med strømnettet i største delen av landet.  Da har de ikke gjort hjemmeleksen sin, det er jo helt tydelig.  Og ja det hjelper ikke det spor at de utviser en slik arrogant holding overfor kundene som de faktisk gjør. 

Vi kan jo bare håpe at denne Zaptech saken dukker opp før eller siden, selv om rimelig mange har sluttet og tro på julenissen..... :-)

#3
Sitat fra: Beckern på lørdag 07. november 2015, klokken 00:50
Batteribilen har fortsatt et ganske begrenset bruksområde for menigmann og tiden det tar å "fylle tanken" vil i overksuelig fremtid være en stor ulempe når man sammenlikner med konkurentene.

I den grad Tesla ikke er for menigmann stemmer dette i stor grad.
Med Tesla derimot bruker jeg mindre tid på å vente på lading enn jeg ville brukt på å vente på dieselfylling. Dieselbilen krevde 5 minutter (gjerne mer pga kø, kjøring til stasjon osv) annenhver uke. Teslaen krever 10 sekunder 1-2 ganger per uke. Og på langtur lader den mens jeg tar pause.

Hei, jeg som kjører Renault Zoe  blir jo litt nyskjerrig her da...
Hvor mange kilometer får du puttet på tanken på en Tesla med 10 sekunder lading??
Fra en som bruker ett par timer hver dag på å lade bilen (med såkalt "hurtiglader" ).


#4
Sitat fra: v-i-c på fredag 06. november 2015, klokken 13:46

Antagelig har både Tesla og ZOE teknisk lagt tilrette for raskt bytte av batteri. Så ja i teorien kan du ha to batterier og bytte, men i praksis vil det nok ikke virke for privat personer. Da er det langt billigere å installere din egen private hurtiglader (ca NOK 20.000 pluss "elektrikker") i din garasje enn å bytte batteri. Med egen hurtiglader har du full tank på 30 minutter.
Tja på 30 minutter har jeg nok ikke mere enn 40% på "tanken" eller mindre med min Renault Zoe (uansett hvor mye energi som er tilgjengelig fra nettet) da min bil kun lader maksimum med 22Kw effekt. Så jeg ser vel ikke helt for meg at det er mulig med full tank på 30 minutter.  Som eksempel koblet jeg til på en 43Kw lader i kolbotn med 70 % på tanken.  Etter 91 minutter var der fremdeles kun 99% på "tanken" så dersom man skal kunne fylle opp en elbil på mindre enn en time, tror jeg nok vi må over på noe annet enn Renault sin løsning.... ??


#5
Elbiler i media / Fortum med ladestasjoner for Coop Øst
fredag 23. oktober 2015, klokken 20:58
RBI har nå også samarbeid med fortum om utbygging av ladestasjoner ved Coop forretningene.

Veldig bra tiltak dette her, selv om artikkelen selvfølgelig inneholder relativt mye feilinformasjon... men det er vi vel etter hvert blitt vandt til i disse sammenhengene...

http://www.fortum.no/pressemeldinger/fortum-charge-drive-skal-drifte-ladestasjoner-for-coop-ost/

Det blir uansett flere og flere steder der det faktisk er mulig å lade Zoe også...  det er jo positivt da.

Riktig God Helg  :)

#6
Hei

Jeg er helt enig med trådstarter om dette snodige fenomenet.  Jeg også opplever den samme oppførselen
langs mosseveien med kollektivfeltet der.  Jeg er selv relativt sikker på at jeg holder korrekt hastighet selv, men
blir enten forbikjørt på høyre side eller får noen som ligger helt på støtfanger bak og gjerne blinker med lysene.
Dette er ikke spesielt hyggelig men jeg prøver i hvertfall å ikke la det gå inn på meg.  De som har behov må gjerne
oppføre seg som apekatter eller idioter i trafikken, men jeg velger å holde fartsgrensen likevel.  Men jeg ser også daglig andre elbiler som kjører hurtigere enn fartsgrensen i alt fra 50 sone til motorvei hastighet.  De mest interesante er jo de som ligger bak og blinker med lysene når det er nedsatt hastighet på motorveien grunnet veiarbeid, og som benytter avkjøringsrampe eller påkjøringsrampe på høyre side til å foreta en hissig forbikjøring.... ??  Det kan ofte virke som at mange ikke ser skiltene
eller rett og slett ikke bryr seg om skiltene langs veien. ??

#7
Zoe / Sv: Feilvisning av batteri% ved lading
lørdag 03. oktober 2015, klokken 07:05
Hei

Det er greit og vite, da skal jeg være raskere med å koble fra heretter,  denne gangen stod den vel sikkert ett helt minutt
på 99% før jeg rakk og komme meg ut av bilen og koble i fra.  Skal prøve å stå klar på utsiden heretter så blir det vel
et mer korrekt resultat.. :)

#8
Zoe / Sv: Ladefeil på ny Zoe. Leverer ikke ut nye ankomne biler
lørdag 03. oktober 2015, klokken 07:02
Gratulerer med ankommet bil da ...  ;D

Det blir jo en hel del slike lade erfaringer må du belage deg på, men det blir man jo vant til etter hvert.
Det er noen utfordringer i at mange slike ladepunkter skal ha forskjellige rutiner for å få satt dem igang, men
etter hvert blir en jo kjent med de mest vanlige versjonene og da føles det vesentlig greiere....



#9
Kongens gate ved akershus festning kan absolutt anbefales.  God tilgjengelighet og muighet for lading
(med mindre du kjører Zoe da, de klarer ikke å lade der).


#10
Zoe / Sv: "Leaf Spy" til Zoe
fredag 02. oktober 2015, klokken 19:41
Virker meget bra og er ett nyttig verktøy for å følge med på hva som skjer i/med bilen.

Kommer nok til å lære mye om elbil generellt og Zoe spesiellt grunnet det verktøyet der ja... :-)

Tusen takk for tipset om dette. !!  :-)

#11
Zoe / Sv: Ladefeil på ny Zoe. Leverer ikke ut nye ankomne biler
fredag 02. oktober 2015, klokken 19:39
Sitat fra: ZOE på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:42
Spesielt at batteriet måtte byttes!

Den viste altså 100% men hadde mindre?

Hei 

Ja den viste 100% full men når de undersøkte bilen på verkstedet (jeg klaget jo mye på rekkevidden)  så fant tekniker ut
at ca 20% av cellene i drifts batteriet ikke var iorden så de bestillte ny batteri pakke til bilen.  Den er nu byttet
og rekkevidden er en helt annen med et friskt batteri.. :)

Men jeg finner det jo litt snodig at Renault sender mitt defekte batteri til Frankrike for overhaling og at jeg må inn igjen
en ny runde for å sette tilbake mitt opprinnelige batteri når det kommer tilbake til Norge.  (Noe med av VIN nummer er
stemplet inn i batteribanken og skal stemme med bilen....)

#12
Zoe / Sv: Feilvisning av batteri% ved lading
fredag 02. oktober 2015, klokken 19:32
Testet nu i kveld med flgende resultat:

02. Oktober - Fortum - Kiwi Melløs 22Kw AC lading

Ladestart 16:44   SOC 21% 29 Km - I epost fra My.ZE Online
Ladestopp 17:36 SOC 99% 152 km - I epost fra My.ZE Online
Nesten 30 minutter pause før nytt ladeforsøk.


Ladestart 18:05 SOC 97% 149 km - I epost fra My.ZE Online
Ladestopp 18:32 SOC 99% 164 km - I epost fra My.ZE Online

Overvåkning av ladingen som indikert på CAN-Bus.

Lading fra 16:44 20KW frem til 17:28

Lading 17:30  18KW  Batteritemp 24 grader
Lading 17:31  17KW  Batteritemp 24 grader
Lading 17:32  15KW  Batteritemp 25 grader
Lading 17:33  14KW  Batteritemp 25 grader
Lading 17:34  12KW  Batteritemp 25 grader
Lading 17:35  12KW  Batteritemp 25 grader

Lading 18:05  14KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:06  13KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:07  12KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:08  11KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:09  10KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:10  9KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:11  8KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:12  7KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:13  7KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:14  6KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:15  6KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:16  5KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:17  5KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:18  4KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:19  4KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:20  3,6KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:21  3KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:22  2,5KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:23  2,5KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:24  2,5KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:25  2,5KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:32  1,7KW  Batteritemp 25 grader

Så på videre lading etter 30 minutter pause går det ombord en hel del energi til....


#13
Zoe / Sv: Hjemmelading Zoe- Hvordan har/ville DU løst dette?
tirsdag 29. september 2015, klokken 13:09
Sitat fra: Astorflix på torsdag 24. september 2015, klokken 19:44
Sitat fra: ZOE på torsdag 24. september 2015, klokken 18:52
Februar/mars !! Tuller du? Nå begynner dette faktisk å irritere litt. Bestilte den for snart ett år siden!

Dessverre ZOE, ikke noe tull her i gården, bare videreformidler førstehånds info. Vi får håpe at v-i-c er den som innehar korrekt info.
Forståelig nok en irriterende situasjon for dere som har kjøpt og betalt produktet, og et usikkerhetsmoment for oss som vurderer å kjøpe.

Det begynner vel å bli på høy tid at RBI Norge tar bladet fra munnen og kommer med en pålitelig uttalelse vedr. tidspunkt for levering av de første enheter.

Mvh
Stefan

Hmmm.... vel jeg tror ikke det er spesiellt sansynlig at det kommer noen pålitelig uttallelse fra RBI Norge i saken.   :(
Min erfaring med den gjengen der,  heller vel mere i en helt annen retning.

Men vi har jo lov til å håpe og tro da....  :)

Min Zoe ble levert med 3,6 Kw hjemmelader Pod-Point og det fungerer greit så lenge du ikke kommer hjem veldig
sent og skal tidlig av gårde igjen.  Da må jeg ofte "Toppe opp" med hurtiglading på veien hjem for å få full ladet
bilen til påfølgende morgen på hjemme laderen.  Det hadde jo i utgangsunktet ikke vært noe problem dersom Zoe hadde vært kompatibel med den formen for strøm distribusjon vi har i mesteparten av Norge, da kunne jeg jo også ha sakte-ladet i Oslo mens jeg er på  kontoret i løpet av dagen.  Det blir interessant å se hvordan dette går når temperaturen faller ytterligere nå utover vintermånedene.

#14
Zoe / Sv: Ladefeil på ny Zoe. Leverer ikke ut nye ankomne biler
søndag 20. september 2015, klokken 13:52
Hei

Jeg fikk igjen min Zoe 07. September etter ca 6 uker på verkstedet.
De har da byttet den likeretter delen til laderen samt at de også måtte bytte hele batteribanken da denne hadde ca 20% mindre kapasitet enn den skal ha. 

Jeg hadde jo påpekt tidligere til forhandler at rekkevidden på denne bilen ikke er i nærheten av det som er oppgitt i markedsføringen av bilen.  De ca. to og en halv ukene jeg fikk kjørt bilen før den havnet på verkstedet var en god og varm periode med godt og varmt sommerklima (i forhold til Norge i det minste) og rekkevidden jeg kunne se med normal kjøring var ikke mere enn ca 110km.  Ved å kjøre i 85 med eco kunne jeg strekke den til ca.130km på en lading.  Gjennomsnitlig forbruk lå da på ca 13.1 Kwh/100km, men på de turene med normal hastighet i trafikken til og fra olso lå gjennomsnittlig forbruk på 14,8 Kwh/100km og opp til 16.3 kwh/100km.  Så det var tydelig noe feil med drifts batteriet fra fabrikken.

Vel, etter 6 uker på verksted (det er skikkelig kjipt og kjøre bensinbil ja.. ) har jeg nå fått opparbeidet litt statistikk igjen for drift av bilen.  Temperaturen er nok nå generellt ca 10 grader lavere enn den var før bilen kom inn på verkstedet, så jeg regner med dette vil påvirke batteriet og rekkevidden noe. ?

Etter 1713 kjørte kilometer så langt siden bilen ble hentet fra verkstedet, ser jeg at jeg sliter med å få gjennomsnitts forbruket under 14 kwh/100km   Det ligger oftere på 14,5 - 15,0 og de gangene jeg har testet ut høyere hastigheter går det hurtig opp til 16,5 - 17,1 kwh/100km i gjennomsnittlig forbruk. Så jeg stusser litt på om dette også kan ha noe med reperasjonen og gjøre, eller om det hele må tilskrives temperatur fallet??

På den positive siden , må jeg si at rekkevidden etter bytte til ett friskt batteri er vesentlig bedre.  Nå er jeg stadig oppe i ca 170km på en lading med forsiktig kjøring (80 km eco )og ser at ved kjøring i bevisst "Elbil modus" kommer jeg av og til ned igjen til ett gjennomsnittlig forbruk på 14,1 kh/100km.

Temperaturen faller jo en del de neste månedene så da blir det interessant og se om hvor stor innvirkning dette i praksis vil få på rekkevidden.

Etter byttet av deler i laderen, har jeg ikke inntrykk av at bilen er noe særlig mere medgjørlig til lading på offentlige ladere med Type-2 kontakter.  Det fungerer helt fint på hjemmeladeren og på alle de hurtigladerne jeg har forsøkt fra Fortum, men andre offentlig ladepunkter er fremdeles ett problem.  Dette blir nok helt sikkert ikke løst for Zaptech eventuellt slipper sin ladekabel på markedet.  (Jeg mistenker at en stor del av de offentlige tilgjengelig ladepunktene med Type-2 kontakt, faktisk fremdeles er tilknyttet mot IT/TT nett og ikke mot TN-nett).

Det er jo også veldig beklagelig at hurtiglading er fjernet fra den nye modellen og at Renault ikke er villig til å gi ut informasjon om slike vitale aspekter, ved mulighetene til en elektrisk bil som de ønsker å selge masse av i Norge.  For meg virker det jo ganske søkt og lite fornuftig, at de kjører så agressive kampanjer for salg av en elektrisk bil som faktisk IKKE er kompatibel med det strømnettet som vi har i største delen av Norge. Dersom de ikke hadde "gitt med hjemmelader gratis" ved kjøp av bilen, ville nok bilens manglende kompatibilitet med norsk strømnett vært vesentlig kraftiger dokumentert i media, og forhandlerne mere oppmerksomme på å informere kundene om dette før kjøp av bil.... :-)

Men så langt ser det ut til at bilens rekkevidde er vesentlig forbedret etter bytte til ett "Friskt" driftsbatteri, så blir det jo interesant og se om den har nok energi i batteriet til å kunne pendle til oslo om vinteren også. :-)

MvH
OleB
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Zoe VS Leaf
lørdag 05. september 2015, klokken 20:08
Sitat fra: Panduck på lørdag 05. september 2015, klokken 10:48
Sitat fra: kpinaas på lørdag 05. september 2015, klokken 10:04
Hva er "standarden" for ladepunkt i dag (Kontakttype/Volt/Ampere) ? Trives Zoe med alle Type2-uttak, eller skal det helst være 400V?

Zoe er vel litt kravstor på at det skal være "TN nett", og ikke "IT nett", men TN nett er vel standarden på de fleste (alle?) type2 kontaktene? Annet enn det, skal vel Zoe lade på det meste. Zoe er nok helt grei til det du legger opp til, men du får en bil som vil være mindre egnet til litt lengre turer (som hvis du plutselig bestemmer deg for at du vil dra fra Sarpsborg til Gjøteborg) enn en LEAF / SoulEV

Hei

Vel jeg har en Zoe av den nye typen og skal benytte denne for pendling til Oslo på jobb.  Du kan ikke regne med å kunne lade
den på de offentlige type-2 punktene i oslo.  Jeg har selv forsøkt 30-40 punkter i oslo med type-2 som ikke kan lade Zoe, så
med denne bilen ser det ut til at vi må leve med hurtiglading og unødige stopp på veien hjem igjen.  Rekkevidden nu på sommeren
ser ikke ut til å være lenger en Leaf heller så det skal bli interesant og se hvordan dette blir til vinteren.
Jeg håper på å få hentet min bil igjen fra verkstedet på Mandag morgen, da skal de ha byttet likeretter eller noe slikt i forbindelse med laderen samt at de har måttet bytte hele drifts batteriet.  Da håper jeg virkelig at det nye batteriet kan vise seg å ha en økt rekkevidde, ellers er det ikke noe poeng for min del i å beholde denne bilen.  Da blir det nok heller en Leaf eller Soul som faktisk kan lades stort sett overalt og således får en lenger praktisk rekkevidde en Zoe.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA