Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Torgard

#1
Model S / Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
mandag 19. juni 2017, klokken 15:48
Jeg hadde tidligere luftfjæring, men byttet til stål før jul (sen 2014 modell). Jeg har ikke savnet det siden og har aldri tatt ned i fartsdumper eller hatt problemer med veien til hytta eller i parkeringshus.

T
#2
Model S / Forventet rekkevidde vinter?
mandag 22. februar 2016, klokken 20:43
Jeg lurer på om batteriet mitt er dårligere enn andres.

Bil fra des 13, 85 kWt.
Lades til 100% kun ved behov på langtur, ellers 85%. Dvs ca 1 gang pr mnd lades den til 100%. Nå på vinteren går rekkevidden betydelig ned, men er det mer enn man kan forvente?
Jeg bor på Lørenskog og ved kjøring til Hamar kommer jeg med så vidt frem og tilbake (Ladet til 100%, hadde 95% ved avreise og ladet ca 2 timer på 10 A i Hamar før jeg reiste hjem igjen og hadde da 9% igjen). Det var med skiboks med 3 par slalåmski og forbruket var ca 250-270 Wh/km. Det var våt vei et stykke, men det er ofte slik at den spiser minst 40% av batteriet en vei på de 12 milene. Måtte holde farten nede mot 100 km/t for å ikke brenne all juicen.

Til opplysning ser jeg at ved fulladet batteri er kapasiteten rundt 350 km (jeg synes å ha sett andre rundt 400 km).
#3
Jeg hadde Skoda Superb 2012 modell, kjøpt ny for 412'. Solgte denne etter nesten 4 år for 250'.  Tenkte å bytte til den nye Skoda Superben som kom i høst. Denne ville (før evt rabatt) koster mellom 450'- 470' kr. Så begynte jeg å tenke på om elbil (les: Tesla) kunne erstatte denne som eneste bil. Tenkte da brukt, så det er ikke helt sammenliknbart. Fant etterhvert ut at jeg skulle gå for dette, og endte med en brukt 85 for 520'. Differanse ble da ca 50'-70' kr. Jeg hadde på Skodaen 1500 kr i diesel og 500 kr i bom pr mnd, så jeg fant ut at det ville spares inn etter ca 3 år. Strøm utlegg for meg er veldig lavt (ca 100 kr mnd+) grunnet borettslag. Enn så lenge. Bom gratis enn så lenge. Vi klarer oss med kun denne bilen (2 barn med barneseter). Forhåndsbetalt service 4 år. Endte med en 85 fra des 13 med alt unntatt barneseter og elektrisk innfellbare speil. 38000 km (5000 på ny DU). Og er veldig fornøyd!

Torgard
#4
Model S / Sv: Kromlisten er løs
torsdag 14. januar 2016, klokken 15:00
Ah. Takk!
Skal prøve dette.
#5
Model S / Kromlisten er løs
torsdag 14. januar 2016, klokken 11:02
Er dette et kjent problem? Ikke hørt om det før. Uansett, kromlisten på førersiden er løs og hele kan tas av. Jeg har satt den på igjen og den sklir neppe av, men jeg er forundret over hvor dårlig den er festet.
Når døra er oppe står listen litt ut og kona kom borti denne og da løftet den seg opp...
#6
Model S / Sv: Software 7.0 på eldre modeller
tirsdag 27. oktober 2015, klokken 14:56
For min del var oppdatering virkelig en god ting. Jeg har hatt problemer pære 7.0 med lang responstid eller at ikke noe skjedde på displayet når jeg prøver å f.eks. finne en sang eller navigere. Av det lille jeg nå har prøvd ut etter 7.0 var dette som jeg tror det var ment å være: raskt og smidig. Jeg prøvde flere navigasjonssteder på rappen, og den fant fram i løpet av sekunder. Samme når jeg søker etter en sang med voicecommand: mye raskere enn tidligere!
Det er jeg veldig fornøyd med. Varmeapparatet er også merkbart raskere.

T
#7
Model S / Sv: Automatisk åpning av førerdør
onsdag 23. september 2015, klokken 20:31
Jeg fikk time primo oktober, så får vi se hvor mye som tas. Damen på telefonen mente de skulle reparere både takluke, baklykter, slark/ dårlig kontakt i lader, skranglelyd høyre forhjul OG dette med døra. Så får vi se hva som faktisk blir gjort. Ble hvertfall positivt overrasket over å få time så tidlig.

T
#8
Model S / Automatisk åpning av førerdør
torsdag 17. september 2015, klokken 22:15
Dette har skjedd ved et par anledninger; ved ankomst til bil med nøkkelen på meg og etter at jeg har satt den i park.
Er det ny SW? Noen andre som opplever dette?

Merket forresten idag at takluken lakk (første gang siden jeg kjøpte den brukt i juli). Har noen ting som må utbedres nå, som takluke og utette baklykter. Må jeg vente til service i januar for dette?

T
#9
Model S / Sv: kjøre fra Lørenskog til Stad, rekkeviddeangst...
onsdag 12. august 2015, klokken 17:57
Flott.
Da blir det nok å ta turen om Gol og Sandane.

T
#10
Model S / kjøre fra Lørenskog til Stad, rekkeviddeangst...
onsdag 12. august 2015, klokken 13:43
Hei.
Jakta nærmer seg men den er langt borte. Jeg skal kjøre fra Lørenskog til Stadtlandet på en dag. Jeg har TMS 85 kWt. Hvis jeg lader fullt på Lillehammer, er det fremdeles ca 420 km til Borgundvåg og jeg må over Strynefjellet (korteste vei). Jeg har hørt om noen hurtigladere på Skjåk og mulig Stryn eller Nordfjordeid, men er usikker på hvordan kjøringen bør legges opp. Jeg har ikke hatt TMS lenge (3 uker), så angsten sitter litt i mtp rekkevidde, spesielt når dette blir den første ordentlige langturen.
Jeg har enkeltlader og ikke CHAdeMO-adapter.

Finnes det noen som har tatt turen som vet om dette går uten lading, eller hvor jeg kan lade raskest mulig (spisepause)?

Hilsen rekkeviddeangst   :-\ :P
#12
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. juli 2015, klokken 19:51
Når jeg bestilte i oktober 2014 var autopilot inkludert i tech-pakka. Er det slik at alle biler produsert etter en viss dato har nødvendig hardware, men at det ikke er aktivert om man ikke har valgt det i konfiguratoren?

Det virker som det er tilfelle, ja. Hvertfall angående akkurat dette med autopilot.
#13
Meg:
"Det du sa om ettermontering av autopilot til 21000, hvilke biler gjelder det? Er det 85D eller S85 også? Før/ etter okt 2014?"

Selger:
"Det kan være S85 med autopilot funksjonen også. På biler som ble produsert etter oktober 2014 så er det 99% sikkert at det er autopilot hardware."

Det er kanskje ikke mange som ikke kjøpte autopilot etter oktober 2014, men noen er det nok, og da er hvertfall muligheten for å etterinstallere det. Noe som i tilfelle gir meg mer utvalg av biler.
#14
Ok
Så hvis jeg skulle få hendene på en D-modell, så kan autopilot legges til senere?
#15
Første post ;D
Jeg har en stund nå sett på muligheten for en demokjørt/brukt Tesla Model S, og det er vanskelig å da få med autopilot og D. Jeg ringte til Tesla i dag for å høre om jeg kanskje måtte droppe dette kravet om autopilot, men han kunne informere om at det kunne alltids ettermonteres for ca 3000 kr mer enn det opprinnelig kostet (18200 + 3000 = 21200). Dette var nytt for meg, men det er kanskje andre som har hørt om dette. Er det i tilfelle uavhengig av når bilen er produsert?

I så tilfelle blir det lettere å lete etter bruktbiler som passer for meg.

Torgard
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA