Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lassi

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla ER verst
fredag 27. oktober 2017, klokken 12:03
Sitat fra: Jeronan på torsdag 26. oktober 2017, klokken 22:42
Sitat fra: stromifokus på torsdag 26. oktober 2017, klokken 22:40
I følge denne artikkelen:

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/10/26/195343019/disse-bilmerkene-bulkes-mest

Merkelig :o

Have you seen the car on the third spot? The best selling SUV currently and that model has been on the market for quite a few years now, much longer than the Model X.

So take it with a grain of salt.

PS. And topic title is clickbait! You should change it to Tesla Model X, since it has nothing to do with the Model S, which is scoring above average now. Better than Volvo and some other major brands.

Vet du hva du svarer på eller går det på autopilot for tiden?
#2
Lade hjemme / Sv: Kan en venn sette opp ladestasjon for meg?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 17:09
Med strøm så kan konsekvensen være at naboen brenner inne når man selv er er på ferie...

Membraner og rør som lekker er bare verdier som går tapt, ikke liv.

Mange av disse reglene kommer vel også som et tiltak for å bekjempe svart arbeid.
#4
Per idag har jeg kun 30mA forankoblet jordfeilbryter, men så for meg å bytte til jordfeilautomat på alle eksisterende kurser ifm med utvidingen. (Samt rydde i gammelt rot fra forrige eier...)

Okei, forsøker å oppsummere.
Standard 3x32A OV i sikringsskap. Er det behov for C kar. for lading?
Ladestasjoner med innebygd type B jordfeilvern satt opp for lastdeling.
#5
Takk for svar, men hva blir vi enige om her nå?
Kan jeg ikke belaste kursen slik jkirkebo skisserer? 32A/1,73=18,5A

For jordfeilbryter blir det vel greiest å bare bruke jordfeilautomat i skapet og ta ladestasjoner med innebygd b-vern.
#6
Godt tips om krav til vern.

Har jeg noe å hente på å gå opp til 3x40A kurs?
Hvordan sier ladestasjon ifra til bil om hvor mye den kan trekke? (V eller mA signal?)

Er grønn på lading og det fremstår som en jungel med kombinasjoner av ladestasjoner uttakstyper og hva bilen kan utnytte i praksis.
#7
Meg som roter litt nå ja. (Pinlig...)

Om jeg stiller spørsmålet annerledes. Beste løsning med 3x32A 230V tilgjengelig og nevnte biler? Ønsker å kunne ha begge plugget i når jeg først skal legge opp nytt.

Er det noe poeng å legge ut større kapasitet enn dette? Sånn rent praktisk for vanlig bruk.
#8
Nok en hvilken ladestasjon tråd...  :-[

Skal legge opp en ny kurs ut i garasjen til lading av det som etterhvert blir 2 elbiler og mest sannsynlig Tesla og Leaf. (En lang og en kortrekkevidde.)

Ønsker å kunne utnytte kapasiteten på en 32A 3 fase 230V kurs best mulig.

Tenkte 2 ladestasjoner, en i hver ende av garasjen slik at man er dekket uavhengig hvilken vei bilene står og at det kan lades på utside av garasje.

Så for meg å sikre kursen med Type B vern i sikringsskapet i bolig og kable direkte mellom laderne i garasjen.

Er det slik at jeg uansett ikke får utnyttet mer enn 2x32A samtidig med 230V TT nett? Dvs i praksis 2 stk 1fase 32A ladestasjoner?

#9
Model S / Sv: Bakovervendte seter i bagasjerom - hvor sikre er de?
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 09:02
Er vel ikke crumple zones bak på noen biler?
#10
Model S / Sv: Erfaringer med AP2
lørdag 30. september 2017, klokken 09:52
Testet en ny model S og må si AP2 fungerte faktisk dårligere enn jeg hadde trodd. Adaptiv cruise delen lå seg altfor tett på bilen foran og autosteer var veldig ujevn. Avstand finnes det nok en innstilling for, men med autosteer måtte jeg gripe inn 2 ganger på kort tid under perfekte forhold og sitter med inntrykk av at dette kan jo ikke brukes til noe som helst... Var en pine å være "passasjer" når den konstant overkorrigerer kurs i slake svinger. Det må jo ha sett svært underlig ut for de på veien rundt meg...
#11
Elbiler i media / Sv: Antall elbiler solgt i Europa 2017
søndag 17. september 2017, klokken 12:38
Sitat fra: Philip Marlowe på søndag 17. september 2017, klokken 10:03
Tja, det med at nordmenn velger motorsvake biler gjelder tydeligvis ikke elbiler.

På hvilken måte?
Er vel kun Tesla som gir folk et valg og tipper de selger færrest P-modeller.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: POLL - Hva stemmer vi elbilister til høsten?
fredag 08. september 2017, klokken 17:35
MDG er motstandere av bil generelt og virker være opptatt av å begrense allerede vedtatte  veiutbyggingsprosjekt uavhengig av at vi beveger oss mot en utslippsfri transportsektor. Det er i mine øyne lite pragmatisk. Dårlige veier vil heller ikke hjelpe folk i et langstrakt land med å  utvikle nye jobber som kan erstatte oljen.

Når jeg sitter med tinnfoliehatten min godt trekt ned over ørene så tenker jeg noen ganger at MDGs mål er med alle midler å redusere vår mobilitet og kjøpekraft for å kunne skatte oss hardere og omfordele til sine hjertesaker. Rødt i grønn forkledning...
#13
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
lørdag 19. august 2017, klokken 23:46
"Raklestag"=Lenkearm...
#15
Model 3 / Sv: Det blir ikke hengerfeste!
lørdag 29. juli 2017, klokken 11:57
Må ha en bil i husholdningen med hengerfeste og da blir sannsynligvis de totale praktiske egenskapene i en model 3 slik at det blir en dyr bil nr.2...
Tynn tråd i reservasjonen får en vel si.  :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA