Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - BjørnL

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Antall ladeplasser i Norge over tid
onsdag 10. august 2016, klokken 20:37
Det er vel litt på siden av det du er ute etter, men jeg har holdt orden på hurtigladestasjonene i Buskerud/Vestfold/Telemark hvor jeg kjører mest. Det gir ihvertfall et inntrykk av utviklingen på det området, og tallene synes jeg er ganske oppmuntrende. Jeg har ikke skilt mellom enkle og doble (eller triple) ladere, det er bare antall lokasjoner
30.06.14:   2
31.12.14: 11
30.06.15: 20
31.12.15: 32
30.06.16: 37
I tredje kvartal 2016 er det hittil kommet tre nye, så nå er det 40. Etter alt å dømme vil antallet stige klart frem mot neste sommer, så det går da framover!
#2
Ser nå på hurtigladekartet at det skal komme hurtigladere i Hvittingfoss, Kongsberg, Lampeland, Veggli og Dagali i løpet av 2016. Det er fantastiske nyheter for oss som kjører denne veien. Noen som vet noe mer om dette? Operatør? Når?
#3
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Grønn Kontakt i Lyngdal
tirsdag 23. februar 2016, klokken 14:16
Jeg har nylig ladet i Mandal, men kommer neppe til å gjøre det igjen. Det var litt av en ekspedisjon gjennom trange gater pluss en del leting for å finne den da jeg mente jeg var på rett sted.  Beliggenhet vil bety mer og mer for hvilke ladere vi velger ettersom utvalget blir større, og da tror jeg Grønn kontakts samarbeid med Statoil vil være et gullegg.
#4
Jeg tilhører også de som er temmelig allergisk mot telefonsalg. Har ikke opplevd det pga. medlemskap i elbilforeningen så langt, men skjer det så kommer jeg nok til å vurdere melemskapet
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Eidfjord - Geilo vinterstid?
søndag 21. februar 2016, klokken 21:33
At en slik diskusjon i det hele tatt oppstår viser vel godt nok at det er behov for en hurtiglader mellom Eidfjord og Geilo. Riksvei 7 er min favorittrute over fjellet, så jeg håper det kommer på plass. Maurset på vestsida hadde vært ideelt, men Haugastøl ville vel også være til god hjelp.
#6
Planene til enova viser at det skal gis støtte til hurtigladere i alle de store dalførene, fra Setesdal til Østerdalen, med ett unntak: Numedal. Ikke så lett å forstå. Tar vi med hele strekningen Larvik-Geilo, så er det bare to hurtigladere på de 250 kilometerne. En vesentlig del av midlene som Buskerud fylke skal bruke på ladere bør definitivt kanaliseres hit. Hvittingfoss, Lampeland, Veggli og Dagali burde få hurtigladere. Da ville Numedal være på samme nivå som de andre dalførene. Med et samarbeid mellom fylke, kommuner og private aktører burde det være mulig.
#7
Når Seljord og Haukeli er på plass får vi endelig en sikker vei over fjellet. Kjempebra, og all honnør til Grønn kontakt! Kjører forbi Seljord med e-golfen på fredag ved lunsjtid eller litt senere. Skal med stor glede teste ut den nye laderen!
#8
Så er det en veldig positiv trend at det blir stadig mer vanlig å sette opp to hurtigladere per lokasjon, slik jeg forstår det nå er på Fokserød. Fortum har nylig gjort det samme i Flå i Hallingdal. Når man kan velge, så er det ingen tvil om at doble ladere vil være elbilistenes favoritter med den sikkerheten det innebærer.
Men generelt er det enda veldig mye å hente når det gjelder hvordan ladere settes opp. Tror de fleste ladere som settes opp nå har tak over seg. Det var ingen selvfølge bare for noen måneder siden, men det neste må være at også bil og fører kan stå under tak mens det lades, slik det er en selvfølge når en fyller bensin. Laderen på XY i Lillesand er den eneste jeg har brukt som har hatt det.
Prøvde akkurat den nye Statoil-laderen i Sandvika. Det regnet og var riktig ufyselig, og jeg ble temmelig våt på den lille tiden det tok å sette i kontakten og så komme meg under tak. Mørkt var det ved laderen også, mens bensinpumpene selvfølgelig sto tørt og godt og var godt belyst. Teoretisk skulle det være plass til to biler ved laderen, men på den ene siden sto det en container helt inn på avmerkingen til plassen, og på den andre siden var det satt noen betongklosser, så med to biler der ville det neppe være mulig å åpne dørene. Statoil Telemarksporten er vel også i stand til å betjene to biler (AC oc DC) samtidig(?) men er plassert slik at det er umulig. Det var så vidt jeg fikk manøvrert e-golfen slik at jeg fikk brukt den i det hele tatt
Bra blir det vel ikke før bensinsalget går så mye ned at stasjonene begynner å rive bensinpumpene og sette inn ladere der isteden.
Uansett flott at det bygges ut hurtigladere, men litt rart at det ikke tenkes litt lenger framover. Mange av de laderne som settes opp nå vil ikke ha livets rett når konkurransen blir sterkere og valgmulighetene større.
Men uansett takk til Statoil, Fortum, Grønn kontakt og alle de andre som gjør det mulig å være el-bilist i Norge. Vi gleder oss tross alt for hver ny lader, og Fokserød er et bra sted å ha en på!


#9
Ladeplasser og ladekabler / Hva skjer med Oslo-Bergen?
onsdag 19. august 2015, klokken 22:41
Nå er det etterhvert blitt greit å komme seg fram mellom de store byene i Sør-Norge. Det viktigste unntaket er mellom våre to største byer, Oslo og Bergen. De beretningene som kan leses på dette forumet om folk som har kommet seg over fjellet er rene trillerne. Her må det gjøres et krafttak!

E134 over Haukeli har fått et gjennombrudd med den nye laderen i Åmot. Men avstanden Notodden-Åmot er fortsatt i lengste laget, ihvertfall på vinteren. Her går det rykter om noe på Seljord. Det hadde vært ideelt. Fra Røldal er det ikke helt håpløst å komme seg østover fordi Røldal ligger 400 meter over havet, og dermed blir det ikke så mye stigning opp på fjellet som ved de andre fjellovergangene, hvor laderne vestpå ligger på havnivå. Likevel burde det vært en lader også på Haukeligrend.

Rv 7 over Hardangervidda ser ut til å fungere fra øst, men for biler med Combo-lader er det ingen hurtiglademulighet på Geilo, og da er Ål siste alternativ. Her trengs Combo-lader på Geilo. Jeg mener også det burde være en hurtiglader på Haugastøl. Dette er et naturlig sted å stoppe for mange på vei over fjellet. Fra vest er det, slik jeg oppfatter det, mulig å komme over, i hvert fall med godt vær og sterke nerver. Her mener jeg å ha oppfattet at BKK snuser på Maurset som lokalitet for hurtiglader. Det ville vært et gjennombrudd.

Langs E16 er det ingen hurtigladere mellom Fagernes og Aurland. Her trengs det lader i eller ved Lærdal, og helst en til lenger opp i dalen. Dessuten burde det være en i Hemsedal.

Det er å håpe at enova vil prioritere fjellovergangene ved neste tildelingsrunde, og at operatørene viser interesse, slik at det blir mulig å kjøre trygt mellom Oslo og Bergen, ikke bare når det er sol, rolige vindforhold og god sommertemperatur!
#10
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Grønn kontakt, hva skjer?
onsdag 19. august 2015, klokken 15:39
Siden det er vanskelig med oppgradering til Combo på Grønn Kontakt-laderen i Kongsberg, er det lov å håpe på en tilsvarende oppgradering i Hokksund? Chademo-laderen her ligger godt plassert ved et trafikknutepunkt og kunne vært til stor glede også for oss med Combo-ladere.
#11
Det blir spennende å høre hvordan det går på Rødberg. Jeg skal selv kjøre Kongsberg- Dagali til helga, men er innstilt på at det må bli via Hallingdal, som jo er en god del mil ekstra. Med siste hurtiglading på Ål bør det holde til Dagali. Neste tur håper jeg kan bli gjennom Numedal med hurtiglading på Rødberg!
#12
Spisesteder/overnattingssteder som tilrettelegger for lading fortjener vår fulle støtte. På Nutheim er det dessuten hyggelig betjening, god mat og flott utsikt. I kort gangavstand på nedsiden ligger galleriet etter Terje Grøstad. Her er det utsalg av hans kunst på sommerstid. Har selv vært der å kjøpt flotte bilder. Så på Nutheim er det mange gode grunner til å ta en ladestopp. Takk for innsats og framsynthet Jarand!
#13
Jeg var i kontakt med Kiwi på Moane, Kongsberg i dag, og de hadde ikke noe tidspunkt å komme med for laderen der. Men det virker jo som Fortum holder kortene tett til brystet i denne prosessen, så plutselig kan den jo være der! Jeg kjører forbi butikken nesten daglig, og skal melde fra så snart jeg ser noe som likner en gravemaskin i nærheten av den :)
#14
Veldig bra at det nå kommer hurtiglader på Rødberg!
Også enig i at Statoil Lampeland hadde vært et bra sted.
Når det gjelder Kiwi på Moane utenfor Kongsberg så er det veldig usikkert når den kommer. De har et håp om at det skal skje i høst, men tør ikke love noe. Denne blir veldig bra beliggende for de som skal mot Notodden, men det blir noen kilometers omvei for de som skal mot Numedal.
#15
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Grønn kontakt, hva skjer?
søndag 19. juli 2015, klokken 14:47
All honnør til Grønn kontakt for mange godt plasserte ladere som åpner store deler av Norge for el-bilisme, og for at dere holder koken selv når enova ser ut til å ha gått i dvale. For oss som liker oss i fjellheimen er det gode nyheter med laderen som snart kommer i Åmot. Håper også oppgradert lader på Rødberg er klar før høstsesongen. Oppgradering til Combo på Geilo ville også vært supert. Nå er det like før kombinasjonen fjellentusiast og el-bilist begynner å fungere!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA