Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ChrML

#1
Bestilling og levering / Sv: Levering desember - januar 2017/2018
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 00:40
Når dere fikk opp den første estimated delivery, har bilen da blitt levert i den første eller siste delen av estimatet?

Jeg fikk først opp november- tidlig desember. Nå har det endret seg til desember- tidlig januar. Ønsker selvsagt ikke å risikere å bidra med avgift til fellesskapet, så vil naturligvis ha den i desember. Hvor sannsynlig er det da at den kommer i desember?

Min ble bekreftet 17.sep. Rød X100D med alt utstyr. Gikk i produksjon 14.okt og er fortsatt i produksjon.
#2
Bestilling og levering / Sv: Levering desember - januar 2017/2018
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 20:52
Bilen min bekreftet 15.sep ble akkurat endret fra sent nov-des til des-tidlig jan. Selger sa november ved kjøp, men at jeg skulle forberede meg på desember og heller bli positivt overrasket hvis den kommer før.

Nå er jeg selvsagt bekymret for Tesla skatten fordi de nedprioriterer min bil. Forslag til hva jeg skal gjøre?
#3
Bestilling og levering / Sv: Levering november - desember 2017
fredag 20. oktober 2017, klokken 20:37
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 20. oktober 2017, klokken 14:32
Kan dere kutte ut siteringen?
Kan dere ikke implementere slik funksjon som de har på Tesla Motors Club, slik at noen av linjene vises og man kan klikke på sitatet for at hele sitatet skal åpne seg. Jeg er sikker på at det er en veldig enkel funksjon å legge til i forum-software.

Det gjør forumet mye mer lettlest, og samtidig slipper man å be folk om å slutte å sitere som kan ødelegge litt for konteksten til svaret..
#4
Model S / Sv: Automatisk blending av langlys
mandag 16. oktober 2017, klokken 20:15
Det er samme kamera som regulerer fjernlys som AP2. Det henger derfor sammen, uavhengig om AP2 er aktivert eller ikke.
#5
Tesla / Sv: Forslag til "work around" mot Tesla skatten
søndag 15. oktober 2017, klokken 12:00
Sitat fra: Amoss på søndag 15. oktober 2017, klokken 00:37
Sitat fra: Lynet på lørdag 14. oktober 2017, klokken 22:41
Poenget var at hvis man endrer beregningsgrunnlaget så skal man betale ny avgift. Uansett om det er 1kg, 1hk eller 500kg.

Sant nok. Men la oss spekulere litt - Model S og X er jo strengt talt bygget for å kunne benytte batteri-bytte-stasjoner. Dersom dette ikke hadde blitt lagt på is, og det ble satt opp batteribyttestasjoner i Norge, og det ville være mulig å montere inn ett hvilket som helst batteri fra 60 til 100kWh. Vil det da bety at man måtte ha rapportert inn hver gang man bytter til ett tyngre og/eller lettere batteri? Eller vil da egenvekten være uten batteri, og at vekten av batteriet inngå i "nyttelast"?
Det fungerer ikke slik i praksis nå at batterier kan byttes slik, så det er ikke relevant før det evt blir slik.

Det hadde jo også vært veldig rart hvis et seriøst firma skulle montert 10 kWt batterier i nye biler for å så ta oppgraderingen til 100 kWt som en egen betalt jobb. Helt åpenbart for å omgå staten. Det hadde satt et ganske useriøst stempel på Tesla.
#6
Tesla / Sv: Forslag til "work around" mot Tesla skatten
lørdag 14. oktober 2017, klokken 22:25
Sitat fra: Lynet på lørdag 14. oktober 2017, klokken 19:05
Sitat fra: ChrML på lørdag 14. oktober 2017, klokken 17:31
Det fungerer ikke slik.

1. Du må betale mva på det istedet.

2. Ettermontert utstyr som påvirker avgiftsgrunnlaget skal godkjennes og betales inntil bilen er så og så gammel (10 år mener jeg). Det blir billigere for hvert år bilen er eldre.

Sånn har det jo vært i alle år med engangsavgift. Før var det jo hestekrefteledd i engangsavgiften, er en grunn til at da de som chiptrimmet nesten nye biler før risikerte avgiftssmell hvis det ble oppdaget.
Så du mener at når det monteres utstyr på en bil så betales det ekstra vektavgift?
Vet at politiet en gang måtte betale hk-avgift da de hadde chippet bilene sine. Men de betaler neppe ekstra vektavgift for alle lykter og radioer de ettermonteter.
Det som er er at hk-avgift, co2-avgift, vektavgift er komponenter i en felles engangsavgift. Disse reglene gjelder for engangsavgift. Tviler på at de har laget et unntak i regelen for denne komponenten for å lage dette smutthullet...
#7
Tesla / Sv: Forslag til "work around" mot Tesla skatten
lørdag 14. oktober 2017, klokken 17:31
Det fungerer ikke slik.

1. Du må betale mva på det istedet.

2. Ettermontert utstyr som påvirker avgiftsgrunnlaget skal godkjennes og betales inntil bilen er så og så gammel (10 år mener jeg). Det blir billigere for hvert år bilen er eldre.

Sånn har det jo vært i alle år med engangsavgift. Før var det jo hestekrefteledd i engangsavgiften, er en grunn til at da de som chiptrimmet nesten nye biler før risikerte avgiftssmell hvis det ble oppdaget.
#8
Bestilling og levering / Sv: Levering desember - januar 2017/2018
fredag 13. oktober 2017, klokken 07:01
Sitat fra: gr på torsdag 12. oktober 2017, klokken 23:15
Sitat fra: MyMuffin på torsdag 12. oktober 2017, klokken 08:26
Jeg tipper at tesla kommer til å legge inn høygir for å få levert ut flest mulig biler før årskiftet slik at flest mulig kan unngå avgiften. Dette er noe de har gjort før i andre land i lignende situasjoner.

De fleste av dere vil nok få bilen deres uten å måtte betale avgiften.
Tviler på de klarer å rampe opp mer enn det de allerede gjør rett før kvartals/årsslutt. Da er det bånn gass med leveringer uansett, og prioriteten til Tesla nå er nok å rampe opp Model 3 produksjonen..
Trenger ikke nødvendigvis å rampe opp mer. Men omprioritere kundene slik at de kan levere alle bilene bestilt før i dag i år. Også skyve resten a verden noen uker (innenfor estimert tid). Det utgjør ganske mye cash den avgjørelsen.
#9
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
torsdag 12. oktober 2017, klokken 22:26
Sitat fra: RuneW på mandag 09. oktober 2017, klokken 09:13
Sitat fra: RuneW på mandag 09. oktober 2017, klokken 07:05
Det store spørsmålet er hvorfor 1/10 fart? Er det fordi det er utfordringer med selve samlebåndet/robotene, eller mangel på deler (slik at man ikke trenger å kjøre denne delen raskere? Eller er det 1/10 av den hastigheten man har håp om å nå når alt er innkjørt?

Kan visst svare meg selv her....

Musk added that the production is "slowed down right now to confirm build consistency and so that a person can stop the robots in time if something goes wrong."
Har jobbet med roboter selv. Det å få en robot til å gå raskt er en prosess i seg selv, første steg er å få alt riktig i slowmo. Optimalisering av bevegelsesmønster, mekanikk, osv. tar tid. Og når ting kræsjer i rask film, så kræsjer det veldig.
#10
Model S / Sv: AP2 - erfaringer og forventninger
mandag 09. oktober 2017, klokken 21:17
AP1 er død. Jeg kan ikke tenke meg at Tesla kommer til å videreutvikle flere funksjoner der, det er rett og slett ingen grunn til det.

AP2/AP2.5 kommer til å få mange justeringer og funksjoner fremover. Selv om det tar mye lengre tid enn både oss og Tesla hadde håpet.
#11
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 20:30
Ser ingen grunn til å bekymre seg helt enda. Jobber selv med automatisering og vet at det ofte er krevende å fiske ut alle problemene i starten, før det går unna som bare det. Bedre at de har produsert få biler og vet hva som må gjøres med produksjonslinja, enn mange biler uten å ha kontroll på kvalitet.

Men synes det er rart at de har gått ut så offentlig med så hårete mål. Det er jo som å be om problemer,  det er mange som tror og mener mye rart ute i verden :).
#12
Sitat fra: smurf på mandag 02. oktober 2017, klokken 22:01
Gikk for nesten alt ekstra, men ikke FSD. Tror det vil ta mer en at par ´Tesla-uker´ og det er avhengig av lovgivere mm. Skulle jeg fremdeles ha bilen når det evt kommer + jeg har lyst på det får jeg evt oppgradere i ettertid og betale det lille ekstra mellomlegget.
Det lille mellomlegget blir plutselig ikke mulig å kjøpe eller fort 10x så dyrt når/hvis de finner ut at det må ettermonteres hardware på bilen.
#13
Model X / Sv: Software update
mandag 02. oktober 2017, klokken 16:10
Sitat fra: Cirion på torsdag 07. september 2017, klokken 15:37
Har en liten teori om at det er farge komboen som er avgjørende.

I utlandet er det hvite markeringer mellom kjørebaner, også motgående trafikk. Gule linjer brukes til å markere alternativt kjørefelt ved veiarbeid.
USA hvor bilen kommer fra har også gul veimerking til motgående trafikk, så vet ikke helt om jeg kjøper den teorien :).
#14
Model X / Sv: Parkering med autopilot
mandag 02. oktober 2017, klokken 14:44
Har en gammel garasje med vippeport. Der var det negativ klaring med Model S, måtte kjøre inn speilene for at det skulle gå akkurat.

Da koblet den praktiske hjernehalvdelen seg inn hos meg, og demonterte portskinnene, kappet ut 30 cm av veggen, skjøtet på 30cm treverk på porten, kledde med lignende bord, skrudde alt sammen igjen og malte alt hvitt. Tok bare 4-5 timer, kostet noen hundrelapper og nå er det god plass til både X og S :).
#15
Tesla / Sv: Er Teslakjøpere litt bortskjemt - (brannfakkel?)
lørdag 30. september 2017, klokken 21:23
Sitat fra: DrNox på lørdag 30. september 2017, klokken 15:12
Er ikke merkelig at det avbestilles biler når man ikke får vite hvordan bilen blir, uten at man må finne ut av koder, og hvilke koder som gjaldt på bestillingspunktet, eller er det på produksjonspunktet.
Hmm? Det er jo ganske tydelig hva må bestiller på nettkonfiguratoren?

At det kommer noe nyere fra man har bestilt til man får bilen skjer jo, og det er tydeligvis hos mange en stor grunn til å avbestille.

Det er de som sitter å ser på kodene. Har jeg fått AP 2.5? Har jeg fått de nye baksetene? Osv.. Også næger de ned Tesla med spørsmål om det.

Forskjellen fra Tesla og andre merker er at hos andre er 2017 modellen 100% lik i hele 2017. I 2018 forventer kundene endringer. Tesla utvikles kontinuerlig.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA