Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SOS

#1
BMW i3 / Sv: Faktisk rekkevidde på nye i3
tirsdag 29. november 2016, klokken 20:11
Sitat fra: ApeX på søndag 06. november 2016, klokken 15:12
Noen som har erfaring med å kjøre Bergen - Oslo på vinterstid med 60ah i3'en, eventuelt noen som har tatt turen over nå nylig med 94ah og som har peiling på hva man kan forvente av rekkevidde?
...
Noen tanker/innspill?

Kjørte over Vidda fredag via Kongsberg - Geilo -Norheimsund med 60Ah i3. Været var ikke det beste og jeg vurderte å droppe turen. Var imidlertid meldt kun stiv kuling mellom 18-20, så jeg tok sjansen på å komme over da. Ladet til 85% på Rødberg (94km) og kom til Geilo (67km) med 30% igjen 18:30. Her er det kun en bil som kan lade og det kan være en utfordring når det står to foran i køen og en har et tidsvindu en helst skal komme over på. Heldigvis slapp jeg til etter en god halvtime. Med en Tesla som lader kunne en risikert å bi stående en stund. Ladet igjen til 85% og dro avgårde litt før vinden etter værmeldingen skulle øke til 17-19m/s. Teslaeieren hadde kommet motsatt vei og sa at det var OK forhold, men glatt. Etter Haugastøl ble det svært glatt, med regn oppå snø- og isdekke. Ikke lenge etter så jeg den første utforkjøringen. Her var det bare å ta det helt med ro. Bilen som hadde det travelt og som jeg slapp forbi på Haugastøl tok jeg nå igjen og turen gkk i 35-50km/t. I Hordaland var det nok blitt saltet og litt bedre kjøreforhold etter Halne, men etter hvert ble det mye slaps og sterk motvind med sludd og tåke. Etter 55km var jeg på Dyranut og kunne trille ned til Eidfjord. Hadde vel 30% igjen her. Var en litt krevende tur, men helt problemfritt så lenge alt gikk som forventet. Skulle noe uforusett ha skjedd som at veien ble stengt av at f.eks. en trailer sperret veien (har skjedd meg før) ville det bli kjedelig å stå og vente og jeg ville ikke hatt nok strøm til å returnere til Geilo om det ble nødvendig. Det er en riskiko en må ta med om en skal over vinterstid. Med 94Ah har en litt bedre marginer. Etter lading i Eidfjord (83km) kom det melding på radioen om at Hardangervidda nå var stengt pga. svært glatte veier og flere utforkjøringer. Litt flaks med timingen, ville vært kjedelig å være nødt til å kjøre om Gudvangen. i3'en er god på vinterføre, har aldri hatt problemer med å komme fram. Har med spade, grus og slepetau, men har aldri hatt bruk for det.

Returen søndag kveld var planlagt over Haukeli og det var et bedre valg. Etter ferja i Jondal vurderte jeg en kort ladestopp i Odda, men hadde grei margin til å rekke høyeste punkt i Røldalstunnelen og droppet dette. I etterkant tror jeg nok at jeg ville ladet opp til 80% her. Kom fram til Røldal 95km) med 13% igjen. Var nå -8 og ikke -1 som nede ved fjorden. Ladet til 86% i 30min. Litt isdekke opp Autsmannalia, men på toppen var det stort sett bare veier og veldig gode kjøreforhold. Var en fryd å kjøre "bybilen" i3 på høgfjellet. Valgte å kjøre i Comfort og tok 12min lading på Haukeli (56km), 10min på Åmot (48km) og tilsvarende i Seljord (61km) og Notodden (66km). Ladet fra 40-50 til 80%. Da har en grei margin om en ladestasjon skulle være ute av drift eller opptatt. Tar ikke så mye lengre tid med flere korte ladestopp enn færre og lange stopp. Med 94Ah ville jeg nok ha droppet annenhver ladestasjon. Snittforbruket for turen ble 17.2kWh/km med 66km/h i snitthastighet.

Min konklusjon er at turen over Haukeli normalt er tryggere og mindre krevende enn over Vidda. Det er og flere ladeplasser og det at de står tettere gjør det og sikrere. Kjører nok over fjellet vinterstid igjen, men kun når vær og føre er OK.
#2
BMW i3 / Sv: Ryggekameraet har løsnet
fredag 15. januar 2016, klokken 01:22
Sitat fra: bromm på søndag 10. januar 2016, klokken 02:31
Du skriver ikke noe om det - men det kan se ut som du har vært på "hvilket som helst" karosseri-verksted, og ikke en spesialtrenet/utstyrt iAgent. Med tanke på at i3 er et helt nytt bil-konstruksjon i CFRP og helt spesielle reperasjonsmetoder (spesialverktøy etc.) - så ville jeg aldri ha gjort nettopp det...

Lykke til med reklamasjonen ;) (løst ryggekamera har ikke blitt nevnt tidligere, som jeg har sett)

Jeg ville helst at reparasjonen skulle utføres av BMW-verkstedet der vi kjøpte bilen, men motpartens forsikringsselskap og mitt ville benytte et annet de hadde avtale med. Lakkarbeidet ville uansett blitt utført eksternt. Skifte av støtfanger ville nok merkeverkstedet gjort selv. De har manualer som forteller hvordan jobben skal utføres. Verkstedet som utførte jobben la seg helt flat da jeg ringte mandag og i dag fikset de dette. Kameraet er festet med et klips og dette var ikke satt riktig på plass, derfor falt det ut etter en tid. Kameraet fikk ingen skade av påkjørselen, det var bakskjermen og hjulet som fikk den største  skaden. Bakstøtfangere ble bare litt oppskrapet i nedre hjørnet.
Da jeg byttet felgen påpekte jeg at de måtte flytte over ventilen siden den måler lufttrykket. Det hadde de aldri hørt om. At de ikke klarte å levere bilen tilbake med korrekt lufttrykk var egentlig ikke overraskende. En får håpe at en slipper å bli utsatt for slike skader i framtiden, men om det skulle skje vil jeg av denne erfaringen argumentere sterkt for at jobben blir utført av et merkeverksted.
#3
BMW i3 / Sv: I3 - Vinterbil??
søndag 10. januar 2016, klokken 01:36
Sitat fra: BingoBonzo på torsdag 07. januar 2016, klokken 22:27
Fikk gjennomgå av fruen i sted etter at hun kom hjem fra jobben med I3'n for første gang på ordentlig vinterføre. Bilen var det absolutt dårligste hun hadde kjørt på vinterføre ever og kunne egentlig bare selges tvert!

Tok en liten testtur etterpå og må innrømme at jeg ikke har kjørt bil med så dårlig grep på vinterføre jeg heller. Det er minimalt med friksjon, må ta stor høyde inn til kryss og ut av kryssene går det i ganghastighet ellers slår antispinn inn.

Hva er andres erfaringer?

Edit: Kjører Bridgestone Blizzak NV dekk

For sikkerhets skyld; har du sjekket at hjulene er montert riktig? Vinterdekkene skal rulle forover i den retningen pila på dekksidene viser. Er de montert feil får du redusert veigrep og kjøreegenskaper. Min foreløpige erfaring er som for de fleste andre her at i3 er svært sikker og god på vinterføre.
#4
BMW i3 / Ryggekameraet har løsnet
søndag 10. januar 2016, klokken 01:19
Er det noen som har opplevd at ryggekameraet har løsnet? Det gjorde det på vår i3 denne uken. Ligger nå inntrukket i åpningen i støtfangeren. Det fungerer, men filmer kun innsiden av støtfangeren. 10 - 15 minusgrader nå kunne vært en årsak, men det og mye lavere temperaturer skal det tåle.

Mistenker at dette skyldes dårlig utført arbeid etter en karosserireparasjon.  Finner ingen saker om dette på forumet så jeg regner med at det er oppretteren vi bør reklamere til og ikke BMW-forhandleren. Bilen ble uheldigvis påkjørt mens den sto parkert på en parkeringsplass tidlig i høst. Heldigvis var det noen som så hendelsen og meldte i fra, noe han som kjørte på ikke gjorde eller hadde tenkt å gjøre. Høyre baksjerm ble omlakkert, og høyre bakhjulsfelg og den svarte delen av bakstøtfangeren ble byttet ut nå i november. Hele bakstøtfangeren ble da demontert og jeg regner med at kameraet ikke kan ha blitt festet korrekt under denne operasjonen. Er litt usikker på om kamerahuset er festet med skruer, clips eller limt. Noen som vet? Er det limt (med feil metode?) kan det være kulda som gjorde at det løsnet nå og ikke tidligere.
#5
BMW i3 / Sv: Tilgjengelig kWh
tirsdag 27. oktober 2015, klokken 23:59
Skulle ønske at batterikapasitet i kWh kunne leses av i instrumentpanelet under kjøring (se forslag under). Alternativt i prosent eller begge deler. Rekkeviddeindikatoren er sikkert den verdien de fleste har mest nytte av, men for meg er batterikapasitet vel så viktig for å estimere mulig rekkevidde. Grafen med inndelinger i 0/25/50/75/100% er da litt for lite presis.
#6
BMW i3 / Sv: Tilgjengelig kWh
tirsdag 27. oktober 2015, klokken 23:56
Maks. batterikapasitet etter lading er ikke lett tilgjengelig. Ikke så ofte jeg leser av denne, men den høyeste verdien jeg har lest er 20.1 kWh, laveste er 19.7.
#7
BMW i3 / Sv: 90km rekkevidde vinterstid?
mandag 28. september 2015, klokken 20:46
Sitat fra: SE på søndag 27. september 2015, klokken 17:39
Kongsberg er i det dypeste mørke i så måte, men da er det potesial for forbedring.  Vi trenger en i Hokksund...


Ser at Fortum har etablert hurtiglader på Kiwi Moane, men har ikke testet denne enda. http://www.ladestasjoner.no/preview/?csid=NOR_02992
#8
BMW i3 / Sv: Vinduer åpner seg selv i regnvær
tirsdag 22. september 2015, klokken 00:13
Sitat fra: bromm på torsdag 10. september 2015, klokken 12:30
PS! I USA får visstnok alle kundene dette futteralet gratis, sammen med en mengde andre gaver/accessories (som f.eks "innrammet karbonfiber-bit", USB-minnepenner/nøkkelringer, iSerie vesker, sølvpenner etc etc.), så det burde ikke være noe problem for BMW Norge å gi kundene dette gratis, særlig når konsekvensen kan være at bilen blir fylt med regnvann pga. utformingen på nøkkel-foben...

Var i Liverpool forrige helg og bodde like ved en BMW forhandler. I den engelske i3-brosjyren er nøkkelfutteralet avbildet blant tilbehøret. Den måtte bestilles, så jeg fikk ingen med meg. Det henvises i brosjyren til www.bmw.co.uk/i3accessories (http://www.bmw.co.uk/en_GB/new-vehicles/bmw-i/i3/2013/iService.html#accessories), men her finner jeg den ikke.  Så ellers noen få REx parkert i byen. Med en prisforskjell på £ 3.150 (30.250 for BEV og 33.400 for REx) og ikke like lett tilgang på lading er det forståelig at de satser mest på REx. Med dagens pundkurs er i3 ganske kostbar i UK i forhold til i Norge.
#9
BMW i3 / Sv: 90km rekkevidde vinterstid?
mandag 21. september 2015, klokken 23:43
Sitat fra: moonbuggy på mandag 21. september 2015, klokken 21:59
Det skriver jeg under på. Jeg sjekker andre fora for liknende biler og svært få oppnår mine kjørelengder med I3.  Jeg kjører sånn rundt 30-60 km pr. dag og i sommer har jeg gjort det uten daglig lading, bare for å se kjørelengder jeg oppnår (ikke det bilen tror etter lading).

Jeg har stort sett kjørt 170km pluss mellom hver lading, (selv om appen  "nekter" å registrere det).
Så idag var det kryss i kalenderen. Appen registrerte mine 170 km siden fulladet torsdag som "lengste kjøring å en lading"(8% igjen på batteri). Max før i sommer 193km med 10km rest, men appen overså den).

Jeg har og kjørt flere turer med 180-195km mellom hver lading uten at app'en har registrert dette. Lå først på 161km, men hoppet etter hvert opp til 170km og har lagt der siden. Kan det være slik at en må ha et visst antall langturer før dette blir registrert? Eller tar den ikke med den del av distansen som en har regenert?

Kjører forøvrig også en del til Kongsberg, men fra Larvik med avstand 100km. Regner ikke med at det blir noe problem til vinteren. Med en snittfart på 75 km/t har jeg brukt 14.5 kWh når temp har vært nede i 2-3 grader. Ellers ligger jeg på rundt 11.5 med temperaturer over 10 og uten bruk av varmeapparat.
#10
BMW i3 / Sv: Hvorfor selges det ikke flere i3 enn det gjør?
søndag 23. august 2015, klokken 21:59
Sitat fra: JorgenM på søndag 23. august 2015, klokken 09:37
BMW har alltid en oppdatering av modellene midtveis i produksjonstiden. Det ventes at i3 facelift kommer i salg høsten 2016 / senest tidlig 2017. Håper på litt større rekkevidde og kanskje 5-seter (første generasjon X6 fikk 5 seter på sin faceliftoppgradering etter ønske fra brukerne)

http://www.autoevolution.com/news/exclusive-bmw-i3-will-get-an-update-in-2016-possibly-including-a-larger-battery-97799.html

Tror ikke 5 seter er aktuelt for i3. Visstnok er den bred nok, målt fra nedre kant av vinduene er den faktisk like bred som 5-serien. Den har imidlertid tykkere dørpaneler og er derfor litt smalere målt her men det er fordi baksetene er trukket nærmere midten for bedre sikt forover for baksetepassasjerene. Den brede plassen bak gjør at en kan sitte bredbent. Det gjør at de foran kan ha setene relativt langt bak og sitte komfortabelt. Med 3 seter bak mister en denne muligheten og bilen ville blitt opplevd som trangere enn den er, spesielt når kun en eller to skal sitte der.

Utfordringen med 5 seter er vekt; 1 ekstra passasjerer + bagasje vil fort kreve 100kg mer nyttelast. Hjuloppheng og struktur må da oppgraderes for å ta ekstra vekt og dermed blir hele bilen tyngre, kjøreegeneskapene endres  og rekkevidden blir redusert. Ekstra sikkerhetssele i senter vil og kreve kraftigere baksetekonstruksjon som igjen øker vekten. i3 er konstruert med lav vekt som et av hovedmålene. Resultatet er en bil som er morsom å kjøre med en svært effektiv energiutnyttelse. Men noen velger nok bort i3 fordi den ikke har flere enn 4 seter.
#11
Sitat fra: kristian_gab på onsdag 19. august 2015, klokken 21:48
Takk for svar! Har du mulighet for å enkelt forklare meg hvordan man skrur av armen på den elektriske parkeringsbremsen?

Jeg har ikke gjort dette siden 2006, så jeg husker ikke alle detaljene. Da var armen fra motoren i girlåsen blitt litt skeiv (etter parkering i nedoverbakke kanskje?) slik at tennene på tannhjulene ikke gikk helt i inngrep. Parkeringsbremsen gikk på men ikke av. Måtte da løsne armen. Du må først ta av plastdekslet på girlåshuset. Har du tatt av fronten og ser hvor den sitter? Sender detaljer fra verkstedhåndboka vedr. girlåsen.
Etter litt justering av armen fikk jeg den på igjen og den har fungert helt fint til nå 9 år senere. Hvis du kan lade batteriet eller koble til et annet 12V batteri er nok det enklest framfor å demontere girlåsen. Det er litt trangt å komme til den.
#12
BMW i3 / Sv: Hvorfor selges det ikke flere i3 enn det gjør?
onsdag 19. august 2015, klokken 22:48
Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. august 2015, klokken 20:38
Sitat fra: Ferry på onsdag 19. august 2015, klokken 18:00
Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. august 2015, klokken 17:39
Det som gjorde at jeg ikke kjøpte BMW er manglende autoseilefunksjon.

Hvorfor ønsker du den funksjonen? Jeg har sett du har nevnt det flere ganger, men har aldri skjønt problemet. Men så er det heller ikke alt jeg skjønner, da..

Har nok med at jeg er oppforstret på Think Classic og når en er godt vant så holder en på fordelene så langt det lar seg gjøre.

Da forstår jeg ikke helt at valget heller falt på en i3. Ingen andre elbiler på markedet har videreført og forbedret filosofien og målsetningen som Think hadde enn BMW med i3. De har også tenkt nytt vedrørende  produksjonsmetoder, alternative materialer, resirkulering og å benytte tilgjengelig teknologi på best mulig måte.

Girspaken på i3 er ikke så ulik den TH!NK city (Classic) har. Jeg vipper også denne i N  og triller (seiler) der dette er hensiktsmessig. Det kan en og gjøre med i3, men det er hverken frarådet eller anbefalt i brukermanualen. Det å kontrollere pådrag, seiling og effektiv regenering i en og samme pedal er en bedre, enklere og sikrere måte å kjøre på. I nedoverbakker vil TH!NK'en bruke sin moderate regen til å prøve å holde inngangshastigheten. Setter en den i N vil bilen trille og hastigheten øke, alt. holde eller sakte retardere på slake nedoverbakker eller flater. En får en kjørestil der hastigheten varierer en del i forhold til fartsgrensene. Den kan en kun benyttes når en ikke har noen bak seg. Min erfaring er at mest mulig jevn hastighet er vel så effektivt. På i3 med ACC kan bilen holde jevn hastighet og justerer pådrag og regen etter behov.

Jeg har en startstrekning hjemmefra på 7 km der det er mulig å trille den første og de 3 siste av disse. Men jeg må igjennom 2 rundkjøringer for å få det til. Da må en ha klar bane for å komme igjennom disse uten å miste fart. Med i3 og dens kraftige regenering er en alltid parat til å bremse ned med kun bruk av regen. Selv fram mot rødt lys stopper en med kun bruk av regen og bruk av gasspedal. Også i køkjøring trenger en sjelden å flytte foten bort fra "gass"-pedalen. Bremsepedalen benyttes kun til å starte bilen, holde den i ro foran lyskryss i hellinger og når uforusette ting opptrer der en må bremse hardt. Selv da er det ofte nok å justere pedalen til full regen. Etter litt testing på disse 7km ser det faktisk ut som om jeg benytter mindre energi på å holde jevn hastighet i nedoverbakkene og regenerer enn å rulle (seile) så langt som mulig. Jeg har praktisert Rock'n Roll kjørestil når jeg er alene på veien, men heller nok til at a Steady Beat er vel så bra både med eller uten medtrafikanter foran eller bak. Begge kjørestilene fordrer at en holder en viss avstand til forankjørende biler.
#13
Du må få ladet opp 12V batteriet. Kan lades i 12V uttaket i dashbordet om du har en slik plugg å feste til batteriladeren. Du kan og ta av fronten for å komme til batteriet. Sitter 2 skruer under lyktedekslene og 2 på hver A-stolpe som må skrus ut. Hjelper ikke det å få ladet opp batteriet kan du og skru av armen på den elektriske parkeringsbremsen og slik få frikoplet hjulene.
#14
BMW i3 / Sv: Software update 10% lengre range
fredag 14. august 2015, klokken 00:59
Sitat fra: MortenH på onsdag 12. august 2015, klokken 20:46

32 % økt rekkevidde.
Maks rekkevidde var 126 km. Nå er den 171 km (se bildet).

Batterikapasiteten er utvidet 10 %.
I servicemenyen før/ etter:
13.08 Maks. batterikapasitet  17,8 kWt / 19,6 kWt
13.09 SOC 100 % / 100 %
13.10 Battery charge 17,5 / 19,3

Høres veldig bra ut! Jeg har samme software og ligger normalt på 150-175 km rekkevidde etter fullading. Etter rask kjøring Stavern-Kongsberg i dag (snittfart 75 km/t, 15.4 kWt, 9 grader) kom jeg etter lading opp i "kun" 124 km forventet rekkevidde. Kjørte i Comfort, men uten varme eller AC. Etter noen ukers kjøring har jeg ikke lengre noen forskjell mellom Comfort, ECO PRO og ECO PRO+. I beste fall 2-3km forskjell etter lading, men etter litt kjøring er det ikke noen forskjell. Regner med at når det blir litt kjøligere endrer dette seg.
Etter ladinga på Kongsberg hadde jeg  fortsatt 124km gjenstående rekkevidde og 75% batterikapasitet, det etter 50 kilometers kjøring. Så indikatoren justerer seg fort etter de siste kilometers kjøremønster. Var da kommet til Tinnoset på ferd mot Rjukan. Nedoverbakkene fra Bolkesjø bidro, men bakkene opp krevde og sitt. Fra Rjukan kjørte jeg videre opp mot Gaustatoppen og ned Tuddal til Notodden. Der fikk jeg hurtigladet etter totalt 182 km (2% og 2 km rest, 10.7 kWt i forbruk, temperatur mellom 22 og 11 grader og snittfart 59.7km/t (ble noe redusert pga. flere trafikkstopp pga. ulykke og veiarbeid)). 1 person + haiker med sekk fra Rjukan og 1.000m opp. Totalt 1.248m høydeforskjell på siste turen iflg. app. Bakken opp trakk mye strøm, men lang nedoverbakke ga og mye strøm tilbake, og ingen behov for å bruke bremsene. Er veldig fornøyd med regeneringen på i3. På Rjukan frarådet Navigasjonen'en meg å kjøre uten å lade pga. for kort rekkevidde. På toppen ble det estimert 38km rekkevidde, men jeg fikk kjørt 73km etter det! Det virker ikke som Navigasjonssystemet kalkulerer potensialet i alle nedoverbakkene.

Servicemeny 13.08. Maks. batterikapasitet er hos meg 20.1 kWt.

For å gå ut av menyen velges: 04. Test end
og så bekreft: 04.01. End test?
Da kommer en helt ut av sevicemenyen. Slik jeg forstår trådene rundt dette er det kun siste SW versjon som har denne muligheten.
#15
BMW i3 / Sv: Problemer med å lade i3 på Kiwi hurtigladere
mandag 10. august 2015, klokken 22:55
Har kun testet Kiwi Sandefjord og der fungerte laderen. Fra 8 til 81% på 26. min.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA