Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kjatil

#1
Lading / Sv: Trenger hjelp til oppsett av ladepunkt
torsdag 20. august 2015, klokken 19:25
Da tror jeg det blir en veggboks med 32a med type 2 utgang, og en type 2 til type 1 kabel. Takk for mange gode svar :)
#2
Lading / Sv: Trenger hjelp til oppsett av ladepunkt
onsdag 12. august 2015, klokken 22:58
Mange gode svar her.  Det beste er vell en  veggboks ja. Om elektrikker legger opp med jordfeilbryter type B og 32a kurs med industriplugg på veggen, vil det da være klart for å henge opp en veggboks ved senere anledning? Kan jeg skru denne opp på veggen selv og plugge den i, eller er dette også noe elektrikker skal ordne?
Det er da et hav av ladebokser på markedet. Hvilken burde jeg velge? Veggboks med type 2 sokkel, vil kabelen være låst fast til veggboksen under lading? Vil den da være løs/ulåst når jeg ikke lader? Ser for meg at det er mer praktisk med fasthengende type 1 kabel.
#3
Lading / Sv: Trenger hjelp til oppsett av ladepunkt
mandag 03. august 2015, klokken 18:36
Jeg forstod det slik at det ble avtalt 32A sikring med enten standard huskontakt og/eller industrikontakt på yttervegg. I prisforslaget står det:
1 stk. Kurs for billader 32A, avsluttet i 16A stikk utvendig

Vil dette si 16A industrikontakt eller standard plugg? Det er heller ikke nevnt noe om vern type B.
#4
Lading / Trenger hjelp til oppsett av ladepunkt
onsdag 22. juli 2015, klokken 01:07
Hei, jeg har nå hatt elektriker på befaring og skal etter planen få lagt opp ny kurs med et uttak på husveggen for lading av bil. Ønsker å ha standardladeren til bilen montert på veggen. Og også kunne lade andre biler ved behov. Hva trenger jeg?

1.ny kurs: Etter befaring ble det avtalt kurs med 1-fas 32a 230v med standard husholdningsstikk. (Jeg trodde jeg bare kunne få 10a eller 16a på standard stikk, men det var vist ingen problem) (Kan jeg lade flere biler samtidig på denne kursen så lenge det holdes under totalt 32a?

2.uttak: Burde jeg få montert noen annen stikk i tillegg, f.eks blå industri av noe slag? Hvordan ser en blå industri ut for 32a?

3.jordfeilbryter: Burde jeg/må jeg ha vern type B?

Jeg har i grunn ingen peiling og trenger sårt hjelp! Håper dere holder det enkelt, dette kan jeg ikke noe om.
#5
Surt! Jeg har hatt min LEAF i to uker nå. Kjøpte den i den forrige kampanjen som sluttet 30.juni  :( For noe lureri

Svært fornøyd med bilen, men dette synes jeg ble for dumt
#6
Hei,
jeg har nylig kjøpt min første bil, en Leaf Acenta og gikk fort over til LEAF Manager fremfor Carwings-appen. Jeg vet ikke om jeg legger dette på riktig plass, men jeg prøver.

I LEAF Manager det er noe jeg savner - det er mulig det er i appen, men jeg finner det ikke - tid igjen for fullført lading. I Carwings-appen står dette svært tydelig. Finnes dette i denne appen?
En annen ting jeg kanskje ser nytten i (kanskje når en lader hos andre, camping-plass eller lignende): Er det mulig å se omtrent hvor mye strøm en brukte på forrige lading/hvor mye strøm som må til for å lade bilen fra nåværende strømnivå til fullt (eller 80%)?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA