Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - karl100

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Park Assist Unavailable
tirsdag 04. juni 2024, klokken 15:40
Kan en slik feilmelding, GTW_w182 - Park Assist Unavailable, komme ved et svakt parkeringssammenstøt ved at tilhengerfestekule treffer skiltet foran?

I tilfellet jeg tenker ble altså skiltet foran truffet svakt av en baksiden av en bil, det var kun kulen på tilhengerfeste som traff skiltet, og det var ikke noe synlig skade på Teslaen.

Dersom det blir uenighet tenkte jeg å foreslå:
Tesla service kan lese log fil for feilmeldinger. Dersom Tesla kan bekrefte at feilmeldingen (GTW_w182 Parkeringsassistans ei tillganglig)) du sendte bilde av aldri har vært vist på deres bil før dato for sammenstøtet, er jeg enig i at det er sannsynlig at sammenstøtet kan ha gitt denne feilen.

Er det mulig å lese feilmeldings-loggen selv eller få et annet verksted enn Tesla til å lese log?
#2
Har du en P100D med svart lakk som er kjørt maksimalt 100 mil?
I så fall tenker jeg å høre om du kan tenke deg å selge den, eller bytte mot en P100D X med sølv metallic (kjørt kun 20 mil) mot at du får mellomlegg.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: HEPA-filter. BioWeapon. Welcome.
lørdag 27. juli 2019, klokken 09:21
Jeg har målt forskjell på når bioweapon er på (PM10 varierer mellom 0 og 1) og av (PM10 kan da gå opp til 3). Dette har jeg målt mens bilen har stått i ro. Mener det kan være stor forskjell om en er  allergisk f.eks. mot pollen.

Edit: Jeg prøvde på nytt og passet nå på at innstillingen var satt slik at bilen henter luft fra ute. Vifta sto på 6. Da fikk jeg samme resultat som bioweapon (PM10 varierte mellom 0 og 1). Jeg tror at grunnen til at den forrige målingen målte forskjell, var at jeg satte vifta på Auto, isteden for å sette den til å kun hente luft utenfra. (Bil:Model X v8.1)
#4
Selges pga sykdom og har knapt vært brukt.
Denne bilen har hvite seter og alt utstyr inklusive FSD som gjør at den skal få oppdatert hardware til det aller siste av selvkjøring.
Bilen står en halv time fra Trondheim Lufthavn om du vil se den.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=98408366
#5
Tesla Roadster / Hjulbolt-spesialverktøy
fredag 29. desember 2017, klokken 12:09
For å få av en av hjulboltene på en Tesla Roadster så trenger jeg et spesialverktøy. Jeg finner dessverre ikke mitt spesialverktøy og lurer på om noen har en slik til utlån, helst i Trøndelag. Eller salg.

Dette er en Roadster importert fra USA så jeg er usikker på om det er standard med slikt spesialverktøy for alle Roadstere.

(Har kontaktet Tesla service men ikke fått svar ennå)

Takk!
#6
Klarer du deg med elbil med 60-80 km rekkevidde mens du venter på ny elbil eller
ønsker du elbilhold med forutsigbar lav pris...

Info om 5-seter:
https://nabobil.no/listings/17117-micro-vett-fiorino-elettrico-2012-tiller
(200 kr rabatt på leie ved bruk av denne linken: nabobil.no/r/18321)

Varebil er lik, men med 2 seter isteden for 5. Kan ikke legge den ut på Nabobil da den er registert på firma så send PM om det er av interesse.

Kan skaffes i grå og grønn i tillegg til hvit (som vist i linken over).
#7
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
torsdag 12. oktober 2017, klokken 01:27
Full mva over en gitt grense (500 000 kr?) er vel beste måten, enig med AP her, da får en skattelagt elbil-luksus på samme måte som det meste annet en får kjøpt i Norge. Luksus burde skattlegges minimum like strengt som livsnødvendige ting.

Det er som nevnt tidligere i tråden kun Norge som har hatt råd til å bevilge seg 0 % mva/skatt på en luksus-elbil til 1.3 millioner, hvorav mesteparten av disse pengene går rett til utlandet.
#8
Jeg stilte følgende spørsmål:
Er det i det hele tatt noen her inne som mener at det er rettferdig at vi har mva på matvarer og ikke har mva på luksus-elbiler til 1.3 millioner?

Ut i fra kommentarene så er det mye motstand mot spørsmålet og bare en som skriver at dagens ordning selvsagt er urettferdig. Post-modernismen (alt er subektivt, også rettferdighet) står tydeligvis sterkt.

Angående at jeg brukte ordet sponsing, burde vel gitt en trigger warning.

SPONSER STATEN ELBILER?
Jeg mener ja, fordi staten krever 25 % mva på absolutt alle gjenstander som selges, eneste gjenstand som har unntak fra MVA som jeg vet er elbiler (og elbil-batteri, men ikke fritak for andre el-kjøretøy som ikke er elbiler).

Det er andre som har forklart dette bedre enn meg, men selv om en kan definere MVA-fritaket som noe annet enn sponsing (fordi en ikke vil ha skatt på forbruk) så er det i praksis sponsing. Nå er det slik at AS Norge er svært dyrt å drive, over 20 % av statens inntekter kommer fra skatt på det vi kjøper, altså MVA.

Legg gjerne frem tall som viser at det koster mer i administrasjon å ha et regelverk der MVA-fritak gis opptil en gitt sum (la oss si fullt fritak opp til 500 000 kr) isteden for hele beløpet.

La oss si at det i et par år fremover vil bli solgt 10 000 elbiler for rundt 1 mill. Om staten hadde tatt MVA for 500 000 kr for hver av disse bilene så ville staten ha hatt en inntekt på:
10 000*500 000*.25 = 1 250 000 000
1.25 milliarder kroner.
Det er nesten 10 % av skatteøkningen Støre frontet under valget.

Takker for innlegget fra Elbil fundamentalist. Jeg er dessverre uenig og mener at MVA-fritaket skulle helt fra starten ha vært utformet som i Island, med MVA-fritak opp til en gitt sum, over denne summen så ilegges vanlig MVA.
Jeg ser ikke argumentet for å hevde at grense for MVA-fritak det ville ha hindret folk i å kjøpe Tesla, det ville bare ha medført en liten prisøkning og at ekstrautstyret på de dyreste Tesla-ene hadde blitt 25 % dyrere og gitt staten inntekter.

Når det gjelder forurensing, antar du mener luftforurensning, hvor mange promille vil utslippene påvirkes av om de dyreste Tesla-bilene får fullt MVA-fradrag? Det må være andre tiltak som de tapte MVA-inntektene kunne ha vært brukt på som hadde gitt mange ganger bedre effekt.

Om en har fulgt litt med i media i de siste ukene så ville en ha sett at det er det jeg vil kalle en elbil-revolusjon, så godt som alle aktørene i bilbransjen går inn med full tyngde i utvikling av elbiler, selv en støvsugerprodusent, og det satses hardt innen luksus/highend-segmentet. Dermed blir det søkt å bruke som argument at fortsatt fullt MVA-fritak på luksus-elbilene i lille Norge vil ha noe innvirkning på den internasjonale bilbransjen. Uansett mener jeg Norge ikke har noe ansvar for å bidra til bedre luksus-elbiler. Tror heller ikke Norge i ettertid vil bli applaudert for dette, folk fra utlandet må tro vi er blendet av olje-milliardene som kan ha noe sånt. Folk jeg prater med fra Europa blir meget overrasket når jeg sier at vi ikke har MVA på elbiler i Norge.

REFERANSER
Altinn.no om MVA:
"Merverdiavgiften er en omsetningsavgift som skal beregnes på alle ledd i omsetningskjeden. ... Det finnes imidlertid tjenester som er unntatt fra beregning av merverdiavgift, som for eksempel helsetjenester og undervisning."
Min kommentar: Det står altså ingen ting om MVA-fritak for gjenstander (trolig for elbil er eneste unntaket), og selv tjenester må en betale MVA for, selv om noen samfunnsnyttige tjenester er fritatt.

Fra wikipedia om MVA:
Merverdiavgiften utgjør en betydelig del av den norske statens inntekter. I 2009 utgjør merverdiavgiften 21 % av det offentliges totale skatteinntekter.
#9
Mitt innspill til denne debatten er at dagens mva-fritak på elbil er svært økonomisk ugunstig for AS Norge og urettferdig for folk flest, ikke minst folk som sliter med å få økonomien til å gå rundt, at de må betale 15 % mva på matvarer og 25 % mva på andre innkjøp.

Men kjøper du en luksus-elbil til 1.3 millioner så betaler du ikke en krone i mva.

Er det i det hele tatt noen her inne som mener at det er rettferdig at vi har mva på matvarer og ikke har mva på luksus-elbiler til 1.3 millioner?

Skal en fortsette statlig sponsing av elbiler så foreslår jeg at en gjør som Island, der får hver elbil opptil noen titusen i avgiftsfritak. På den måten vil en unngå at staten sponser luksus-ekstrautstyr.
#10
Model X 2014 - 2022 / Sv: X60D!
lørdag 16. juli 2016, klokken 12:38
Hvorfor legger de til mva. på oppgradering av batteri?
"Ved behandlingen av statsbudsjettet for 2014 ble det vedtatt å frita leasing av elbiler og omsetning av elbilbatteri fra merverdiavgift,"
#11
I dag, 15 juli, er visst fristen for å konfigurere ferdig Signature.
Kjenner en som er veldig i tvil om han skal gå for Signature. Er det noen som har mottatt Signature som kan uttale seg om det er noen fordeler med Signature, utenom det som er kjent (egne fargevalg, noe lavere pris om en likevel skal ha "alt" ekstrautstyr og 22 tommer hjul).

22 tommer gir mindre hengervekt i vognkort, er det mulig å sette på 20 tommere i ettertid og få Biltilsynet til å skrive inn høyere hengervekt i vognkortet?
#12
Enkle batterispørsmål / Sv: Balansering av celler
mandag 18. april 2016, klokken 11:45
Takk, har sett på slike men er to ting jeg ikke skjønner, det ene er tidsbruk og det andre er om balanseringsspenningen er for høy til at det er sundt for batteripakken.

Balansering skjer ved å lade enkeltcelle med en strøm på ca 50 mA.
Effekt blir ca 4*0.05= 0.2 W. Om en må lade en enkeltcelle 50 Wh så vil det ta 50/0.2 = 250 timer, altså over 10 dager. Det er forsåvidt greit om det stemmer i praksis.

BMS som er koblet til nå (som ikke støtter balansering) stopper lading når celle med høyest spenning er på 4.15 Volt. Har lest mye om at en ikke skal la cellene stå med høy spenning over lengre tid. Jeg ser ikke ved hvilken spenning balanseringen starter ved BMS-ene du har linket til er det 3.9 V som indikert under, vil den alltid balansere eller starter den først når celle med høyeste spenning er på 4.2 Volt?

Technical Parameters:
Balanced current: 60mA (VCELL = 3.90V when)

Ellers står det:
IMPORTANT!!! Do not use for used and imbalance battery cells.
Det er jo det mine celler er, men det skader vel ikke å prøve om balanseringen kan fungere?
#13
Enkle batterispørsmål / Sv: Balansering av celler
søndag 17. april 2016, klokken 18:44
Har seriekoblede celler som jeg tenkte å balansere.
Ønsker tips om en enhet som gjør balanseringen, om det finnes?

Cellene er lithium ion 3.7 volt, hver celle har kapasitet på så mye som 40 Ah.
Det er 24 celler som er koblet i serie (2 og 2 celler står i parallell så tilsammen er det 48 celler).
Har kobling til alle enkeltcellene via tynne ledninger så det bør vel ikke gå så mye strøm.

Det er OK at det tar minst noen dager å fullføre balanseringen.
Balanseringsenheten kan jeg koble til ved behov, den trenger altså ikke være permanent.
#14
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X vises i Oslo 21 Mars
tirsdag 22. mars 2016, klokken 13:31
Takk for interessante observasjoner. Er det noen som planlegger å kjøre fra Trondheim for å se bilen i morgen? Ser ved å trykke på invite-linken ut til at det fortsatt er ledig.
#15
En må altså på et svensk forum for å finne ut at om en ikke avbestiller senest 14. mars så har en mistet muligheten til å få returnert lånet på 230 000 kr...

Jeg ringte Tesla og spurte om hvor lenge jeg kunne drøye før jeg fullførte. Det er vel for mye å forlange at de opplyser om en slik liten detalj, det ble i alle fall ikke nevnt.

Kan noen gi meg en grunn for at en skulle velge Signature framfor ikke-Signature P90D?
Prisen er vel lik. Leveringstidspunktet er vel likt. Joda, en får Signature-badge og mulighet for Signature-rød farge, så jeg ser etter grunner ut over disse to.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA