Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Exi

#1
e-Golf / Sv: VCDS Tweaks e-Golf
fredag 17. juli 2015, klokken 01:01
Noen i Oslo eller Akershus Nord som kan være behjelpelig med litt tukling, mot betaling selvfølgelig?

Ferien har skadet meg, så redigerer ikke ordbruken!
#2
e-Golf / Sv: Hva veier oem Astana med dekk?
lørdag 11. juli 2015, klokken 12:54
Har ikke kjøpt vår enda, så får ikke sjekket dette selv inntil videre.

Rullemotstand er jo en ting, men hvis de veier nærmere 17kg +/- så ser jeg ikke for meg at rekkevidden påvirkes nevneverdig om man går for 17"/18" som er i samme vektklasse.

Er fruen som skal kjøre, så er ikke så farlig, men jeg er miljøskadet etter et helt liv som VAG-entusiast med en svakhet for lavt stuk og breie felger ;D

Bilen ser unektelig penere ut med 18" og minimum 30mm senk...i min verden.
#3
e-Golf / Hva veier oem Astana med dekk?
fredag 10. juli 2015, klokken 19:25
Noen som har sjekket/veid hva 1 felg med dekk veier?
#4
e-Golf / Sv: VCDS Tweaks e-Golf
torsdag 09. juli 2015, klokken 21:45
Sitat fra: Råde på torsdag 09. juli 2015, klokken 21:26
Tbg har testet. Funket ikke.

Men er det noen som har fått det til i det hele tatt, altså ikke med den oppskriften som vist?
#5
e-Golf / Sv: VCDS Tweaks e-Golf
torsdag 09. juli 2015, klokken 19:55
Er det noen som bruker dette eller har testet denne funksjonen?

Tviler på at man oppnår høy nok temperatur til at pærene smelter, er jo tross alt LED....eller hva tror dere?

Sitat fra: -Aleks på lørdag 16. mai 2015, klokken 19:58
Noen som har prøvd seg på denne her? Har ikke lyst til å toaste blinklysa mine :P

Front blinkers as parking lights. Do at your own risk as of right now. Will melt your bulbs!!
9 Central Convenience
Security code 31347
10 Adaptations
(1)-Leuchte3SL VRB21-Lasttyp 3 >4 - LED Tagfahrlichtmodul Signal
(2)-Leuchte3SL VRB21-Lampendefektbitposition 3 > 4C
(3)-Leuchte3SL VRB21-Fehlerort mittleres Byte DTC-DFCC3 > 4C
(4)-Leuchte3SL VRB21-Lichtfunktion A 3 > Daytime Running light
(5)-Leuchte3SL VRB21-Lichtfunktion B 3 > not active
(6)-Leuchte3SL VRB21-Dimmwert AB 3 > 100
(7)-Leuchte3SL VRB21-Lichtansteuerung HD AB 3 > Always
(8)-Leuchte3SL VRB21-Lichtfunktion C 3 > Blinken rechts aktiv (beide Phasen)
(9)-Leuchte3SL VRB21-Lichtfunktion D 3 > not active
(10)-Leuchte3SL VRB21-Dimmwert CD 3 > 0
(11)-Leuchte3SL VRB21-Dimming Direction CD 3 > minimize
(12)-Leuchte3SL VRB21-Lichtfunktion E 3 > Standlicht allgemein (Schlusslicht; Positionslicht; Begrenzungslicht)
(13)-Leuchte3SL VRB21-Lichtfunktion F 3 > Parking Light Right
(14)-Leuchte3SL VRB21-Dimmwert EF 3 > 28 (Changing to 0 results in a bulb out error) My original was 26.
(15)-Leuchte3SL VRB21-Dimming Direction EF 3 > maximize
(16)-Leuchte3SL VRB21-Lichtfunktion G 3 > not active
(17)-Leuchte3SL VRB21-Lichtfunktion H 3 > not active
(18)-Leuchte3SL VRB21-Dimmwert GH 3 > 0
(19)-Leuchte3SL VRB21-Dimming Direction GH 3 > maximize

Here is another tweak for running your blinkers as parking lights. It's different from the other 2 here. I did this today and it worked but I'm not sure about the melting bulb thing. I work from home and usually don't drive long distances.
From... http://www.stemei.de/pages/coding/vw...aktivieren.php
9- Central Electronics
16- Security code 31347
10- Adaptations
(9) Leuchte 0 BLK B36 VL-light function D 0 Select (indicator Front Left) > Standlicht allgemein (Schlusslicht, Positionslicht, Begrenzungslicht)
(10) Leuchte 0 BLK B36 VL-dimming select CD 0 > Adjust value (30% recommended)
(9) -Leuchte1BLK VRB20-light function D 1 Select (indicator Front Right) > Standlicht allgemein (Schlusslicht, Positionslicht, Begrenzungslicht)
(10) -Leuchte1BLK VRB20-dimming CD 1 > Adjust value accordingly (30%)
Thus, the turn signals cancel on that side also the flashing process in accordance with the following additional dimming is required
(12) -Leuchte0BLK VL-B36 Lichfunktion E 0 > Blinken links Dunklephase
(15) -Leuchte0BLK VL B36-Dimming Direction EF 0 > minimize
(12) -Leuchte1BLK VRB20-light function E 1 > Blinken rechts Dunklephase
(15) -Leuchte1BLK VRB20 dimming Direction EF 1 > minimize

#6
e-Golf / Sv: Hvilken hjemmelader anbefales?
tirsdag 07. juli 2015, klokken 09:05
Ok, takk.

Så da skal jeg be elektriker om; 16A 1-fas med CEE-stikk, enkelt og greit?

Mener at jeg har lest noe om krav til en annen type sikring/jordfeilbryter?
#7
e-Golf / Sv: Hvilken hjemmelader anbefales?
mandag 06. juli 2015, klokken 23:55
Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. juli 2015, klokken 22:41
Sitat fra: Exi på mandag 06. juli 2015, klokken 21:29
Ja, presiserte at det var til elbil.

Men han hang seg veldig opp i det at jeg har 400V anlegg inn til huset.

Er disse Type2 kablene enten 1-fas eller 3-fas på 16A?

Ser for meg denne fra Ratio, kan monteres på vegg samtidig som den er enkel og ta med seg?
http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html#Lader_mest_borte_med_16A

Jeg skal bare be elektriker om 16A kurs med 1-fase CEE kombistikk, eller er det noe jeg ikke skjønner?

Type 2 får du både i 1-fase og 3-fase ja. Til eGolf har du ikke behov for 3-fase utgave.
Kombistikk er ikke godkjent på ny ladekurs sikret med 16A. Trenger du å bruke schuko på kursen innimellom, sett opp et rent CEE stikk og bruk en adapter fra CEE til schuko.

Så den løsningen avbildet på side 2 er ikke godkjent? (se bilde vedlagt)

For var denne løsningen jeg også så for meg...

#8
e-Golf / Sv: Hvilken hjemmelader anbefales?
mandag 06. juli 2015, klokken 21:29
Ja, presiserte at det var til elbil.

Men han hang seg veldig opp i det at jeg har 400V anlegg inn til huset.

Er disse Type2 kablene enten 1-fas eller 3-fas på 16A?

Ser for meg denne fra Ratio, kan monteres på vegg samtidig som den er enkel og ta med seg?
http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html#Lader_mest_borte_med_16A

Jeg skal bare be elektriker om 16A kurs med 1-fase CEE kombistikk, eller er det noe jeg ikke skjønner?
#9
e-Golf / Sv: Problemer med å velge farge
mandag 06. juli 2015, klokken 15:32
Kjøp en i en "sikker" farge for eventuelt bruktmarked, så kan du heller foliere bilen i akkurat den fargen du ønsker selv om det koster noen kroner.
Praktisk er det jo også da man beskytter lakken mot lett steinsprut og generell slitasje.

Vi ender opp med en svart doning, men den skal jeg selv foliere i en litt sprekere farge som fruen kan være fornøyd med når hun bruker den som pendlerbil :)
#10
e-Golf / Sv: Hvilken hjemmelader anbefales?
mandag 06. juli 2015, klokken 15:25
Sitat fra: GreenBeHH på tirsdag 30. juni 2015, klokken 21:37
Min ladeløsning er å bruke en 16A lader med kladd fra Ratio (selges på Elbilhjelpen).  Byttet ut Schuko kontakten med et CEE kombistikk for å ha god kontakt på min 16A kurs.  Dette gir akkurat nok lading for meg og jeg slipper å bruke ladekladden som fulgte med bilen.
Min utfordring var at jeg parkerer bilen enten i garasje eller i carport vegg i vegg.  Løsningen var å lage et hull i veggen og en luke mellom.  på grunn av gipsvegger i garasjen så måtte jeg bruke noen baderoms plater til feste.  Foruten ladekladden og kontakt kostet denne installasjonen kr 0,-

Litt usikker på hvordan jeg legger inn bilder så jeg har vedlagt 6 bilder som viser min installasjon

Startet dialog med elektrikere nå, men er tydeligvis MYE usikkerhet blant dem om hva som anbefales etc.

Har du 230V eller 400V inn el-anlegg?
Er CEE kombistikken din 3 eller 1 fas?
Hvor lang tid bruker du på full lading av bilen?

Din løsning er den jeg ønsker, men når jeg sitter igjen med fler spørsmål etter jeg har snakket med elektrikere enn før jeg snakket med dem så blir jeg litt matt av "fagfolkene".
#11
e-Golf / Sv: Hvilken hjemmelader anbefales?
onsdag 01. juli 2015, klokken 21:15
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 01. juli 2015, klokken 18:38
Sitat fra: Exi på onsdag 01. juli 2015, klokken 18:26
Om jeg først skal legge inn ny kurs, har 10A i nærmeste stikk hvor bilen parkeres, anbefales det da at man har 16A eller kan jeg like gjerne gå for 25A?

Mitt tips: Velg 16A, men be installatøren montere en grovere kabel mellom sikringsskap og ladepunkt, slik at du kan oppgradere til 32A i framtiden uten å måtte legge ny kabel. :)

Takk for tilbakemeldingen.

Men tenker da at jeg like gjerne kan legge 32A først som sist, det skader vel ikke selve bilen at selve kursen er høyere?
#12
e-Golf / Sv: Hvilken hjemmelader anbefales?
onsdag 01. juli 2015, klokken 18:26
Sitat fra: GreenBeHH på tirsdag 30. juni 2015, klokken 21:37
Min ladeløsning er å bruke en 16A lader med kladd fra Ratio (selges på Elbilhjelpen).  Byttet ut Schuko kontakten med et CEE kombistikk for å ha god kontakt på min 16A kurs.  Dette gir akkurat nok lading for meg og jeg slipper å bruke ladekladden som fulgte med bilen.
Min utfordring var at jeg parkerer bilen enten i garasje eller i carport vegg i vegg.  Løsningen var å lage et hull i veggen og en luke mellom.  på grunn av gipsvegger i garasjen så måtte jeg bruke noen baderoms plater til feste.  Foruten ladekladden og kontakt kostet denne installasjonen kr 0,-

Litt usikker på hvordan jeg legger inn bilder så jeg har vedlagt 6 bilder som viser min installasjon

Dette virket veldig fornuftig, en slik løsning koster jo totalt sett mindre enn boksen fra VW, selv om jeg må ha elektriker til og legge om ny kurs.

Hvor lang tid tar lading fra tilnærmet null til full for deg?

Om jeg først skal legge inn ny kurs, har 10A i nærmeste stikk hvor bilen parkeres, anbefales det da at man har 16A eller kan jeg like gjerne gå for 25A?
#13
e-Golf / Hvilken hjemmelader anbefales?
mandag 29. juni 2015, klokken 11:30
Vi vurderer E-Golf om dagen, men spørsmålene er mange da elbil er nytt for meg.

VW tilbyr jo hjemmelader(Bosch?) for snaue 10.000kr+ kobling til egen kurs i sikringskap, men er denne laderen det beste valget av hjemmelader?

Ser at det er mange tilbydere av hjemmeladere, men har ikke nok innsikt til at jeg klarer sortere fordeler/ulemper etc.

Skal inntil videre monteres utvendig på husvegg, hvor bilen står maks 4m fra evt lader, om det er av relevant informasjon.

Takk på forhånd for innspill.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA