Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Leica

#1
BMW i3 / Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell
mandag 04. april 2016, klokken 12:56
Til ingenøren: Det kan jo håpes at BMW oppgrader bilen til trefaselading, da er 32A problemet løst forutsatt at du har 400V inn på husvegg....
#2
Autobild er jo bilmagasinenes svar på Se og Hør, og jo lenger frem det er til antatt lansering, jo mindre sannhetsgehalt er det vanligvis i artiklene. 3-serien er Bread and Butter for BMW, og med det lave salget som er av el-biler world wide er det lite trolig at dette har høyt forkus hos BMW. Gulvet er den mest kompliserte konstruksjonen i en bil, og å designe et gulv som både skal klare firehjulstrekk med konvensjonell drivlinje og en stor batteripakke høres ut som en utfordrende og dyr øvelse. Det kommer helt sikkert alterneative drivlijer fra BMW, men det er en grunn til at tyskerne ikke har gått bredt ut med elbil: markedet er ikk der, at de behersker teknologien er det vel lite tvil om.
#3
BMW i3 / Sv: I3 - Vinterbil??
søndag 24. januar 2016, klokken 11:51
i3'n er morsom på vinterføre, men Blizzak-dekkene er katastrofe når det blir kaldt. Tror dette er et kontinentalt vinterdekk, har hatt samme erfaring med andre biler som er importert til Norge med tyske vinterdek. Er det noen som har testet de nylig lanserte Nokia-dekkene, vil tro Nokia har fokus på nordisk vinter?
#4
BMW i3 / Sv: Ladeutstyr - veggbokser
torsdag 03. desember 2015, klokken 23:09
Til Lillemarius:
i3 har kun enfaselading, så du bør sjekke om ditt lokale e-verk tillater 32A på en fase. Mange steder har e-verkene satt begrensing på 20A på en-fase til el-billading for å hindre skejvlast i nettet. Den praktiske forskjellen mellon 20A og 32A er ikke så stor (4,6kw mot 7,4 kW) siden dette fortsatt blir sakteladning. Med 32A lader du fullt i løpet av kanskje 3 timer, men 20A tar det trolig 5. Det vil derfor kun være lading om kveld natt som vil gi deg fullading. Det hadde vært noe annet hvis batterikapasiteten til bilen hadde vært større, men da hadde trolig bilen hatt 3-fase lading (vel, for mange i Norge ville da neste problem komme: 3-fase ladere er 3x400V, meste parten av lavspent nettet i Norge (og Albania...) er 3x230V.
#5
BMW i3 / Sv: Brukt vs ny i3 samt mulig spec på ny
fredag 20. november 2015, klokken 15:34
Sitat fra: Snapcase på torsdag 19. november 2015, klokken 11:48
Tenkte jeg skulle bestille meg en ny nå, gidder ikke å vente lenger på en brukt med det utstyret jeg vil ha.
Og bruktprisene er også alt for høye, biler som straks runder 2 år med standard interiør og liten skjerm til 280k.
Ikke aktuelt. Og de som har det meste ligger på samme pris nivå som en splunka ny.


Her har jeg nå satt opp "min" hos selger,  så dere som har i3. Er det noe viktig som mangler før jeg skriver under?

   



Hei,
har mye av konfigurering som "Snapcase," men skinn og spekefjøl og er veldig fornøyd, med untak av at selger ikke fortalte meg om comfort access! Det tok jeg ikke med og angrer som en hund! I og med at bilen har nøkkelfri start er det bare plunder med denne fjernkontrollen som kun brukes til å åpne og låse bilen, med comfort access kan den ligge i lomma, og bli der!

Jeg valgte standardfelg på vinterhjul og opplevde at jeg fikk vesentlig lenger kjørelengde enn med 428 som jeg har på sommerhjulene. Selv nå når temperaturen  begynner å krype under -10°C er ikke vesentlig redusert. Er ikke 5-10%.
Når det gjelder bruktbilpriser så er jo prisen på finn.no fantasipriser, men det er jo en del på forument som gir inntrykk av i3 er så unik at de aldri kommer til å bytte den. i3 kommer til å bli gammel den også, akkurat som alle andre biler. Når tenkte du sist på at du skulle skifte motor i fosilbilen din fordi den nå ble lansert med større motor? Det er flere her som fabler om å oppgradere batteripakkene hvis / når det kommer nye batterityper. Glem det! i3 er en genial bil for de daglige gjøremål og rekkevidden er nok for de fleste turer du kommer til å gjøre,det har aldri vært meningen at det skulle være en fullverdig erstatter for en familiebil.
#6
BMW i3 / Sv: BMW tilbakekaller 900+ i3'er i USA
fredag 23. oktober 2015, klokken 18:48
US airbag er vesentlig forskjellig fra ECE. I Europa har airbag først og fremst funkjsjon mot bryst og hode, og i kombinasjon med sikkerhetsbelte blir det en meeget bra løsning. US airbag skal gi tilstrekkelig beskyttelse uten sikkerhetsbelte, og det er ikke et nasjonalt pålegg om bruk av sikkerhetsbelte.
#7
BMW i3 / Sv: 90km rekkevidde vinterstid?
tirsdag 15. september 2015, klokken 23:06
Hei,
synes det er lite konkrete svar på ditt spørsmål, det er flere tildigere som har lurt på det samme. Denne linken http://bmwi3owner.com/2014/02/winter/ gir deg kanskje litt mer info. bor selv i innlandet, så ser frem til vinteren i spenning. Men har du mulighet til lading på jobben vil du også kunne varme kupè og batteripakke, det vil gi et markant bidrag til økt rekkevidde.
#8
BMW i3 / Navigasjon og ladestasjoner
fredag 11. september 2015, klokken 00:03
Endelig har jeg fått min i3 og har alerede rukket å kjørt på den 750km første uken. Er kjempefornøyd, og dieselpurka har ikke blitt kjørt en meter siden jeg fikk i3'n. En ting jeg ikke forstår er synbolene for ladestasjoner: er det noe mulighet å se forskjell på hurtiglader og Schuko? Hvis jeg gjør fritekstsøk av POI med tekst hurtiglader finner den jo de som er i nærheten. Likeså lurer jeg på hva som skjer når en legger inn lengere kjørestrekning en hva man har strøm til: kjørte hjem fra Oslo i går og fikk da forslag om å lade på Gran (kun sakteladere). Hurtigladeren på Roa (noen få km før Gran) kom ikke opp som forslag, selv om den ligger i navie'n og er angitt der som hurtiglader. er det noe jeg ikke har stilt inn, eller har BMW en jobb å gjøre?
#9
BMW i3 / Sv: Rustbeskyttelse?
søndag 09. august 2015, klokken 22:18
Du kan være rimelig sikker på at hjulopphenget er patent, og med bilens lave vekt er det vel håp om at kuleledd/ opphengskuler osv holder. Smidd alu og alu rammeverk er kjent og robust teknologi. Tesla derimot har laget simple bærearner bak som kun er en avkapet profil. Dette er en ekstremt risky konstruksjon, for hvis man får interkrystallinsk korrosjon i denne profildelen vil den ryke tvert av. Ikke noe problem i California men det er det i Norge. Vil vel tro at bremser er det største problemet med den generøse saltingen vi har siden regen medfører lite bruk av bremser.
#10
Jeg venter min i3 i uke 35, så det er godt å høre at i3 har lite feil, men BMW har jo litt lenger erfaring en Tesla i å bygge biler. Ellers venter jeg i spenning på første ulykke på grunn av interkrystalinsk korrosjon i bakhjulsopphenget til Tesla. Her har de tatt snarveger, bærearmer i ekstrudert aluminiumsprofiler som bare er kappet opp er en ekstremt risky konstruksjon....
#11
BMW i3 / Sv: Rekkevidde vinterstis
søndag 28. juni 2015, klokken 08:10
Hei, takk for svar. Det hørtes jo positivt. Bilen står i garasje hvor det aldri blir kallere enn to grader på de aller kaldeste vinterdager. Det er også en hurtigladestasjon ikke langt fra arbeidsplassen
#12
BMW i3 / Rekkevidde vinterstis
søndag 28. juni 2015, klokken 00:30
Hei, går med seriøse tanker å kjøpe elbil. Tesla blir for dyrt, så da gjenstår kun i3... Hovedbehovet er til og fra jobb. En veg er 43 km, men har ikke mulighet for lading på jobben. Under prøvekjøring med 15 grader og tørr veg hadde jeg 50 km restkjørelengde. Så kommer det store spøkelset: vil dette holde på vinteren (innlandet), og i fall nei, ved hvilke temp vil jeg begynne å få problemer?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA