Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Helgji

#1
Takker. Vil det holde med f.eks. sju timer ladning på jobb (med levert ladekabel og 10A kontakt)?
#2
e-Golf / Kjøpe tyskimportert bil - hva med garanti?
søndag 12. juli 2015, klokken 20:07
Hei,

Ser det er en del fine e-golfer på finn. Mange ser ut til å være importer fra Tyskland. Hva vil dette si for garantien (Møller var veldig negative - selvfølgelig)?

Noen som ser fordeler/ulemper, og hva man må være påpasselig på?

Takker,
#3
Hei,

Jeg vurderer å anskaffe e-golf for å pendle tre ganger i uka mellom Tønsberg og Asker. Planlegger å kjøre E18, hvor fartsgrense er 100-110km/t. Planlegger å lade på jobb (antar 10A sikring).

Noen som har erfaringerer med bruk og ladetid for tilsvarende kjøring?

Antar at varmepumpe er "kritisk"?

(Vurder alternativt Kia Soul EL...)

På forhånd takk!
#4
Takker, OlavEmil. Har egentlig fått veldig lyst på Kia Soul
#5
Takk, CitB59EL, dette var en interessant link. Ut i fra denne er det uaktuelt å kjøre Kia eller BMW fra Tønsberg til Asker på E18. Kan dette virkelig være tilfellet? Er det så forskjellig i forhold til fart på bilene, eller kan det være at det er forskjellig statistikk som forvrenger bildet noe?

Spurt på en annen måte, noen som har prøvd å kjøre 81km i 100km/t med Kia Soul eller BMW i3?
#6
Takk OlavEmil. Så Mercedes og Ford er dårlige alternative for lading underveis skjønner jeg.
#7
Takker, OlavEmil,

Som novice på elbil: "Passar du på å få hurtigladar på bilen", er dette tilleggsutstyr, eller følger det med f.eks. på Kia Soul, VW egolf og Leaf? Vil anta at å bruke hurtiglader, krever mer enn 16A kontakt også, ikke sant?
#8
Sitat fra: grorudklovnen på fredag 26. juni 2015, klokken 00:46
Kia Soul bør nok være mest aktuell med mindre du har råd til Tesla. De andre elbilene har for lite batteri til å kunne garantere 80 km en vei uten å lade på de kaldeste dagene.
Takk, Grorudkloven, ser på f.eks. http://www.tu.no/samferdsel/2015/04/10/stor-oversikt-her-er-rekkevidden-til-alle-elbilene-du-kan-kjope-i-norge at Kia har maks rekkevidde lenger enn f.eks. e-golf, men minimum er mindre enn e-golf...
#9
Mange takk, Svend Erik, for nyttig informasjon.
#10
Hei,

Har vært trofast pendler med NSB i mange år mellom Tønsberg og Asker. Men fant ved siste månedskortbetaling ut at kostanden blir nesten den samme som å anskaffe elbil. Fordeler og ulemper med alt, men for å vurdere dette mer seriøst, ønsker jeg å lytte til de med erfaring:

Jeg planlegger altså å kjøre ca 80km hver vei, daglig 160km. Normal kjørerute vil vesentlig være på E18 fra Tønsberg til Asker. Fartsgrense er ca 100km/t. Per i dag er det er lademulighet på jobben i Asker.

Er det noen som har erfaring med å pendle med elbil denne strekningen:
Hvilke biler ville dere anbefale?
Ser en del biler har oppført f.eks. 180km, men at under andre forhold kan droppe til 100km. Vil motorvei 100km/t tilsi et slikt typisk fall?
Hva med kjøring om vinteren?

Har sett litt på VW e-golf og Kia Soul.
Tesla er i dag betraktelig dyrere enn tog.

Hvilke nye biler (med bedre batterikapasitet) kommer snart?

På forhånd takk!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA