Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hartvix

#1
Å skrive noe til avisene om dette høres ut som en god idé. Mange tenker sikkert ikke over det, men hvis man på sikt hadde gjort om, la oss si, 20% av alle boligsoneplasser i sentrum til elbil-plasser med ladepunkt hadde man effektivt kvittet seg med 20% av utslippene som fører til giftlokk og partallskjøring. Boligsonene er jo stappfulle i dag. Mange, inklusive meg, ville gjerne byttet til elbil selv om jeg måtte betale en liten sum for strømmen.

Jeg lurer også på hva som har skjedd med dette: http://www.ba.no/nyheter/bergen-far-fem-nye-ladestasjoner-men-gratis-a-lade-blir-det-ikke/s/1-41-7619323
Her står det
"De nye normalladestasjonenene for elbil kommer på Sydnesplassen, Nordnes, Fyllingsdalen, Sollien/Landåslien på Landås og i Sandviken. Det skal være fire ladere på hver stasjon. Nøyaktig hvor stasjonene kommer er foreløpig ikke bestemt, men stasjonene skal være på plass innen nyttår."

Artikkelen er fra oktober i fjor. Ble disse planene skrinlagt?
#2
20 000,- er en ok besparelse, men det skal i mitt tilfelle dekke behovet for 2-3000 km langkjøring og ulempene ved å ikke ha rekkevidde til "ikke planlagte" turer, samt ekstra kostnader ved hurtiglading de gangene jeg ikke kan lade på jobb. Bare det å dekke langkjøringsbehovet med f.eks. Bildeleringen vil koste meg ca. 10 000,- pr år ser det ut til. Er en e-Golf virkelig så mye bedre å kjøre enn en tilsvarende bensin-Golf med DSG? Jeg tror det er ganske likt, men jeg har ikke prøvd e-Golfen enda.

"Hvis du ikke har mulighet for å lade om natta virker det jo ikke som et bra alternativ for deg."

Det er den konklusjonen jeg også er redd for, og da mener jeg at det er noe veldig galt med elbil-politikken i Bergen - at det rett og slett ikke lønner seg å ha elbil hvis man bor i sentrum - nettopp der man ønsker nullutslipp! Buss gir meg en ekstra time transport hver dag, så det er et dårlig alternativ for meg.
#3
Jeg vurderer å bytte ut fossilbilen med elbil. Min situasjon er at jeg bor i Bergen sentrum og kjører ca. 35 km pr dag (for å komme til/fra jobb), pluss en og annen handletur på Lagunen, Ikea eller lignende. Det burde være midt i blinken for å konvertere til elbil, eller? Jeg kjører også ca. 3000 km langkjøring i løpet av et år, men det finner jeg sikkert løsninger på - bildelering, kanskje.

Første store problem er at jeg ikke har egen parkering - jeg må benytte boligsoneparkering i gate. Til tross for at alle gatene i området der jeg bor har blitt gravd opp for å legge nye avfallsrør de siste to årene har det ikke blitt satt opp et eneste ladepunkt i disse gatene. Klostergarasjen ligger like ved, men der betaler man fullpris med elbil, så det er ikke noe alternativ. Heldigvis finnes det noen ladepunkt på jobb, men det er begrenset antall og "førstemann til mølla" som gjelder.

Så rekkeviddeangst må jeg leve med hvis jeg skal ha elbil, selv når jeg er hjemme, men hva med fordelene? Jeg har i dag en snart to år gammel Golf 1.4 TSI Highline som jeg kjøpte ny for ca. 300 000,-. En ny e-Golf med tilsvarende utstyr koster ganske nøyaktig det samme og er dermed et godt grunnlag for sammenligning. Dekk, vedlikehold, forsikring, kostnad ved ytre skader, osv blir omtrent det samme. La oss også si at avskriving på disse to bilene blir det samme, selv om avskriving på elbil er mye mer usikker grunnet teknologiutvikling. I mitt tilfelle blir da ekstrakostnaden ved fossilbilen:

Bensin, jobb/butikker    kr 9.450,00
Årsavgift over elbil    kr 2.625,00
Bompenger    kr 5.000,00
Boligsoneparkering    kr 3.240,00
Totalt:    kr 20.315,00

Med andre ord, ca. 20 000,- i løpet av et helt år for å bytte ut bilen som også kan brukes til langkjøring og som aldri vil gå tom for rekkevidde. Slik jeg ser det er ikke dette godt nok insentiv i det hele tatt. Eller for å snu det på hodet - ville man ikke gjerne betalt 20 000,- ekstra pr år for en e-Golf med uendelig rekkevidde? Kjøring i kollektivfelt sparer jeg nesten ingenting på, og gratis korttidsparkering hjelper meg heller ikke for jeg bruker nesten aldri avgiftsbelagt korttidsparkering. Ekstra kostnader for leiebil/bildelering de gangene jeg faktisk trenger bil til langkjøring drar også fort på seg, samt utgifter til hurtiglading (85,- pr halvtime?) som jeg garantert vil få bruk for iblant. Med andre ord, 20 000,- i insentiver mot masse ekstra ulemper, ekstrautgifter og uforutsigbare avskrivingskostnader.  >:(

Hvis Bergen Kommune virkelig mener alvor med nullutslipp i sentrum bør de legge til rette for at elbil blir et lukrativt alternativ også for de som bor i sentrum. Slik jeg ser det er Tesla det eneste elbil-alternativet med nok insentiver, kun fordi en Tesla er komparativt svært billig sammenlignet med fossilbiler i samme klasse. Men en Tesla tilhører en helt annen prisklasse enn Golf/e-Golf, så for meg ville det uansett blitt en langt dyrere affære, for ikke å snakke om angsten ved å ha en Tesla stående parkert i trange bygater hver dag.  :o

Har jeg oversett noe? Er det andre på forumet som bor i Bergen sentrum og lever lykkelig med elbil?  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA