Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Fanafjord

#1
EQC / Sv: Reservasjon av EQ C
torsdag 14. september 2017, klokken 19:21
Jeg reservert kl 18 idag. Ble nummer 1188. Her går det unna...
#2
Da har jeg vært en runde hos BMW forhandleren her i byen. Jeg kvalifiserer visst for en 8 % storkunderabatt gjennom arbeidsgiver og får da fully charged edition for 328'. Det er egentlig ikke så dum pris, men er likevel litt gnien. Vurderer nå charged edition som nybil. Er det helt dumt?
#3
Skal kjøpe en brukt i3. Regner med at bruktprisene går litt ned utover høsten når ny modell kommer. Hva bør jeg passe på når det kommer til utstyr? For meg er det viktig med Adaptiv cruise, varmepumpe, hurtigladning og helst 3 år garanti som er igjen. Dvs. bil fra 2015. Litt usikker om jeg skal gå for 94ah. Ser at den er ganske mye dyrere. Hva bør jeg tenke på? Ta gjerne imot synspunkter og tipps fra i3 eiere.
#4
Hadde også nettop 2 års service på min Ion. Fikk tilbud fra Bertel og Steen i Bergen på kr 6500. Siden det var meningsløs dyrt spurte jeg Flesland Auto og de gjorde det for ca 2500 kr (ink. pollenfilter). Måtte skifte bremsebelegg også, da ble det rett over 3000 kroner. Super fornøyd med dem.
#5
Det er ikke nødvendig å holde seg til merkeverksted når det gjelder garanti. Godkjent verksted er ok. (EU regelverk). Jeg hadde min første service hos en ordentlig men merkeuavhengig verksted som tok bare en brøkdel av prisen til BOS. Senere hadde jeg en garantisak mot BOS. Det gikk helt knirkefritt.
#6
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Bytte stereo
tirsdag 07. februar 2017, klokken 22:48
Takk til TB og jakure for gode beskrivelser. Jeg har klart å bytte radio i min iOn i dag. Brukte samme biltema adapter som jakure. Kjøpte en nokså standard Pioneer DAB radio og fikk det til uten større problemer. Litt fikkling ble det jo men det gikk til slutt!
#7
@jakure

Jeg har prøvd å følge din oppskrift og har kjøpt meg denne Biltemaadapteren som du har kjøpt. Jeg ser det er flere ledninger som ikke går i en plugg og jeg regner med det er 12V som må kobbles til. Vet du hvilket farge er hva? Løse kabel er svart, rød, oranje og gul. Hvilke farge betyr hva?
#8
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Bytte stereo
lørdag 28. januar 2017, klokken 18:23
Takk TB, jeg har rett og slett oversett PDFen. (Jeg tror jeg var innom tråden uten å være pålogget - da ser man den ikke)
Dette var nyttig.
#9
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Bytte stereo
lørdag 28. januar 2017, klokken 13:32
Trillingene har jo ulik stereo. Er kabeloppsett bakom lik eller er de forskjellige fra iOn, c-zero og imiev? Ønsker å skifte til DAB på min iOn men finner ikke noen adapter eller noen enkel oppskrift på internet. Noen som har faktisk gjort det? Mye synsing både her og der men ingen skikkelig oppskrift.
#10
Det var also en vannpumpe som var ødelagt. Ny del måtte bestilles fra Frankrike og det tok nesten to uker. Men bilen er bra nå og jeg fikk leiebil fra Bertel O Steen. Kjemepeservice. Alt i alt er jeg virkelig fornøyd med oppfølgingnen.
#11
Ja jeg regner med at Bertel O Steen ordner opp. De har ikke tid til å se på det før onsdag. Men jeg har en mobilitetsgaranti og fikk leiebil. Så det er jo greit.
#12
Den var nettopp fulladet. Kjørt ca 2 km etter det.

Når var Viking her og han sa at elbiler liker ikke å bli slept. Det har jeg hørt før men skjønner ikke helt resonnementet. Hva er forskjellen ved å triller nedoverbakke og bli dratt i en tau?

Lurer virkelig hva som er galt med bilen. Den bør jo ikke bare stoppe som dette.
#13
Kona fikk plutselig motorstopp opp Fanafjellet i Bergen idag. Varsellampe med "Utropstegn i bil" lyste og min lille ion stoppet helt opp. Fikk trillet han nedoverbakke et kilometer til der jeg bor og venter nå på Viking.

Noen som har opplevd dette før? Noe rart: Bakovergir fungerte littegrann (med skildpadde) men framover ingenting. Bilen "recharger" heller ikke på nedoverbakke. Nå venter jeg på Viking.
#14
Takker for mange gode innspill. Ser nå at med IT nett så er det bare 2x16 A eller 1x32 A som er realistisk for meg. Lastfordeling er det mange ladestasjoner som kan og antagelig er et kurs på 1x32 mer enn godt nok for to ladestasjoner med lastfordeling.

Er fortsatt ute etter en ladessatasjon som er skikkelig smart der jeg kan styre fra app, med timer og som helst er så pass sikker at ikke min ladehistorikk lastes opp til et ellera annet firma. Noen ideer?
#15
Jeg bygger ny garasje og har fått elektrikeren til å legge ut 3 fase kabel med 10 kvadrat i ledningene. Jeg har IT nett. Slik får jeg 2 x 32 A i garasjen som blir da 2 x 7 kw i effekt. Jeg regner med at vi på sikt vil ha en elbil og en ladbar hybrid.

Finnes det noe ladestasjon eller ladestasjoner som er egnet? Kunne helst tenkt meg en løsning som er helt balansert slik at jeg kan kjøre all tilgjengelig effekt på ca 14 kw inn i en bil eller fordele det automatisk på to biler. Det burde også være mulighet for tidstyring/fjernkontroll. Jeg har så langt ikke sett noe som tilfredstiller alle disse behov. Finnes dette?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA