Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - dabis

#1
e-Golf / Sv: CAR-net alternativ for å sjekke batterinivået
mandag 02. oktober 2017, klokken 11:40
Jeg fikk denne av Carnet den 14 April 2016:

Vi har utfordringer med stabiliteten på vår mobile onlinetjeneste «Car-Net e-Remote». Det gjør dessverre at tjenesten til tider ikke fungerer optimalt. Stabiliteten har spesielt vært utfordrende i tidsrom når mange kunder benytter seg av appen samtidig. Vi beklager på det sterkeste at tjenesten ikke har fungert optimalt for deg.

Volkswagen arbeider med en teknisk løsning som skal sikre god stabilitet og funksjonalitet for deg som kunde. Det vil dessverre ta tid før endelig teknisk løsning er klar, og systemet vil kunne oppleves som ustabilt de neste månedene.

I lys av situasjonen vil vi forlenge ditt «Car-Net e-Remote»-abonnement med 2 år, uten kostnad for deg. Arbeidet med forlengelsen vil foregå i løpet av sommeren 2016, og du vil bli videre informert. For å kunne gjennomføre den kostnadsfrie forlengelsen er det en forutsetning at ditt «Car-Net e-Remote»-abonnement allerede er aktivt. Vær oppmerksom på at det ikke vil komme noen egen epost med påminnelse vedrørende fornyelse av ditt abonnement, men du vil likevel kunne bruke alle «Car-Net e-remote»-tjenestene.
#2
e-Golf / Sv: Dumt å kjøpe e-golf uten ekstrautstyr?
fredag 11. august 2017, klokken 10:08
Alt utsyr du får lagt til betalingen av bilen blir mva fritatt. Så om du skulle trenge løsutstyr i ettertid som matter i stoff eller plast dekke til bagasjerom så blir det dyrere. Selv vinterdekkene blir mva fritatt så fyll opp listen til over ørene om du vil komme billig ut av det.
#3
e-Golf / Sv: 100.000 km i E-Golf.....
fredag 11. august 2017, klokken 10:00
Det ble nevnt i en annen tråd om redusert effekt på bruk av bremsegirene i e-golfen. Altså redusert bremsing ved bruk av B giret. Er dette noe du har opplevd etter 100k?
Jeg merker ikke forskjellen på B og Bremsegir 3 å det er bare etter 55k.
#4
e-Golf / Sv: Regenerering
fredag 11. august 2017, klokken 09:56
Sitat fra: Rasmus77 på tirsdag 18. juli 2017, klokken 10:19
Hei,

Fikk ny e-Golf i mars (190 km) og da var regenereringen i B veldig kraftig. Etter hvert har denne blitt noe slappere, er det vanlig? I D1 og for så vidt D2 er det så vidt jeg merker regenereringen i det hele tatt.

Dags for en tur til Møller?
Har den siste tiden lurt på det samme. Min bil er fra sommeren 2015 (2016mod) og gått 55000km Jeg opplever at både B og bremsegir 1,2,3 har betydelig mindre generering en tidligere. eks ligger i 120km/t inn mot avkjøring fra e18 og tidligere genererte bilen maks i følge forbrukometeret i displayet på bilen. Men nå går den bare til maks 80% men går videre nedover til maks om jeg trykker på bremsen i tillegg til at den står i B.
Har en stygg mistanke om at dette kan ha noe med slitasjen på batteriet og gjøre. slitte batterier klarer ikke å ta i mot kraftige ladinger slik som oppstår når bilen regenererer kraftig. Min teori er da at lading på hurtiglader også burde ta mer tid en tidligere så skal sjekke det i løpet av helgen. inputen av ladestyrke i batteriet styres ganske avansert i elektronikken i bilen for å minske skade/overoppheting eller kollapser av celler.
#5
e-Golf / Sv: Klunkelyd fra bakenden over dumper
mandag 31. juli 2017, klokken 22:16
ikke noe nytt problem på e-golf / Golf 7. Var inne da min knirket noe grusomt fikk smørt opp med "spesialfett" Men nå er det både klunkelyd og knirking tilbake.
#6
e-Golf / Sv: Navigasjon på E-golf
onsdag 26. juli 2017, klokken 12:35
Alle 2016 e-golfer med MIB 2 har denne funksjonen i seg da jeg har fått åpnet det ved bruk av VCDS kabel. Men Carnet og VW har ikke gyldige lisenser til MIB 2 er levert før uke 22 en gang. Så alt fungerer mangler bare en såkalt Guide And Inform lisens som er levert på biler etter uke 22.2015.
#7
e-Golf / Vedvarende problem med ladeport
lørdag 13. mai 2017, klokken 14:37
Jeg har hatt E-golf nå i snart 2 år å har den siste tiden fått problemer med ladeporten ved bruk av original ladekabel. Problemet oppstår når bilen lades på nattestid med programmert avreise ikke ved småladinger i løpet av dagen.
Bilen står parkert og ingen lys i ladeport. Jeg låser opp bilen det begynner å lyse fast grønt i ladeport og jeg får ikke dradd ut ladekabelen. Det rare er at hver gang dette skjer så får jeg notification via app "Lading avsluttet. Du må koble til ladestøpslet" Notification kommer i det jeg trykker lås opp på keyless fjernkontroll.

Løsningen inntil videre er å tvinge ladeporten åpnet ved å trykke å holde inne knappen med ladekabelsymbol i ladeporten samtidig som jeg trykker på låsoppknappen på nøkkelen inntil selve ladeporten.   

Dette er en knotete løsning å har spesielt irritert på seg dama som alltid har dårlig tid om morgenen.

Noen som har en permanet løsning og eventuelt samme problemet?
#8
Et reelt stor minus er at om man vurderer å oppgradere batteriet så vil du være pent nøtt til og betale full mva på det nye batteriet du vurderer å oppgradere.
#9
e-Golf / Sv: Toppfart rygging
tirsdag 18. april 2017, klokken 09:35
Reint teoretisk kan bilen gå like fort bakover som fremover. Men som du sikkert merket så er det begrenset hvor fort bakover du kan kjøre av den enkle grunn sikkerhet. Ryggekameraet kuttes også når du passerer 15km/t bakover.
#10
e-Golf / Sv: Skiltlys
fredag 24. mars 2017, klokken 14:54
Hanskerommet mitt har en vanlig glødelampe!
#11
e-Golf / Sv: Sprekk i frontrute
fredag 17. mars 2017, klokken 09:49
Anbefaler ENTER forsikring da de opererer med 0kr i egenandel om du betaler et tillegg på forsikringen på rundt 500 kr i året så for meg som tar to ruter i året så har jeg allerede spart 3500 kr ;)
#12
e-Golf / Sv: Helse til batteriet?
mandag 13. mars 2017, klokken 11:58
Sitat fra: eivhelle på torsdag 09. mars 2017, klokken 20:47
Problemet med dette regnestykket er at du baserer det på kun to målinger. Vet du at for eksempel at batteriet faktisk har deratet fra 100% til 96% før du tok første måling? Og har du tatt tilstrekkelig mange målinger til å vite at status i dag er 95% og status sist var 96%? Det kan jo faktisk være at disse målingene kan slenge +/- 1 %, slik at du må gjøre flere repeterte målinger for å få et sikkert svar.

Jeg fikk lastet ned databladet på 94Ah batteriet som brukes i BMW I3. Der står det noen opp og utladekurver som viser status etter nærmere 2000 ladesykluser ved enten 0.5C/1C cycling ved 25 grader eller 1C/1C cycling ved 45 grader. De viser relativt beskjedent kapasitetstap. Og jeg tror ikke battericellene i e-golf er av noe dårligere kvalitet.
Ja jeg er helt enig i at dette er kun et estimat og ikke noe pur fakta. Men ser på det mer som en ca pekepinne da det er mye spekulasjon rundt dette tema passert på null data så har jeg faktisk hentet ut data på noen tidspungt. Ja det er lite data og det er nok et slingringsmonn på + - 1% da jeg senest rett etter jeg postet denne posten over målte batteriet til 96% igjen. Men jeg opplever at måleren min faller fortere nå en det den gjorde tidligere mulig pga kalde temperaturer.
#13
e-Golf / Sv: Helse til batteriet?
torsdag 09. mars 2017, klokken 18:36
Sitat fra tidligere diskusjon om batteritap:


Min bil kunne seinest i sommer lades til 96% gått ca 30k ut i fra hva VCDS pluggen ga meg av informasjon når jeg kobler pcen til. Jeg testet igjen i dag og ser at bilen nå kun lader til 95% så antar jeg da har hatt et tap på 5% de siste 40 000km bilen har gått. Noe som ikke høres usannsynlig ut. Min kunnskap om batterier er at de første prosentene forsvinner fort men dette avtar utover tid og bruk noe jeg ikke har regnet med her da jeg ikke sitter på data om hvor mye det avtar over alder/slitasje

Om min formel er riktig noe jeg vet den ikke er fordi den ikke tar hensyn til at batteritapet avtar utover i alder/slitasjen men den kan gi en ca pekepinne på hva batteritapet er utifra kilometer bilen har gått. Min bil blir kjørt hard da 90% av kjøringen består av 110 soner i alt fra 30+ grader til -20 grader året rundt. Så man kan ta utgangspunkt i at man kan spare seg for batteritap om bilen blir kjørt mer forsiktig. Jeg bruker ikke fast hurtiglader men har benyttet meg av det en ca 50 ganger og ja dette påvirker batteritapet men ikke betydelig nok til at det er målbart så lenge ikke noen svarer posten her med at de kun hurtiglader og vet eksakt hva tapet er ved å sjekke via data som ligger i batteriet.   

Jeg tar min ladeprosent oppnådd per mine første 40k kjørt med E-Golfen
Tap på mine første 40k er 5% av total batterikapasitet
Måten jeg regner på 5.0% / 40 0000=0,00125 så ganger man dette med hvor langt bilen din er gått
Kilowatt tapet har jeg tatt utgangspunkt i er at bilen har 24,2 kWh batteri hvor 100% av dette er tilgjengelig.

Eks: 30 000 X 0,000133 = 4% 0,968 kWh tap
Eks: 40 000 X 0,000125 = 5%  1,21 kWh tap
Eks: 60 000 X 0,000125 = 7,5% 1,815 kWh tap
Eks: 120 000 X 0,000125 = 15% 3,63 kWh tap
Eks: 180 000 X 0,000125 = 22,5% 5,445 kWh tap
Eks: 240 000 X 0,000125 = 30% 7,26 kWh tap
Eks: 320 000 X 0,000125 = 40% 9,68 kWh tap
Eks: 640 000 X 0,000125 = 80% 19,36 kWt tap

Dette er estimerte data basert på tap frem til 40k og man vill nok ha et lavere tap en det dette regnestykket sier da det er en lang liste med faktorer som påvirker batteriet.
#14
e-Golf / Sv: Sprekk i frontrute
søndag 05. mars 2017, klokken 22:36
Sitat fra: moby666 på søndag 05. mars 2017, klokken 09:04
Frontrute med varmetråd er svakere enn frontrute uten varmetråd. Viktig å tegne en forsikring som har billig/gratis frontrute bytting hvis du kjøper bil med varmetråder. Det er ihvertfall min erfaring.

Det er min misstanke. Om dette da er fakta? kjører ikke på veier med strøsand men det har muligens bilene jeg kjører bak her i Vestfold/Buskerud
#15
e-Golf / Sv: Sprekk i frontrute
fredag 03. mars 2017, klokken 15:28
JA DETTE MÅ VÆRE EN SVAKHET på enkelte biler. Jeg må selv bytte rute nå for 3 gang.
1 gang 14k så på 22k og nå på 40k i løpet av 20 måneder. Møller bortviste det å ba meg ha mer avstand til bilene fremfor. Det morsomme er at jeg bruker ACC å ligger alltid på den innstillingen som gir størst avstand til bilen fremfor. Det kan nevenes at to av rutene røyk på vei opp Lierbakken. Byttet nå forsikring til Enter forsikring så ruteskift er nå uten egenandel :D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA