Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - IThink

#1
Hei!

Jeg vurderer å selge min El-bil, Think City, 2001 modell.
Kjøpt i Norge i 2005, noen defekte batterier ellers i grei stand.
Står på verksted nå for taksering, kun seriøse henvendelser.
#2
Hei!

Jeg kjøpte min Think City 2001 (USA-modell) for nøyaktig 3 år siden.
I januar i år måtte jeg ut med et betraktelig beløp for å skifte en av de 19 battericellene som var gåen.

Nå mistenkes det at minimum 4-5 celler må byttes - i verste fall alle. Verkstedet sier de ikke kan gi garantier for at det ikke skjer med flere batterier etter kort tid og anbefaler ikke å bare bytte noen få battericeller. De antar at jeg må ut med ca 140.000,- !! for å få byttet alle batteriene og for å kunne gi garanti på batteriene.

Dette begynner å bli et rimelig kostbart tapsprosjekt uten noen form for garantier så jeg vurderer å ikke reparere bilen og ta tapet det medfører, kjøpe en liten bensinbil og innse at mitt liv som el-bil sjåfør nok er over for denne gang...

Den nye Think'en kunne jeg godt ha tenkt meg, men 6mnd har jeg ikke tid til å vente.

Noen som har vært i samme situasjon ?
#3
Hei!

Takk for svar, det er betryggende å høre at det ikke nødvendigvis trenger å være noe galt med bilen.

Har fulgt et av rådene jeg fikk her og ventet med å vri helt om nøkkelen når jeg er ferdig å kjøre. Tror jeg har vært litt for kjapp med å vri om, få ut nøkelen og ut av bilen til tider. Når jeg tar det med ro og venter 5-6 sekunder så har pipelyden kun kommet noen sekunder og ikke i minutter....

PARK-problematiken må jeg vel bare leve med så lenge bilen starter og kjører:-)

#4
Hei!

Har to ting jeg lurer litt på, håper noen har noen svar her...

Er det andre som har opplevd at bilen lager en virkelig intens hvinelyd ca 1/2-2 minutters tid etter at motoren er slått av ? Spesielt etter lengre kjøreturer??

Har også stadig oftere fått System Failure-meldinger ved oppstart eller når bilen står i PARK noen sekunder for lenge.

Førstnevnte problem har jeg løst ved å "jukse" i startprosedyren og vri nøkkelen helt om umiddelbart. PARK-problemet har jeg løst ved å sette håndbremsen på og bilen i revers eller drive istedefor park - og da fungerer bilen utmerket.

Jeg bare lurer på om noen kan si om dette er signaler på at et batteri snart ryker - for jeg har nettopp byttet et batteri og er blitt litt engstelig for flere problemer nå...

Takknemlig for svar :-)
#5
Sitat fra: Haugesund på lørdag 19. januar 2008, klokken 18:11
Har fått denne feilen MANGE ganger- Ofte etter jeg har vært for rask med å stoppe bilen før den ble satt i Park...ikke har "stoppet" motoren før jeg har satt i ladepluggen...eller har vært litt for rask i vendingene med den...da blir "han" ikke blid på meg og kommer med "system feil ";o) hehe ::) ;D
Det fine med det er at etter å ha slått av tenningen og på igjen...er det det ingen feil meldinger.


Hei Haugesund, ja jeg har også fått denne feilen noen ganger ved oppstart osv og de gangene det har skjedd så har feilmeldingen forsvunnet av seg selv ved å slå av og starte på nytt. Det nye denne gangen var at feilmeldingen kom først etter ca 10-15 minutters kjøring, og etterhvert fikk jeg også ladeproblemer/charging fault - og nå er det er blitt konstantert på verkstedet at et batteri er defekt og må skiftes....
#6
Sitat fra: El rayo på tirsdag 15. januar 2008, klokken 18:40
Hvis jeg var deg, IThink, ville jeg først ta kontakt med Terje Lied. Se telefonkatalogen eller søk på www.gulesider.no. Hvis han kan hjelpe deg billigere enn Kvernland, så hent bilen. De skal kun ta seg betalt en fast pris for prisoverslag. Ikke godta å betale for en hel dags arbeid. Det er ikke din skyld at de bruker så lang tid.

Takk for tipset, det skal jeg sjekke ut. Er forøvrig ganske avhengig av ha en fungerende bil til og fra jobb+hente i barnehage så vi får se hva det blir til. Jeg ble også ganske sjokkert over prisen på 7000,- for verkstedsarbeid - mulig de har tatt litt for godt i her.
#7
Sitat fra: PLUTO på tirsdag 15. januar 2008, klokken 17:01
Tok du bilen til verksted? hva sa de?

Ja, dessverre et defekt batteri som må byttes. Det kom charging falt opp etter et par dager og da nektet bilen å lade mer.
#8
Sitat fra: PLUTO på tirsdag 15. januar 2008, klokken 16:43
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. januar 2008, klokken 13:37
Desverre sliter vi med tilgang på nettop Think blokker, så du har en tøff avgjørelse å ta.
Jeg tenker for øvrig at de tar seg godt betalt om de skal ha 9000 kr i arbeid for å skifte en blokk (priden for en ny blokk er ca 6000kr). Det er jo ikke en hel dags arbeid å gjøre dette. Under tre timer (for de med riktig utstyr og erfaring), pluss lading og sletting av feilkoder er det som skal til.

Jeg fikk oppgitt at det nå etter at de hadde brukt ca e hel dag på å finne feilen gjenstod en heldagsjobb med å skifte blokken, kr 7800,- for blokken og resten for arbeidet skulle de ha på Kverneland Bilskadesenter.

Jeg er dessverre ikke  verdens mest bilkyndige og det er derfor vanskelig å vite hvilke alternativer man har i en slik situasjon.
#9
Hei,

fikk akkurat beskjed om at jeg har ett defekt batteri i min 7 år gamle Think (kjøpt for 2,5år siden).

Dette vil koste en nette sum av 15000,- å skifte inkl arbeid, og da er det ingen garanti for at ikke flere batterier ryker i nærmeste fremtid.

Det er lite økonomisk å legge ut så store beløp annenhver måned fremover så jeg er veldig fristet til å selge El-bilen og gå over til vanlig variant.

Er det noen som har erfaring med batterikapasitet etter skifte av batteri  - kostnader forbundet med dette ? Er det så dyrt å ha EL-bil i Norge?

Håper på svar !
#10
Takk for alle svar til nå, jeg er dessverre ikke så veldig teknisk av meg (dette er bil nr 1... ) så jeg tør ikke å gå under panelet for å sjekke ut noe på egenhånd.

Det som er rart er at bilen ladet fint etter 2 dager i ro - men så var det feilmelding igjen etter at jeg hadde kjørt meg ned til ca 80% på vei til jobb idag. Bilen kjørte greit til jobben til ca 60% (med feilmeldingen blinkende foran meg under hele turen) Da jeg så skulle lade fikk jeg "charging fault" i tillegg.

Jeg har latt bilen stå i ro i 8 timer - og da jeg gikk ned for å se til bilen nå nettopp så fikk jeg satt den på lading og feilmeldingen er  borte vekk.

Ser ut til at feilen oppstår etter ca 20%s bruk av batterikapasitetet, men at alt fungerer greit etter at bilen har stått i ro noen timer. Vet ikke om noen har opplevd dette før? Har time til verkstedet i morgen, kan jo ikke fortsette slik med feilmelding hver tur jeg tar...

MVH
Irene

#11
Hei!

Jeg har hatt min Think (en av USA bilene) siden september 05 og aldri hatt noen nevneverdige problemer med bilen. Nå har den nettopp vært til service + EU godkjenning - alt var greit der.

Da jeg skulle kjøre hjem her i romjulen fikk jeg plutselig opp beskjeden "System Failure - Service Required" mens jeg kjørte på motorveien. Bilen var akkurat fulladet og jeg hadde kjørt et stykke før meldingen kom opp.

Var på vei hjem så jeg fortsatte å kjøre uten problemer - men litt skummelt med denne meldingen og utropstegnet som blinker hele tiden. Jeg har stoppet og startet bilen noen ganger da jeg kom hjem og hadde ingen problemer med å kjøre eller starte.

Noen som har hatt lignende problemer som har tips til hva jeg skal gjøre. Skal jo på jobb i morgen tidlig - kan jeg tørre å kjøre eller er det bare å sette seg på bussen? Hos Ford Kverneland var alle på ferie i romjulen da jeg ringte inn så ingen å spørre der...

Håper på svar,
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA