Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elektra

#1
Model S / Sv: Taxi bruk av Autopilot
lørdag 21. oktober 2017, klokken 09:42
Er ikkje drosjesjåfør, men har tatt litt drosjer på jobbreiser. Fra S klasse limo til Renault 5 i Azerbaijan. Sistnemte gikk tom for bensin og hadde ingen olje i støtdemperne.

Drosje tar man for å slippe å kjøre selv. Man vil da slappe av. Erfaring er at om man sier man skal til flyplassen, kommer det horn i pannen, og det går unna. Og dertil ubehagelig kjøring. Kjøringen skal gjøres slik at passasjerer ikke merker kurver, fartsdumper eller nedbremsing.

Når det gjelder autopilot er denne etter min mening for nervøs som nemnt over, den har heller ikke hensyn til kummelokk eller hull i veien, det gør en god drosjesjåfør. Passasjerer er heller ikke intressert i en tekno leksjon i bilen, men mindre de spør.

Vi er heller ikke intressert i leksjon om hvor idiot alle andre på veien er.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trenger man Tesla X?
fredag 20. oktober 2017, klokken 07:59
Kritikken min til forslaget er at det kommer for tidlig, og ikke (etter det eg forstår) gjelder alle biler med denne vekten, Hybrid, hydrogen. Men her kan eg ta feil. Det vil også slå litt luften ut av de som har satt seg på listen for Q6 og iPace etc. og det kan være litt dumt. Videre var det følgenede biler på vår liste når vi skulle byte bil I 2015; brukt Audi Allroad Avant, Ford Mondeo 4x4, Tesla S 85D. siste vant frem pga driftskostnader.

Det mest miljøvennelige er nok å sitte heime å se I en bok. Skal man på sjøen, vidda eller I skibakken, er kollektiv eller liten elbil et relativt alternativ for noen få.

Eg kjører til job etter levering I barnehage. da bruker eg 1 time dør til dør inkl barnehagen. Alternativ med kollektiv vil ta 2-2,5 timer. Skal man da levere og hente, blir det kort arbeidsdag.

1. Firehjulstrekk. Det skal ikkje være min feil at det er kø. Ellers, Leaf er sikkert en OK bil, men eg vil ikkje ha den. Ang miljø, så er dette et veldig komplisert regnestykke. Argumenter for X; aluminium, ruster ikke. Store lux biler varer lenger, altså de er foran sin tid, og kan brukes I 10-15 år før de er utdatert. E-up er litt utdatert som ny.

Eg liker å eie tingene mine, liker å ha de I orden, liker at de er rene når eg skal på tur. Liker å vite at dekkene er OK, at foringer er OK, at battereiet leverer det eg forventer. Å leie Tesla S på Avis har en egenandel I forsikring på 40 000. det er uaktuelt.

3: Komfort er viktig. Men de fleste nyere biler har I dag et minimum av komfort. Vekten øker litt sveve følelsen kanskje. Men eg trur at neste punkt teller mer for mange.

4: de fleste biler har I dag 4-5 stjerner I NCAP, men de testes vel mot tilsvarende biler. altså de tester ikke om E-up er like bra som M X. Om om du I dag visste at du kom til å frontkollidere med en buss, hvilken bil vil du velge på vei til barnehagen.

5. Eg har alltid likt flotte biler, men biler som eg syns er flotte. ikkje brydd meg så masse om ka naboen syns, men alltid hyggelig med positive tilbakemeldinger. Respekterer også andres bilvalg, selv om de ikke nødvendigvis øker min hvilepuls. Har altså hatt Audi S2 sedan, Audi CQ, Audi Competition, Golf Mk1 GTi, Audi UrQuattro etc etc. poenget er at noen kjøper bilen de vil ha, andre kjøper fra nærmeste sjappe, andre spør en venn om råd.

At det kommer avgifter på alle biler, er nok sikkert. eg trur at dette ikkje blir vedtatt no, men kjem seinare.

Min mening
#3
Zoe / Kan Zoe lade på alle 11 og 22kW AC punkt?
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:55
Hei,

Har sjekket for en veninne, men er fortsatt litt usikker på problemet med Zoe. Skjønner at den krever N leder og 400V system. Men i alle Apper og ladekart, er det ikke ført annet enn effekt. Hvordan skal man da kunne reise på langtur. Det er i utgangspunktet ikke aktuelt å kjøpe annet enn en helt vanlig type 2 til type 2 kabel. Ingen skilletrafo eller annet utstyr er av intresse. Kun offentlige punkter slik det er. Egen type2 kabel er de med i bilen ved behov.

Så spm er, er alle 11kW og 22kW punkter, samt eventuelle 43kW punkter 400V 3fas? eller finnes det også tilfeller av disse der IKKE Zoe kan lade?

Tenker at i en forenkling av forståelsen, kan eg si at du må legge opp ruten etter 11 og 22kW punkter.
#4
Model S / Sv: Spm ang Tesla på ferietur i Sør-Norge
onsdag 12. juli 2017, klokken 11:00
Takk for svar. Har brikken i NoseCone, men det funker sikkert bra der eller?
#5
Model S / Spm ang Tesla på ferietur i Sør-Norge
onsdag 12. juli 2017, klokken 10:15
Hei,

Skal på være første ferietur med Tesla og har et par spm og sikkert nokre fleire etterkvart som vi kjem oss framover.

Spm 1: På Horten-Moss ferja, er det no betaling via Autopass, men som elbilbilist, har eg jo ikkje noko "penger" i denne brikken lenger. er dette et problem, kjem det faktura i posten eller kan man risikere å bli en propp i køen på kaia?
Har sjekka med Bergen Bomselskap og de sier at vi har avtale for elbil "fri passering" over hele landet. gjelder dette også ferjer med AutoPass?

#6
Model S / Sv: Forovervendt barnesete med god passform i Model S
torsdag 08. juni 2017, klokken 10:09
http://www.britax.no/bilseter/kidfix-ii-xp-sict-black-series/

Har dette setet og passform til bilen er OK da hodestøtten ikke er fast med setets skall. Men føler at setet er veldig oppreist selv I den mest bakoverlente innstillingen. trolig pga at ISO fix festene er litt langt inni seteryggen. Føler hodet faller framover ved søvn.

104cm
16kg

Synest også beltet ikkje sitter godt på overkroppen. men liker godt det ekstra beltefestet som gjør at det blir et slags 4 punktsbelte.
#7
Model S / Forovervendt barnesete med god passform i Model S
torsdag 08. juni 2017, klokken 09:55
Hei. Som kjent er det ikkje alle barneseter som passer bak i Model S og enda verre for biler etter 2015 etter det eg forstår.

Ønsker å lage en tråd med forslag og erfaringer med seter for barn fra 100cm og opp.

Ønsket info:
Fabrikat
Model
Barnets lendge og vekt
Eventuelt bilde av setet montert.
#8
Noen som kan anbefale ladeplass I Stavanger nære Byparken / Løkkeveien? Type 2 eller vanlig Schuko. Eventuelt blå eller rød industrikontakt.

Helst parkeringshus eller lukket parkeringsplass. Skal overnatte på hotel og ønsker ikke å ha ekstra stopp på hurtiglader.
#9
Hei,

Har i dag blatt 32A stikk og vil byte til Tesla Wall Connector. Vil sette den opp for 32A ein fas slik at eg kan lade Tesla fullt.

Kan denne da også plugges rett i en e-Up vi også benytter?

Ønsker et system som ikke krever noe form for jussing mellom bilene. Noen som har Model S og en e-Up som kan bekrefte at dette funker uten problemer?

Ønsker ikke å bruke 10000 på denne installasjonen og så virker det bare sånn midt på treet.

-Elektra
#10
Model S / Sv: Hvilket forbruk har du typisk på din D modell?
mandag 07. mars 2016, klokken 16:30
Første 10 000km fra juni 2015. snitt på 199Wh/km
Neste 10 000km fra ca okt 2015. snitt 227Wh/km
Totalt første 20 000km. snitt 213Wh/km

85D. Helt normal kjøring.
Alt på av komfort inni kupé.
19" vinter og sommer.
Ofte fullpakket bil.
Kjører også hver dag til jobb, ca 70km hver dag.
Ellers kjører vi stort sett på E39
Temperatur sving fra -10 til ca +25 i hele perioden.


Aldri range mode.

Opplever igrunn at vinterkjøring øker langkjøringsforbruket med 5-10%.
#11
Model S / Sv: D eller ikke?
fredag 11. desember 2015, klokken 06:24
I lunsjen på jobben blir det ofte diskutert bil og transport. Dette er nok fordi mange har sterke og klare meninger om dette temaet.
Hver vinter kommer diskusjonene om piggdekk eller piggfritt. Det samme gjør setninger som; "i dag var det glatt over Heiane, kom nesten ikke opp, mange biler på kryss og tvers".

Eg har selv hatt firhjulsdrift på de siste bilene, quattro og nå DualMotor. Eg sitter da ofte som et spørsmålstegn, for eg tenkte ikkje på det så masse om det var glatt eller ei.

De som klager på at det er glatt, er stort sett de samme som forklarte i høst at "tohjulsdrift holder fint for meg".

Eg har mitt eget syn på dette, og det er om eg har lyst til å "kunne" stå fast en eller annen gang og forklare min bedre halvdel; "vi sparte iallefall pengene for firehulsdriften, de kan vi bruke på tauing nå".

Videre har eg undersøkt litt løst om quattro (tidligere Audi frelst) og bruktpriser på Finn. og ser at det omtrent er et likt påslag for firehjulstrekk modeller som omtrent er likt påslaget når bilen var ny. + 40-50000.- Eg vil tørre å tippe at når tiden går så vil DualMotor bilene ligge på +30-40 000,- mot tilsvarende RWD biler.

Har enda ikke fått anledning til å teste DualMotor mer enn litt på nysnø og 0-føre, men det gikk helt fint på hytta. Traktor med piggdekk hadde problem i samme bakken tidligere på dagen, men den kom opp den også altså.
Venter selv spent på en skikkelig 4X4 test med ulike to-hjulstrekk og firhjulstrekk biler.
#12
Model S / Sv: Software 7.0
tirsdag 27. oktober 2015, klokken 13:43
Eg syns TACC er blitt mykje betre i kø, no går ikkje bilen så raskt i HOLD. Eller er DAB radioen blitt bedre, dvs at det nok er overgangen til FM ved mangel av DAB som er blitt bedre, høyre eigentleg berre ein endring i lydkvalitet i tunnelar, dette har ikkje virka rundt Bergen før i min bil.

Eller syns eg, kanskje inbillning, at inverterane lagar annan lyd, akkurat som om dei går litt "hardare" no etter oppgradering.

Speedometer er plassert for høgt
Effekt skive, kunne no med fordel vert snudd rett ved, dvs at den angir effekt med klokka.

Ser også ut som at effektforbruk har gått litt ned.
#13
Model S / Sv: Forberede kuldesesongen
tirsdag 20. oktober 2015, klokken 12:09
Kanskje lurt å slå av automatisk vinduspusser. Så de ikke står å brenner på motoren. Slå av folding av speil og tilt av side speil.
Sjekke lufttrykket ofte.
#14
Lading av Tesla / Sv: hjemmelading - S85D & fremtidig eUP
torsdag 15. oktober 2015, klokken 08:30
satte dette på vent enn så lange. Elektriker skulle ha 14000,- fpr å bytte blått 32A stikk til Salto boks på 32A.

Det vart meir enn forventet.
#15
Lading av Tesla / Sv: hjemmelading - S85D & fremtidig eUP
tirsdag 13. oktober 2015, klokken 07:35
Det høres fornuftig ut
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA