Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sarke

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Gir på Elbil
mandag 15. februar 2016, klokken 00:45
Har prøvekjørt leaf, soul, i3, mercedes og kjørt zoe i et halvår. Hard regen var det eneste jeg brukte på bilene som tilbydde det, og hard regen med en knapp for autoseil høres ut som en drøm.

Trafikken i Trondheim tillater en ikke å bremse helt på gir med en Zoe, og bremsepedalen synes jeg er unødvendig og føles litt hakkete, spesielt de siste sekundene før stopp.
#2
Kia Soul EV / Sv: 27 kWh brutto eller netto?
onsdag 03. juni 2015, klokken 22:40
Forskjellen på kapasitet på et Li-Ion batteri på en mobiltelefon er så stor at den enkelt er målbar etter en eneste utladning fra 100 til 0. Jeg kan ikke forestille meg at regelen om at Li-Ion batteri, uansett sammensetning, så sjeldent som mulig skal utlades ned under ~20-30%, ikke teller for Li-Ion batterier i biler også. TU er enig, og jeg har ikke funnet et eneste påtåelig utsagn om at batteriene til mobiler og elbiler har så veldig forskjellige egenskaper.

Med sikkerhetsmarginen på 10% regner jeg med at jeg var rundt 13-14%.

Den store majoriteten av forskning på Li-Ion batteriet til mobiltelefoner tilsier at utladning til ladetilstand nær 0 er en mye større faktor til degradering enn varme, for de aller fleste.
#3
Kia Soul EV / Sv: 27 kWh brutto eller netto?
onsdag 03. juni 2015, klokken 20:11
Når jeg prøvekjørte Soul EV for andre gang tok jeg meg en kjøretur på 150km (fra 100 til 4%) i 7 grader og pissregn (det verste jeg har sett i år). Omregnet fra kw/h per 100km ifølge dashbordet (reset 2 sek. før jeg tråkket på gasspedalen) og lengden jeg kjørte, kom jeg fram til 25,625kWh. Tilsvarer sannsynligvis ca. 27kWh i romtemperatur.

Skulle gjerne kjørt den helt til den stoppet for å være nøyaktig, men har allerede dårlig nok samvittighet for at jeg sarvet batteriet ved å ta det helt ned i 4%.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA