Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Callah

#1
e-Golf / Sv: Tilslutning af Smartphone (WindowsPhone)
lørdag 29. april 2017, klokken 15:58
Hei Martin. USB kommunikasjonen mellom WP og car net systemet fungerer ikke. Derfor får du kun ladet telefonen (svært tregt) og det er dermed lettere å bruke bluetooth :)
#2
e-Golf / Sv: DAB+ Adapter på importerte E-Golf
mandag 13. mars 2017, klokken 22:01
Har gått over til å bruke TuneIN radio appen på telefonen. Den starter opp automatisk over bluetooth og gir deg tilgang til ALLE kanaler fra hele landet og over hele landet.

Forbruk på lytting til radio:
7,5 timer lytting til P3 Radio DAB kvalitet cirka 3-4 dager i uken gir meg et mobilforbruk på 700 mb.

4G dekningen er allerede RIMELIG godt utbygget og det blir absolutt ikke billigere for din del

Ser også problematikken med å selge bilen videre, men er det vits å svi av 1500-3000 kroner for at neste mann ikke gidder å bruke mobilens allerede smarte funksjoner?
#3
e-Golf / Sv: Priser service e-Golf
mandag 13. mars 2017, klokken 21:42
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 12. mars 2017, klokken 11:44
Jeg valgte bort Møller Sandnes og Forus i 2005....
Jeg har kjøpt tre nye VW hos Gumpen i Lyngdal, har også utført service der. Vurderer nå ny e-Golf derfra.

Men jeg blir usikker når dere skriver første service etter to år/30.000 km, gjelder det også for den nye modellen?

Jeg har fått tilbud på serviceavtale for fem år:
2250 per år, 11250 for fem år/75000 km

Alternativt service- og vedlikeholdsavtale, 3000 per år inkl deler/arbeid.

Virker jo nesten som dette er på jordet ift til hva mange av dere skriver. Men gratis service tipper jeg er vanskelig å få på ny modell når folk står i kø for å bestille, men muligens bedre pris.
Men prisen for service på e-Golf er jo lav kontra asiatiske elbiler da....feks Ioniq.

Sitat fra: Callah på onsdag 30. mars 2016, klokken 17:53
Forhåpentligvis kan vi holde oss til prisen de forskjellige forhandlerne valgte å si ja til

Gumpens Auto: 2000 , - Inklusivt arb, deler og MVA

Møller bil Sandnes: 2200 , - Inklusivt arb, deler og MVA

Møller bil Forus: ca 2600 , - Inklusivt arb, deler og MVA

Må si meg svært misfornøyd med service tilbudet og folkene som leverte dette på Forus... De nektet å gå ned i pris og tviholdt på at dette var den faktiske kostnaden "pga" arbeidstimer osv....
I år har jeg valgt å bruke Mekonomen som nå er godkjent som elbil verksted med teknikkere som er kompetent opplært på mange kjøretøy. Prisen for likeverdig service ble også deretter med kun skarve 2000 kroner inklusiv kupéfilter ;)

Enig med deg angående Møller. Gjeng med tjuvradder som vet å ta seg betalt for den latterlige kundeservicen de yter. Ekstra betaling skal de ha for alt også!
#4
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Webasto og alternativer
fredag 20. januar 2017, klokken 11:31
Hei. Har fundert litt på effekten av å installere en Webasto i bilen som faktisk kan gå mens man kjører. Er det alternativer til dette som går på f.eks propan man kan bruke?

Fordelene med et eget vaesystem må vel være lengre rekkevidde tenker jeg? På vinterstid dukker min e-golf (2014 uten varmepumpe) under 100 km rekkevidde ved god bruk av apparatet. Har på det verste nådd kun 92 km rekkevidde i 0 graders temperatur. Med en webasto vil vel dette øke rekkevidden med nesten 6 mil?
#5
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Hvor får man kjøpt batteripakker?
lørdag 31. desember 2016, klokken 16:12
Sjekk med vrakhandlere om de har fått inn en skadet e-up/e-golf eller lignende :)

Så en video av en person som hadde fått tak i et kassert e-up batteri. Han demonterte hele greia med å klippe ledninger og alt før han forsøkte å koble dette opp for å ha et hjemmebatteri. Fungerer ikke så bra uten hjernen som må kommunisere med i/o enhetene i modulene.
#6
Avansert: Batterier og Lading / Batteribytte forhandler
lørdag 31. desember 2016, klokken 16:09
Hvordan ville muligheten vært for kunder å få muligheten til å bytte elbil batterier billig?
*
Ser for meg en ordning hvor man får "kasserte" elbil batterier som fungerer hvor bilen er kondemnert. Vet ikke hvordan prisen er på disse batteriene når man selger de, men la oss si 20 k innkjøp. Deretter leveres disse til et batteriverksted som inspiserer, tester og godkjenner batteriene før de selges til en e-golf som kanskje behøver nytt batteri. Prisen kan da være 30 - 45 høvdinger. Gamle batteriet selges videre til det europeiske kraftmarkedet eller repareres på stedet med nye moduler.

Det ville jo vært banebrytende om det finnes en tjeneste som det? Ser for meg at en av de nye 2017 modellene havner i en ulykke og blir kondemnert. Deretter leveres batteriet til et slikt verksted som selger det videre til en kunde som har en 2014-15 modell og ønsker oppgraderingen. Win-win

Nå er jeg ikke kjent med hvordan det tekniske bak batteriet ligger og om det er ren plug and play på systemet, men dette vil jo trolig være en enkel demontering og installasjon gitt at man har riktig utstyr tilgjengelig?
#7
e-Golf / Utleie av din E-golf?
onsdag 21. desember 2016, klokken 18:28
Litt off topic, men har noen av dere forsøkt utleietjenestene fra Gomore eller Nabobil?

Har så langt vært svært fornøyd med dette og får massevis av skryt når det kommer til hvor fantastisk bilen er :)
Ser for meg at møller burde i større grad slå seg sammen med private bilutleiere og kanskje bruke disse mulighetene for å vise bilen frem som en testkjøring f.eks.
#8
e-Golf / Systemoppdateringer E-Golf
lørdag 10. september 2016, klokken 17:50
Heisann godtfolk

Har lenge lurt litt på om man kan skaffe seg programvare og utstyr til å oppdatere firmware og software på bilen. Har en 2014 mod som skulle hatt en liten software og kanskje firmware oppgradering med på kjøpet. Tror VW tar seg gode summer fir å plugge opp bilen og trykke "neste, neste og OK" mens de jobber på andre biler.

Hva koster slikt utstyr og hvor kan man finne oppdateringsfiler i så fall :)

Gjerne også legg ved priser dere har fått oppgitt av forhandler på oppgradering av software og firmware på bilen hvis dere har vært gjennom prosessen!

Ha en ellers flott Lørdag.
#9
e-Golf / Sv: Oppgradering av E-golf batteriet
lørdag 23. juli 2016, klokken 19:58
Katharina Prückl var den som svarte meg :)

The e-Golf we have upgraded has an improved battery pack of 55 kWh and drives with original engines.

Unfortunately we cannot offer an upgrade of the e-Golf battery at the moment due to lack in free capacity. We are in negotiation with OEMs about a series production.
#10
e-Golf / Oppgradering av E-golf batteriet
torsdag 21. juli 2016, klokken 19:33
Kontaktet Kreisel angående når de blir til å selge en kommersiell mulighet for å oppgradere det innebyggede batteriet. De er i kontakt med deres batteriprodusent angående muligheter for dette.

Hva skal til for at du med nåværende 190 km rekkevidde skal oppgradere til deres nye batteri med en rekkevidde på "300km" ? :)

Tenker at det er verdt det om man kun betaler 50-75 k for oppgraderingen, men om det tipper 100 000 er jeg redd at de bommer på markedet :\ Da kan man heller kjøpe ny bil nærmest.

http://www.kreiselelectric.com/en/blog/new-kreisel-high-performance-battery-quick-charging-within-18-minutes-for-a-range-of-up-to-300-km/
#11
Alt det andre / Hva hjelper NAF oss elbil eiere med?
lørdag 04. juni 2016, klokken 19:56
Heisann folkens. Mange har sikkert ikke streifet innom tanken ennå, men dette kan bidra til å sette tankene i gang.

Hadde nylig en garantiutløpstest på min e-golf 2014 mod hos NAF lokalt. Jeg må helt ærlig si at jeg ikke er fornøyd. For det første har de ikke utstyr som kan lese av systemet for feil koder og lignende. For det andre har de opparbeidet seg kunnskap om elektriske kjøretøy til at de kan gjøre en svært omfattende test noe som jeg forventer av et NAF verksted når de tar full pris for testene sine uavhengig av type kjøretøy. De får ikke testet batteriets kapasitet heller...

Samtidig ser jeg lite til at de jobber for elbilistene. Det er ingen samarbeid mellom NAF og Elbilforeningen noe jeg ville forventet av en interesseorganisasjon som NAF. Hva tenker dere egentlig? Burde ikke NAF forberede seg for fremtidens elbilister og de sakene de kan komme opp i ved å tilgjengeliggjøre utstyr allerede nå? Er det verdt å ha et medlemsskap hos NAF hvis man er 100% elbilist? Kjør debatt :D
#12
e-Golf / Sv: Semiportabel ladestasjon til e-golf?
lørdag 04. juni 2016, klokken 19:43
Sitat fra: jensjacob på søndag 08. mai 2016, klokken 23:04
Vælger denne tråd da den minder lidt om topic...
Er der nogen der kan bekræfte at dette er laderen i e-Golfen ? (Se billede)

Den lader som bekendt med max. 1 x 16 A.

Jeg spørger fordi jeg lurer på om der er fysisk plads til engang i fremtiden at opgradere til 3 x 16 A ladning. Altså 11 kW. Det ville være helt perfekt for mig.

Er det i den boks der skal være plads til al elektronikken ? Og hvis den allerede er fyldt, så bliver det selvfølgelig et problem.

Dertil kommer at der sikkert ikke er trukket tre faseledere om til ladestikket - men kun en. Er der nogen der ved det ? Om de har fremtidssikret mht. kabelføring ?

Vet det er et selskap i Tyskland tror jeg det var som i dag jobber opp mot å bli det beste selskapet innen ombygging av drivstoffkjøretøy til elektrisk kjøretøy. Det var også snakk om at de skulle spesialisere seg innen dagens elbiler og kunne oppgradere både kapasitet og ladeinfrastruktur i kjøretøyene.

Eneste jeg fant akkurat nå som refererte til dette:
tu.no/artikler/dette-batteriet-skal-danke-ut-teslas-batteri/347118
#13
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 22. mai 2016, klokken 15:03
Sitat fra: HelectriC på søndag 22. mai 2016, klokken 14:52
Garantien er vel på mer enn 2år? På alt annet enn batteriet er det vel 5år og på batteriet lengre?

Jeg kjøpte den i Tyskland. Gått 1500 km.Alt utstyr unntatt DAB og Skinn.
Jeg gav 25.000 euro+frakt da euroen var 8,05. Gjorde en ok deal tror jeg.

Tror bilen må være en av de aller første som ble produsert. Registrert 19.mai 2014. Jeg har ikke sett e-Golf med EL3XXXX og EL40000 ble registrert 19.juni 2014.
Min er også fra Tyskland. Hadde gått 3000 km og hadde vært brukt som testbil for de som ønsket å "Prøvekjøre" bilen. Ikke hatt noen form for mekaniske eller elektriske problemer hittil :) Skal dog nevnes at jeg ennå har litt ulyd fra "mansjett" foran høyre side. Garanti er utgått så vet ikke om jeg kommer så langt hos Møller nå :( Ja ikke minst en knirkelyd når jeg starter å kjøre og park brems slipper. Går unna når man har kjørt noen meter... Ikke giddet å reklamere på dette :)
#14
e-Golf / Sv: Forsikring e-Golf
lørdag 04. juni 2016, klokken 16:19
Ser at noen her lurte litt på det med dekning av motor og girkasse. I et elektrisk kjøretøy er det både motor og girkasse og det er en sjanse for at delene her skal ryke. I de fleste selskap i dag finnes det "forsikringspoliser" som dekker skader på slike systemer, men noen har ikke like gode dekning som andre på akkurat dette området. Hvis det viser seg at girkasse eller motor er slitt ut etter en viss antall kjørte kilometer får du ikke dekket dette på garanti med mindre du kan bevise at det er fabrikkfeil som har ført til dette.

Enter forsikring dekker en viss prosent avhengig av hvor langt slike motorer og girkasser har kjørt. De dekker også batteri hvis disse bryter sammen. Du er selvfølgelig nødt til å dekke resten selv eventuelt egenandel hvis du har selskap som dekker hele pakken nesten for deg. SÅ vær OBS på dette når du forhandler forsikring. Billigst er kanskje ikke alltids best :)

Jeg fikk forhandler avtale hos enter og har 12 000 km i året, førere under 23 år og betaler 3300 cirka for min 2014 mod.
#15
e-Golf / Sv: Verditap / Økonomi
lørdag 04. juni 2016, klokken 16:08
Hvis du tar litt kjørestil inn i regnskapet og tiden det tar med videresalg og styret der så vil du jo komme godt ut av å bare vente og ha E-golfen litt lenger tenker jeg.

Den verdien du "taper" i dag vinner du jo tilbake per kjørte kilometer med kjøretøyet. Selv har jeg spart 24 000 på drivstoff på et år! Hvis du er litt prippen på hva som også spares kan du jo inkludere bomavgift og årsavgift i dette regnskapet, men i respekt for andre bileiere lar jeg være dette :)

Kjøpte min 2014 mod for 249 000 importert hadde gått 3000 kilometer og hadde alt av ekstrautstyr utenom Dynaudio og alu vinter felg. I dag kan jeg få rundt 230 000 for den i det området jeg bor i. Verditapet for biler kjøpt rett fra forhandler vil jo selvfølgelig realistisk sett være langt større på grunn av forhandlerens inntjeninger, men jeg vil jo selvfølgelig dra frem regnestykket over kjørte kilometer og pris på drivstoff samt hva du hadde "faktisk forbruk" og sammenlignet det :)

God helg!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA