Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thomas Brathaug

#1
BMW i3 / Sv: Ny 94 Ah eller brukt 60 Ah
tirsdag 23. august 2016, klokken 06:54
Hei

Takk for svar. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe ny, men med en prisforskjell mellom gammel og ny på ca 100k(En i nærheten på ute for 195k, men forsvant fort) så kan jeg leve med litt kortere rekkevidde.

Det jeg tenker rundt verditap, er at prisene på 60 Ah kommer til å falle kraftig så fort 94 Ah dukker opp på bruktmarkedet. De fleste er villig til å betale litt for 50% mer rekkevidde. Så jeg er redd for å kjøpe en 60 Ah nå som jeg ikke får solgt om et par år.

Hvis jeg hadde tenkt i et 10-års perspektiv er at dette er vår første elbil og vi fortsatt ikke er 100% sikker på om dette vil passe for oss. Vi bor "på bygda" uten hurtigladere i nærområdet og til dels lange kjøreetapper. Det kan føre til at vi må selge for å kjøpe oss hybrid eller bensinbil igjen. Eventuelt at vi kjøper oss en med enda lenger rekkevidde når det blir tilgjengelig om et par år. Men slik vi ser det nå, så vil en kortrekkeviddebil dekke 90% av behovene vi har for nr 2 bilen vår.

Ser de fleste anbefaller kjøp av ny bil. Det frister :-) 
#2
BMW i3 / Ny 94 Ah eller brukt 60 Ah
mandag 22. august 2016, klokken 22:17
Hei

Nå er jeg nærmere enn noensinne å kjøpe min første elbil. En ny I3 Charged Edition 94 Ah står nå øverst på ønskelista.

Men så ser jeg at prisen på brukte I3er endelig er dalende,og at det er en del penger å spare på å kjøpe en ett år gammel I3, f. eks denne som er i nærheten av der jeg bor: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80247421

For meg er det mulig å klare meg med 60 Ah. Det betyr bare at jeg må bruke dieselbilen litt oftere enn hvis jeg hadde kjøpt 94 Ah(Kanskje et par turer i mnd som faller inn i den kjørelengden).

Så spørsmålet mitt er; Vil vi se et enda større fall i prisene om et par måneder når flere 94Ah har kommet på markedet? Og hvordan vil verditapet være iløpet av en treårs periode for meg hvis jeg kjøper en brukt vs hvis jeg kjøper en ny med lenger rekkevidde?

Mvh
Thomas
#3
Hei

Vi vurderer å bytte ut den ene bilen vår med en elbil til høsten/vinteren.

En av grunnene til at vi vil vente er at vi for tiden ikke har noe god lademulighet hjemme(Skjøteledning igjennom vinduet er ikke en god løsning  ;))

Vi holder nå på å bygge en garasje som vi håper å ha på plass iløpet av høsten. I den forbindelse vil vi gjerne lage til med lademulighet for elbil. Elektrikeren skal til å begynne å trekke rør, så vi må nesten bestemme oss snart om det er noe spesielt vi skal ha.

Bilene vi vurderer er i utgangspunktet Egolf og Leaf. Og eventuelt annet spennende i den størrelsen som måtte dukke opp over de neste månedene ;-)

Er der noe spesielt jeg bør be elektrikeren forberede? Han snakket om å legge opp en egen 32-amp kurs. Er det nødvendig? Vi har 400V inn i huset. Har det noe for seg å lage en 400V-kurs i garasjen? Merker min kunnskap er noe begrenset innen elektro :-(

Mvh
Thomas
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA