Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - frodeseverin

#1
e-Golf / Sv: Regenerering på e-Golf
torsdag 17. mars 2016, klokken 05:46
Sitat fra: stefse på tirsdag 15. mars 2016, klokken 14:29
Noen som har blitt plaget med rust på bremseskivene allerede?

Jeg bor i Bergen, og vi har vått vær med mye veisalt og salt skodde fra havet hele vinteren.

Jeg fikk problemer med bremseskivene bak etter at jeg kjørte gjennom en (dyp) dam på en parkeringsplass. Jeg stod parkert over natten, tørt nok, men med våte skiver. Har enda småproblemer med dem.
#2
Sitat fra: Elbilgrossisten på tirsdag 15. mars 2016, klokken 13:13
Du kan bruke denne kanskje? :-)

Lagt ut av noen andre her på forumet tidligere.

Det var akkurat den jeg tenkte på.

Litt dårlig oppløsning på bildet.
Vet noen hvem som har laget denne? Hadde vært fint med en vektorisert tegning i SVG format.
#3
e-Golf / Sv: Regenerering på e-Golf
tirsdag 15. mars 2016, klokken 12:32
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 15. mars 2016, klokken 11:43
jeg bruker kun B modus for å bremse ned den første bakken fra huset mitt...kjører utelukkende I D modus og med auto cruise control på.

B modus bremser ikke dersom batteriet er fulladet.
Dessuten er en bakke ned fra huset en glimrende mulighet til å trimme bremsene på bilen. VW anbefaler at man har en full oppbremsing med bremsene for hver kjøretur/dag. Ellers har bremsene lett for å få belegg og/eller ruste.
#4
e-Golf / Sv: Regenerering på e-Golf
tirsdag 15. mars 2016, klokken 11:02
Speed Limit funksjonen i Cruise Control fungerer utmerket.
Regenererer automatisk når farten blir for stor.
#5
e-Golf / Sv: 16A Ladekabel
tirsdag 15. mars 2016, klokken 10:57
Sitat fra: elektrolux på søndag 28. februar 2016, klokken 17:03

Grovt regnet foregår 11 millioner oppladinger fra Schuko hvert år. Det betyr at vi snart nærmer oss 100 millioner brannfrie schuko oppladinger.

Kan det være antydning til hysteri når noen går ut og sier det bare er et tidspørsmål om NÅR huset ditt tar fyr. :o

Selv skulle jeg gjerne byttet til nye vinterdekk hvert år, men sliter heller ut de jeg har. Tilpasser heller farten. Dersom vi med jevne mellomrom gjør som Tutti og kjenner etter varmgang kan er nok risikoen for brann svært liten.

Jeg har selv overbelastet et Shuko uttak med lading av mine e-Golf. Kontakten så ikke pen ut, og jeg er glad den ikke tok fyr.

Nå var det riktig nok fysisk belastning sideveis på kontakten også. Men det er nettop dette som er poenget. Type 2 kontakten tåler mer av både mekanisk og elektrisk belastning.

#6
På jobben har vi fått en del ladeplasser for elbil. Det er Mode 3 Type 2, og de fungerer strålende.

Eneste problemet er at det er for få av dem, og at en del av plassene opptas unødig av fossilbiler, og av ferdigladede elbiler.

Husker at noen hadde laget til en enkel lapp til å legge under vindusviskeren med en vennlig oppfordring til ikke å blokkere ladeplasser unødig. Husker bare ikke hvor den var.

Noen tips? Eventuelt noen tips til en pen og hyggelig ordlyd på en slik lapp?
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Eidfjord - Geilo vinterstid?
søndag 28. februar 2016, klokken 00:55
Det beste ville være om det kom en hurtiglader på Maurset. Håper Grønn Kontakt setter opp en der.

Sitat fra: frodeseverin på lørdag 27. februar 2016, klokken 23:14
Har dere i Grønn Kontakt vurdert å sette opp en hurtiglader på Maurset i Eidfjord?

[...]

Green Race viser at en e-Golf bruker ca. 40% av full rekkevidde fra Eidfjord til Mauset, og ca. 50% av full rekkevidde fra Maurset til Geilo. Denne utregningen er for en tørr sommerdag. Vintersdagen, med fullastet bil, vil det være innenfor komfortgrensen med hurtiglading opp til 80% i Eidfjord og ny lading til 80% på Maurset.

http://jurassictest.ch/GR/?lang=en
#8
e-Golf / Sv: 16A Ladekabel
søndag 28. februar 2016, klokken 00:41
Sitat fra: EV-Institute på tirsdag 15. juli 2014, klokken 12:24

Ulikheten mellom en 16A veggmontert lader og en 16A ladekabel er først og fremst formgivningen av kontrollboksen. [...]

Har du allerede en 16A kurs i garasjen som kan brukes så er det billigere å bruke en ladekabel som enkelt kan plugges rett inn i allerede eksisterende «infrastruktur». Til sammenligning så må en fast installasjon, som veggladere, monteres av godkjent elektriker.

I tillegg så kan 16A-kabelen tas med på tur i bilen hvis det er behov for dette.

Summert så er de viktigste forskjellene den ekstra mobiliteten du har i en ladekabel og prisen du betaler for designet: Ca kr 3.000,- for en 16A ladekabel vs. ca minimum kr 6.500,- for en veggmontert 16A ladestasjon.

Prisen du betaler for å lade elbil med 16 A belastning over en Schuko kontakt, også kjent som vanlig husholdningskontakt, er økt fare for brann.

Selv om kontaktene og støpslene er godkjent for 16 A belastning gjelder ikke dette ved konstant maksimal belastning i mange timer av gangen, og gjerne hver dag i tillegg. Det er dette som er utgangspunktet for nye anbefalinger og normer fra DSB, NELFO og NEK.

Les om dette her: http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil_installatoer.pdf

Jeg ville ikke tatt risken på å lade med 16 A belastning over Schuko kontakt. De som trenger lading med mer enn 10 A bør gå for godkjente fastmonterte installasjoner av Mode 3 ladeutstyr. Den reduserte brannfaren er verdt de ekstra kronene.

Dersom du trenger 16 A lading på jobben bør du ta det opp med din arbeidsgiver, og høre om de kan installere det. Alle nye ladepunkter bør installeres som Mode 3 uttak med Type 2 kontakt, fordi dette reduserer brannfaren betraktelig. Alle elbiler i Norge (untatt Tesla?) leveres med ladekabel til ladeboks med Type 2 kontakt.

Alternativet i din situasjon vil være å stoppe langs veien for en kort lading på en hurtiglader. Det er smart å hurtiglade med varmt batteri, og ved ca. 40-50% batterikapasitet, altså etter at det har blitt belastet en stund. Ta lader batteriet hurtigst.
#9
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på tirsdag 22. desember 2015, klokken 09:56
Hei,

Våre utbyggingsplaner er helt uavhengige av Enova. For oss er det ikke noe nederlag å ikke få Enova- støtte. Vi la søknaden vår på det nivået vi mente var rimelig for å bygge ut strekninger med lavt trafikkgrunnlag. At Fortum er villig til å bygge dette billigere enn oss, gjør at vi heller konsentrerer oss om byer og godt trafikkerte korridorer, hvor vi får vesentlig høyere bruk, og dermed bedre lønnsomhet. For oss er lønnsomhet svært viktig, fordi det gir oss overskudd vi kan bruke til å bygge flere ladere. Om vi legger alle investeringene våre i ladere med lite bruk, blir det desto vanskeligere å finansiere nye ladere.

Mvh Ole Henrik

Har dere i Grønn Kontakt vurdert å sette opp en hurtiglader på Maurset i Eidfjord?
Strekningen fra Eidfjord sentrum til Geilo er lang og bratt, og knapt forserbar en sommerdag med e-Golf en vinterdag. Joda, jeg kjørte der i fjor sommer, men da startet jeg med fulle batterier i Øvre Eidfjord, etter å ha toppladet på 220V strøm over natten. Det rakk helt til Ål, men bare så vidt. :P

En hurtiglader på Maurset kan betjene både trafikk på Rv. 7 til Oslo og til hyttefeltet i Sysendalen.

Green Race viser at en e-Golf bruker ca. 40% av full rekkevidde fra Eidfjord til Mauset, og ca. 50% av full rekkevidde fra Maurset til Geilo. Denne utregningen er for en tørr sommerdag. Vintersdagen, med fullastet bil, vil det være innenfor komfortgrensen med hurtiglading opp til 80% i Eidfjord og ny lading til 80% på Maurset.

http://jurassictest.ch/GR/?lang=en
#10
Sitat fra: phaugneland på mandag 04. januar 2016, klokken 10:41
Takk for mange gode innspill. Ladebrikken fra Elbilforeningen (elbil.no/ladebrikke) er ment som et tilbud til våre medlemmer for å komme enklere i gang med hurtiglading.

Bare synd at Elbilforeningens brikke ikke kan brukes på Fortum sine ladere i Sverige, eller Clever sine ladere i Danmark.
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: POI Danmark Type 2 og CCS EU
mandag 04. januar 2016, klokken 20:23
Fint tips.

Ser at mange av stasjonene er en del av Clever sitt nettverk.
http://services.clever.dk/pcmapr.html
Fint å ha lokasjonene i POI form, slik at man kan legge dem inn i GPSen i bilen.

Så lurer jeg på betalingsløsninger for hurtiglading i Danmark.
Er det slik at man må kjøpe et Clever Go kort for å lade på Clever sine hurtigladere?
Finnes det ordninger for turister?

;)Frode
#12
Ta en kikk på anbefalingene fra EV Forum
http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil_installatoer.pdf, s. 9.

Husk på at disse prisene er ment å dekke investeringer også. Dersom det ikke påløper investeringer er det bare forbruket som skal dekkes.

Det bør gå an å få til en løsning basert på fast årlig pris, som i alternativ 4. For eksempel 2 000,- for tilgang til lading. Da får styret kun arbeidet med å bokføre innbetalingen.
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: 8/14A ladekabel
søndag 03. januar 2016, klokken 07:02
Husk for all del å sjekke alle kontakter og skjøteledninger for varmgang.

Sitat fra http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil_installatoer.pdf, s.4:
Sitat
Det er gjennom tilsyn med elektriske anlegg og tester dokumentert at langvarig høy belastning
over 10A på Schuko-kontakter kan føre til varmgang og brann. Ladestrømmer over 10A, for
lading av elbiler må derfor begrenses i tid. Dersom eksisterende kontakt med 16A vern benyttes
må kontakt sjekkes for varmgang daglig.

INSTALLASJON
Ved etablering av nytt ladepunkt for elbil, Mode 1, skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy.
Kontakten skal forsynes av en egen kurs, kursen skal være beskyttet av et overstrømsvern og
jordfeilbryter av B type. Dersom det benyttes vanlig kontakt (Schuko / NEK 502 kontakt) skal
denne beskyttes med et vern på maks 10A.
Og fra s. 5 om Mode 2 med "kladd", eller ICCB styringsboks:
Sitat
Ved etablering av nytt ladepunkt av Mode 2 type skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy som
forsynes av eget overstrømsvern og egen jordfeilbryter av type B. Dersom det benyttes vanlig
kontakt skal denne beskyttes med et vern på maks 10A.

Jeg har selv en stikkontakt som er grillet som resultat av overbelastning ved lading. Jeg antar at det var en kombinasjon av for høy belastning og strekkbelastning på støpselet som gjorde utslaget hos meg. Heldig for meg at det ikke begynte å brenne. Ser ut til at bilen min oppdaget varmgangen, og slo av ladingen.

Homebrew løsninger for lading er ikke noen god idé. Og det blir lite penger fra forsikringen dersom man har brukt slikt utstyr. Jeg har e-Golf, og den kan ikke lade mer enn 10 A fra Schuko uansett hva jeg ber den om. Den må kobles til uttak med Mode 3, Type 2 for å skru på 16 A lading. Sikkerhetsanordningen (a.k.a. kladden) for Schuko-lading kan brukes til å stille inn ønsket ladefart mellom 6 og 10 A. Ladefart kan også styres fra edutainmentsystemet. Praktisk dersom man er på besøk hos noen som ikke har så stor inntakssikring i huset eller hytta. 10 A er nok for meg hjemme. Så får jeg heller bruke hurtiglading og betale for det hvis jeg har behov for mer.
#14
Slik jeg ser det bør tilgang til lading ordnes slik, i prioritert rekkefølge:

1) Lading med RFID-brikke.
Denne må naturlig nok registreres hos ladeoperatøren. Ladeoperatører som krever en egen brikke levert fra dem, slik for eksempel BKK og Lyse, bør boikottes. Bruker bør ha anledning til å registrere den RFID-brikkenn han selv ønsker. Selv har jeg to brikker, en til hver e-Golf, og disse ligger i hver sin bil til enhver tid. På denne måten er det jo lettere å låne bort bilen også.

2) Lading med RFID-basert debetkort.
De fleste nye norske bankkort har jo RFID likevel, og alle nye hurtigladere har jo berøringsskjerm uansett. Det bør i alle fall være et minstekrav at de har det.

3) Lading med NFC-basert kredittkort. RFID er jo som kjent en form for NFC.
Det gir turister tilgang til lading.
Ikke at jeg ønsker et kredittkort med NFC før kortselskapene klarer å overvbevise meg om at det er trygt nok, eller at de tar det fulle og hele ansvar for alt misbruk. No questions asked.

4) Lading via SMS som en nødløsning.

5) For de hurtigladerne som er samlokalisert med en betjent bensinstasjon, butikk eller restaurant kan man jo vurdere en betalingsterminal i butikklokalet som en siste utvei.
Det bør forresten bli flere slike, der personalet i det minste får grunnleggende opplæring i bruken av ladestasjonen, og hvordan man fikser de vanligste feilsituasjonene. Og at det er tigjengelig kundetoalett, noe som i alle fall er mangelvare på KIWI.

Problemet med 1) er at man må ha egne avtaler med alle relevante selskap. Det er prisen man må betale for konkurranse.
Problemet med 2) er at det krever sertifisering av programvaren fra Nets eller tilsvarende kortselskap. Det er jo fordyrende. Det påløper sikkert et gebyr for kortbruk fra kortselskapet også. Det er prisen man må betale for betaling med kort.
Problemet med 3) er at det krever sertifisering av programvaren fra Visa/MasterCard/Diners eller andre som håndterer dette. Dessuten påløper det gebyr for ladeoperattøren for bruken av kortet, samt at ladeoperatøren nok ikke får pengene sine de tre første månedene etter at ladingen er gjennomført. Det er prisen for betaling med kredittkort.
På den andre siden vil jo evetruelle reiseforsikringer i kredittkortet tre i kraft, og det er jo fint for oss bilister.

Løsninger som baserer seg på App på mobiltelefon bør boikottes. Disse appene har en tendens til å kreve tilgang til utrolige mengder informasjon som er lagret på telefonen din. Alt fra Facebook-konto til GPS-basert plassering i øyeblikket.
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ny eGolf - Jippi?? vel.......
lørdag 02. januar 2016, klokken 01:49
Sitat fra: jamyrb på fredag 01. januar 2016, klokken 00:11
Jeg har hatt samme problemet ved bruk av Elbilforeningen sin ladebrikke på Kiwi-lader (e-Golf). Når jeg skifter til original Fortum-brikke fungerer laderen helt fint.
Uheldigvis er det fortsatt et faktum at ulike ladere gir ulik suksess ved lading. Jeg har hatt en del trøbbel med ulike ladere. Ofte går det bra på andre eller tredje forsøk. Vanskelig å tro at det skal ha noe å si hvilken RFID-brikke som benyttes. Tror mer på tilfeldigheter her. Men det er selvfølgelig mulig at Fortum har ulike deler av programvaren i ladestasjonene for å behandle RFID fra Fortum og Elbilforeningen. Det er i så fall ikke smart av dem.

Noen ganger ser det ut til at Fortum laderene henger seg opp. Jeg har blitt fortalt fra Fortum at det gjerne er slik at forrige ladesesjon ikke er blitt ordentlig avsluttet. Fortm sine DTE ladere, de som er satt opp på KIWI og en del andre steder (jeg har sett dem på McDonald's), legger opp til at bruker skal bekrefte at ladesesjonen er avsluttet etter at bilen er koblet fra. Dette er jo litt lite intuitivt, og det ser ut til at dette ofte blir glemt av brukerne. I noen tilfeller fører kanskje dette til at laderen henger seg opp. Det er selvfølgelig andre ting som kan bryte normalsyklusen i hurtigladingen, hva vet jeg. Jeg har i alle fall flere ganger kommet til disse laderne og fått levert lading ved 1 Volt og 0 Ampere. Og telleverket viser antall minutter siden forrige ladesesjon ble startet. Løsningen her er å restarte ladestasjonen med nødstopp-knappen, dvs. trykke denne inn, og viri den mot høyre en liten stund etter.
Det er viktig å vente til laderen har startet helt opp igjen, og til den har etablert kontakten med Fortum sine kontrollsystemer.
Disse laderene har et LCD display med informasjon, og helt oppe til høyre er det to ikoner som indikerer om de har kontakt med Fortum sine systemer. Disse ikonene får et forbudsskilt over seg hvis kontakten er brutt. Vent på begge ikonene.

Heldigvis ser det ut til at Fortum har begynt å installere hurtigstasjoner levert av ABB. Jeg har bedre erfaring med disse. De ser ut til at programvaren inni disse laderne er mer gjennomtenkt. Den fysiske utformingen av laderne er også mer passende for vårt norske klima. Det er jo trist at stasjonene fra ABB ikke har sanntidsvisning av levert voltstryrke og strøm. Opplysninger om Levert Volt og Ampere tjener til å utdanne brukerne av stasjonen om at det ikke er smart å betale for hurtiglading etter at bilen girer ned ladingen. På min e-Golf skjer dette ved ca. 75% batterikapasitet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA