Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - spaceman

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading underveis uten hurtiglading
søndag 30. juli 2017, klokken 00:04
Du kan ikke koble de til en hurtiglader, men de fleste hurtigladestasjoner har også uttak for vanlig AC ( som regel 22kW ). Og der kan jo alle elbiler lade fra, da får du den hastigheten som laderen i bilen gir.
#2
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
torsdag 11. mai 2017, klokken 09:18
Etter å ha lest denne tråden så har jeg ett spm angående 3fas lading. Biler som kan lade med 3fas, trekker de egentlig 230v på 3 faser (L1+N, L2+N, L3+N)? Eller er det 400v L1+L2+L3?
Hvis det er det siste som er riktig må vel den nye e-golfen være den eneste
el-bilen som kan lade med 230v med fler en en fase.
#3
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
onsdag 03. mai 2017, klokken 20:14
Den trekker bare strøm fra 2 faser hvis du har IT-nett. Hvis du har TN-nett skal den kun rekke fra en fase pluss null-leder. F.eks L1 + N.
#4
Sitat fra: stephenli på mandag 01. mai 2017, klokken 21:49
På den gamle var valgmulighetene mellom 5, 8, og 10A med ladekladden. Deretter var det 16A med den medfølgende type 2 kabelen. Ladekladden på den nye har sikkert de samme valgmulighetene mens type 2 kabelen blir tjukkere og kan ta opp til 32A en fase.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Jeg snakker om valgmuligheten i bilen og i appen (ikke ladekladden).
Der var det 5, 10, 13 og 16A på den gamle. Kladdens valg er 6, 8 og 10A.
#5
På den gamle kan man velge mellom 5, 10, 13, 16A. Regner med den nye har det samme, men finnes det flere valg mellom 16 og 32A?
#6
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 04. mars 2017, klokken 21:32
Sitat fra: Hansi på lørdag 04. mars 2017, klokken 21:24
Forhåpentligvis vil det komme både 50kW og 150kW ladere på samme lokasjon og 50kW-laderne bli rimeligere. Ingen grunn til at eldre elbiler benytter seg av 150kW-laderne i så fall da de ikke klarer å få max effekt over litt tid ut av 50kW-laderne engang.
Ikke glem at en stor andel folk er idioter....
Dessuten så kommer ikke elbiler som kun takler 50kw lading til å bruke noe særlig mer tid enn de som kan lades med 150kw. Takler bilen din 150kw er det fordi den har en stor batteripakke. Er vel de bilen med 24-30 kwh batteripakker som er begrenset til 50kw. Kan du lade med 150kw så er nok batteripakken 3 ganger større også.
#7
e-Golf / Sv: Slå av Alarm og bevegelsessensor?
lørdag 11. mars 2017, klokken 19:51
Ja det kan du. Det sitter en knapp du kan trykke på nederst på stolpen mellom dørene på førersiden. Trykk på den slik at den lyser før du går ut av bilen, da kan du låse den mens pjokken sitter igjen i bilen uten og være redd for at alarmen går:)
#8
Hvis du skal kjøpe R-Amps sin så kjøp heller den her: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/spark-sense16-1-ladekabel-6-10-16a-schuko-til?tm=ladekabler/mode-2-til-type-2

Denne kan du justere i trinn på 1A helt fra 6A til 16A.

Det er jo fortsatt schuco, men er nok en av de sikreste i den kategorien.

"RAY kommer kommer med schuko støpsel med innebygget LED lys som indikerer strømtilførsel og temperatursensor for å eliminere farlig varmgang."
#9
Sitat fra: Øystein16 på lørdag 07. januar 2017, klokken 16:20
Sitat fra: Taffelman på lørdag 07. januar 2017, klokken 15:37
Kan ladeeffekten justeres ned til 5-6 A på GTE?

Med 16A kurs kan BMW'n kan lades på "redusert" (9A) og GTE'n på f.eks 5-6A

Ja (i alle fall Golf, men reknar med det er likt på Passat), i bilen kan det regulerast frå 5A, 10A, 13A og maks (inntil 16A). Det kan og setjast faste tider for lading/oppvarming - inntil 3 forskjellige tider per dag. 

(Hurtigare lading kan kun skje med bensinmotor - trur det er maks 22 kWh.)

I tillegg kan du mellom 6-8-10a på kladden som følger med bilen.
#10
Sitat fra: Chivas på fredag 06. januar 2017, klokken 14:51
Jeg kan jo nevne at grunnen til at jeg ønsker å bruke 32A stikket, er at jeg ønsker å lade på 32A og ikke 10A Schuko originalkabel :)
Evt. står det noen 16A Schukostikk på veggen også, hvor man kanskje kan få tak i og bruke en 16A ladekabel?

Evi har jo også denne: http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a-16a-evi-ladekabel-med-mennekes-type-2

Bruker denne selv, men sjelden jeg lader på 16A med denne da det egentlig ikke er å anbefale så store strømstrekk med schuko.
#11
BMW i3 / Sv: Hjelp til lading
søndag 01. januar 2017, klokken 23:58
Sitat fra: Razor på fredag 30. desember 2016, klokken 22:30
I følge min elektriker vil en lokal jordfeil gi 230v mellom leder og jord. Desverre stopper min kunnskap der.
Litt merkelig at jeg får samme resultat på tilfeldig besøk....
Hvis du måler på en plass du besøker må du vite om det er IT eller TN. I ett TN anlegg vil det være 230v mellom leder og jord.
#13
Takk for svar. Skjønner da at jeg må ta kontakt med Hafslund for å finne ut av det. Holder det med 3x50A hovedsikring for å få en 3x32A til garasjen? Eller må man helt opp i 3x63A? Greit å få lagt ut alle 3 fasene da jeg ser at det har begynt å komme ladebokser med transformator som gjør om til 400v 3fas TN.
#14
Har ønske om en 32A kurs for elbil lading, men med dagens hovedsikringer på 3x35A så er det ingen mulighet for det. Går det ann å lese ut fra vedlagt bilde om det er mulig å få satt inn større hovedsikringen uten å gjøre noe med inntakskabelen?
#15
BMW i3 / Lade nye I3 med 32 A en fase?
søndag 11. desember 2016, klokken 23:25
Er det mulig å lade den nye I3en med 32A enfas?
Eller er det bare den gamle I3en som kan det?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA