Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - spaceman

#1
AC fleksilading / Sv: Finnes det ladekabel for 2fas (2x16)
onsdag 01. januar 2025, klokken 18:29
Sitat fra: RJK på tirsdag 31. desember 2024, klokken 12:17Disse har ihvertfall tidligere laget kabler på bestilling, men jeg er usikker på om de får laget det med en 4-leders kabel, eller om de må bruke 5-leders, og bare la være å bruke den siste lederen.

Uansett, koster jo ikke noe å høre, og de kan og gi deg klart svar på om dette vil virke i det hele tatt, slik som flere her har antydet og fortalt at det IKKE vil gjøre. Er jo det med delta-ladingen som gir 2,5 fase på IT/TT-nett, som krever at alle lederne er koblet til for at det skal bli rett.

https://www.elbilhjelpen.no

Har fått svar fra elbilhjelpen.no og de mener det går fint å lage en slik kabel, men de har ikke leverandør som levere den typen så de får ikke laget en slik. Dette var svaret:

« Mener at VW selv leverte en slik kabel i sin tid. Den ville fungert også for 2 fase lading av Tesla. Ville også fungert på IT nett da en ladestasjon tilkoblet IT uansett legger ene fasen som Neutral og skipper 3. fase.

Å lage en slik kabel er problematisk da vi har ingen leverandører som tilbyr 4G2,5+1G0,75mm2

Beste er nok huggeren.»

Kan det stemme at VW leverte en sånn kabel i sin tid?
#2
AC fleksilading / Sv: Finnes det ladekabel for 2fas (2x16)
tirsdag 31. desember 2024, klokken 11:51
Ja tanken var å ha en ladekabel som kunne brukte 2 faser på TN-nett. Ville spart vekt og tykkelse på kabelen og fått samme effekt for min del. Har også lest et innlegg her inne om en som hadde I3 og ikke fikk justert hastighet verken på boks eller bil, en slik kabel ville gitt han flere muligheter. Hvis kabelen ikke finnes, er det da et sted jeg kan få noen til å lage en slik kabel som er godkjent for bruk? Har også en Tesla så hadde vært interresant og sett om den ville godta og lade på 2 faser på TN-nett.
#3
AC fleksilading / Finnes det ladekabel for 2fas (2x16)
mandag 30. desember 2024, klokken 12:49
2.gen e-golf (mulig andre også) kan lade på 2x16 ampere. Derfor hadde det vært ideelt for meg og hatt en ladekabel som støttet akkurat dette. Vet at man kan bruke 3x16 men da har en ledning ekstra i kabelen som er unødvendig for meg.  Finner ikke noen steder at en slik kabel selges. Noen som vet om den er og få kjøpt eller laget?  Vil en bil som Tesla godta å lade på en slik kabel og bruke 2 faser?
#4
Takk for svar. Skjønner nå at denne pluggen ikke egner seg i schuko format da den ikke kan vendes.
Regner med at jordingsspyd blir den letteste løsningen.
#5
Ser at de i USA bruker en plugg de kan sette inn i den ene kontakten på aggregatet for å få «jord» slik at du f.eks kan få ladet elbilen fra et aggregat hvis man skulle trenge det en gang. Spørsmålet mitt er om det finnes et sted som selger en slik plugg vi kan bruke for aggregat her i Norge også? Her er en link til en side som selger en slik plugg jeg snakker om.

https://www.microair.net/products/generator-bonding-plug?variant=12272654155860

Hvis det ikke selges, er det mulig å lage en selv?
#6
Har prøvd med en leaf og en Tesla modell 3. Begge utløser jordfeilen ved høy last. Får ikke justert ned i leafen men den ble ikke trigget når jeg justerte Tesla ned til 22A
#7
Har en vegg boks som er stilt inn til å gi 1x30A.  I det siste får jeg jordfeil  når jeg setter på lading. Elektriker har vært der og sagt det ikke er noen jordfeil hos meg men kan være i nabolaget og at jeg bare kan lade. Irriterende at det piper i sikringsskapet hver gang jeg setter på lading og at jeg må inn å avstille lyden.  Fant ut idag at så lenge jeg justerer ned til 22A så går det greit, alt over gir jordfeil. Trodde en jordfeil var der uansett belastning?🤔 Hvorfor får jeg jordfeil først når jeg passerer 23A lading??
#8
Hvorfor stille seg på ladeplass når man ikke skal lade? Er vel masse ledig andre steder der også?  Er jo ikke noe bedre at en elbil står der og ikke lader enn at en bensin-bil står der og ikke lader
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading underveis uten hurtiglading
søndag 30. juli 2017, klokken 00:04
Du kan ikke koble de til en hurtiglader, men de fleste hurtigladestasjoner har også uttak for vanlig AC ( som regel 22kW ). Og der kan jo alle elbiler lade fra, da får du den hastigheten som laderen i bilen gir.
#10
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
torsdag 11. mai 2017, klokken 09:18
Etter å ha lest denne tråden så har jeg ett spm angående 3fas lading. Biler som kan lade med 3fas, trekker de egentlig 230v på 3 faser (L1+N, L2+N, L3+N)? Eller er det 400v L1+L2+L3?
Hvis det er det siste som er riktig må vel den nye e-golfen være den eneste
el-bilen som kan lade med 230v med fler en en fase.
#11
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
onsdag 03. mai 2017, klokken 20:14
Den trekker bare strøm fra 2 faser hvis du har IT-nett. Hvis du har TN-nett skal den kun rekke fra en fase pluss null-leder. F.eks L1 + N.
#12
Sitat fra: stephenli på mandag 01. mai 2017, klokken 21:49
På den gamle var valgmulighetene mellom 5, 8, og 10A med ladekladden. Deretter var det 16A med den medfølgende type 2 kabelen. Ladekladden på den nye har sikkert de samme valgmulighetene mens type 2 kabelen blir tjukkere og kan ta opp til 32A en fase.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Jeg snakker om valgmuligheten i bilen og i appen (ikke ladekladden).
Der var det 5, 10, 13 og 16A på den gamle. Kladdens valg er 6, 8 og 10A.
#13
På den gamle kan man velge mellom 5, 10, 13, 16A. Regner med den nye har det samme, men finnes det flere valg mellom 16 og 32A?
#14
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 04. mars 2017, klokken 21:32
Sitat fra: Hansi på lørdag 04. mars 2017, klokken 21:24
Forhåpentligvis vil det komme både 50kW og 150kW ladere på samme lokasjon og 50kW-laderne bli rimeligere. Ingen grunn til at eldre elbiler benytter seg av 150kW-laderne i så fall da de ikke klarer å få max effekt over litt tid ut av 50kW-laderne engang.
Ikke glem at en stor andel folk er idioter....
Dessuten så kommer ikke elbiler som kun takler 50kw lading til å bruke noe særlig mer tid enn de som kan lades med 150kw. Takler bilen din 150kw er det fordi den har en stor batteripakke. Er vel de bilen med 24-30 kwh batteripakker som er begrenset til 50kw. Kan du lade med 150kw så er nok batteripakken 3 ganger større også.
#15
e-Golf / Sv: Slå av Alarm og bevegelsessensor?
lørdag 11. mars 2017, klokken 19:51
Ja det kan du. Det sitter en knapp du kan trykke på nederst på stolpen mellom dørene på førersiden. Trykk på den slik at den lyser før du går ut av bilen, da kan du låse den mens pjokken sitter igjen i bilen uten og være redd for at alarmen går:)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA