Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jabj

#1
Zoe / Sv: Varmepumpen fungerer ikke
tirsdag 12. januar 2016, klokken 18:32
Etter 10000km fikk jeg også min første feil ved at varmen forsvant i kupeen. Ringte Motorforum Kristiansand og fikk time på direkten (bra service). Det viste seg at varmepumpa (eller kompressoren som er en mer riktig betegnelse) ikke startet i det hele tatt slik at kun overskuddsvarme fra motoren kom inn i kupeen. Feilen var kjent og skyldes dårlig konfigurert software i bilens hjerne. Hjelper ikke å oppgradere R-Link, som ikke har så mye med varmekompressor å gjøre, men ved å legge inn ny konfigurasjon på eksisterende software via OBD plugg. Etter litt frem og tilbake med reset av 400V sikring under dørmatta på passasjersete så kom kompressoren i gang igjen. Var vist veldig sjelden at det forekom gasslekasje, min R240 hadde hvert fall 3 bar trykk som var helt OK.
#2
Zoe / Sv: Noen erfaringer/spørsmål rundt min Zoe
mandag 23. november 2015, klokken 15:32
Kjøpte bil i juni (R240) kjørt 8000 km. Aldri brukt forvarming siden jeg parkerer og lader i fellesgarasje med 10-12 varmegrader om vinteren. Kjørte Grimstad-Vegårshei t/r 2 ganger i forrige uke (115 km t/r). Første dag pøsende regnvær 5 plussgrader om morgenen, 8 grader opphold på returen (40 km i 90km/t, resten i 60-70 km/t). 25% restkapasitet da jeg parkerte bilen hjemme. Dag 2 var det -4 grader og sol om morgenen, 0 grader og opphold på returen. Også denne dagen hadde jeg 25% restkapasitet etter hjemkomst. Konklusjonen er at regnvær og litt kulde teller likt ang. strømforbruk. Forøvrig 16" vinterhjul (Conti6) og 17" sommerhjul (Mich. EV)

Kjører også en del Grimstad-Kristiansand (92 km t/r) og med 3-4 minusgrader og 104 km/t i snitt (kjører alltid med fartsbegrensning, ikke cruise, og aldri eco, pluss at jeg aldri bruker auto på varmeapparat, kun manuell 22 grader og trinn 2 som gjør at tempen er OK). Ved hjemkomst 15% restkapasitet.

Kjempefornøyd med bilen, men skulle en ting vært anderledes håper jeg det er noe i ryktene om softwareoppdatering for å få 43kw lading på R240, for fytti katta og kjedelig det er å vente på semi-hurtig AC lading ved alle Fortum stasjonene jeg har vært innom (30-40 ganger så langt...)
http://pushevs.com/2015/09/21/renault-zoe-r240-43-kw-ac-charging-soon/
#3
Zoe / Sv: Problemer med ladestasjon nok en gang
torsdag 05. november 2015, klokken 15:08
Testet Fortum laderen ved Moss ladetorg i forrige uke (etter en langtur Grimstad- Strømstad t/r), og den ville ikke lade min Zoe på noen av de 4 stk. 22kW AC laderne der. Fikk bare ongoing checks, connection problem. Fikk derimot ladet på en av de 7kW laderne som er montert ved siden av (Har forøvrig byttet den berømmelige ladedelen i min bil). Noen andre som har opplevd det samme? 

I Strømstad virker heller ikke type2 230V/16A laderen til Fortum nede ved havna, kun schuko utgangen. Heldigvis masse AC ladere i det nye kjøpesenteret lengre oppe i Oslovegen...
#4
Zoe / Sv: Ladefeil på ny Zoe. Leverer ikke ut nye ankomne biler
fredag 23. oktober 2015, klokken 16:05
Fikk samme problemet sjølv etter å ha kjørt rundt 5000 km og brukt Fortum ladere ca. 20-30 ganger. Plutselig fikk jeg ikke ladet, kun "connection problem" mens det lyste rødt. Hadde time hos MotorForum i Kristiansand 2 dager etterpå for å bytte delen, problemet var at jeg var i Moss. Havnet hos Autoservice i Moss som skaffet meg gratis leiebil (Renault dekker også drivstoff). 5 uker seinere var delen byttet og har virket glimrende siden.

Her er bilde av delen som er byttet:
#5
Zoe / Sv: Utsatt Zaptec - levering
onsdag 07. oktober 2015, klokken 17:35
Fikk svar fra min forhandler Motorforum Kristiansand, at levering blir januar/februar neste år. Dette har jeg hørt bekreftet fra folk som har kjøpt bil hos JM Auto i Arendal også. For dere som trenger hyttelading vil nok de fleste Renault forhandlerene være behjelpelig med gratis utlån av den gule bøtta inntil Zaptec kabelen er på plass.
#6
Zoe / Sv: Zoe dekktrykk sensor
lørdag 19. september 2015, klokken 15:24
Jeg fikk beskjed fra min forhandler, Motorforum Kristiansand, at bilen måtte omprogrammeres etter dekkbytte, men dette samt dekkbytte gjorde de gratis for kundene.
#7
Zoe / Sv: Ladefeil på ny Zoe. Leverer ikke ut nye ankomne biler
torsdag 27. august 2015, klokken 18:00
SitatEg vart akkurat ringt opp av forhandlar og har no avtale om å levere bilen inn på verkstad om ein månads tid. Han meinte dei måtte ha bilen inne to dagar sidan dei enda ikkje visste nøyaktig kor lang tid det vil ta å bytte delen.

MotorForum Kristiansand byttet ut den aktuelle delen på de første bilene her om dagen, de brukte 6,5 time pr. bil...

Jeg fikk time 1 sept. og får igjen bilen samme dagen!
#8
Zoe / Sv: Valgets kval.. R210 vs. R240 (Tilbud)
onsdag 26. august 2015, klokken 23:29
Ville valgt R240 siden den har 1-1,5 mil lengre rekkevidde enn Q210, som betyr at du kan kjøre Bø-Porsgrunn t/r på en lading kanskje selv om vinteren.
I tillegg må det være greit å bli kvitt en gammel bil i innbytte uten å tenke på bruktbilgaranti til ny eier. Midtarmlene koster 2500.- ekstra og monteres av Renault forhandleren lokalt.

Kjører du derimot turer til Oslo flere ganger i mnd. ville jeg valgt Q210...

Det er blitt nevnt 43kW lader i Bø, hvor er den plassert?
#9
Zoe / Sv: Ladefeil på ny Zoe. Leverer ikke ut nye ankomne biler
tirsdag 25. august 2015, klokken 15:46
SitatEr det nokon som veit eksakt kva del som skal skiftast og på kva motorar?

Ringte til RBI Norge AS (importør av Renault) som forklarte meg at alle R240 modeller hadde en potensiell feil som kunne oppstå på kretskort i likeretteren, hvis en ladet bilen med 43/22kW AC lading. Dette gjaldt ikke for 3.6/11kW hjemmeladere. Det hadde vist seg at tidligere software oppgradering som ble utført nå i sommer ikke var godt nok tiltak for å hindre feil, og dermed vil alle R240 eiere få ett brev ila. de neste dagene med beskjed om å ta kontakt med forhandler for bytte av del.

Siden vi alle har Renault veihjelp inkludert er jeg derimot klar for Grimstad-Fredrikstad t/r denne uka med stopp på Lasses og ladetorget i Moss for litt 22kW lading (testet tidligere uten problemer) :)
#10
Zoe / Sv: 5 års gratis lading på Fortum
søndag 23. august 2015, klokken 20:53
Ikke noe problem å kjøre Kristiansand-Oslo gratis med Fortum lading.
første stopp Kiwi Nedenes, deretter Lasses ved Stathelle, og til slutt Kiwi Holmestrand.
#11
Zoe / Sv: Zoe på veg framover
mandag 17. august 2015, klokken 13:41
SitatDa utbedringen av feilen er estimert til ca 12 arbeidstimer pr. bil (ref. meldingen som forhandleren hadde fått),
høres det jo nesten ut som om de må bytte ut hele laderen eller noe annet tilsvarende omfattende.

Jeg fikk utbedret den kjente ladefeilen på nye R240 i slutten av juni og det tok 2 timer å fikse feilen (kun omprogrammering, ikke bytte av deler). Har ikke hørt om at jeg må inn igjen for å evt. bytte en komponent.

SitatDet blir interessant og se om bilen etter denne endringen faktisk er i nærheten av den kjørelengden den
skulle hatt og om den er mere villig til å lade andre steder enn bare på hjemmelader og fortum sine hurtigladere.

Har aldri hatt ladeproblemer med min R240 hverken før eller etter omprogrammering, men skal du lade på IT-nett Schuko 16A må du uansett vente til Zaptec kabelen er klar for utlevering. Inntil da får en klare seg med hjemmelading og Fortum/Grønn kontakt semihurtig AC, de vriker stort sett hele tiden.

Når det gjelder kjørelengde så er min erfaring etter 4000 kjørte km med R240 at alt mellom 130 og 160 km rekkevidde (17" hjul) på en lading om sommeren er ingen problem, eks. kjørte jeg i helgen fra Lasse's (Stathelle) til Bø i Telemark t/r på en lading (startet med 98% og kom tilbake med 8%). Totalt 148 km i delvis kupert terreng og full bil.
#12
Zoe / Sv: Zoe vinner av Swiss Energy Grand Prix foran Tesla
tirsdag 11. august 2015, klokken 14:25
Her virket det som målet var flest runder på 12 timer, mao. kjøre så fort som mulig samtidig som en må lade smart (basert på ladeeffekten en får tildelt). Renault skal også fortsatt selge Q210 (motor levert av Continental), noe jeg også fikk bekreftet av MotorForum i Kristiansand, sjekk også http://europe.autonews.com/article/20150624/ANE/150629995/renault-says-new-motor-will-cut-ev-losses hvor de sier det samme. For personer som bruker elbil med mye pendling virker faktisk Q210 som ett bedre valg en R240, mens vi som stort sett bruker elbil i nærområdet med dagsturer opp mot max 15-16 mil er nok R240 ett bedre kjøp.
#13
Zoe / Zoe vinner av Swiss Energy Grand Prix foran Tesla
mandag 10. august 2015, klokken 15:58
Renault Zoe Q210 tok dobbeltseier foran Tesla P85 i 12 timers elbil race på lukket bane i Sveits. Sjekk
http://www.swiss-energy-grand-prix.ch/de/rangliste2015.php

Ser ut som det som gjorde utslaget var 26-30kW tilgjengelig ladeeffekt for Zoe, mens Tesla P85 kun fikk 22kW da det ikke var tillatt med superchargere der. Sjekk også:

#14
Zoe / Sv: Synlige forskjeller på R210 og R240 Zoe?
torsdag 06. august 2015, klokken 09:53
Synlig forskjell mellom Q210 og R240, åpne panseret (som ikke er lett når bilen står til lading... ;) )
R240 http://i19.servimg.com/u/f19/19/21/17/11/img_0912.jpg
Q210 http://yorkshiretimes.co.uk/media/5216/zoe-under-the-bonnet.jpg
#15
Zoe / Sv: Hamar-Grimstad-Hamar
fredag 31. juli 2015, klokken 10:41
Har kjørt Grimstad-Oslo et par ganger med min Zoe R240 og som Emil sier trenger du kun å lade to ganger på vei til Grimstad. Du kan lade enten ved Holmestrand, Flykafeen eller Sandefjord på vei til Lasses. Jeg ladet til 96% ved Lasses på siste tur, og med full bil (4 voksne og svenskehandel i bagasjerommet) hadde jeg fremdeles 20-30km gjenstående rekkevidde ved ankomst Grimstad (fulgte fartsgrensen hele veien). Problemet er at du må lade i Grimstad før du snur hjem igjen, og uten bøtta eller Zaptec laderen tilgjengelig ville jeg da ladet på Kiwi Nedenes både på vei ned og tilbake igjen.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA