Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - leafnor

#1
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
onsdag 01. november 2017, klokken 21:09
Sitat fra: adam.berg.1337 på onsdag 01. november 2017, klokken 20:56
Sitat fra: leafnor på onsdag 01. november 2017, klokken 20:43
Er nok Gen 1. Har den lyst interiør og elektrisk parkeringsbrems og ingen heat og AC knapp (Kun AC på høyre side på panel), da må det være Gen 1.
Stemmer at den har lyst interiør og elektronisk parkbrems.

Men har AC midt i konsollen...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, til høyre for AUTO knappen som sitter midt på.
#2
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
onsdag 01. november 2017, klokken 20:43
Er nok Gen 1. Har den lyst interiør og elektrisk parkeringsbrems og ingen heat og AC knapp (Kun AC på høyre side på panel), da må det være Gen 1.
#3
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
onsdag 01. november 2017, klokken 07:11
Sitat fra: adam.berg.1337 på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 23:35
Hvordan anser man dette mot andre biler med tilsvarende kjørelengde og statistikk?

Ville du kjøpt en bil med disse tallene eller er dette egentlig som forventet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ut av VIN-nummer, virker å være en 1 gen Leaf, 5 måneder nyere enn min 2012. Verdiene er i området der en må forvente en slik ligger. Slik sett ikke noe som skulle tilsi å ikke kjøpe når en først har tenkt seg en LEAF.
#4
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
søndag 29. oktober 2017, klokken 19:21
Sitat fra: tomrh på søndag 29. oktober 2017, klokken 14:49
Hvor kjøper man denne oljen?
Jeg handlet på Torshov, Lade Arena.
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf aero mods
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 18:13
Sølv bil, sort gaffa på "grillen", og sitter på året rundt. Er knapt bort i lakken med gaffa'n.
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Batterikjøling
søndag 22. oktober 2017, klokken 18:52
Sitat fra: oprytz på lørdag 21. oktober 2017, klokken 13:28
Jeg lurer også litt på dette. Er det noen som har konkrete erfaringer f.eks. fra 30 kWh Leaf'en med hvor mange hurtigladiger man kan ha på rad før det blir et problem?
Hei.
Jeg har kjørt langt og logget temp på min 24 kWt Leaf.
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22652.msg494247.html#msg494247
Når batteriet når rundt 25 grader over omgivelsene, blir det ikke varmere av kjøringen. Men det fortsetter å øke med hurtigladingen.
Etter 8 hurtigladinger nådde batteriet "maks", dvs en sensor av de 4 i 2012 leafen målte over 52 grader og ladehastighet ble begrenset.
Har kjørt Trondheim, Oslo retur med 24 kWt Leaf på vinter. Mener batteri aldri nådde 40 grader.
Startet da fra oppvarmet garasje både i Trondheim og Oslo for å ha grei temp for hurtiglading (16 grader på batteri)
Det med temperaturstigning i en 30kWt er kommentert her:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29724.msg505756.html#msg505756
Av mine "studier", og det er flere enn en ;), så stiger batteriets temperatur med 0,6 grad/minutt så lenge det hurtiglades på 45 kW effekt. En 30kWt Leaf lader på den effekt langt lengre enn 24kWt leaf, og det  blir fort 50 grader i batteriet.
En varm sommerdag vil det for en 30 kWt Leaf være mulig å nå rødt etter to ladinger à 20 min, i allefall rødt etter den tredje.

Den nye Leaf med 40 kWt batteri vil sikkert kunne lade i 45 minutter på 45 kW. Det er nok samme med den, 0,6 grad/min, så der blir det en økning på 27 grader på første lange lading. Har du 23 grader i batteriet, som er mulig på sommerkjøring, så når en snart rødt på første lading.
Kan da kjøre i 25 mil kanskje, som tar 3,5 time. Over 40 grader synker temp på min på sommerkjøring 1 grad per 25 km. 40kWt Leaf skulle da kanskje falle ca 10 grader.
De 10 grader "får man igjen" på hurtiglading to etter 17 minutters ladetid.

På vinter, dvs temperatur ute under frysepunktet, tipper jeg det ikke går å få overopphetet 40kWt Leaf.

#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Spørsmål om ny Nissan Leaf S
søndag 22. oktober 2017, klokken 09:31
Kan være du i denne manuelaen, på side 4-15, finner hvordan timer til varme settes. (Forstår det som det er med knappene nede til venstre for rattet og i speedometerdisplay en ser hva man "gjør".
https://carmanuals2.com/get/nissan-leaf-2015-owner-s-manual-16771
#8
DRIFTSBATTERI / Sv: Hur mäts 80%
lørdag 21. oktober 2017, klokken 11:51
@sylwester. Etter en del "forsking og erfaringsevaluering bruker jeg 75 for GIDS for å være konservativ. Har og funnet at 80 for min bil er vell optimistisk.
Etter bl.a denne https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27518.msg470613.html#msg470613
er nok det leafspy bruker kanskje det mest riktige, 0,0775.


#9
DRIFTSBATTERI / Sv: Hur mäts 80%
torsdag 19. oktober 2017, klokken 23:18
Du har nok nært en lik kapasitet som på min 2012, som også har mistet en bar.
Da har du omlag 225 GIDS fulladet. Det er omlag 17 kWt.
Når du lader er det omlag 90% virkningsgrad.
Like før LBW, low Battery Warning er det 50 Gids, og det er 3,75 kWt på batteriet.
Dvs du skulle da fylle på 13,25 kWt. Med 90% virkningsgrad blir det fra strømnettet 15 kWt brutto.
Med en bar borte har du en 84% eller lavere State Of Health. 84% av et nytt batteri som lader til 284 GIDS (GIDS 75Wh), er det 21,3 kWt i batteriet nytt. 84% av det er 17,9 kWt.

Så hur som helst en regner. blir det mellom 17-18 kWt du har på batteriet.
#10
Dekk / Felger / Sv: Valg vinterdekk
torsdag 19. oktober 2017, klokken 17:19
Sitat fra: tomrh på torsdag 19. oktober 2017, klokken 12:21
Leafnor kjører med 205/60R16 og sier det er helt fantastisk. De er 3,2% over, skulle vel ikke være store forskjellen med 4,4%.

En annen fordel med større rulleomkrets er at aksellerasjonen blir litt svakere, noe som er fordel på vinteren.

Vurderer selv 195/65R16 btw.
Angrer ikke. Kjøpte 60 profil på de nye sommerdekkene også.
Vil tro 195/65 som vinterdekk vil være en fordel på slaps. Vil være fordel på slaps/snø, mindre å pløye gjennom og følgelig litt lavere strømforbruk.
Men er usikker på om du finner noen på rullemostand B eller bedre på den dimensjonen.
Hakka R2 205/60 jeg valgte har rullemotstand B, og var til og med billigere enn 55-profil. Brukte likt med strøm eller bedre enn de gamle jeg hadde.
#11
DRIFTSBATTERI / Sv: Leaf 2012 med 12 barer igjen, Leafspy data
søndag 15. oktober 2017, klokken 19:00
Sitat fra: Smiling when sailing på søndag 15. oktober 2017, klokken 18:25
Våres har ca 90 % SoH og litt mindre SoX og er fra 3.2012. Den har nå kjørt 131050 km. men den lader heller ikke mer enn 245 Gids ved fulllading og litt mer enn 19 kWh. Men etter noen hurtigladinger blir verdiene litt bedre for å så falle tilbake.
Tromsø? Du har hatt den på kjøla, ikke rart den da fortsatt er "fresh"!
#12
DRIFTSBATTERI / Sv: Leaf 2012 med 12 barer igjen, Leafspy data
søndag 15. oktober 2017, klokken 15:16
Sjekket  min i dag tidlig etter 100% lading.
Den hadde 227 GIDS, og SOC 94,7%.
SOH 82, Ahr 53,98.

Mulig at 80% ladinger gjør beregningene litt annerledes enn når en fullader.
At din 79,9% = 80% er blitt en 80/90 lading= 88,8% lading.

#13
DRIFTSBATTERI / Sv: Leaf 2012 med 12 barer igjen, Leafspy data
søndag 15. oktober 2017, klokken 11:42
Neppe mange.

Ser du har like mange ladninger som i min 2012, men langt kortere kjørelengde.
Snitt per lading er 16,6 km.
Du lader bare til 80% maks?
#14
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Ekstralys på PHEV
lørdag 14. oktober 2017, klokken 22:38
Sitat fra: tessy på lørdag 14. oktober 2017, klokken 22:13
Når jeg bestilte 2018 PHEV hos Motorforum Bergen, bestilte jeg med ferdig montert Led bar, noen som vet hva de pleier å montere? Kostet 12.500,- ferdig montert, så bør være skikkelige greier :-)
Ser det at forhandlere leverer nybilen med en led-bar. Men, hvordan er det her med godkjenning, for er det egentlig OK i og med det skal være to ekstralys. Hva gjør man på første EU-kontroll om det blir en anmerkning? Eller er det ingen sak?
#15
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Ekstralys på PHEV
lørdag 14. oktober 2017, klokken 18:53
@pikeleven, jeg tok ut strøm slik du gjorde i dag. Feilet i kobling av styrestømmen på sikringem til fjernlyset. Det er negativ pool der, jeg koblet som at det var positiv.
Virket derfor ikke som tenkt da jeg skulle prøve.
Får koble om i morgen.

Jeg tok ikke av hele fronten, men "jobbet" meg ned fra toppen. Bøyde meg et par jern som jeg festet til brakett for en kjøleradiator "der inne".

Bilen 4 år nå, og likte ikke å se all rusten som var i emning i fronten. Smurte på Owatrol der jeg kom til.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA