Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Belectric

#1
Mercedes B-Electric / Sv: Etter lading er batterikapasiteten 97 %
onsdag 17. februar 2016, klokken 21:52
Parkerte min bil i p-hus 2-3 dager i kaldt vær (6-8minus) og kanskje 70% på batteriet. Når jeg skulle kjøre bilen etter 2-3 dager la jeg merke til at E-Cell var nede på så vidt over 1/2.
Hva viser denne egentlig? Er det et mål på batteriets reduserte effekt pga kulde?
#2
Mercedes B-Electric / Sv: 1 års service?
mandag 01. februar 2016, klokken 09:03
Servicen på en nesten ny el-bil er en rimelig affære for forhandleren (BoS). Når vi forhandlet pris på vår bil ville forhandleren heller legge på ekstrautstyr enn å gi avslag på prisen. Når jeg sa at jeg allerede hadde alt det utstyret jeg ville ha, og at jeg heller kunne tenke meg service inkludert var det tydeligvis uproblematisk. Jeg fikk fire års service inkludert - liten kostnad for forhandleren, men en grei besparelse for kunden...
#3
Mercedes B-Electric / Sv: 1 års service?
torsdag 28. januar 2016, klokken 22:32
Når det gjelder lithium batterier har jeg blitt fortalt at de har lengst levetid om ladestatus er mellom 20% og 80 %. Det betyr etter det jeg forstår at utlading under 20% eller opplading til over 80% medfører et visst tap i batteriets ytelse og levetid ut over hva som ville være tilfelle om en er flink til å holde seg mellom 20 og 80.....(dette gjelder på alle lithiumbatterier på alt fra mobiltelefoner via pc'er til el-biler)
#4
Mercedes B-Electric / Sv: Oppdatere Garmin Map Pilot
søndag 24. januar 2016, klokken 20:50
Var i Oslo i går og testet kartet på de nye veiene ved gamle Bispelokket. Til min store skuffelse har de nye veiene enda ikke kommet med på kartet. Dvs at oppdateringen egentlig ikke var noen oppdatering ift oppdatering av nye veier...
#5
Mercedes B-Electric / Sv: Frossen ladeluke, flere med det problemet?
torsdag 21. januar 2016, klokken 08:53
Sitat fra: ChiefHoghead på tirsdag 19. januar 2016, klokken 22:08
Jeg har vært inne med min og fått fikset dette. Det var selve utløseren som ikke funket og den var mer utsatt ved lavere temperaturer. Nå fungerer den som den skal. Snoren på innsiden er nødutløser for selve ladekoblingen og fungerer ikke som nødåpning av selve luken. Tror ikke det finnes noen nødåpning for luken i det hele tatt.

Hei,
Vet du hva forhandleren gjorde med din ladeluke? Har de byttet hele mekanismen, eller utbedret den gamle? Interessant å vite, slik at en kan få utbedret problemet i garantitiden...
#6
Mercedes B-Electric / Sv: Oppdatere Garmin Map Pilot
onsdag 20. januar 2016, klokken 10:38
Forsøkte med windowsversjonen, og det fungerte helt fint. Altså ligger problemet i en feil ved MAC-softwaren BoS har liggende på sine sider.
http://apps.mercedes-benz.com/apps/bc/en_SE/Garmin-MAP-PILOT/CNX-garmin_map_pilot
#7
Interessant! Om den virker på biler produsert frem til 11/2014 burde det i hvert fall teknisk være mulig å få det til også på senere biler. Men merk; det står ingenting om B-Electric drive der, bare B-klasse. Dette vil jo vise om MB tar EL-kundene på alvor og inkluderer også dem....(lakmustest).

B-klasse som EL-bil har jo potensiale til virkelig å bli bra, men det fordrer at MB er interessert i å utvikle dette segmentet. Kanskje ser de på EL-bilen som en konkurrent til sine egne fossile biler? "The proof is in the pudding!" sies det....
#8
Fikk opplyst av selger på BoS Bærum i går at det muligvis kommer en ettermontering som kan kobles inn i bilens OBD port, som skal fungere som com-modul for å gjøre appen tilgjengelig på biler levert uten slik. Den vil da i tilfelle ha begrenset funksjonalitet ift. biler produsert med com-modul.

Igjen - uvitenhet og manglende informasjon om eget produkt er veldig skuffende!!! :(
#9
Da hadde det kanskje vært på sin plass å kontakte bilpressen? Det er rett og slett for dårlig at de er klar over at deres produkt har alvorlige feil/mangler og likevel later de som ingenting overfor kundene. Jeg fikk upåklagelig service når jeg leverte inn bilen forleden, men ble møtt med skuldertrekninger når jeg nevnte tilbakekallingene i USA og de tilfellene jeg hadde hørt om i Norge.

Basert på forhandlerens generelle uvitenhet om eget produkt virker det dessverre ikke som EL-bil er et seriøst satsingsområde for MB. I dag gjorde jeg en forespørsel hos forhandleren om oppdatering av Garmin Map Pilot kartene siden MB download manager ikke funket på vår Mac. Etter litt googling fant jeg ut at flere har hatt samme problem, og at løsningen ligger i å benytte samme program - men på en PC. 3-4 timer etter at jeg hadde oppdatert kartbrikken selv fikk jeg tlf fra BoS om at de undersøker saken, men at han måtte koble inn sin IT-avdeling for å få installert MB Download Manager på sin datamaskin. Han lovte å ta videre opplysningen om at mac-appen på deres nettsider ikke virket..... >:(
#10
Mercedes B-Electric / Oppdatere Garmin Map Pilot
tirsdag 19. januar 2016, klokken 10:53
Hei,
Vår B-electric ble levert med Garmin Map Pilot v.4.0, og jeg har notert ved flere anledninger at feks de nye veiene rundt Oslo-S (gamle Bispelokket) ikke er i nærheten av å være oppdatert. Jeg spurte selgeren hvordan jeg kunne oppdatere. Da svarte han at det kunne jeg gjøre selv via PC/MAC med kortleser.
Jeg lastet ned Mercedes-Benz Download Manager(mac-versjon), stappet kortet i kortleseren og logget inn; SD-kortet analyseres og Downloadmanager kommer opp med at det finnes "Available update: V5.0, SW 30.09, Build 15/25.00 (383 MB)".

MEN sier videre at: "There is not enough free space on the SD card"

Noen som har fått til denne oppdateringen og har tips om hva jeg må gjøre?
(jeg har forsøkt å rydde plass på kortet ved å midlertidig kopiere gammel fil over til mac'en, men da kjenner ikke Download-Manager igjen kortet som noe som har rett til oppdatering)
Hadde også vært fint om en kunne lagt inn lademuligheter som POI i kartet, det har mange av konkurrentene som standard....anyone?
#11
Flott oversikt Softblue! Etter å ha kjørt B-electric siden mai-15 kan jeg si at jeg har erfart omtrent det samme når det kommer til gjennomsnittlig forbruk. Med range-plus har jeg greidd i overkant av 200km sommerstid på tørr vei med blandet kjøring (mest motorvei ca 90km/t). Har ikke fått testet vinterrekkevidden nå når det er -10-15 grader ute, men indikatoren viser mellom 90-100km med 100% batteri uten å benytte range plus.

Byggekvaliteten føles ganske bra, og kjøreopplevelsen er bedre enn andre el-biler jeg har prøvd (ion, imev, Leaf, Soul). Den virker dog litt stump i fjæringen over store/lange fartsdumper. Den har nok baggasjeplass til en familie på fire. Til dagligdags lokaltransport har denne parkert vår BMW, men jeg innser at uten hurtigladings mulighet kan vi dessverre ikke greie oss med denne som eneste bil.

Ønsker for neste modell er:
-Hurtiglading
-APP for fjernstyring av lading/varme etc.
-DAB som standard kombinerbart med range plus.
-Varmepumpe

#12
Hei,
Leverte bilen til BoS på Rud fredag, og fikk den tilbake mandag ettermiddag ferdig oppdatert (og nyvasket, bra!). I mellomtiden fikk jeg leiebil av Hertz uten kostnad.

Om dette er et problem som burde føre til tilbakekalling, eller hvor stor sjansen er for driftsstans om du har den gamle softwaren kan jeg ikke uttale meg om, men for meg synes det trolig at dette først og fremst gjelder tidlig produserte biler.

Jeg kjenner bare til tre tilfeller; min kompis, faren til MB selgeren i Lier, samt ego. Likefullt er det fryktelig irriterende å oppleve full driftsstans i en nesten ny bil.....
#13
MB i USA kaller tilbake 2618 biler produsert i 2014 og 2015 pga feil i drivetrain software. Tydeligvis skal en drivetrain software update fixe problemet.

http://insideevs.com/wp-content/uploads/2015/10/recall.jpg
#14
Vi har eid vår B-electric siden mai-15, og har stort sett vært veldig fornøyd med bilen. En arbeidskollega fikk sin B-elec i juli-15, og etter bare 50mil stoppet bilen plutselig på E18 i Lierbakkene. Bilen ble satt inn til BoS Lier (forhandler/selger) og min kompis fikk beskjed om at de måtte bytte styringsenhet, og at det var noe ventetid på denne delen. Når bilen ikke var reparert etter 2 mnd ble kjøpet krevd hevet. Da ble bilen plutselig klar til dagen etter. På verkstedlappen stod det at de hadde byttet "drivetrain", denne har tydeligvis noe med motorstyring å gjøre.

I dag stoppet også min B-electric på Sandviksbrua i snøslapsen på vei til jobb. BoS Bærum vil få telefon senere i dag for å schedulere verkstedtime.
På BoS i Lier innrømmet selgeren at hans far kjørte B-electric og hadde hatt samme problem med sin.

Så til mine spørsmål:
1. Hvor mange andre har hatt samme erfaring?
2. Siden Mercedes tydeligvis vet om denne feilen, hvorfor ikke bare gjøre en recall på de bilene som har denne delen istedenfor at kundene skal måtte oppleve å stå med motorstopp langs veien?
Jeg har ikke hørt om dette før min kompis fortalte om sin erfaring.

Heldigvis begynte min bil å gå igjen etter å ha vridd nøkkelen av og på igjen.
#15
Mercedes B-Electric / Ladepunkter som POI på Garmin Map Pilot
onsdag 20. mai 2015, klokken 09:07
Hei,
Har nyss fått vår B-electric, og er rimelig fornøyd til tross for at bilen har sine "shortcomings".
En ting som irriterer er at jeg ikke finner ladestasjoner/ladepunkter innebygd i navigasjonssystemet. Nå regner jeg med at det lar seg løse siden slik database allerede eksisterer;

http://www.ladestasjoner.no/nedlasting/gpsfiler

Men, er det noen som har forsøkt å legge disse inn på SD minnekortet og fått det til å virke slik det bør/skal (med icon og søkemulighet gjennom POI)?

Blir veldig takknemlig for en bruksanvisning....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA