Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Petter S

#1
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Reelt forbruk på Outlander PHEV
tirsdag 19. mai 2015, klokken 20:33
Jeg har en problemstilling eller utfordring til dere,  for jeg har lurt på følgende:
Dersom man skal over en fjellovergang eller annen vesentlig brattere stigning over lengre tid (såpass bratt eller lang at den tømmer et fullt batteri), og det er relativt flatt før denne bakken (såpass langt at batteriet er tømt før bakke om man kjører vanlig),  hvilken metode lønner seg da for lavest drivstofforbruk:
1. Bruke 'save' hjemmefra på hele flaten, og bruke normal/ECO opp de bratte bakkene.
2. Kjøre normalt/ECO hele tiden.

På toppen er batteriet tomt uansett, og bilen er over på hybrid kjøring.
Bilen er passelig middels full, helgetur med 4 personer og bagasje inni.
Jeg sier ikke nå hva jeg har prøvd, eller hva jeg tror og gjør. Har ikke sammenlignet 2 identiske turer, men det har jeg veldig lyst til å gjøre...  :-)
#2
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Reelt forbruk på Outlander PHEV
tirsdag 19. mai 2015, klokken 20:06
 0.42 på omtrent ett år, veldig bra,  og veldig fornøyd. Egen manuell registrering med kjørebok. Som forventet øker bensinforbruket litt i den kalde årstiden pga mere behov for oppvarming av kupe. Kjøremønster; lokalkjøring på nesten bare el, pendling med ca 50% el, og langkjøring der det nesten bare er hybrid. Laveste måling når jeg fyller nesten full tank, ca 0,27, høyeste 0,65 etter, eller på, langtur med passe full bil.

En liten ulempe der jeg bor, eller fordel, jeg bor 165 moh, og når man starter med fullt batteri lader den ikke noe de første 3 km ned til fjorden, men forbruket er ditto nesten 0 også på strøm. Men de siste km hjem bruker tilsv mye strøm eller bensin... En nabo med Leaf har gått tom et par ganger 30m hjemmefra... Seige bakker opp...

Angående ACC: Fungerer veldig bra, regenererer opp til max 30kwh når den kan. Uansett spaker eller ikke, regenererer den så godt den kan, og det er avhengig av en kombinasjon av fart og modus. Velg delt modus på skjermen mellom kart og drift, da ser du veldig godt hvordan forbruket er og regenerering real time. Favorittvisning.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA