Jeg har en problemstilling eller utfordring til dere, for jeg har lurt på følgende:
Dersom man skal over en fjellovergang eller annen vesentlig brattere stigning over lengre tid (såpass bratt eller lang at den tømmer et fullt batteri), og det er relativt flatt før denne bakken (såpass langt at batteriet er tømt før bakke om man kjører vanlig), hvilken metode lønner seg da for lavest drivstofforbruk:
1. Bruke 'save' hjemmefra på hele flaten, og bruke normal/ECO opp de bratte bakkene.
2. Kjøre normalt/ECO hele tiden.
På toppen er batteriet tomt uansett, og bilen er over på hybrid kjøring.
Bilen er passelig middels full, helgetur med 4 personer og bagasje inni.
Jeg sier ikke nå hva jeg har prøvd, eller hva jeg tror og gjør. Har ikke sammenlignet 2 identiske turer, men det har jeg veldig lyst til å gjøre... :-)
Dersom man skal over en fjellovergang eller annen vesentlig brattere stigning over lengre tid (såpass bratt eller lang at den tømmer et fullt batteri), og det er relativt flatt før denne bakken (såpass langt at batteriet er tømt før bakke om man kjører vanlig), hvilken metode lønner seg da for lavest drivstofforbruk:
1. Bruke 'save' hjemmefra på hele flaten, og bruke normal/ECO opp de bratte bakkene.
2. Kjøre normalt/ECO hele tiden.
På toppen er batteriet tomt uansett, og bilen er over på hybrid kjøring.
Bilen er passelig middels full, helgetur med 4 personer og bagasje inni.
Jeg sier ikke nå hva jeg har prøvd, eller hva jeg tror og gjør. Har ikke sammenlignet 2 identiske turer, men det har jeg veldig lyst til å gjøre... :-)