Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kyrregutt

#1
e-Golf / Sv: Avising av E-Golf via Car-Net?
tirsdag 19. januar 2016, klokken 14:47
Sitat fra: Hmasdal på tirsdag 19. januar 2016, klokken 08:58
Kunne dei ikkje lage ein knapp på nøkkelen for start av forvarming? I staden for den ubrukelige bagasjeromsknappen...? Eg har enno ikkje hatt behov for å starte forvarming utan at eg har hatt bilen innanfor nøkkelrekkevidde.
Kanskje er ei underskriftskampanje løysinga ::)

Har tenkt det med knapp på nøkkelen hver gang jeg ikke har kommet inn i car-net. Det er sånn omtrent hver gang jeg skal på tur uten at det er planlagt.

Men så lurer jeg på noe. Du skriver "bagasjeromsknappen"? Finnes det en knapp for forvarming inne i bilen?

[EDIT] Nå skjønte jeg. Bytte ut knappen på nøkkelen (lese, tenke, lese en gang til, tenke mer, skrive) :)
#2
e-Golf / Sv: Bilder av varmepumpe
tirsdag 13. oktober 2015, klokken 16:12
Sitat fra: Hazle på søndag 11. oktober 2015, klokken 16:03
Kan noen være grei å legge ut bilder av motor både med og uten varmepumpe, slik at jeg kan lokalisere den under panseret. Greit å verifisere at den er der :)
Finns det ellers noen måte å finne ut om den er der på menyen i bilen?

Midt på siden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15190.675.html

:)
#3
e-Golf / Sv: Carplay ?
tirsdag 18. august 2015, klokken 16:05
Sitat fra: iGolf på mandag 17. august 2015, klokken 08:59
Noen som har en oppskrift på dette?

Hopp tilbake til side 1 i denne tråden, og les post nummer 3  ;)
#4
Kjøretips / Sv: Prototyp ruteplanlegger for elbil
tirsdag 21. juli 2015, klokken 11:28
Har det kommet et alternativ, for få innspill, mangler det penger, eller hva annet kan være årsaken til at dette stoppet opp?

Jeg er faktisk helt avhengig av at det kommer en slik ruteplanlegger. Med såpass få ladestasjoner for alle andre enn Tesla, så vil det være helt uvurderlig hjelp når man skal litt utenfor komfortsonen.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
tirsdag 14. juli 2015, klokken 02:31
Nå har jeg lest HELE tråden ;D Det er mye bra her. Jeg synes språket er helt innafor på alle sammen. Hvis noen her synes noe annet, da er dere ikke mye på internettfora rundt forbi.

Her er mine 50 cent:

Dette handler om TFF: Tilgjengelighet, Forventninger og Forutsigbarhet.

Når jeg kjører eksosbilen min kan jeg handle drivstoff på en hvilken som helst bensinstasjon. Jeg trenger ikke tenke - jeg bare ser et skilt, og stopper for å tanke.

Tilgjengeligheten på fossilt drivstoff er vidunderlig. Du skal være passe flink om du med et VISA-kort i lommeboka klarer å gå tom for fossilt drivstoff i Norge.

Forventningene til at alt fungerer smertefritt er skyhøye. Jeg har ennå til gode å komme til en bensinstasjon som ikke virker. Jeg har aldri opplevd å ikke få fylt tanken nøyaktig når behovet har oppstått.

Forutsigbarhet er superviktig! Det hadde vært helt krise om noen stasjoner tok 10 kroner mer for literen enn andre. Da hadde den kjeden dødd ut ganske raskt. Det motsatte er også feil. Det er ikke lenge siden politiet måtte be en bensinstasjon om å sette opp prisen igjen, etter at det ble fullstendig trafikkaos og ville tilstander i området rundt stasjonen.

Jeg jobbet med konseptutvikling av nettløsninger i noen år, og et av mantraene vi jobbet etter kommer fra en bok som handler om brukervennlighet på nett: Don't Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability.

Oversatt og oppsummert: Ikke gi meg muligheten til å måtte tenke meg om! Da gjør jeg nemlig noe annet enn det du vil at jeg skal gjøre.

Slik MÅ det bli også for elbilistene dersom elbilismen skal ta av i Norge (også kalt allemannseie). Det kan ikke være slik at jeg skal måtte google hvor det er billigst, ha fem apper for å få ladet, eller ha 7 abonnement hos ulike tilbydere av strøm for å kunne dra på biltur på tvers av fylkesgrensene.

Det må være ÉN modell!

Inntil dagen kommer da jeg kan tanke strøm nøyaktig når behovet oppstår, vil elbilisme for de fleste være begrenset til småkjøring og pendling (for å gre alle over samme kam). Kaster man seg ut på langtur, er det med mange begrensninger og en god del frustrasjon. Altså noe for spesielt interesserte - akkurat slik bilen var for 100 år siden.

Etter å ha lest denne tråden fra perm til perm, anser jeg Arctic Road som et hinder på veien dit jeg mener vi må komme. De andre tilbyderne av en viss størrelse ser ut til å tilpasse seg hverandre sånn passe prismessig.
#6
Hentet min bil forrige fredag, og har ikke kjørt sekundærbilen siden da. Skal ut en tur i helgen. Må vaske den, og fylle tanken...

Jeg henger meg på kommentaren til @gamer73:

Sitat fra: gamer73 på torsdag 25. juni 2015, klokken 09:30
NÅr jeg prøvekjørte E-golfen jeg bestilte så hadde jeg samme følelse som når jeg setter meg på e-sykkelen....DETTE varer ikke evig;) I fossilbiler har jeg en følelse av at...nå kan jeg kjøre til verdens ende om jeg vil..totalt frihet:)

Det er superdigg å kjøre e-Golf, og den daglige kjøreturen til og fra jobb går helt smertefritt. Å kjøre elbil vekker imidlertid minner fra da jeg kjøpte min første RC-bil. Kjøre i 10 minutter, og lade i to timer. Det var lite tilfredsstillende å sitte og se på at bilen ble ladet - uten at jeg kunne kjøre den (til jeg kjøpte batteripakke nummer 10).

Helgen etter at jeg hentet bilen ble brukt til å kjøre en god del. Jeg satt hele tiden med en følelse av at jeg snart måtte snu. Ikke direkte rekkeviddeangst, for jeg hadde aldri mindre enn 4 mil igjen på tanken, men likevel kunne jeg liksom ikke sette avsted uten mål og mening slik man jo faktisk kan med en bensin- eller dieselbil - så lenge lommeboka er fylt opp med betalingskort.

Dette vil sikkert gradvis endre seg etter hvert som jeg blir tryggere på ladetyper og alt det knotet der. Elbilprodusentene har ikke akkurat gjort det enkelt for oss. Dette burde de gjort bedre, og jeg håper det i fremtiden (5-10 år) blir like uproblematisk å lade som å fylle fossilt drivstoff. Hvis ikke vil e-Golfen for all fremtid brukes til nærtransport, og dieselbilen til langturene. Ikke at det er direkte feil, for mine årlige 20000+ km på veien består stort sett av kortere turer - og dieselbilen vil nok stå mye stille.
#7
e-Golf / Sv: Bilder av bagasjerommet på e-Golf
onsdag 24. juni 2015, klokken 14:16
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:12
Sitat fra: kyrregutt på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:06
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:04
mener bestemt jeg har sett oppbevaringsrom under der jeg? for kabler osv.. du hadde ingen?

Da må du se om igjen :) Bilde 4 viser bagasjebrettet lukket opp i øverste posisjon. Under der er det masse plass. I nedre posisjon er det kun plass reservehjulbrønnen.

jo jeg ser det er masse plass, men jeg tenker på at jeg har sett bilder der det er fordelt i flere mindre rom igjen, visst du forstår.. legger du ting oppi det du viser til så vil jo kabler, spyleveske kanner og alt blande seg..

Aha. Ja, da tenker jeg du har sett bilder av biler med Dynaudio. Der ligger basskassen i midten, og rundt er det små rom til ulike ting. I biler uten Dynaudio har du bedre plass, men må nok lage rommene selv om du ønsker det.
#8
e-Golf / Sv: Bilder av bagasjerommet på e-Golf
onsdag 24. juni 2015, klokken 14:06
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:04
mener bestemt jeg har sett oppbevaringsrom under der jeg? for kabler osv.. du hadde ingen?

Da må du se om igjen :) Bilde 4 viser bagasjebrettet lukket opp i øverste posisjon. Under der er det masse plass. I nedre posisjon er det kun plass reservehjulbrønnen.
#9
e-Golf / Bilder av bagasjerommet på e-Golf
onsdag 24. juni 2015, klokken 14:01
Hei alle :)

Hvis noen er nysgjerrige på hvordan bagasjerommet ser ut - hvis du for eksempel ikke har fått bilen ennå - så har jeg lagt ut en del bilder på bloggen min:
http://www.kyrre.no/index.php/e-golf/716-vw-e-golf-bilder-av-bagasjerommet

Dimensjonene finner du her:
http://www.kyrre.no/e-golf/715-vw-e-golf-bagasjerommal-uten-dynaudio
#10
e-Golf / Sv: Hva er poenget med en ladestasjon?
tirsdag 23. juni 2015, klokken 15:36
Sitat fra: elektrolux på søndag 21. juni 2015, klokken 22:49
Sitat fra: kyrregutt på søndag 21. juni 2015, klokken 10:21
og kanskje den kursen bør være 20A selv om man kjører 10A-ledningen?

Da risikerer du at 10A kabelen fungerer som varmekabel i stedet for å ta sikringen ved kortslutning. ;)

Ikke bra og ikke lovlig.

Det er en grunn til at jeg ringer en elektriker når jeg skal ha gjort noe på anlegget ;)
#11
e-Golf / Sv: Hundebur i e-Golf
tirsdag 23. juni 2015, klokken 15:23
#12
e-Golf / Sv: Stoffmattene i e-Golf.
søndag 21. juni 2015, klokken 21:50
Sitat fra: gamer73 på onsdag 10. juni 2015, klokken 11:45
han har rett på det første når jeg tenker meg om...det er minst 2 fester på mattene som gjør at den øvreste matten IKKE blir festet..så her har han nok riktig.

Du bruker selvsagt stoffmattene og kaster den ekkle varebilgummien lengst bak i garasjen:)

sist jeg kjørte med gummimatter i en bil var med min far sin toyota camry 1985 model;)

Hmm... jeg tenker helt omvendt. Siden jeg ikke støvsuger bilen annenhver uke, så ligger det gummimatter i min bil. Det er ikke akkurat California-vær i dette landet, og jeg kjører ikke bil i sokkelesten  ;)
#13
e-Golf / Sv: Skrytebilder
søndag 21. juni 2015, klokken 11:09
Tok med speilrefleksen da jeg hentet bilen, og så ble det en liten fotosession på vei hjem.

#14
e-Golf / Sv: Hva er poenget med en ladestasjon?
søndag 21. juni 2015, klokken 10:21
Sitat fra: geestone på mandag 15. juni 2015, klokken 15:00
Jeg valgte bort ladestasjonen. Jeg har 16A kurs i garasjen og lader kun med laderen med kladd (10A) hjemme. Det fungerer fint for meg. Jeg har ikke merket noe varmgang til nå. Trenger jeg raskere lading, har jeg andre alternativer i nærheten.

Jeg fikk bilen min fredag 19.06.15, så jeg har ikke rukket å lade så veldig mye ennå. Jeg lader foreløpig med 10A på en 16A-kurs (skal flytte i august, og setter opp ladestasjonen på ny adresse). Jeg kan kjenne hvilken kurs det er i sikringsskapet med øynene lukket. Alle de andre kursene er helt kalde, mens denne er lunka. Det er altså ikke snakk om at den er så varm - men jeg kjenner godt at den har høyere temperatur enn de øvrige kursene.

Det er ikke noe annet som står på denne kursen. Anlegget var nytt i 2009, og da satte vi også inn ny og kraftigere hovedsikring - så kapasiteten i huset er generelt bra.

Kan godt tenke meg at man på eldre anlegg kan få problemer med varmgang. Man bør nok sørge for at lading skjer på dedikert kurs - og kanskje den kursen bør være 20A selv om man kjører 10A-ledningen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA