Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dadid

#1
Zoe / Sv: Laddproblem 22kW (R210)
mandag 07. september 2015, klokken 14:30
Nej tyvärr ingen 43 kW-laddare i närområdet.
Laddkabeln hemma är omställbar mellan 10A och 32A.
Elmätaren visar som sagt ett effektuttag som överensstämmer med laddinställningen på min portabla laddkabel.
Dvs just nu har jag ställt in laddningen på 16A vilket ger 11kW. Elmätaren visar 11kW, men i bilen avläste jag just 60% 1,5h återstående laddtid.
22kWh *40% = 8,8kWh
8,8 kWh / 1,5 h = 5,87kW
Vart tar resterande 5 kW vägen?
#2
Zoe / Laddproblem 22kW (R210)
mandag 07. september 2015, klokken 10:18
Senaste veckan har jag gjort ett par lite längre körningar vilka inkluderat 3 olika laddstationer.
Jag reagerade på att laddningen gick långsammare än förväntat.
När jag jämförde batterifyllnadsgraden med den förmodade laddtiden konstaterar jag att bilen ser ut att laddas med 5,5kW vid samtliga laddplatser Detta gäller nu även hemma där jag normal laddar med 11 kW (3x16A). Nu precis fyllde jag på lite hemma. med 50% kvar i batteriet angavs laddtiden till 2 timmar. Konstigt nog var effektuttaget på husets elmätare ca 10kW utan andra större förbrukare igång.

Kan någon form av safe mode ha aktiverats i bilen?

Några andra tankar kring mina observationer?

mvh

David
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA