Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kakemoms

#1
e-Golf / Fortun sine nye ladere
fredag 25. november 2016, klokken 08:43
Jeg vil dele litt informasjon jeg har med dere etter en tur til Sverige. Problemet jeg hadde var knyttet til Fortun sin "nye" hurtiglader som ga meg lite strøm for pengene. Jeg har også hatt problem med en annen lader som Fortun fakturerer for, men den tror jeg tilhører noen andre (en eldre ABB lader på Gløshaugen i Trondheim).

Her er statistikken min på hurtiglading av eGolf (batteri mellom 40% og 50% ved start):

Lading 13,7 minutter Fortun NTNU Gløshaugen i Trondheim: Ladet 2,2kWh. Pris 15,5kr/kWh
Lading 8 minutter Fortun Værnes Stjørdal (ny type): Ladet 3kWh. Pris 6,6kr/kWh
Lading 8 minutter Fortun Meråker (gammel type): Ladet 5,5kWh. Pris 3,6kr/kWh

På storlien står det en lader som tidligere var eid av Fortun. Den er lik den i Meråker og ladet 5,2kWh på 8 minutter.

I Sverige er det Clever sine stasjoner som gjelder, men her er prisen 5SKR/kWh uavhengig av hvor fort du lader. De fleste hurtigladerene der klarer > 5kWh på 8 minutter.

Jeg har også prøvd å ringe Fortun, men de sier de bare kan se at en stasjon lader og at de ikke vet hvor fort den lader eller om den fungerer som den skal. De ville ikke sende ut service folk for å se på ladestasjonen på Gløshaugen.

Hva er andre sine erfaringer med lading med henhold på tid og pris?
#2
e-Golf / Sv: Trenger større bil, selge E-golf eller ha 2 biler?
fredag 25. november 2016, klokken 08:22
Sitat fra: gamer73 på mandag 21. november 2016, klokken 15:34
Sitat fra: Gurba på mandag 21. november 2016, klokken 15:21
Den dagen jeg får råd så blir det en elbil til hverdagskjøring (Opel Ampera e) og en stor SUV når jeg trenger det den har å tilby utover det elbilen klarer (Chevrolet Tahoe, Hummer H2 eller noe liknende).

ja derfotr jeg tenkte på å ha E-golfen til "daglig" bruk, også en gammel svær stasjonsvogn volvo V70 til ferier og bruk når alle barna skal inn i bilen etc. Dvs golfen blir brukt omtrent hver dag, mens stasjonsvognen 1 til 2 ganger uken. Men det er da viktig for meg at verditapet av "bensinbilen" er ubetydelig...siden den blir brukt lite.

Vi er to voksne og tre barn og klarer oss fint med eGolf. Løsningen er leiebil på de få ferieukene vi har til rådighet. Fordelen er at man slipper styret med to biler, en kan fly dit man vil (og ha bil der), samt at jeg synes bendisel biler lukter vondt og ser stygge ut med rør i ru**a.
#3
e-Golf / Sv: Øget kørelængde for eGolf 2017
fredag 25. november 2016, klokken 08:17
Sitat fra: eivhelle på onsdag 23. november 2016, klokken 15:10
Sitat fra: tutti på onsdag 23. november 2016, klokken 13:02
Jeg snakket med VW på Zero konferansen foran en egolf med reklame for 300 km.

Hun mente at den nye egolfen ikke skulle komme noe bedre vinterisolering eller mer effektiv motor (altså lavere forbruk).
Uten mer effektiv motor vil det ikke være mulig å få 300km NEDC rekkevidde. Batteriet går opp 48% i kapasitet, mens estimert rekkevidde går opp 57%. Det må nødvendigvis innebære at bilen har økt effektiviteten med rundt 6.5%.

Vi burde også forvente at det er mulig å lade fortere med det nye batteriet, selv uten batterivarme. La oss si at ladeeffekten er begrenset til 0.4C når batteriet er kaldt, så tilsvarer det 0.4x3x25Ahx88x4V =10,5KW for dagens versjon. For det nye batteriet vil man da få 0.4x3x37Ahx88x4 = 15,6KWh.

Tvilsomt at man får bedre effektivitet i elektromotorene allerede er meget effektive. Det kan være at bilen blir noe bedre på regenerering da batteriladning+utlading taper halvparten av effekten i form av varme.

Nå er jo reell rekkevidde mye mindre på dagens eGolf. Eksempelvis kjørte jeg Trondheim-Østersund for en uke siden og hadde et midlere strømforbruk på 18kWh/100km (målt over 576km). Det tilsvarer jo bare 134km for nåværende 24.2kWh batteri og 167km for et 30kWh batteri. Dvs. bare 24% lenger rekkevidde. Nå skal det sies at jeg kjørte med takboks og 4 i bilen (2 voksne + 2 barn), men det var bar vei og jeg la meg på rundt 80km/t for å spare strøm mye av veien (fartsgrensa var 100 i Sverige). Jeg har også varmepumpe som øker rekkevidden noe.

Så reklame er en ting, men virkeligheten på norske vinterveier en helt annen..

#4
Glemte å oppdatere med litt info her. Vi kjørte altså tur/retur Åre i eGolf (m/varmepumpe) med fem personer (to voksne, tre barn) og takboks i vinterkulda. Det var ikke spesielt kaldt, et par minus i Trondheim og -10 i Åre. Turen forløp seg som følger:

- Full-lading (100%) på Byåsen med forvarming av kupé, kjørte til Meråker og kom fram med 18% batteri. Ca 15 minutter hurtiglading på Meråker. Sitteplass med kaffeautomat på butikken.
- Gratis hurtiglading på Storlien. Ladet i 20minutter til 90% (valgte da å stoppe siden det kom en annen elbil). Handlet mat samtidig.
- Kjøpte Clever ladekort på turistkontoret i Åre, trengte ikke å hurtiglade da det var plenty med batteri.
- Framme på gjestegård ca 23 km fra Åre med ca 30% batteri. Fikk lade med skjøteledning (satte ned til 5Amp, ladet over natten).

http://www.jurassictest.ch/GR/ viser at man med 1999kg, rolling resistance 0.002 og 2000W accessories kommer fram til Meråker med ca 17% batteri. Den viser også at man kommer fram til gjestegården (fra Storlien) med ca 18% batteri. Sistnevnte er feil siden det går veldig lite strøm fra Storlien til Åre.

Veien tilbake gikk sånn:
- Full-ladet på gjestegården men glemte å varme kupeen. Minus 10 så det dro litt strøm å få bilen varm.
- Trengte ikke å hurtiglade i Åre, men måtte prøve Clever sin lader. I Sverige betaler man per kWh og ikke per minutt, så det er billigere hvis man skal toppe batteriet, men dyrere i starten. Ladet i ca 10 minutter.
- Jeg måtte vente 15 minutter på hurtigladeren på storlien. Når min elbil hadde stått i 10 minutter, kom det en el-varebil som måtte vente på meg. Sjåføren var dritsur på at jeg okkuperte laderen og jeg så også at han prøvde å koble til CHAdemo mens jeg ladet (hurtigladeren lader kun én bil av gangen). Jeg snakket til han og sa at jeg også måtte vente for å lade, men han svarte meg ikke engang. Merkelig oppførsel. Ladet bare til 85% for å ikke provosere tullingen for mye.
- Ladet 20 minutter på Meråker på vei tilbake for å toppe bilen til 100%. Hadde ca 28% batteri når vi kom hjem.
#5
Sitat fra: Bård M. Hammer på onsdag 02. mars 2016, klokken 13:39
.. bilene blir merket
med en stor bokstav i forskjellige farger for de som ferdes inn til en by.
Bokstaven angir formålet med turen:
A = arbeidreise, K = kundereise,  S = sykdomsreise,  T = turistreise, X = Taxi,  G = gjennomfart,
R = råning (kjøring uten mål & mening).

LOL. Ja også må alle farge håret sitt i samme farge så vi ser om de beveger seg i byen på rett måte.
#6
Det bør snart komme en hurtiglader for Combo/type-2 på Stjørdal eller Værnes!

Merkelig at de bare har lading til CHAdemo der, spesielt for de som skal ta flyet eller kjøre fra Trondheim mot Sverige.

I vinter hadde vi en tur til Åre med eGolf. Det var riktignok med to voksne, tre barn og takboks, men når vi kom til Meråker var det bare 18% igjen på batteriet. Litt dårligere vær og det kunne blitt problemer..
#8
Fjernt. Var nettopp i USA i over en måned og jeg så EN elbil (Tesla) i løpet av hele oppholdet.. Bensinen var jo nede i 3kr/liter igjen, men allikevel.

Hele greia er alltid den samme - politikere innfører fordeler som gir miljøvennlig gevinst, men når de oppdager at det koster dem noe så fjerner de det..

Når hele sentrum ligger under havet så blir det vel gratis igjen.
#9
Sitat fra: torsteo på mandag 22. februar 2016, klokken 14:03
Da er turen Trondheim- Åre testet. Gikk veldig greit.
Startet fra Trondheim (100%) på morgenen og stoppet på Stjørdal for arbeidsdagen, uten lading på jobb. Ladet litt bade på Meråker(Fortum) og Storlien (Gratis hurtiglader fortsatt). Ser I ettertid at lading kun på storlien hadde vært tilstrekkelig. Bruker ca 25% batteri opp bakkene fra Meråker til Storlien.

Er det Tesla du kjører? Jeg skal ta samme turen imorgen med eGolf, takboks og 4 stk i bilen. Tror jeg lader litt på Meråker gitt..  ::)
Håper bare de ikke er tomme for ladekort i Åre, men det går nok greit uansett med litt slowcharge.
#10
Jeg må si at jeg nok har vært heldig til sammenligning med andre her.

Det er en stund siden bilen var på verksted (august), men det var da full stopp med melding om feil i el. Bilen hentet av falck og fikk leiebil (gti med automat!). Lader ble skiftet etter en dag hos Møller og jeg fikk tilbake bilen under 48 timer etter at den ble levert.

Alt annet har virket siden april (når bilen ble levert). Keyless, varmepumpe og ryggekamera er topp.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer kjøp av e-golf
mandag 14. september 2015, klokken 12:54
La meg prøve å holde meg til tråden.. selv om det var fristende å svare på mye annet.

Sitat fra: PiiT på tirsdag 01. september 2015, klokken 22:59
Hei!

Tenker på kjøp av e-Golf, men per nå sliter jeg litt med lading. Hvordan er det med kun hurtiglading på disse? Det er vel ikke helt tingen for batteriet? Men igjen, det er 8-års garanti, så om batteriet streiker eller går under X% så dekkes vel dette i så fall av garantien? Regner ikke med at jeg KUN hurtiglader, men at det primært blir det ettersom jeg har verken garasje eller bor noe sted hvor det er felles ladepunkt. Bor i Bergen, så om noen i Bergen kjenner til noe sted hvor bilen kan stå eksempelvis over natten enten gratis eller ei så ville det vært flott.

Vet og det er mulig med vegglading, men slik jeg har forstått det så er ikke dette heller helt tingen, med mindre man må, og hvordan går jeg frem for at dette blir gjort på en forsvarlig måte mtp varmgang, brannfare og overspenning osv?

Mange takk for svar!

eGolf lading med Combo DC lader opp til 80% på en halvtime. Dette er dog ikke noe du må gjøre ofte siden batteriet på eGolf ikke har vannkjøling. Grunnen til at de fjernet vannkjølingen er at man mente det var viktig å redusere vekt og kostnad fremfor å ha en bil som kunne hurtiglades ofte. eGolfen er med andre ord laget for å lades sakte på vegglader såfremt du ikke vil forringe garantien på batteriet.

Jeg har nettopp undersøkt hvor mye jeg kunne lade hjemme fra vegglader siden mange biler støtter opp mot 32Amp (7kW). Her er svaret jeg fikk fra Møller i Trondheim:

"Lader i bil med effekt på 7,2kW er kun levert i USA. I Europa er effekten på laderen 3,6KW. Dvs at med 220V får man ladet med maks ca 16A (fastmontert hjemmelader).  Ladekladden som følger med bilen lader med maks 10A pga brannsikkerhetshensyn.
For å raskere lading må man benytte en offentlig DC-lader (ikke AC som det står lenger ned her).

Mvh
Bjørn"

Skal du ha en bil du trenger å lade hurtig bør du altså gå for noe annet en eGolf.
#12
e-Golf / Problemer med eGolf lading of Iphone app (e-car net)
fredag 29. mai 2015, klokken 10:54
Noen andre som har problemer med denne app´en? Jeg har satt den til å lade ferdig med varm kupé kl.0715 hver morgen, så når man plugger inn bilen i kontakten i helgene så lader den ikke. Ved å trykke på x antall ganger på kontaktknappen på bilen vil den lade, men hvis jeg bruker appen så sier den bare at eGolfen ikke er koblet til ladekabel.

Idag virket heller ikke appen. Får bare "Tidsavbrudd forespørsel" eller "Gateway not valid"..

Oppdatering: Ringte forhandler som sier at de skal sjekke. Det sitter et SIM kort i bilen og hvis den ikke får kontakt med nettet (av en eller annen grunn) så vil ikke appen virke. Mulig de må sjekke bilen (den er uendelig treg til å starte appen også når den virker).
#13
Jaha. Med 9100 studenter og omlag 2500 ansatte så har gløshaugen da altså 16 ladepunkter igjen. Siden det stort sett står samme bil på disse hele dagen er det da hele 16 elbiler som kan lade. Det er en dekningsgrad på 1,3 promille. Jeg vil ikke kalle det for et hav av elbiler.
#14
Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. mai 2015, klokken 18:26
Sitat fra: meiniac på mandag 18. mai 2015, klokken 17:08
Skummelt det der....man kan vel risikere og plutselig få 400v hvis de to stikkene er på forskjellige faser (på TN) eller tar jeg helt feil?

Det kan man ja, om man klarer å koble seg inn på L1+L2 for eksempel. Ikke å anbefale.

Det er også vanlig å distribuere belastningen på to/enfase. Alle nye installasjoner med normal stikk (Schuko) 230V er enfase, dvs. man har 230 Volt mellom den ene fasen og nøytral. Siden strømnettet distribueres med tre faser på 400V imellom dem (L1, L2 og L3) kan man velge hvilken som helst av disse for å få 230V mot nøytral. Gammelt nett i norge var annerledes med at man ikke hadde nøytral og det var da 230V mellom L1, L2 og L3.

Hvis man da har to uttak med L2-Nøytral på ene og L1-Nøytral på andre vil sammenkobling mellom disse medføre at sikringen går (i beste fall) eller at ting tar fyr (i verste fall). Jeg vil derfor sterkt fraråde noen å prøve å koble sammen to ladepunkter fordi man tror man kan få 32Amp ut av dem. Det er bare når samme fase og nøytral står på begge ladepunktene at man kan koble de sammen (eks L1-Nøytral), men da er faren for at man bytter polaritet på de to og kobler sammen L1 på ene og Nøytral på andre.

Hvis noen ser slike sammenkoblinger bør de ta den ut og henge opp en lapp med varsel om brannfare og kortslutning, evt. melde fra til den som er ansvarlig for ladepunktet.
#15
Dette er en gammel tråd, men for å oppdatere litt har/skal NTNU nå fjerne 10 ladepunkter. Dvs. 4 ladepunkter ved KJ1 på Gløshaugen har blitt NTNU tjenestebil (de står der permanent uansett om de trenger lading eller ei). Samtidig har jeg fått bekreftet at 6 ladepunkter ved KJ3 på Gløshaugen skal fjernes pga ombygging.

Jeg vil tro disse punktene er etablert via en eller annen offentlig støtteordning, så det er noe rart at de bare kan fjerne dem uten vidre.

Det er bare å støtte fjerning av bensinstasjoner i de store byene. Mange av dem har allerede forsvunnet, så det burde ikke være så vanskelig å legge inn et forbud mot distribusjon av eksplosive kjemikalier i nærhet til områder med stor befolkningstetthet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA