Sitat fra: Ingeniøren på søndag 10. april 2016, klokken 09:53
Korrosjon etter en vinter med salt
Skiftet hjul i går og det er jo et trist syn som møter en etter en vinter med salt. Alt som er beskyttet eller blankt på bremser og nav er anløpt og matt og skivene i ytterkant er rustne. På toppen av det hele satt alle hjulene fast slik at jeg måtte gi de en skikkelig dunk for at de skulle løsne. Innerst på navet var det en kake med aluminium oksyd og tilsvarende innerst i konen i felgen. Dette har jeg ikke opplevd før, at hjulene nærmet "ruster" fast, eller er det normalt på i3 ? Renset godt og la på en tynt lag kobber fett.
Har sterke mistanker til at det skyldes den saltsuppa som man her begynt å tømme ut på veien i nabolaget fra og med sist vinter. Nesten hver morgen var det som om det nettopp hadde regnet kraftig uansett om det var -10 eller +5 C. Har ikke opplevd det glatt tidligere så jeg skjønner ikke helt hvorfor de nå vil drepe bilene våre med salt .
Godt det meste er mer bestandig enn normalen grunnet FRP og Al. FRP- og al-deler ser bra ut, men hva med all elektronikken og motoren/batteriet som sitter under bilen - tett nå men det varer vel ikke evig. Kontaktet som overfører mye strøm og salt suppe er en dårlig kombinasjon vil jeg tro...
Skiftet i dag selv, og dekkene satt godt fast her også. Vil tro det er relatert til de syke mengdene med salt som blir brukt. ang. Det du sier om blanding av saltsuppe og strøm så har jeg hatt samme tanke. Har også hørt om flere ICE-biler som har brent opp på vinterstid pga kortsluttning i det elektriske, mest sansynelig relatert til saltkoresjon... Ikke spesielt bra for miljøet heler.