Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vgrbeider

#1
Har hatt bilen siden Sep 2014 og har disse småtingene som skal taes samtidig med service nå:

- Temperaturen resetter seg til 15 grader av og til.
- Styring av DAB radiokanaler fra ratt/konsoll funker ikke alltid.
- Masse vann/dugg inni ryggekameraet slik at man kun ser dugg på skjermen selv om kameraet er tørt og fint på utsiden bak (bytter kamera).

Dette er jo bagateller på en nylansert elbil. Og dekkes jo av garantien i mange mange år!
#2
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
lørdag 02. mai 2015, klokken 11:01
Min første post får bli om rekkevidde  :)

Jeg har nå hatt min Soul EV siden September 2014 og har nå rundet 15000km. Har kjørt i alle temperaturer og gjennom hele vinteren. Bor og kjører i Bergen.

Ved vanlig kjøring:
Ved 100% fulladet batteri viser displayet tilgjengelig rekkevidde i km.
- Ved normaltemperatur (5-20 c) viser displayet fra 135 opp til 145 km rekkevidde.
- Fra 5c og nedover til -10 (kaldeste her hos meg i år) så viser displayet nedover fra 135km til 100km (tror det laveste var 99 km den ene dagen)

Den faktiske rekkevidden er veldig nøyaktig 50% mer, uansett temperatur. Med andre ord har jeg teoretisk de 210km på en vanlig dag og 150 km på kalde vinterdager. Dette med helt vanlig kjøring, uten noen fanatisk el-bil kjøring.
Jeg kjører som om det var en bensin/dieselbil, jeg er gjerne oppe i 90 i 80 sonen og tenker ikke så mye på regenerering ved oppbremsing. Står også noe i kø  >:(
Prøvde mye i begynnelsen å være en fanatisk elbilist som skulle regenerere overalt og aksellerere ved hjelp av vinden  ;D men fant fort ut at veldig forsiktig kjøring sparte meg 1-2 km rekkevidde på 30 kjørte km, så da gadd jeg ikke sinke trafikken noe mer  ;D

Jeg kjører nøyaktig 30 km hver vei til jobb - hver dag. Veien er full mix av oppover/nedover/lokalvei og motorvei. (Bruker 20 km av tigjengelige km hver vei).
Så på de 60 km hver dag forsvinner det 40 km, altså kjører jeg 50% lengre enn hva som forsvinner.

For de som vil kjøre Bergen-Oslo:
Kjørte nylig noen ganger over fjellet til Oslo og har disse erfaringene:
- Bergen - Voss: Ingen problem, og ladet gratis (inntil videre) til 83% på Voss Amfi (Hurtiglading stopper på 83% og så må lading startes igjen for å kunne "topplade til ca 94%. Så der det koster penger å lade blir det svindyrt å lade de siste 10%! Ingen grunn å topplade da man uansett skal lade i Eidfjord igjen)
- Voss - Eidfjord: Stopp i Eidfjord "sentrum" for å lade til 83% (hadde da 105km tilgjengelig når jeg forlot Eidfjord).
- Eidfjord - Geilo: På dette strekket, over Hardangervidden gikk det vanvittig mye strøm. Hadde hjertet i halsen ved start på kolonnekjøing (Leiro - etter Måbødalen) og hadde der bare 65 km tilgjengelig og -13c på toppen!. Men når nedstigningen begynte kjørte bilen på regenerering i flere 10 talls kilometer og nådde Geilo med 18km igjen.
- Ladet litt på Geilo for å komme til gratislading på Gol (50 km fra Geilo) og ladet der opp til fullt.
- Gol - Sokna: Kjørte greit til Sokna der det er gode lademuligheter ved Kiwi (og enda bedre over veien vis a vis).
- Sokna - Oslo: no problem!

På returen: de samme ladingene frem til Geilo. Der ladet jeg bare opp til 83% og klarer LETT å kjøre hele veien til Voss pga den laaaaaaaaaaaaange nedstigningen fra vidden til Eidfjord - og gratisladet der før strake veien til Bergen. Tips: Har du 60 km tilgjengelig i det du suser inn i Eidfjord sentrum, så suser du bare videre uten å lade. Da har du buffer på vel 10-15 km til Voss.


Fornøyd? Ja gjett om!
Har ikke vært på en bensinstasjon siden September 2014 og har ingen anelse om hva en liter diesel koster i dag, haha!!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA