Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Odin_2

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Fanatisk avgiftsmotstander søker elbil!
søndag 03. mai 2015, klokken 09:03
Huset er i Bodø, foreldre på Fauske, bestefar på Rognan og hytta er på Fore.

Hadde vært morro å snyte staten for bompenger i årene fremover og bare bruke ICE bilene på de laaaange turene. Men leste nettopp om en som kjørte 120mil i i3 som er den jeg heller mot. Eller B-electric, eller ZOE pga rekkevidden. eGolf blir litt ordinær, men er fantastisk fin å kjøre. Det positive med den kan oppleves negativt. At den er for vanlig. Elbil skal liksom ikke være så mainstream.
#2
BMW i3 / Sv: 120mil i i3
søndag 03. mai 2015, klokken 08:58
Må man ha connected services for å delta/dra nytte av databasen?

Ellers lurer jeg på hvordan en ny type ZOE hadde klart seg på slik langtur?
#3
BMW i3 / Sv: 120mil i i3
søndag 03. mai 2015, klokken 00:07
Meget interessant lesing LMOR. Skjønner jeg har mye å lære. Vurderer sterkt en i3 som min første elbil. Avventer dog 12 mai for å se om det skjer noe mer med hybridene.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Fanatisk avgiftsmotstander søker elbil!
lørdag 02. mai 2015, klokken 16:27
Fikk testet Smart, B-electric og Leaf idag.

Smarten er kjapp og hendig, men kona følte den var en dødsfelle på motorveien og 2 seter er 2 for lite.

Leaf var dessverre akkurat så kjip som jeg fryktet på forhånd, så takk, men nei takk.

B-electric er en drøm og en bil man skulle ønske å bruke til alt, men dessverre er ikke rekkevidden god nok for ferieturene eller lange helgeturer på Nordkalotten. Det gjelder forsåvidt alle elbiler, også Tesla. B-electric vil med andre ord gjerne mer enn den er istand til, og det er synd.

Resultatet mitt etter uker med testing av det som er av elbiler (minus Soul) i Norge er at jeg håper regjeringen får fingeren ut og lar elbilfordelene omfatte plug-in hybridene også.

Venter i (høy-) spenning på hva som skjer 12. mai.
#5
Kjøpe elbil? / Fanatisk avgiftsmotstander søker elbil!
lørdag 02. mai 2015, klokken 08:56
Mye spennende lesing her på forumet!

Har nok en litt annen innfallsvinkel til hvorfor jeg vurderer elbil enn endel andre her inne.

Flytter over sommeren til Bodø hvor avstand jobb-hjem er 3-4 km. Bomringen kommer i oktober og Porschen har ikke godt av saltslapset eller kjørte kilometer med tanke på prisutviklingen, så den skal få stå mest mulig i garasjen til pynt og glede. Kona har nettopp skaffet seg en Countryman Cooper D som vil dekke langtursbehovet og trekke-henger-behovet fint, så da tenkte jeg som bompengemotstander at en leaset (momsfritt det også nå) elbil er tingen som firmabil (halv beskatning) for vår jobbpendling og alskens gjøremål med aktive unger.

Nå har jeg testet B-electric, Zoe, eUp, eGolf og i3. Skal ut idag og prøve Smart Electric og Leaf. Foreldrene mine bor 6mil unna (130kr i bompenger) og hytta er 14 mil unna med tildels krevende topografi med endel bompenger den veien også. Kan lade 10A på disse lokasjonene. På hytta med 50-60m slengledning.

Offentlige lademuligheter i er begrenset til 10A og kun 5 punkter i hele Bodø by. Kollektivfelt fins ikke og parkerer uansett gratis på jobben. Motivasjonen var altså økonomisk og politisk. Men etter å ha testet endel biler nå ser jeg gleden av en stillegående bil og da jeg bestandig har sett gleden i hypermiling går det nok sport i hvor mye man kan snyte staten for i avgifter og ha lave bilutgifter (som man kan reinvestere i Porschen..). Man får ta med seg de gledene man kan... I tillegg er det jo utrolig at noe bilrelatert kan være så verdensledende i det helvetet som man som autofil har levd under i Norge i alle år.

#6
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil noe for meg?
lørdag 02. mai 2015, klokken 08:50
Mye spennende lesing! Har de samme tankene som Brum-Ole.

Flytter over sommeren til Bodø hvor avstand jobb-hjem er 3-4 km. Bomringen kommer i oktober og Porschen har ikke godt av saltslapset eller kjørte kilometer med tanke på prisutviklingen, så den skal få stå mest mulig i garasjen til pynt og glede. Kona har nettopp skaffet seg en Countryman Cooper D som vil dekke langtursbehovet og trekke-henger-behovet fint, så da tenkte jeg som bompengemotstander at en leaset (momsfritt det også nå) elbil er tingen som firmabil (halv beskatning) for vår jobbpendling og alskens gjøremål med aktive unger.

Nå har jeg testet B-electric, Zoe, eUp, eGolf og i3. Skal ut idag og prøve Smart Electric og Leaf. Foreldrene mine bor 6mil unna (130kr i bompenger) og hytta er 14 mil unna med tildels krevende topografi med endel bompenger den veien også. Kan lade 10A på disse lokasjonene. På hytta med 60m slengledning.

Offentlige lademuligheter er begrenset til 10A og kun 5 punkter i hele Bodø by. Kollektivfelt fins ikke og parkerer uansett gratis på jobben. Motivasjonen var altså økonomisk og politisk. Men etter å ha testet endel biler nå ser jeg gleden av en stillestående bil og da jeg bestandig har sett gleden i hypermiling går det nok sport i hvor mye man kan snyte staten for i avgifter og lave utgifter. Man får ta med seg de gledene man kan... I tillegg er det jo utrolig at noe bilrelatert kan være så verdensledende i bilhelvetet som man har levd under i Norge i alle år.

Blir (høy-) spennende dette her!

#7
Viktig melding / Sv: Nye brukere, se her!
lørdag 02. mai 2015, klokken 07:33
Nytt medlem som er overrasket over å befinne seg her. Det var ikke planlagt, men med en bensinbil og en dieselbil i stallen fra før, kan man godt ha en elektrisk også tenker jeg.

Suger til meg all info om lading, rekkevidde og tekniske tips som trengs i jakten på min første elbil.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA